Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatteko amiksia?

Vierailija
18.05.2014 |

Itse olen 3-kymppinen, haen yliopistoon mutta nyt opiskelen amiksessa laboranttilinjalla. Täällä palstalla kovasti haukutaan meitä amiksia, ja pidetään tyhminä. Miten on?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinänsä kyllä, onhan amis huomattavasti parempi kuin se ettei mene mihinkään, mutta onhan amisten sivistys paljon heikommalla tolalla kuin nyt ainakin yliopistoon menevien.

Vierailija
2/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sivistystä voi hankkia muualtakin kuin yliopistosta. Olen amis mut voin sanoa varmaksi, että olen fiksumpi kuin 50% yliopisto-opiskelijoista jos mitataan kokonaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutunko minä (olen siis ap.) arvokkaammaksi ihmiseksi jos pääsen yliopistoon?

Vierailija
4/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 04:51"]Sitä sivistystä voi hankkia muualtakin kuin yliopistosta. Olen amis mut voin sanoa varmaksi, että olen fiksumpi kuin 50% yliopisto-opiskelijoista jos mitataan kokonaisuutta.

[/quote]

No tuskinpa olet tuollaisen yleistyksen päästettyäsi suustasi. Fiksu olisi sanonut, että "tapaamistani yliopisto-opiskelijoista".

Vierailija
5/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkusäännöt on osa yleissivistystä...

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 04:51"]

Sitä sivistystä voi hankkia muualtakin kuin yliopistosta. Olen amis mut voin sanoa varmaksi, että olen fiksumpi kuin 50% yliopisto-opiskelijoista jos mitataan kokonaisuutta.

[/quote]

Vierailija
6/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se arvostus mitataan? Eli  miten näkyy käytännössä?

Arvoasunto, arvoauto, arvokello, arvotaulu, arvoihminen -yäk!

,

Vierailija
7/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidät yliopistokoulutusta arvostavia av-mammoja ainoana totuutena, niin ehkä, pätee omalla kohdallasi ... Sivistystä voidaan mitata myös sillä, miten suhtaudutaan muihin, erilaisiin ihmisiin. Tämä väite ei ole oma keksintöni, mutta en nyt osaa lähdettä tähän heittää.

Mistä tulee amisten aliarvostus tällä palstalla?

Epäilen, että heitä aliarvioivat eivät itse vaivaudu vastaamaan, joten pohdiskelenpa itse näin pyhäaamun ratoksi, akateemiseen koulutukseeni sisältyvillä tiedoilla sosiologiasta.

Itselleen vierasta voi jopa pelätä, kun siitä ei tiedä tarpeeksi. Eräiden käsitys ammattikouluista perustunee siihen, että sinne menivät ne epätoivoisimmat tapaukset, jotka olisivat halunneet lukioon mutta eivät päässeet. Totuus on se, että onhan siellä niitä luuserilinjojakin, joille pääsee ihan kuka vaan, hyvä jos saada edes kurssi järjestetyksi ja sitten niitä, joille on korkeampi keskiarvoraja kuin tavalliseen lukioon.

Yksi syy väheksymiseen voi olla se, että itsellä (tai vanhemmilla) oli tavoitteena yliopistotutkinto, ja siksi perusoletus on se, niin ne haluaa kaikki muutkin. Eihän tällä palstalla moni edes tiedä, että amistutkinnolla voi päästä yhtä  hyvin yliopistoon kuin ylioppilaskin. Esimerkiksi sinun laboranttikoulutuksesi on epäilemättä antoisampi niin lääkiksen, farmasian kuin eräisen teknisten alojen pääsykokeissa kuin lukio.

Vierailija
8/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvota ihmisiä ammattien mukaan. Itse jouduin luopumaan haaveista, kun lapsi sairastui vakavasti. Toiveissa joskus suorittaa opinnot loppuun, kunhan saadaan leikkaukset hoidettua alta pois. Miksi menin töihin? Rahat ei olisi opiskelijana riittäneet sairaalakuluihin, lääkkeisiin & hoitoihin.

