Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne teidän 6lk ja 9lk menevät luokkaretkelle?

Vierailija
17.05.2014 |

Meillä molemmat Korkeasaareen. Kunta maksaa bussin ja vanh.yhdistys lipun. asutaan 50km päässä. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisen eriarvoista on.... Riippuen missä koulua käypi

Vierailija
2/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miten on vanhemmat aktivoituneet asiassa. Ope ei saa olla rahankerääjä, oli yksi ennakkotapaus asiasta muutama vuosi sitten ,un yksi äiti laittoi asiasta kyselyn. Silloin retket monilta loppui tykkänään, kun koulut luuli, ettei enää saa retkeillä ja monilla enne ryhmiä saaneilla alkoi mennö huonosti. Retkeillä todellakin saa, kunhan koulu ei pyydä rahaa. Vanhemmat voi pyyttää ja kaikki menee hyvin. Helppo on se luokan tili, johon maksetaan tarvitava summa tiettyyn päivään mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6lk Linnanmäelle ja 9lk Särkänniemeen

Vierailija
4/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on ihan yleistä että luokkaretki tehdään ala-asteella 100km päähän prismaan... Tämä se vasta on köyhää.

Vierailija
5/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6lk lähtee muutamaksi päiväksi Helsinkiin ja käyvät lintsillä, ateneumissa ja korkeasaaressa. Ysiluokkalaisen luokka käy keilaamassa ja ja sen jälkeen kiinalaisessa, ihan täällä siis. Ei kuulemma haittaa häntä mutta onhan tuo jollain tapaa huvittavaa kun hänen kaverinsa toisesta koulusta tekevät reissun Islantiin ja heidän rinnallaisluokka Italiaan :D kukaan ei jaksanut kerätä rahaa niin en tietysti ihmetelekään.

Vierailija
6/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6-luokkalaiset lähtevät 3 päiväksi Helsinkiin. Menevät junalla. Ja kivaa tekemistä on aamusta iltaan. Ovat keränneet itse rahaa pari vuotta ja me vanhemmat maksamme loput.

Viime vuonna olivat Power Parkissa.

Vierailija
7/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ysiluokkalainen on juuri nyt luokkaretkellä etelän Euroopassa !

Vierailija
8/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etelä-euroopassa... Kannettava prkl...

Vierailija
9/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koulu suuntaa Helsinkiin (300km). Kaikki ykkösestä lähtien mukana:-)

Vierailija
10/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lk Lintsille ja pariin muuhun paikalliseen, esim. leffaan. Itse on rahat kerätty esim. discoa pitämällä ja sitä jäi ylikin.

Vierailija
11/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 6lk luokkaretkellä kävin Lontoosa ja 9lk Särkänniemessä.

Mitä nyt sivusta seurannut muiden lapsien luokkaretkien kohteita niin on hyvin vauhtelevat paikat. Jotku menee naapurikuntaan ja jotkut lähtee Ateenaan

Vierailija
12/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:25"]

Asumme turussa ja tyttöni käy pienluokkaa ja on kutosella. He (6 oppilasta) menevät torilla käymään, syövät jossain ja jokirantaan jätskille.

Muut koulun kutoset lähtevät päiväksi lintsille.

Mua v***taa niin rankasti tämä epäreiluus, että tekisi mieli itkeä. Tässä kohtaa tiedoksi muutamille, että pienluokkalaiset eivät ole mitenkään verrattavissa ns "tarkkisluokkalaisiin" vaan heillä on mm lukihäiriötä ja oppimisvaikeutta, ei käytöksen kanssa ongelmia, ainakaan tässä luokassa vaan rauhallisia oppilaita.

Mä en vaan ymmärrä miksi pienluokkalaisten luokkaretkirahastoa ei ole. Tähänkin retkeen vanhemmat ottavat rahallisesti osaa.

