Työpaikan joululahja taas naistenjuttuja
100e lahjakortti design-sisustus/ruokailutarvike yms liikkeeseen... 7 vuotta olen ollut töissä täällä ja joka vuosi sama juttu, joko lahjaksi tai lahjakortilla naistenjuttuja joihin miehet ei normaalisti käytä rahaa. Yritys kuitenkin miespainotteinen tekniikan alan yritys.
Missä ovat esim Motonet tai Verkkokauppa.com lahjakortit? Voisiko kerrankin antaa lahjaksi jotain mistä miehetkin hyötyisi? Varmasti naisetkin löytää jotain esim Motonetistä. Täytynee taas ostaa tuolla lahjakortilla jotain helposti myytävää ja yrittää myydä.
Välillä miettii onko tämä jotain piilo-"positiivista palkkasyrjintää" missä tarkoitus on antaa erityisesti naisille rahallisia etuja. Miehethän ei hyödy design ruokailutarvikkeiden lahjakorteista koska niihin ei muutenkaan käytetä rahaa.
Täällä oli hiljattain keskustelu siiten mitä opiskelija-alennukset 80% naistenjuttuja, sama näköjään koskee työpaikan joululahjoja.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat 100 euroa ilmaista rahaa ja valitat siitä?
Miksi et myy lahjakorttia?
Tai valita suoraan antajalle?Valitan koska se aina suunnataan niin että vain naiset hyötyy siitä. Miksi ei voisi välillä vaihteeksi antaa jotain mistä miehetkin hyötyisi?
No ehkä tuossa on ajateltu että yleensä kaikki ihmiset syö ja tekee ruokaa?
Ei toi mun mielestä ole mikään naisten juttu. Itsellenikin kyllä passaisi paremmin vaikka se Motonetin lahjakortti. En saa mitään sukupuolikysymystä tuosta aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana vissiin on asiat hyvin kun on varaa valittaa lahjoista. Mulle opetettiin jo lapsena että lahjoista ollaan kiitollisia. Jos ei osu nappiin niin ei se mitään, annetaan vaikka sitten eteenpäin. Mutta ei valiteta.
Työpaikan lahja on vähän eri asia, se on osa korvausta työstä jota teet. En minä yksityisten lahjoista valita, mutta työnantajan pitäisi kyllä ymmärtää antaa jotain kaikkia hyödyttävää.
Miehet ei kuitenkaan käytä rahaa tuollaisiin. Viimeisen 20v aikana minulta mennyt 0€ design-sisustus/ruokailutarvikkeisiin. Esim Motonettiin tuhansia euroja.
Ottaisin riemulla vastaan minkä tahansa joululahjan, mutta mitään ei saada. Joulupuurokin peruttu. Kitinät pois, jos työnantaja muistaa joulun alla edes jotenkin.
T. Hoitaja HUSista
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, en innostuisi designsisustuksesta tai keittiövälineistä (en ole mitenkään keittiöorientoitunut ihminen enkä harrasta sisustusta), mutta en myöskään tekisi Motonetin lahjakortilla mitään, koska ei ole autoa eikä muutkaan Motonet-asiat inspaa. Enemmän pitäisi olla vaihtoehtoja. Tiedän että hyvin laaja-alainen lahjakortti tulkitaan verotuksessa palkaksi josta pitää maksaa veroa, joten mikään S-ryhmä ei oikein käy. Vaihtoehtoja siis! Mutta epämieluisan firmalahjan voi aina antaa lahjaksi sellaiselle joka sitä arvostaa, samoin lahjakortilla hankkia lahjoja. Me ollaan kierrätetty miehen firmalahjoista mm. veitsisetti (meillä on paljon veitsiä itsellä eikä tosiaan hifistellä niillä) ja erikoisen näköinen kynttiläkippo. Saajoja ilahduttivat kovasti :)
Mikä tahansa lahjakortti on verotettavaa ansiotuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, en innostuisi designsisustuksesta tai keittiövälineistä (en ole mitenkään keittiöorientoitunut ihminen enkä harrasta sisustusta), mutta en myöskään tekisi Motonetin lahjakortilla mitään, koska ei ole autoa eikä muutkaan Motonet-asiat inspaa. Enemmän pitäisi olla vaihtoehtoja. Tiedän että hyvin laaja-alainen lahjakortti tulkitaan verotuksessa palkaksi josta pitää maksaa veroa, joten mikään S-ryhmä ei oikein käy. Vaihtoehtoja siis! Mutta epämieluisan firmalahjan voi aina antaa lahjaksi sellaiselle joka sitä arvostaa, samoin lahjakortilla hankkia lahjoja. Me ollaan kierrätetty miehen firmalahjoista mm. veitsisetti (meillä on paljon veitsiä itsellä eikä tosiaan hifistellä niillä) ja erikoisen näköinen kynttiläkippo. Saajoja ilahduttivat kovasti :)
Ei ole. Meille sanottiin että saadaan rajoitettu lahjakortti nimenomaan verotuksen välttämiseksi. Vapaasti käytettävä lahjakortti olisi verotettavaa tuloa.
Minäkin olin miesvaltaisessa teollisuustyössä ja 10v palvelusvuosilahjoissa oli pääosa pelkkiä naisten juttuja, mitälie kattiloita ja koruja sun muuta, vaikka työpaikan kulttuuri oli kyllä hyvinkin miehinen. Seassa oli onneksi edes yksi jollainlailla miehekäs lahja, jonka sitten valitsinkin, nimittäin monitoimityökalu/linkkuveitsisarja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana vissiin on asiat hyvin kun on varaa valittaa lahjoista. Mulle opetettiin jo lapsena että lahjoista ollaan kiitollisia. Jos ei osu nappiin niin ei se mitään, annetaan vaikka sitten eteenpäin. Mutta ei valiteta.
Työpaikan lahja on vähän eri asia, se on osa korvausta työstä jota teet. En minä yksityisten lahjoista valita, mutta työnantajan pitäisi kyllä ymmärtää antaa jotain kaikkia hyödyttävää.
Miehet ei kuitenkaan käytä rahaa tuollaisiin. Viimeisen 20v aikana minulta mennyt 0€ design-sisustus/ruokailutarvikkeisiin. Esim Motonettiin tuhansia euroja.
Mikähän asia olisi jotain kaikkia hyödyttävää? No, silkka raha tietenkin, mutta voiko sitä antaa? Lahjakortti tavalliseen ruokakauppaan - tuntuu ehkä lahjaksi arkiselta. Motonetin lahjakortti ei ole kaikkia hyödyttävä sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän asia olisi jotain kaikkia hyödyttävää? No, silkka raha tietenkin, mutta voiko sitä antaa? Lahjakortti tavalliseen ruokakauppaan - tuntuu ehkä lahjaksi arkiselta. Motonetin lahjakortti ei ole kaikkia hyödyttävä sekään.
Siksi voisikin vaihdella vuosittain. Joka toinen vuosi keittiö/sisustus-juttuja ja joka toinen esim elektroniikkaan/autoiluun liittyvää.
Miettikää naiset jos saisitte joka vuosi työnantajalta lahjaksi lahjakortin Motonettiin tai vaikka K-rautaan, tai vaihtoehtoisesti kulmahiomakoneen/hylsysarjan/sylinterin puristuspainemittarin/hallitunkin. Ymmärrätte ehkä miltä miehistä tuntuu kun joka vuosi saa niitä kippoja/vilttejä?
Vierailija kirjoitti:
Miettikää naiset jos saisitte joka vuosi työnantajalta lahjaksi lahjakortin Motonettiin tai vaikka K-rautaan, tai vaihtoehtoisesti kulmahiomakoneen/hylsysarjan/sylinterin puristuspainemittarin/hallitunkin. Ymmärrätte ehkä miltä miehistä tuntuu kun joka vuosi saa niitä kippoja/vilttejä?
