Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisten ADHD ja myöhästely, unohtelu, ihmissuhdeongelmat

Vierailija
20.12.2020 |

Hei ADHD siskot ja veljet! Täällä vittuuntuneena osaan teistä kirjoittelee ADHD itsekin. Jos et koe tämän koskevan sinua niin toivotan hyvää joulunaikaa MUTTA eikö hävetä olla myöhässä, unohtaa, kusta ihmissuhteet ja heittäytyä muiden aikuisuuden varaan ajattelemalla että "sori oon ADHD" riittää. Tajuatko, että pilaat samalla muiden saman diagnoosin saaneiden mainetta ja viet uskottavuutta? Jos et jostain syystä jaksa, halua tai osaa hoitaa itseäsi niin aivan ok. Sinun valintasi, ehkä syykin hyvä. Mutta silloin mielellään jätä vetoamatta diagnoosiin. ADHD ei tarkoita vastuuttomuutta, vaan erilaisia aivoja joille jotkut asiat ovat vaikeampia kuin toisille. (Jotkut asiat taas on paremmin kuin "normaalilla".)

En kehtaa missään kertoa olevani ADHD, koska se on nykyään synonyymi vastuuttomalle aikuislapselle, joka piiloutuu diagnoosinsa taakse.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi jonkin häiriön tai diagnoosin kanssa pitäisikään tulla esiin. Mitä sillä tavoitellaan? Jonkinlaista ymmärrystä varmaankin, mutta eikö se ole juuri sitä diagnoosin taakse menemistä mitä aloittaja paheksuu?

Onhan itselläkin pää aika sekaisin monenlaisten asioiden johdosta, mutta en mä kenellekään esittele itseäni että moi mulla on tällaista ja tällaista. Jotkut asiat on vaan hyvä pitää ihan itsellään. Ei toki vähiten siksi, että ihmisillä nyt on kaikenlaisia ennakkoluuloja ja pöljiä oletuksia, ja sille ei ihan oikeasti vaan mahda yhtään mitään. Ei se oikein reilua ole parin hölmöilevän ADHD-tyypin syyskikään sitä kokonaan laittaa.

Esimerkiksi työnantajalle voi olla hyödyllistä kertoa, jos hän voi ottaa diagnoosin jollain tavalla huomioon. Esimerkiksi ADHD ja avokonttori eivät ole toimivin yhdistelmä. Vaikka ihminen voi kompensoida ADHD:n aiheuttamia haittoja ja hyödyntää hyödyt, voi jatkuva kompensointi olla uuvuttavaa ja viedä työtehoa. Siksi kaikki voittavat, jos diagnoosi on mahdollista huomioida.

Vierailija
22/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sä nyt itsekään ADHD-ihmisiä niin hirveän hienosti edusta raivoamisellasi.

Edustaako kaikki tekemäni ADHD:tä? Kirjoitustyylini ei millään tavalla liity asiaan, ADHD kun vaikuttaa keskittymiseen jne.

Pahoittelut kuitenkin jos tämä on koettu raivoamisena, ei ollut tarkoitus. Mistä saat vaikutelman raivoamisesta?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori ei ole kellekkään hyväksi.

Vierailija
24/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokonttori ei ole kellekkään hyväksi.

Sekin on varmasti totta. - sama

Vierailija
25/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia psykiatri eikä psykiatrinen sh ole ehdottanut, että mulla saattaisi olla ADD? Itse olen ihan varma, että on. En ole vielä jaksanut alkaa tapella, että tutkittaisiin

Vierailija
26/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ADHD todellinen ilmiö vai keksitty diagnoosi jolla myydään lapsille ja aikuisille lääkkeitä.

Vierailija
27/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et sä nyt itsekään ADHD-ihmisiä niin hirveän hienosti edusta raivoamisellasi.

Edustaako kaikki tekemäni ADHD:tä? Kirjoitustyylini ei millään tavalla liity asiaan, ADHD kun vaikuttaa keskittymiseen jne.

Pahoittelut kuitenkin jos tämä on koettu raivoamisena, ei ollut tarkoitus. Mistä saat vaikutelman raivoamisesta?