Minua arvostelleet (tiedän heitäkin olevan) eivät todellisuudessa tiedä ratkaisujeni syytä. Olen kyllä ihan sinut tämän asian ja tilanteen kanssa. Elämässä vaan voi sattua yllätyksiä.

Vierailija
9/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvota ihmisiä ammattien mukaan. Itse jouduin luopumaan haaveista, kun lapsi sairastui vakavasti. Toiveissa joskus suorittaa opinnot loppuun, kunhan saadaan leikkaukset hoidettua alta pois. Miksi menin töihin? Rahat ei olisi opiskelijana riittäneet sairaalakuluihin, lääkkeisiin & hoitoihin.

Minua arvostelleet (tiedän heitäkin olevan) eivät todellisuudessa tiedä ratkaisujeni syytä. Olen kyllä ihan sinut tämän asian ja tilanteen kanssa. Elämässä vaan voi sattua yllätyksiä.

Vierailija
10/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikset ovat tyhmää wt-sakkia. Näin se vaan on.

Vierailija
11/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihmisen arvostus tulee täysin muista asioista kuin koulutuksesta tai ammatista. Jokaisessa koulussa ja jokaisessa ammatissa on arvostamiani ihmisiä ja sellaisia joita en voisi arvostaa missään tilanteessa.

Arvostus kumpuaa täysin muista asioista kuin siitä mistä palkka saadaan.

Vierailija
12/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä foorumilla lähes kaikki ovat fiksumpia, kuin esim.yliopisto-opiskelijat mut silti opiskelevat amiksessa :) Kyllä mielestäni työn saannin, palkan ja rasittavuuden kannalta kannattaisi opiskella yliopistossa. Tässä tarkoitan esim. lääkistä tai oikeustiedettä. Miten siis voi olla fiksu, jos ei halua ns.rennompaa elämää ja haluaa paiskia niska limassa duunia pienellä palkalla.

Vierailija
13/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 08:45"]

Minulla ihmisen arvostus tulee täysin muista asioista kuin koulutuksesta tai ammatista. Jokaisessa koulussa ja jokaisessa ammatissa on arvostamiani ihmisiä ja sellaisia joita en voisi arvostaa missään tilanteessa.

Arvostus kumpuaa täysin muista asioista kuin siitä mistä palkka saadaan.

[/quote]

Meinasin kirjoittaa ketjuun oman mileipiteeni, muttei tarvitsekaan. Komppaan sadalla tätä kirjoittajaa!

Vierailija
14/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 04:42"]

Itse olen 3-kymppinen, haen yliopistoon mutta nyt opiskelen amiksessa laboranttilinjalla. Täällä palstalla kovasti haukutaan meitä amiksia, ja pidetään tyhminä. Miten on?

[/quote]

Anteeksi kun ei nyt liity kysymykseesi, mutta kun nyt kerran olet siinä, niin voisitko kertoa, joutuuko siellä laboranttilinjalla pitämään esitelmiä ja muuten olemaan äänessä luokan edessä? Olen siis itse harkinnut hakemaan opiskelemaan laborantiksi mutta jännitän hirmuisesti esiintymistä. Yo-pohjaiselle hakisin, joten tarkoitan tätä ammatillista puolta, onko teillä esitelmiä?

Vierailija
15/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikset eivät osaa jutella muusta kuin meikeistä ja saippuasarjoista.

Vierailija
16/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 08:18"]

Jos pidät yliopistokoulutusta arvostavia av-mammoja ainoana totuutena, niin ehkä, pätee omalla kohdallasi ... Sivistystä voidaan mitata myös sillä, miten suhtaudutaan muihin, erilaisiin ihmisiin. Tämä väite ei ole oma keksintöni, mutta en nyt osaa lähdettä tähän heittää.

Mistä tulee amisten aliarvostus tällä palstalla?

Epäilen, että heitä aliarvioivat eivät itse vaivaudu vastaamaan, joten pohdiskelenpa itse näin pyhäaamun ratoksi, akateemiseen koulutukseeni sisältyvillä tiedoilla sosiologiasta.