Me saadaan joka vuosi jouluruokaa, jota me ei syödä. Meillä on vieläkin kaapissa vuonna 2018 vanhaksi mennyttä glögiä, jota saatiin duunipaikan joululahjakorissa. Sellaista lahjaa ei olekaan, josta ei joku valittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miesvaltaisella alalla töissä ja aiemmassa firmassa miespomo osasi mielestäni tosi hienosti hankkia kaikille sopivia lahjoja. Välillä oli jotain ruoan valmistukseen sopivaa, kuten laadukas keittiöveitsi, välillä esim. autoilu- tai retkeilytarvikkeita. (Kaikilla oli auto.) Mielestäni sellaisia, jotka soveltuivat hyvin sukupuolesta riippumatta. Mua naisenakin tympisi saada joka vuosi jotain sisustusjuttuja tai design-keittiötavaraa, kun en kummastakaan välitä. On taitoa osata löytää näissä vaihtelua, tai löytää jopa melkein kaikille sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan jokaisella miehellä paljonkin käyttöä kulmahiomakoneelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Meille sanottiin että saadaan rajoitettu lahjakortti nimenomaan verotuksen välttämiseksi. Vapaasti käytettävä lahjakortti olisi verotettavaa tuloa.
huoh. Se ei ole lahjakortti, jos saat valita muutamasta tuotteesta. Lahjakortti on raha-arvoinen. Älä jaksa vängätä vaan katso vaikka googlesta.
Minun miehekäs mieheni olisi tuollaisesta iloinen. Tykkää laittaa ruokaa ja arvostaa laadukkaita välineitä.
Oletko koskaan kuullut ettå lahjahevosta ei ole suuhun katsomista?
Kuka yleensä kehtaa valittaa toisen antamasta lahjasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei ole niin senhän voi antaa tai myydä sellaiselle jolia on sille käyttöä.
Jokaisella joka asuu sisällä eikä kadulla on käyttöä esim keittiötavaroille hyville fileerausveitsille yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perustyökalu joka löytyy joka tosimieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. motonetin lahjakortti ei ole riittävän rajattu, se on myös veronalainen. En siis tiedä mitä tuossa tarkoitettiin rajatulla, mutta näinhän se on: rajattu on veroton, mutta esim. yhteen kauppaan rajattu ei riitä.
Näille valittajille: suosittelen, että laitatte nyt heti kalenterimerkinnän syyskuulle ja silloin sitten olette yhteydessä siihen henkilöön yrityksessänne, joka vastaa joululahjoista. Annatte sitten konkreettisia ehdotuksia, ei "jotain miehille sopivaa" vaan esim. se motonetin tai verkkokaupan lahjakortti. Sellaisten lahjojen, jotka kaikkia miellyttäisi, keksiminen on oikeasti todella vaikeaa. Olen itse sitä monina vuosina tehnyt ja aina joku kitisee. Aina. Voi myös olla tosi vaikeaa asettua toisten asemaan, vaikka kuinka yrittäisi miettiä, mikä olisi suurimmalle osalle kiva. Aikaisemmassa työpaikassa pidettiin kerran äänestys ja olin ihan pöyristynyt niistä ehdotuksista, jotka sai eniten ääniä. En olisi voinut kuvitellakaan, että sellaisia halutaan. Yleisesti tykätyimpiä lahjoja on olleet ruokalahjat (esim. ruokakorit, mutta aina niistäkin tulee kitinää, kun en tykkää tuosta ja tuolle olen allerginen ja mielummin olisin enemmän halunnut suolaista, ei kun makeaa,...) tai juomalahjat (en juo punaista, en juo valkoista, meidän perheessä on alkoholisti joten alkoholillista ei haluta, alkoholitonta en varmana juo) sekä mahdollisimman neutraalit ja monikäyttöiset lahjakortit kuten joku s-ryhmä (josta menee verot ja siitä valitaa myös aina joku).
Ehdottomasti kannattaa niitä omia ideoita kertoa heille, jotka näistä päättää. Samalla kannattaa myös huomioida, että erittäin selvästi sukupuolittuneet lahjat ei yleensä ole vaihtoehto. Tuo design-kauppa on aika rajoilla. En kyllä itsekään sellaista lahjakorttia välttämättä haluaisi. Mielummin ehkä se motonet, kun sieltä nyt saa vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin riemulla vastaan minkä tahansa joululahjan, mutta mitään ei saada. Joulupuurokin peruttu. Kitinät pois, jos työnantaja muistaa joulun alla edes jotenkin.
T. Hoitaja HUSista
Äläs nyt. Joillekin osastoille ainakin HUS tarjosi joulutortun/hlö :D Minulla ei tosin ollut vuoroa kyseisenä päivänä, joten jäin ilman.
terv. toinen HUS:sta