Ap

Itseasiassa joillain ihmisillä vaikuttaa tunteiden säätelyyn. Kenties sinulla ei. En kyllä kokenut aloitusta raivoamisena mutta ihmiset kokevat kirjoitetun viestin kuka mitenkin. Jos ei halua kuulostaa raivoavalta, täytyy siis puhua vaaleanpunaiset yksisarviset ja pehmeät pumpulipilvet mielessään.

Vierailija
28/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ADHD todellinen ilmiö vai keksitty diagnoosi jolla myydään lapsille ja aikuisille lääkkeitä.

Todellinen, fyysinen ilmiö, jossa aivot ihan fyysisesti eroavat.

Vierailija
29/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADHD ja myöhästely todellakin yksi pahimmista ongelmista... En ikinä osaa arvioida kauanko jonkun asian tekemiseen menee. Varsinkin aamulla olen erittäin helposti sen 5 min myöhässä, vaikka pakkaan kaikki edellisenä iltana valmiiksi. Jumittaminen ja hitaus on aamulla pahimmillaan. Minulla on myös viivästynyt unirytmi kuten meillä monilla aakkosilla, tuntuu joka aamu sille kuin heräisin aikaerorasituksen kanssa huolimatta siitä olenko nukkunut pitkät vai lyhyet unet, monelta olen mennyt nukkumaan tms. 

Ja joo, olen sitä mieltä että diagnoosin taakse ei saa piiloutua. Itse me ollaan tekemisistämme vastuussa. Siltikin, myöskään jatkuvasta haukkumisesta ja vihasta meitä kohtaan ei ole myöskään mitään hyöytä. Vastakkainasettelu ei auta ketään. Itse olen yrittänyt aktiivisesti löytää ne keinot jotta voisin paremmin ja sopusointuisemmin pärjätä tämän diagnoosini kanssa. Paljon on jo elämää pieleen mennyt kun sain diagnoosini vasta yli kolmekymppisenä. 

Vierailija
30/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ADHD ja myöhästely todellakin yksi pahimmista ongelmista... En ikinä osaa arvioida kauanko jonkun asian tekemiseen menee. Varsinkin aamulla olen erittäin helposti sen 5 min myöhässä, vaikka pakkaan kaikki edellisenä iltana valmiiksi. Jumittaminen ja hitaus on aamulla pahimmillaan. Minulla on myös viivästynyt unirytmi kuten meillä monilla aakkosilla, tuntuu joka aamu sille kuin heräisin aikaerorasituksen kanssa huolimatta siitä olenko nukkunut pitkät vai lyhyet unet, monelta olen mennyt nukkumaan tms. 

Minulla on ikäni ollut samat oireet eikä kukaan ole ikinä ilmaissut että kyseessä voisi olla lääketieteellinen ongelma eikä vain laiskuus.

Vierailija
31/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joo, olen sitä mieltä että diagnoosin taakse ei saa piiloutua. Itse me ollaan tekemisistämme vastuussa. Siltikin, myöskään jatkuvasta haukkumisesta ja vihasta meitä kohtaan ei ole myöskään mitään hyöytä. Vastakkainasettelu ei auta ketään. Itse olen yrittänyt aktiivisesti löytää ne keinot jotta voisin paremmin ja sopusointuisemmin pärjätä tämän diagnoosini kanssa. Paljon on jo elämää pieleen mennyt kun sain diagnoosini vasta yli kolmekymppisenä. 

Hei, tsemppiä sulle. Arvostan sitä että pyrit olemaan ajoissa jne näkemään vaivaa. Tiedän ettei se ole helppoa, kokemuksesta. Tarkoitatko rivien välistä että aloitus edusti vihaa ja vastakkainasettelua?

Suurin osa ADHD:n kanssa elävistä on niinkuin sinä. Tekee parhaansa ja kantaa vastuunsa. Kiitos siitä! Aloitus ei ollut suunnattu sinulle.

Ap

Vierailija
32/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ikäni ollut samat oireet eikä kukaan ole ikinä ilmaissut että kyseessä voisi olla lääketieteellinen ongelma eikä vain laiskuus.

Aivan. Mitä siis viestilläsi haluat sanoa?

Vierailija
33/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppuu aamuherätykset ja avokonttorissa nyhjäys meikäläisen osalta. Haen itselleni diagnoosin ja saan joustavat työajat ja oman toimistohuoneen!

Vierailija
34/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tsemppiä sulle. Arvostan sitä että pyrit olemaan ajoissa jne näkemään vaivaa. Tiedän ettei se ole helppoa, kokemuksesta. Tarkoitatko rivien välistä että aloitus edusti vihaa ja vastakkainasettelua?

Suurin osa ADHD:n kanssa elävistä on niinkuin sinä. Tekee parhaansa ja kantaa vastuunsa. Kiitos siitä! Aloitus ei ollut suunnattu sinulle.

Ap

Pointtini oli se että ADHD:lla on monet kasvot. Jokaisella meillä on eri haasteet, olemme yksiöitä tästä diangoosista huolimatta. Esimerkiksi itselläni ei ole koskaan ollut vaikeutta pysyä uskollisena, siitä huolimatta että olen impulsiivinen ja hyperaktiivinen. Sen sijaan hukkaan koko ajan kaikki tavarat, unohdan maksaa laskut jne. Joku toinen painii ihan erilaisten asioiden kanssa kuin minä. 

Kommenttini oli siis toisaalta kritiikkiä aloitukseen mutta enemmän yleisesti tähän ajatteluun mikä meihin aakkosiin liitetään. 

Vierailija
35/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppuu aamuherätykset ja avokonttorissa nyhjäys meikäläisen osalta. Haen itselleni diagnoosin ja saan joustavat työajat ja oman toimistohuoneen!

Lykkyä tykö. Jos oletetaan ettei ole vitsi, luultavasti kaikki mitä saat on leima otsaasi.

Vierailija
36/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pointtini oli se että ADHD:lla on monet kasvot. Jokaisella meillä on eri haasteet, olemme yksiöitä tästä diangoosista huolimatta. Esimerkiksi itselläni ei ole koskaan ollut vaikeutta pysyä uskollisena, siitä huolimatta että olen impulsiivinen ja hyperaktiivinen. Sen sijaan hukkaan koko ajan kaikki tavarat, unohdan maksaa laskut jne. Joku toinen painii ihan erilaisten asioiden kanssa kuin minä. 

Kommenttini oli siis toisaalta kritiikkiä aloitukseen mutta enemmän yleisesti tähän ajatteluun mikä meihin aakkosiin liitetään. 

Millä tavalla siis ajattelet aloituksen olevan ristiriidassa tämän ajattelusi kanssa? Ap

Vierailija
37/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri kommentoi vaan motivaatio-ongelmaa liittyen aikaisempaan terapian lopettamiseen yksityisen terapeutin kanssa. Oikeasti ei ollut siitä kyse, eikä siinä kohtaa myöskään add:sta, mutta sanoin että aloin myöhästellä yhä useammin kun terapiasuhteessa tuli ongelmia.

Pelkään, että add-ajatukseni pistetään luulotaudin, masennuksen tai uppiniskaisuuden piikkiin. Yhdelle lääkärille olen kertonut tästä, mutta hän sanoi että yleensä add ihmisillä on koulussa ongelmia. Tosiasiassa alisuoriuduin lukiossa ja sain hädin tuskin kurssit täyteen koska sain käytyä koulussa niin vähän (aamutunneilta pois, minimi lukujärjestys) ja muutenkin sähläsin. Sain silti aika hyviä numeroita, koska pidin opiskelusta ja minulla on melko hyvä muisti. Sen jälkeen en ole joko päässyt oppilaitokseen, kun en ole lukenut kunnolla tai aloittanut mutta en ole saanut mitään koulutusta läpi paitsi yhden ammatillisen tutkinnon. Siellä olin usein pois koska lepäsin kotona, jätin kaikki tehtävät viime tippaan tai jätin tekemättä kokonaan ja sain tästä tosi raskasta palautetta. Kuitenkin tutkinto läpi, kun viime tingassa palauttamani työ oli ihan ok ja muuten osallistuminen ja osaaminen hyvää. Mutta siis tääkään lääkäri ei oikein uskonut että add diagnoosi onnistuisi, koska koulussa olin "riittävän" hyvin onnistunut.

TL;DR mitä teen, että saisin asiaa eteenpäin? Anteeksi romaani.

Vierailija
38/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatri kommentoi vaan motivaatio-ongelmaa liittyen aikaisempaan terapian lopettamiseen yksityisen terapeutin kanssa. Oikeasti ei ollut siitä kyse, eikä siinä kohtaa myöskään add:sta, mutta sanoin että aloin myöhästellä yhä useammin kun terapiasuhteessa tuli ongelmia.