[/quote]ei yhteiskunta kustanna luokkaretkiä. Vanhempien täyrtyy kerätä rahaa myyjäisillä tai sitten antaa riihikuivaa rahaa . Tuostahan pitää keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin, eikö teillä ole syksyllä tapaamista open kanssa? Lapseni luokalla oli helppo juttu koska oli erittäin puuhakas oppilaan äiti joka teki paljon sen eteen että pääsivät leirikouluun

[/quote]Tässä koulussa ei ole ollut mitään myyjäisiä muidenkaan luokkien osalta. Disko on järjestetty kaksi kertaa, mutta pienluokkalaiset eivät niitä saa järjestää. Pienluokka on kokonaan syrjitty koko koulun puolesta ja tyttöni ope on asiasta kovasti pahoillaan. Itse olisin voinut maksaa lapseni kulut kokonaan jos olisivat lintsille päässeet Muiden mukana. Koulu kuulemma kustantaa ainakin bussikuljetuksen sinne.

[/quote]

Koululla on käytössään tietty retkisumma per oppilas per lukuvuosi, mikä on jotain 15-20 euron luokkaa. Tämä raha voidaan käyttää esimerkiksi noihin bussikuljetuksiin. Jos pienluokka on käynyt esimerkiksi jossain tutustumiskäynnillä, museossa, missä vain, on rerkiraha saatettu käyttää näihin. Muuten luokkaretkille rahat kerätään myyjäisillä tms. tai sitten suoraan vanhempien kukkarosta. Opettaja ei saa hoitaa rahankeruuta, siis toimia esim. luokkaretkirahaston hoitajana, vaan jonkun vanhemman on hoidettava tämä. Olkaa ensi vuonna vanhempien kanssa siis aktiivisia. Jos opettajakin olisi valmis järjestelemään luokkaretkiä, ei rehtori voi sitä mitenkään kieltää: kyllä opettajalla on vapaus järjestää opetusta niin kuin parhaaksi näkee!

[/quote]Kyllä meillä opettaja raha-asiat hoitaa, ja leirikoulukohteetkin ovat samat vuodesta toiseen.

[/quote]  meillä taas hoiti erään oppilaan äiti, oli tilinumero ja laitettiin rahaa tilille. Ei tainnut olla yhtään vapaamatkustajaa, hyvin toimeentulevia vanhempia suurin osa

Vierailija
13/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:31"]

Itse 6lk luokkaretkellä kävin Lontoosa ja 9lk Särkänniemessä.

Mitä nyt sivusta seurannut muiden lapsien luokkaretkien kohteita niin on hyvin vauhtelevat paikat. Jotku menee naapurikuntaan ja jotkut lähtee Ateenaan

[/quote]  sehän riippuu siitä miten paljon  saadaan rahaa kasaan. Itse olisin laittanut omalta osaltani vaikka 50 eu kuukaudessa että pääsevät esim ulkomaille vaikka sinne Lontooseen. 

Vierailija
14/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:32"]

Asumme turussa ja tyttöni käy pienluokkaa ja on kutosella. He (6 oppilasta) menevät torilla käymään, syövät jossain ja jokirantaan jätskille.

Mua v***taa niin rankasti tämä epäreiluus, että tekisi mieli itkeä. Tässä kohtaa tiedoksi muutamille, että pienluokkalaiset eivät ole mitenkään verrattavissa ns "tarkkisluokkalaisiin" vaan heillä on mm lukihäiriötä ja oppimisvaikeutta, ei käytöksen kanssa ongelmia, ainakaan tässä luokassa vaan rauhallisia oppilaita.

Mä en vaan ymmärrä miksi pienluokkalaisten luokkaretkirahastoa ei ole. Tähänkin retkeen vanhemmat ottavat rahallisesti osaa.

[/quote]ei yhteiskunta kustanna luokkaretkiä. Vanhempien täyrtyy kerätä rahaa myyjäisillä tai sitten antaa riihikuivaa rahaa . Tuostahan pitää keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin, eikö teillä ole syksyllä tapaamista open kanssa? Lapseni luokalla oli helppo juttu koska oli erittäin puuhakas oppilaan äiti joka teki paljon sen eteen että pääsivät leirikouluun

[/quote]Tässä koulussa ei ole ollut mitään myyjäisiä muidenkaan luokkien osalta. Disko on järjestetty kaksi kertaa, mutta pienluokkalaiset eivät niitä saa järjestää. Pienluokka on kokonaan syrjitty koko koulun puolesta ja tyttöni ope on asiasta kovasti pahoillaan. Itse olisin voinut maksaa lapseni kulut kokonaan jos olisivat lintsille päässeet Muiden mukana. Koulu kuulemma kustantaa ainakin bussikuljetuksen sinne.