Itselleen vierasta voi jopa pelätä, kun siitä ei tiedä tarpeeksi. Eräiden käsitys ammattikouluista perustunee siihen, että sinne menivät ne epätoivoisimmat tapaukset, jotka olisivat halunneet lukioon mutta eivät päässeet. Totuus on se, että onhan siellä niitä luuserilinjojakin, joille pääsee ihan kuka vaan, hyvä jos saada edes kurssi järjestetyksi ja sitten niitä, joille on korkeampi keskiarvoraja kuin tavalliseen lukioon.

Yksi syy väheksymiseen voi olla se, että itsellä (tai vanhemmilla) oli tavoitteena yliopistotutkinto, ja siksi perusoletus on se, niin ne haluaa kaikki muutkin. Eihän tällä palstalla moni edes tiedä, että amistutkinnolla voi päästä yhtä  hyvin yliopistoon kuin ylioppilaskin. Esimerkiksi sinun laboranttikoulutuksesi on epäilemättä antoisampi niin lääkiksen, farmasian kuin eräisen teknisten alojen pääsykokeissa kuin lukio.

[/quote] lääkikseen jos meinaa niin täytyy käydä lukio ja ottaa syventävät kemia, fysiikka, biologia ja pitkästä matematiikasta ei ole haittaa. Tuskin labra linjalla opiskellaan kovin syventävästi ko aineita. Mikäli ottaa kaksoistutkinnon niin sitten on mahikset varsinkin jos on numerot 9-10

Vierailija
17/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 08:51"]Täällä foorumilla lähes kaikki ovat fiksumpia, kuin esim.yliopisto-opiskelijat mut silti opiskelevat amiksessa :) Kyllä mielestäni työn saannin, palkan ja rasittavuuden kannalta kannattaisi opiskella yliopistossa. Tässä tarkoitan esim. lääkistä tai oikeustiedettä. Miten siis voi olla fiksu, jos ei halua ns.rennompaa elämää ja haluaa paiskia niska limassa duunia pienellä palkalla.

[/quote]

Sanoisin että meidän perheen elämä on erittäin helppoa. Vuositulot korkeammat kuin monella akateemisella tuttavaperheellä, hienot autot ja asunnot. Ei mitään niska limassa raatamista ja mitä mukavimmat työpaikat. Ja molemmilla meillä pelkkä ammattikoulutus (minulla tosin yo lisäksi). Joten sanoisin että kyllä se lääkäri enemmän raataa kuin kumpikaan meistä että en sanoisi yliopisto=helppo elämä ja siisti yksinkertainen sisätyö.

Vierailija
18/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Amiksethan'' tätä maata pyörittävät.

Ei olisi konttorirotista yms paperikaavakepyörittäjä-valkokaulusherroista tekemään raakaa, OIKEATA työtä.

Vierailija
19/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan sitä, että tässä elämässä jokaiselle työlle löytyy tekijänsä, kunkin kiinnostuksenkohteen mukaan. Samasta asiasta syntyy sivistys, poikani tuntee rautakaupan kuin omat taskunsa, minä olen työni puolesta perehtynyt klassisen musiikin saloihin. Sellaista asiaa kuin yleissivistys ei enää nykyään ole olemassakaan.

Vierailija
20/26 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 08:57"]

Amikset eivät osaa jutella muusta kuin meikeistä ja saippuasarjoista.

[/quote]

Tarkoitatko itseäsi? Amiksessa opiskelevat tyttäreni ovat olleet iloisia siitä,  että ovat tulleet valinneeksi miesvaltaisen tai ainakin sellaisen alan, jossa ei ole vain tyttöjä, ja vähemmän rakennuksilla tai asentajalinjoilla meikeistä ja saippuasarjoista keskutellaan.

Jos joku väittää, että  lääkärin tai eläinlääkärin työ ei ole rasittavaa eikä sitä paiskita "niska limassa",  käyköön tutustumassa vaikka poikimista avustavan eläinlääkärin hyväpalkkaiseen ja mukavaan työhön. Se ei nimittäin ole pelkkää limaa, jota siinä hommassa voi tulla niskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi