laihdutan - miten uskaltaisin syödä enemmän?
165cm ja 62kg. Epämukava, valtava, ällöttävä olo. Haluaisin saada 5-10kg pois mutta ruokailu tuottaa kamalasti ongelmia... En uskalla syödä 800kcal enempää, koska pelkään että lihon ja ajatus ahdistaa ihan järjettömästi. Sorrun kuitenkin usein syömään herkkuja ja nopeita hiilareita, muutaman kerran tullu oksennettuakin. Tänään ajattelin syödä näin:
aamu: avokado, ruisleipä, kaksi siivua tomaattia
päivä: keitettyjä kasviksia, kananmuna
ilta: 50g kuivattuja hedelmiä, piltti
Mitä minä voisin lisätä (vai tarvitseeko edes), ilman että lihon? Kuinka paljon voin syödä ja silti laihtua? En ole kova liikunnan ystävä. Kiitos.. :(
Kommentit (16)
Googlaa gofatgo-dieetti, löytyy ilmaiseksi. Noin 1300kaloria päivässä ja dieetti polttaa nimenomaan rasvaa, urheilua muutama kerta viikkoon. Naurettavaa pelleilyä sun touhus nyt, kauanko oot tolla ollu ja paljon laihtunu?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:54"]
Googlaa gofatgo-dieetti, löytyy ilmaiseksi. Noin 1300kaloria päivässä ja dieetti polttaa nimenomaan rasvaa, urheilua muutama kerta viikkoon. Naurettavaa pelleilyä sun touhus nyt, kauanko oot tolla ollu ja paljon laihtunu?
[/quote]
Oon ollu vähän kaloreita-ahmimis-oksentamis kierteessä kasiluokasta lähtien. Oon nyt lukiossa. En ole laihtunut pysyvästi ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:42"]
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.syöt säännöllisin väliajoin 3-4h välein, jotta aineenvaihdunta pysyy tasaisena. syö enemmän, kituuttamisesta ei tule mitään.proteiineja myös, ettei paino lähde lihaksista. ei laihduttaminen ole kärsimistä! lisäät sitten liikuntaa niin voi syödäkkin
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksesta. ap
Tutustu netissä Kiloklubiin tai muuhun vastaavaan ohjelmaan. Näet, kuinka paljon energiaa todellisuudessa kulutat päivässä ja kuinka paljon kaloreita syömisistäsi tulee. Ainakin Kiloklubissa kiinnitetään huomiota myös ravinnon laatuun.
Harva saa pidettyä pudotetut kilot poissa, joten jos ruoka ei hetkellisesti maita ja läskiä löytyy, niin nauti tilanteesta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:00"]
Oon ollu vähän kaloreita-ahmimis-oksentamis kierteessä kasiluokasta lähtien. Oon nyt lukiossa. En ole laihtunut pysyvästi ollenkaan.
[/quote]
Siinä tapauksessa ei kyllä tässä vaiheessa kannattaisi laihduttaa ollenkaan, etenkin kun olet normaalipainon rajoissa. Kannattaisi opetella normaalia syömistä: pääosin tavallista, terveellistä ruokaa mutta myös herkkuja kohtuuden rajoissa. Kun olet saanut itsesi ja syömisesti tasapainoon, voit vähentää hieman kaloreita ja aloittaa maltillisen painonpudotuksen.
Eikös sun painoindeksi ole 22? Miten voit olla lihava? Oletko täysin lihakseton --- ehkä kannattaisi vaan syödä aivan normaalisti 3 ateriaa ja 2 välipalaa ja harrastaa liikuntaa jolla saa lihakset.
Tuolla menolla keho ymmärtää vaan että nälänhätä iski ja rupeaa keräämään kaiken rasvan varastoon. Eli menee just päinvastoin kuin haluat.
Otapa nyt jostain kunnon ohjeet - esim. tässä
www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/painonhallintaohjelma_laihtuja…
Ihan painonpudotuksen helppoutta ja sen tuloksiakin ajatellen olisi aluksi paras nollata tilanne niin, että takana on useampi kuukausi suunnilleen kulutuksen mukaista syömistä ilman oksentamista, ahmimista ja painonvaihtelua. Nyt ap:n keho on monella tapaa sekaisin eikä luontaisesta näläntunteesta tietoakaan. Ei ole ihme, että tulee ahmimiskohtauksia, ja varmasti keho käyttää kaiken saamansa energian vararasvan kartuttamiseen.
kannattaa mennä vaikka koulupsykologin pakeille, ne on ihan mukavia tyyppejä.
Ruokapuolesta en osaa sanoa mitään, kun itsekkin sairastan syömishäiriötä, mutta ala harrastamaan edes vähän liikuntaa, vaikka se kuinka tuntuisi pakkopullalta. Vaikka 3krt/viikko kotona tehtynä lihaskuntoreeni :)
Mä syön ja juon mitä haluan. Ja juoksen kovaa 10 km joka toinen päivä.
Suosittelen, lihaksia tulee kaupan päälle, painosta ei mitään hajua.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:00"]
[/quote]
Siinä tapauksessa ei kyllä tässä vaiheessa kannattaisi laihduttaa ollenkaan, etenkin kun olet normaalipainon rajoissa. Kannattaisi opetella normaalia syömistä: pääosin tavallista, terveellistä ruokaa mutta myös herkkuja kohtuuden rajoissa. Kun olet saanut itsesi ja syömisesti tasapainoon, voit vähentää hieman kaloreita ja aloittaa maltillisen painonpudotuksen.
[/quote]
Olen yrittänyt syödä ns. normaalisti, mutta Se on mennyt aina siihen että syön hirveät kasat ruokaa "varastoon" ja lihon ja lihon. Jos taas yritän laihduttaa, minun on TODELLA vaikeaa syödä yli 800kcal ahdistuksen vuoksi (paitsi sillonkun sorrun). Huoh, elämä on vaikeaa...
Kannattaa ehkä harkita myös psykologin tai ravitsemusterapeutin apua. Ongelmasi ei nyt ole paino vaan epäterve suhtautuminen syömiseen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:39"]
165cm ja 62kg. Epämukava, valtava, ällöttävä olo. Haluaisin saada 5-10kg pois mutta ruokailu tuottaa kamalasti ongelmia... En uskalla syödä 800kcal enempää, koska pelkään että lihon ja ajatus ahdistaa ihan järjettömästi. Sorrun kuitenkin usein syömään herkkuja ja nopeita hiilareita, muutaman kerran tullu oksennettuakin. Tänään ajattelin syödä näin:
aamu: avokado, ruisleipä, kaksi siivua tomaattia
päivä: keitettyjä kasviksia, kananmuna
ilta: 50g kuivattuja hedelmiä, piltti
Mitä minä voisin lisätä (vai tarvitseeko edes), ilman että lihon? Kuinka paljon voin syödä ja silti laihtua? En ole kova liikunnan ystävä. Kiitos.. :(
[/quote]
Mikä on piltti? Syötkö lapsia?
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.syöt säännöllisin väliajoin 3-4h välein, jotta aineenvaihdunta pysyy tasaisena. syö enemmän, kituuttamisesta ei tule mitään.proteiineja myös, ettei paino lähde lihaksista. ei laihduttaminen ole kärsimistä! lisäät sitten liikuntaa niin voi syödäkkin