Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatteko amiksia?

Vierailija
18.05.2014 |

Itse olen 3-kymppinen, haen yliopistoon mutta nyt opiskelen amiksessa laboranttilinjalla. Täällä palstalla kovasti haukutaan meitä amiksia, ja pidetään tyhminä. Miten on?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ne ovat amikset itse, jotka tällä palstalla heitä halveksivat, paitsi jos itse ovat joutuneet tyytymään amiskoulutukseen kun muuhun eivät ole pystyneet. Henkilökohtaista traumaa siis.

Jos haukkujat ovat itse akateemisia, niin ei todellakaan kovin hyvää kuvaa heidän sivistyksestään anna, eikä edes älykkyydestä! Aika moni meistä (minäkin) voi todistaa, että yliopistoon pääsy tai edes valmistuminen ei paljon muuta vaadi kuin kestäviä istumalihaksia sekä kohtuullista luku- ja kirjoitustaitoa.

Vierailija
22/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 08:57"]Amikset eivät osaa jutella muusta kuin meikeistä ja saippuasarjoista.

[/quote]

Mites minä, kun en käytä meikkiä, enkä katso televisiota/seuraa saippuasarjoja? Käytän aikani mielummin liikuntaan ja kirjoihin.

t. yks teini-ikäinen amis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se mainos radio rockilla meni.. "koska pukumiehet eivät maailmaa rakenna" ;)

Vierailija
24/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan amiksia. Tietenkin. Lähtökohtaisesti he ovat arvostuksen suhteen samalla viivalla kuin muihinkin koulutuksiin hakeutuneet. Arvostuksen puute taas syntyy aivan muista tekijöistä kuin koulutus.

Olen itse käynyt amiksen sekä pk-pohjaisella linjalla että aikuiskoulutuksessa, ja tottahan se on, että nuorisopuolella meno on aika villiä. Ryhmässämme oli aloittaessa noin 25 opiskelijaa, joista hieman alle puolet valmistui kolmessa vuodessa, muutama valmistui seuraavan vuoden aikana ja lopuilla taisi jäädä kokonaan kesken. Siitä huolimatta motivoitunut ja alasta kiinnostunut nuori voi saada koulutuksesta paljon irti.

Mitä siihen yleissivistykseen tulee, niin sitä voi hankkia myös lukion ulkopuolella. En todellakaan väitä itseäni erityisen sivistyneeksi, mutta välillä itsekin hämmästyn huomatessani, kuinka vähän esimerkiksi eräs lukion käynyt ja nyt gradua tekevä ystäväni tietää historiasta tai politiikasta.

Vierailija
25/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä numeron 25 kanssa. Tunnen monia amisnuoria, joilla on intohimoja monenlaisiin asioihin. Toisaalta esimerkiksi lääkäreitä ja aineenopettajia, jotka eivät tiedä mitään oman alansa ulkopuolelta.

Vierailija
26/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen pohjalta arvostus on mennyt tiettyihin aloihin, ei kaikkiin ammattikoulun koulutuksiin. 

Mutta kun on taistellut muutamankin kerran maalareiden ja rakentajien kanssa jotka eivät kunnioita muiden omaisuutta eivätkä tilaa, ja jotka eivät kauniista pyynnöstä, jämäkästä ohjaamisesta ja suorasta kiellosta huolimatta välitä, niin en arvosta enää pätkääkään. Tupakan tumpit ja roskat omalla takapihalla, savet ja hiekat matolla, vessan lavuaarissa maalijämiä kun on pesty siellä käsiä... pihalla turhaan katkotunut oksat, maalitahrainen terassi (kun sille ei kuulemma mitään voi etät maalia tippuu ja tulee kenkien pohjassa muualle), aikataulut, mitkä ei pidä - lista on loputon!

Toinen ammatiryhmä, joka on ammattitaidon puutteessa menettänyt arvostukseni, on kampaajat. Koska näitä esimerkkejä on useita, ja samoja kokemuksia muilla niin kyllä, TEEN YLEISTYKSEN. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan