Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teen ekaa kertaa karjalanpaistia. Uskotteko, että onnistuu?

Vierailija
16.05.2014 |

Yleensä tekemäni liharuuat ovat mauttomia (tai pahanmakuisia) ja sitkeitä. Nyt yrityksen alla on Karjalanpaisti ja olen netistä yrittänyt poimia kaikki vinkit. Mitä luulette, onko lopputulos hyvä?

Porsaan ja naudan ulkopaistia n. 800 g  kumpaakin. Kuutioitu 3X3 paloiksi. Huoneenlämmössä puolisen tuntia. Sitten lihat pataan ja 225 asteiseen uuniin 2X15 min (sekoitus välillä). Tämän jälkeen uunilämpötila n. 80-90 asteeseen, pari lohkottua sipulia ja muutama porkkana padan päälle. Mausteeksi 1 rkl suolaa, 12 maustepippuria ja 2 liivatelehteä. Päälle kiehuvaa vettä siten, että lihan nipin napin peittyvät. Uuniin 21.45 ja aijon pitää aamuun asti. 

Kommetteja kokit?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tänään ekaa kertaa täytekakun. Todella hyvin onnistui!

Vierailija
2/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplaa suolan määrä! Ihmekkään jos tulee mautonta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinuunissa tulee paras. Joskus olen laittanut sekaan myös lanttua. Ja lisukkeeksi ehdottomasti kermaan tehtyä perunamuusia. Itse olen antanut olla uunissa päivällä, niin vettä on voinut lisäillä tarpeen tullen. Eiköhän tuosta hyvää tule. :)

Vierailija
4/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Liivatelehtiä?!! Toivon ja rukoilen että puhuit laakerinlehdistä.

Vierailija
5/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 23:20"]

Tuplaa suolan määrä! Ihmekkään jos tulee mautonta...

[/quote]

Samaa mieltä. Ja jos ei oikein oo mikään mestari noissa maustesäädöissä, niin liemikuutiot on aika näppäriä.

Vierailija
6/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina kaikki kerralla, lihat, porkkanat, sipulit, pippurit, veden, suolan, laakerinlehdet ja hyvää on aina tullut alle viiden tunnin. Liivatelehdellä en tosin ole kokeillut. Smaklig måltid!

Vierailija
7/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mikä vaan ruoka onnistuu jos noudattaa ohjetta.Mutta veikkaisin minä myös että nuo pitäis olla jotain muuta kuin liivatelehtiä.. :D

Vierailija
8/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti hyvää, muttei lähellekään sitä mitä karjalainen mummuni resepti tai savolaisen anoppini resepti on..Tiedäthän, että olennainen tuosta puuttuu..

Vierailija
9/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä mä pyöräytän kuutiot kuumalla pannulla! Laittaako joku ne suoraan uuniin?

Vierailija
10/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräytä pannulla paljossa voissa, tulee mehevämpi. Kaada se paistoliemi sinne uunivuokaan kans. Lisää suolaa. Karjalanpaistia on tosi vaikea ryssiä, onnittelut jos siihen kykenet...

Vierailija
11/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne  pari lohkottua sipulia ja muutama porkkana padan päälle?

Itse laitan kaikki sekaisin, alusta asti, mausteet ja muutkin tai kerroksittain.Viimisenä sika päälle ja ihan vaan tavallinen kylmä vesi, en kieuhuttele.

Sulla on aika iso annos, mutta jos on hyvää, saa monena pvnä.

En sekoittele välillä ja uunissa 200c n. 2 tuntia.

Vierailija
12/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ap:n ohjeessahan oli jo 1 rkl (= 3 tl) suolaa! Minun keittokirjani ohjeessa on vähän vähemmän lihaa (2x600g) ja 2 tl suolaa.

Vierailija
13/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin ihan rahalla: se onnistuu!!! :)

Vierailija
14/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 23:25"]No, kyllä mä pyöräytän kuutiot kuumalla pannulla! Laittaako joku ne suoraan uuniin?

[/quote]

kyllä ne perinteisen ohjeen mukaan laitetaan suoraan uuniin.

Vierailija
15/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa... En kyllä yhtäkään ruokaa ole tehnyt ohjeen mukaan. Perusmaut tsekkaan reseptistä ja loput tulee improvisoiden :)

Vierailija
16/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu laakerilehtiä tietysti. Vähän taitaa jo väsyttää.

Oletteko oikeasti sitä mieltä, että lisää suolaa? 

Laiton sipulin ja porkkanat padan päälle, koska netissä näin käskettiin. 

Vierailija
17/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 23:25"]No, kyllä mä pyöräytän kuutiot kuumalla pannulla! Laittaako joku ne suoraan uuniin?

[/quote]

kyllä ne perinteisen ohjeen mukaan laitetaan suoraan uuniin.

[/quote]

Joo, ohjeita en siis ole katsonut. Voisella, kuumalla pannulla olen pyöräyttänyt lihoja pari minaa. Hyvä tulee :)

Vierailija
18/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta ei tule millään onnistumaan. Lihat pitää ruskistaa ensin kuumalla valurautapannulla, jotta niiden maukkaat nesteet ei laimene liemeen.

Vierailija
19/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mausteeksi 1 rkl suolaa, 12 maustepippuria ja 2 liivatelehteä. Päälle kiehuvaa vettä siten"

Mitä ihmettä? Karjalanpaistiin liivatelehteä? En ole koskaan kuulutkaan, vaikka olen karjalainen sukujuuriltani ja kiinnostunut perinteistä.

Jos liivatelehteä en huomioisi, muuten kuullostaa ihan Ruskealan mummon karjalanpaistilta. Tuo yön yli hauduttaminen tekee mannaa.

Joskus olen heittänyt karjalanpaistin  Laakerinlehtiä, mutta en nyt millään ymmärrä liivatelehden tarkoitusta, vaikka aivonystyräni on koetuksella.

Vierailija
20/23 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sori, mutta ei tule millään onnistumaan. Lihat pitää ruskistaa ensin kuumalla valurautapannulla, jotta niiden maukkaat nesteet ei laimene liemeen."

Voihan sen noinkin tehdä, mutta perinteiseen karjalanpaistissa ei lihoja ruskisteta, vaan kaikki aineen pataan ja uuniin. Lihat ruskistuvat uunin alkulämmössä ja kun lasketaan lämpötilaa, lisätään tarvittaessa vettä.

Ap:lle sipulit ja porkkanat antavat enemmän makua, jos ne ovat liemessä, eikä lihojen päällä.