Pelkään, että add-ajatukseni pistetään luulotaudin, masennuksen tai uppiniskaisuuden piikkiin. Yhdelle lääkärille olen kertonut tästä, mutta hän sanoi että yleensä add ihmisillä on koulussa ongelmia. Tosiasiassa alisuoriuduin lukiossa ja sain hädin tuskin kurssit täyteen koska sain käytyä koulussa niin vähän (aamutunneilta pois, minimi lukujärjestys) ja muutenkin sähläsin. Sain silti aika hyviä numeroita, koska pidin opiskelusta ja minulla on melko hyvä muisti. Sen jälkeen en ole joko päässyt oppilaitokseen, kun en ole lukenut kunnolla tai aloittanut mutta en ole saanut mitään koulutusta läpi paitsi yhden ammatillisen tutkinnon. Siellä olin usein pois koska lepäsin kotona, jätin kaikki tehtävät viime tippaan tai jätin tekemättä kokonaan ja sain tästä tosi raskasta palautetta. Kuitenkin tutkinto läpi, kun viime tingassa palauttamani työ oli ihan ok ja muuten osallistuminen ja osaaminen hyvää. Mutta siis tääkään lääkäri ei oikein uskonut että add diagnoosi onnistuisi, koska koulussa olin "riittävän" hyvin onnistunut.

TL;DR mitä teen, että saisin asiaa eteenpäin? Anteeksi romaani.

Onko sulla varaa yksityiseen? Ap

Vierailija
39/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi jonkin häiriön tai diagnoosin kanssa pitäisikään tulla esiin. Mitä sillä tavoitellaan? Jonkinlaista ymmärrystä varmaankin, mutta eikö se ole juuri sitä diagnoosin taakse menemistä mitä aloittaja paheksuu?

Onhan itselläkin pää aika sekaisin monenlaisten asioiden johdosta, mutta en mä kenellekään esittele itseäni että moi mulla on tällaista ja tällaista. Jotkut asiat on vaan hyvä pitää ihan itsellään. Ei toki vähiten siksi, että ihmisillä nyt on kaikenlaisia ennakkoluuloja ja pöljiä oletuksia, ja sille ei ihan oikeasti vaan mahda yhtään mitään. Ei se oikein reilua ole parin hölmöilevän ADHD-tyypin syyskikään sitä kokonaan laittaa.

Joissain tilanteissa on hyvä ottaa diagnoosi esille. Vaikka jos joku lukihäiriöinen kirjoittaa töissä kirjoitusvirheitä vilisevän tekstin. Työkaverit saattavat luulla että tätä ei kiinnosta kyseinen asia ja teksti on kirjoitettu hutiloiden parissa minuutissa, vaikka totuus olisi toinen.

En tykkää kertoa omasta ADHD-diagnoosistani muille, mutta joskus on pakko. Kirjoitin edellisessä työpaikassa aina kaikki asiat muistiin jotta ne eivät varmastu unohtuisi. Jos työkaveri tuli huikkaamaan että hei teetkö tän jutun, nappasin kalenterin tai paperia ja kirjoitin sen heti ylös. Yksi loppuunpalamista vaille oleva vanhempi työkaveri aina turhautui tästä, en tiedä miksi. Kerran kyseinen työkaveri tuli tuhannen kiireessä luokseni, sanoi että lähetä ne ja ne asiakirjat sille ja sille. En kerennyt kirjoittamaan noita asiankirjojen nimiä tai henkilöitä mihinkään ylös, en kysymään voisiko joku asiasta enemmän tietävä tehdä sen, työkaveri oli jo häipynyt puolijuoksua hissiin. No, tein työtä käskettyä. Parin tunnin päästä tämä tuli sähisemään siitä että olin unohtanut jonkun liitetiedoston ja miten ei voi olla vaikeaa muistaa noin yksinkertaista asiaa. Sopersin itku kurkussa että minulla on ongelmia lähimuistin kanssa ADHD:n takia enkä vaan voi sille mitään.

Vierailija
40/73 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se ettei hahmota ajan kulua tai miten kauan johonkin menee on laiskuutta?