Mies siivoaa vs. nainen siivoaa..
Meillä minä raivaan ennen lattioiden siivousta kaikki pikkuesineet paikoilleen, pyykit kaappiin, lelut koppaan, pyyhin tasot ja muutenkin siirtelen johdot ym pois tieltä. Mies kaivaa imurin kaapista ja imuroi kaikki mistä mahtuu imuroimaan:)
Kommentit (36)
Siivotaan yhtä paljon. Mä ehkä kuitenki järjestelmällisemmin. Ensin kaikista huoneista tavarat paikalleen, sen jälkeen huone kerrallaan pintojen pesu ja pölyjen pyyhintä, lopuksi lattioiden imurointi ja pesu. Mies taas aloittaa ensin järjestelemällä tavaroita esim. Olohuoneessa, sen jälkeen jää järjestämään keitiön kaappeja, pyyhkii pölyt makuuhuoneesta, imuroi koko kämpän ja sitten vasta pyyhkii pölyt ja pesee pinnat muualta asunnosta. Tämä saa mut usein raivon partaalle, ärsyttävää!
Samoin vessan pesu on mieheni mielestä se, että pestään pöntö sisäpinta ja pyyhitään peili. Itse taas pesen lavuaarit, hanat, lattiat ja pöntön sisältä ja ulkoa.
Mieheni on saanut kotona ylisiistin kasvatuksen, ja esim. Pieni tahra lattiassa saattaa aiheuttaa hirveen hulabaloon ja pitää pestä koko kämppä. En vaan tajua miten hän ei sitten "osaa" kuitenkaan pestä kunnolla.
Lisäksi kun siivoan itse, koko asunnon siivoamiseen menee n. 1-1,5h. Miehen kanssa siivoamiseen menee oikeasti koko päivä kun joka kerta keksii että pitää hänen mielestään käydä myös kaapit ja hyllyt ja kansiot läpi, vaikka mielestäni nuo voi käydä läpi pari kertaa vuodessa ison siivouksen yhtydessä.
Meillä mies siivoaa huomattavasti paremmin kuin minä. Hän jynssää nurkat ja pinnat viimeistä piirtoa myöten, minä taas sinnepäin.
Meillä minä saan marmatusta siivoamisestani. Jos esimerkiksi olen vain järjestellyt tavarat ja pyyhkinyt pölyt (koska enempään ei ole ollut aikaa/tarvetta) saan kuulla, että oikeastaan en ole edes siivonnut ollenkaan. -.-"
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:51"]Miehen siisteyskäsitys vs. naisen siisteyskäsitys. Miehestä on olennaista, ettei lattioilla tai pöydillä ole pölyä ja tahroja - nainen on hermoromahduksen partaalla, jos jääkaapin tai lieden takana lattialla on pölyhiukkanen ja varastossa yksi laatikko on vinossa.
[/quote]
Jääkaapin takana olevat pölyt muodostavat paloriskin.
Meillä menee vartti päivässä, kerran viikoaaa kolme. Siivotaan samaan aikaan ja tehtävät on tarkasti määritelty. Kello vahtii, ettemme tuhlaa aikaa siivoamiseen yhtään enempää. Koskaan ei riidellä. Vupsia takana kymmenen.
Meillä on robotti-imuri päivittäiseen imurointiin. Silloin lattialta on pakko olla pois lelut ja johdot. Harvemmin sitte perusteellisemmin käsin imurointi.
Entä lopputulos? Huomaako siitä mitenkään,onko siivonnut mies vai nainen?
Varsinkin lapsiperheessä asunto voii olla varttitunnissa pahemmassa siivossa kuin ennen aloittamista.
Huomaan, että ei taida kovin moni kiinnittää suuresti huomioita likaisuuteen kun ei rättiä käytetä, vain pölyjä poistetaan (tai ainakin nostetaan ne ilmaan) ja siirrellään tavaraa paikasta toiseen. Tahrat jäävät lattiaan, vaikka kuinka tarkkaan imuroi, mutta ehkä se ei kaikkia haittaa.
Meillä miestä haittaa epäjärjestys. Hänen mielestään on tärkeintä että tavarat on paikoillaan, muuten ei niin väliä vaikka olisi p..kaista. Minä taas pystyn elämään vaikka olisi vähän sotkuista kunhan tiedän että on siistiä, lattialla ei pölyä ja hiekkaa. Eli minä jynssään siivotessa paikat, mies vain nopeasti sutaisee.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:01"]
Varsinkin lapsiperheessä asunto voii olla varttitunnissa pahemmassa siivossa kuin ennen aloittamista.
[/quote]
Suurin osa suomalaisista ei onneksi asu lapsiperheissä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:53"]Meillä siivoaa siivooja, ei tule riitaa tai marmatusta kotitöistä. Suosittelen muillekin. En ymmärrä miksi pitäisi riidellä turhista asioista tai edes käyttää aikaa siivoukseen, kun siihen voi palkata halvalla ammattilaisen.
[/quote]
Kerro lisää. Minkä hintaista jne. Mä periaatteessa voisin ottaa vaikka jonkun teinin/työttömän eli ei ammattilaisenkin kerran viikossa tänne Espooseen asunnon siivoamaan. Oon niin loputtoman kyllästynyt miehen sotkuihin. Ketään kiinnostunutta? :)
Olis 89 m2 imuroitavaa, pölyt ylimalkaisesti pinnoilta ja keittiön siivous hohtavaksi: hellat, pöytätasot, ja tavaroiden asettelu. Ehkä koneellinen pyykkiä. Mahdollisesti kaupassa käynti. Kissanhiekan vaihto.
Voisiko näin oleellisesti parantaa stressitasoaan? Kokemusta?
Minä kun oon aina törmännyt himosiisteihin miehiin. Ekan poikaystävän kämpässä ei saanut syödä leipäänsä loppuun kun toinen on rikkaimurin kanssa kyttäämässä. Sit kun pöytö oli imuroitu niin lattia siitä ympäriltä piti luututa. Syön ihan normaalisti leipälautasen yllä kuten muutkin aikuiset. Isäni on toinen himosiivooja. Kerran kun olin imuroinut meillä kotona ja pyyhkinyt pölyt, isä ryntäsi raivona huoneeseeni ja raahas mut katsomaan likaista ovenkahvaa. Nykyinenkin mieheni hinkkaa ovenkahvoja. Kerran tein perussiivon ja pyysin että mies pyyhkisi pölyjä ennen vieraiden tuloa sillä välin kun minä väsytän koiraa metsässä. Palattuani kotiin vastassa oli häikäisevän kiiltäviä ovenkahvoja ja lamppuja, kirjat oltiin pinottu valtavan kirjahyllyn eteen että "sieltä alta" voi pestä kunnolla, ja olohuoneen pöydällä oli kiillotettavana hopeoita joita ei oltu otettu esiin sen jälkeen kun olin ne tädiltäni perinyt.
Itse katson ettei lattialla ole ylimääräistä tavaraa ja pyyhin sen normaalien ihmisten tapaan. Pöydällä käy rätti.
Mielestäni miehet ovat niin hyviä taloudenhoitajia että kaikki kotihommat kuuluvat oikeastaan heille. Paremmat kokit ovat usein myös miehiä. Naisten kuuluu selvästikin käyttää aikaansa muuhun, itse käytän vapaahetkeni kulttuuriharrastusten parissa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:26"]
Meillä mies siivoaa niin, että nostaa kaikki tavarat lattialta pykälän verran ylemmäs (pöydille, tasoille, hyllyille jne) ja imuroi sitten. Ei siis vie mitään oikeille paikoilleen... olen jo lakannut marmattamasta asiasta ja järjestelen sitten niitä itse kun joudan.
[/quote]
Miksi siellä lattialla on edes tavaraa?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:36"]
Taitaa olla aika yleistä miesten siivouksessa tuo, että tavaroita ei nosteta pois tieltä, vaan imuroidaan sieltä missä näkyy lattia. Just toi johtojen ympäriltä imurointi ärsyttää, kun niiden alta paljastuu sitten myöhemmin järjetön määrä pölyä!
[/quote]
Miksi pidätte romua lattioilla?
Tuttu juttu! Meille tulee aina riita siivotessa, kun mies alkaa imuroida ennen kuin kaikki kamat on siivottu, ja vetäsee sitten sinne imuriin pikkuesineitä...
Mie itte oon siisti ihminen, tiskaan astiat sitä mukaa mitä niitä tulee, laitan roskat suoraan roskiin, kaakaon takas kaappiin, petään sängyn heti aamulla kun nousen ylös ja osaan pestä pyykit ajoissa, eli ennenkuin puhtaat vaatteet ovat ihan loppu ja oon ottanu tavaks pitää kerran viikos perusteellisen siivouspäivän (imuroin ja luuttuan koko kämpän, jynssään keittiön ja vessan puhtaaks ja tuuletan läpivedolla jos sää sallii).
Mutta sit poikaystävä.. maidot jää pöydälle, sänkyä ei pedata, roskia on vähän siellä täällä ja vaatteet hoksaa pestä vasta, kun ne on ihan lopussa. Kattoo sit mitä draamaa saadaan aikaan, ku muutetaan yhteen :3
t. 16-vee neiti
Minä siivoan. Miehen siivous on just sitä, että keskeltä lattiaa vähän imaistaan ja lattialla olevat tavarat nostetaan pöydälle tai sohvalle. Siivouksen jälkeen voi miettiä, että onkohan täällä siivottu vai ei, kun pöydät ja tasot notkuu kaikkea kamaa. Minusta siivoukseen kuuluu ehdottomasti myös kamojen järjestely ja myös moppaus ja pölyjen pyyhintä, varsinkin nyt siitepölyaikaan.