[/quote] Lapseni on myös pienluokassa ja heidän luokka on retkeillyt syksyn ja kevään aikana varmasti kymmenisen kertaa vaikka missä. Luokka ei todellakaan ole mikään hylkiöluokka, päinvastoin! Koulussa on joka luokkatasolla samanlainen pienryhmäluokka ja opettajat + koulunkäyntiavustajat ovat aivan upeita. Opettajasta ja teistä vanhemmista on täysin kiinni oppilaiden retkille pääseminen, joten sinun ei kannata itkeä jos et ole asiaa itse mitenkään edesauttanut. Ja jos luokka on mielestäsi kaltoinkohdeltu, olisit SINÄ voinut alkaa muuttaa asioita mielummin kuin valittaa täällä kun koulu on jo lähes ohi. Kuulutko vanhempainyhdistykseen? Onko luokalla luokkatoimikunta? Vaihtoehtoja on ja sinä olisit voinut perustaa luokalle luokkatoimikunnan itsekin. Vanhempainyhdistys ei ole mitenkään velvoitettu jakamaan rahaa luokille, varsinkaan jos ette ole anomusta ajoissa suunnitelman kanssa esittäneet. Vastaukseni on ehkä ilkeä, mutta täyttä asiaa.

Vierailija
15/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamatta kantaa ap:n tapaukseen niin täytyy sanoa, että pienluokkien kanssa on haasteellista tehdä retkiä, vaikka ryhmä ei mikään "tarkkisluokka" olisikaan. Ehkä sillä opettajalla on ihan oikeat syyt, miksi ei halua kotikaupunkia pitemmälle lähteä luokkansa kanssa.

Vanhemmat ja oppilaat yleensä keräävät rahaa luokkaretkeen, kaupunki ei niitä kustanna, harvemmin koulukaan.

terveisin pienluokillakin opettanut lo

Vierailija
16/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljonhan noi paikat vaihtelee. Mulla ei vielä omia lapsia ole.
mut ku olin kutosella 10 vuotta sitten, käytiin särkänniemessä. Tai hetkonen, taidettiin käydä alkusyksyllä ensin leirikouluna Suomenlinnassa, sitten keväällä kesäloman lähestyessä päiväretki siellä Särkänniemessä. Espoos asuin.
Ysillä meillä oli sama luokaretki paikka kuin joka vuosi koko ylä asteen - ahh, niin ihastuttava urheilukenttä n. 5 km päässä koulusta. Sinne käveltiin/mentiin bussilla ja pelattiin muka hauskoja pelejäå kuten pesistä. Hrrrr.... ysillä sinä päivänä myös sato. Oli tosi inhottavaa värjötellä siellä kentällä vaadittu aika.
Suurin osa muista luokista meni kunnon retkille, yksi luokka ulkomaille asti! mutta meidän luoka pojat oli nk. kauhukakaroita joiden kanssa opettajat ei mihinkään halunneet mennä. Ei auttanut että luokan kaikki tytöt taas sattumalta oli suoranaisia enkeleitä, kiltejä ja hyvän arvosanan saaneita kaikki. Pojat pilas kaiken ja niin mentiin aina urheilukentälle, säällä kun säällä. 
No, onneksi edes ala-asteella oli monia kivoja luokkaretkiä...

Vierailija
17/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:32"]

Koululla on käytössään tietty retkisumma per oppilas per lukuvuosi, mikä on jotain 15-20 euron luokkaa. Tämä raha voidaan käyttää esimerkiksi noihin bussikuljetuksiin. Jos pienluokka on käynyt esimerkiksi jossain tutustumiskäynnillä, museossa, missä vain, on rerkiraha saatettu käyttää näihin. Muuten luokkaretkille rahat kerätään myyjäisillä tms. tai sitten suoraan vanhempien kukkarosta. Opettaja ei saa hoitaa rahankeruuta, siis toimia esim. luokkaretkirahaston hoitajana, vaan jonkun vanhemman on hoidettava tämä. Olkaa ensi vuonna vanhempien kanssa siis aktiivisia. Jos opettajakin olisi valmis järjestelemään luokkaretkiä, ei rehtori voi sitä mitenkään kieltää: kyllä opettajalla on vapaus järjestää opetusta niin kuin parhaaksi näkee!

Kyllä meillä opettaja raha-asiat hoitaa, ja leirikoulukohteetkin ovat samat vuodesta toiseen.

Opettaja voi toki koordinoida rahankeruuta ja jotain pienempiä summia opet yleensä kerääkin, esim. näitä bussimatkoja varten, mutta jos rahaa kerätään pidempään ja luokkaretkirahoille avataan tili, ei opettaja _saa_ olla tämän tilin omistaja.

En tiedä liekö koulu tilin omistaja, mutta wilman kautta opettaja laittelee että "maksakaa 440e, tai ilmoittakaa jos lapsi ei lähde leirikouluun" yms.

Joo, ei lähde meidän lapset kaikkiin leirikouluihin, ollaan me niin huonoja vanhempia.

yleensä rahaa kerätään myyjäisistä, diskot, laitetaan tilille tietty summa. Niitten "huonojen" äitienkin lapset pääsee koska kaikki on otettava leirikouluun jotka haluaa. Eriasia saadaanko niin paljon rahaa kokoon että leirikoulu voi toteutua. Onneksi poikani pääsi kutosella leirikouluun. 

Vierailija
18/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:59"]

[/quote]

[/quote]Kyllä meillä opettaja raha-asiat hoitaa, ja leirikoulukohteetkin ovat samat vuodesta toiseen.

[/quote]  meillä taas hoiti erään oppilaan äiti, oli tilinumero ja laitettiin rahaa tilille. Ei tainnut olla yhtään vapaamatkustajaa, hyvin toimeentulevia vanhempia suurin osa

[/quote]En usko meilläkään olevan vapaamatkustajia, ymmärtääkseni kaikille on selvää että jollei maksa, ei lapsi lähde. Useampi jää pois.

Vierailija
19/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 09:59"]

Kyllä meillä opettaja raha-asiat hoitaa, ja leirikoulukohteetkin ovat samat vuodesta toiseen.

Opettaja voi toki koordinoida rahankeruuta ja jotain pienempiä summia opet yleensä kerääkin, esim. näitä bussimatkoja varten, mutta jos rahaa kerätään pidempään ja luokkaretkirahoille avataan tili, ei opettaja _saa_ olla tämän tilin omistaja.

En tiedä liekö koulu tilin omistaja, mutta wilman kautta opettaja laittelee että "maksakaa 440e, tai ilmoittakaa jos lapsi ei lähde leirikouluun" yms.

Joo, ei lähde meidän lapset kaikkiin leirikouluihin, ollaan me niin huonoja vanhempia.

yleensä rahaa kerätään myyjäisistä, diskot, laitetaan tilille tietty summa. Niitten "huonojen" äitienkin lapset pääsee koska kaikki on otettava leirikouluun jotka haluaa. Eriasia saadaanko niin paljon rahaa kokoon että leirikoulu voi toteutua. Onneksi poikani pääsi kutosella leirikouluun. 

Ei meillä. Itse kukanenkin voi myydä sukkia ja pikkuleipiä saadakseen sen 300-450 kasaan, mutta uskoakseni jotka eivät maksa, eivät lähde.

Vierailija
20/38 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan, olin itse valvojana, täällä pohjoisessa oma poika oli myös tuollaisessa "rauhallisessa" pienluokassa. Mulla oli oma yritys, mikä ei ollut sidoksissa mihinkään ja minua pyydettiin usein. Tehtiin upea luokkaretki Helsinkiin junalla, mikä sekin oli elämys monelle. Ehdimme käymään Korkeasaaressa ja eduskunnassa, mistä lapset olivat tosi innoissaan - kolme oli aspergerja ja he olivat haltioissaan. Nuo lapset niin tuttuja, että tosiaan tiesin melkein kaikkein diagnoosin vanhempien vuoksi. Parilla oli vain oppimisvaikeuksia ja yksi oli muita vuoden vanhempi, ja otti asiakseen pitää nuoremmista huolta. Se oli paljon mukavampi retki, kun lähiretki tavispojan luokassa, missä oli paljon vilkkaampia lapsia kuin pienluokassa. 

Mutta tuohon pienluokan retkeen keräsimme kyllä rahaa. Se oli ennen nykyisiä sääntöjä ja ope koordinoi homman. Käytiin mm. keräämässä puolukoita edellisenä syksynä ja puolukat menivät lähinnä muille opeille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme