Onko toi Carcassone peli vaikea oppia?
Tai hankala pelata? Joku uusi peli perheelle, mutta en töistä uupuneena jaksa opetella mitään monimutkaista.
Kommentit (17)
Ei ole. Mutta pelinä tylsä ja todella pitkäveteinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiva peli, suosittelen.
joo ei. Meillä on paljon pelejä . esim kaikki vuoden pelit hankittuna viimeisen 15 vuoden ajalta ja carcassone on ainoita pelejä, joita kukaan ei ikinä halua pelata. Ennemmin kannattaisi kokeilla sitä pelaamista jossain ennenkuin ostaa.
Meidän perheen lemppari :) Taas menee pukinkonttiin yksi lisäosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva peli, suosittelen.
joo ei. Meillä on paljon pelejä . esim kaikki vuoden pelit hankittuna viimeisen 15 vuoden ajalta ja carcassone on ainoita pelejä, joita kukaan ei ikinä halua pelata. Ennemmin kannattaisi kokeilla sitä pelaamista jossain ennenkuin ostaa.
Mitä suosittelet?
Tapetaanko tossa kataareja vai? Kuulostaa kivalta perhe-peliltä.
Perusidealtaan varsin simppeli ja helppo oppia. Sopii monen ikäiselle. Lisäosat tai enemmänkin lisäpalat piristävät, kun pääsee valtaamaan toisen linnoja mutta peruspeliin kyllästyy varsin pian.
Olen lähellä vammaista itse ja opin pelin viikossa, joten ei niin vaikea.
Kiva peli, mutta vaatii vähintään kolme ja on paras neljällä pelaajalla.
Carcassonnessa mulla kesti aluksi tajuta, että ukon saa pois 'laudalta' ja sen voi sijoittaa uudelleen kun rakemnelma on valmis. Paitsi talonpojat, joiden on kuokittava peltoa pelin loppuun saakka. Tämän jälkeen pelaaminen onkin sujunut. 😉 Tykkään pelata ilman talonpoikia ja rakentaa vain teitä, kaupunkeja ja luostareita.
Youtubesta löytyy hyviä ohjevideoita ainakin englanniksi moniin peleihin.
Tosi helppo aloittaa, palat jaetaan aluksi, ja sitten laitetaan pöytään vuoron perään. Teiden pitää jatkua, ja kaupunkien tulla kokonaisiksi. Lopussa lasketaan niistä pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Tosi helppo aloittaa, palat jaetaan aluksi, ja sitten laitetaan pöytään vuoron perään. Teiden pitää jatkua, ja kaupunkien tulla kokonaisiksi. Lopussa lasketaan niistä pisteet.
Eikä jaeta paloja aluksi, vaan pelaajat ottavat vuorotellen sokkona yhden palan.
Nostan vanhan keskustelun kun ostin carcassonen ja siihen vielä kuuluvan lisäosan kirjurit ja kauppiaat käytettynä ja niissä oli osat vähän sekaisin. Mitkä mahtaa olla siihen lisäosaan kuuluvat ne 4 tavallista pelilaattaa? Ohjeista osasin kuvan perusteella 3 löytää, mutta en tiedä mikä se neljäs uusi laatta on. Jos siis joku osaisi edes kuvailla? Vai onko väliä jos siihen tavalliseen carcassoneen nyt kuuluu 72 laatan sijasta 73 laattaa kun en osannut niistä erotella sitä siihen lisäosaan kuuluvaa palaa..
Olen pelannut tota joskus kauan sitten ja halusin ostaa ne itselleni kun kirpparilta löysin.
Ei ole hankala eikä vaikea oppia, se on tosi kiva peli. :)