Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esine, joka melkein joka kodissa on mutta teillä ei

Vierailija
16.05.2014 |

Meillä ei ole Mariskooleja, eikä tule.

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä kukaan ei ole vielä maininnut ja mikä kaikilla muilla siis taitaa olla:

Rikkaimuri.

Meiltä ei löydy myöskään mehumaijaa, henkilövaakaa ja vähän aikaa sitten olisin voinut vastata myös että sateenvarjo. Tällä hetkellä niitä löytyy kaksin kappalein, mutta nekin aina jää auton takakonttiin, eikä ne sieltä käsin paljoa auta.

Sitten kumisaappaat meiltä puuttuu. Lapsella toki on, mutta nekin on pieneksi jääneet. Uudet pitäisi ostaa.

Eikä ilmalämpöpumppuakaan meiltä löydy. :-/

Vierailija
142/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikro ja tv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari.

Mikro.

Auto.

Vierailija
144/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:52"]

Ainakaan silloin lapsuudessa (kun olin edes jotenkin kartalla lasitouhuista) ei Iittala mielestäni tehnyt värilasia. Riihimäki kyllä teki just tollasia halvan näkösiä lasikippoja.

[/quote]

Kuinka vanha oletkaan vai etkö ole tutustunut mm. Toikan lintuihin, joita valmistettiin nimenomaan eri väreissä? Aalto maljakko on ollut värillistä, Orvolan kivi on ollut alunperinkin värilasia ja on jo ainakin 80-luvulta. Kartiolaseja valmistettiin ensin värilasista... Mariskooli oli ennen hyvin vahvasti värjätty, lähes läpinäkymättömän värinen, kunnes se siirtyi Iittalalle ja sitä alettiin valmistaa iittalan värivalikoimasta ja sekin muuttui vähän nätimmäksi.

Vierailija
145/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:20"]

Tarrallisia iittalan astioita.

[/quote]

Mitä on tarralliset iittalan astiat? Meillä on Iittalaa, mutta ei niissä ole tarroja ollut sen jälkeen, kun on otettu käyttöön,

[/quote]

Sellaisia joihin on jätetty ne tarrat kiinni

[/quote]

Peseekö joku käsin iittalan astioita vain, että siinä pysyisi joku myyntitarra kiinni? Vai ovatko ne niin rumia, että jäävät pakkauksiinsa?

Vierailija
146/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löylykauha ja löylyastia puuttuu nyt ainakin. Korvaajana toimii aina satunnainen leivontakulho ja soppakauha.

Vierailija
147/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mariskooli, räsymatto, sohvapöytä, mikroaaltouuni, astianpesukone

Vierailija
148/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei televisiota, tietokonetta, kahvinkeitintä eikä jääkaappia!

Vierailija
149/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 01:50"]Ei televisiota, tietokonetta, kahvinkeitintä eikä jääkaappia!

[/quote]

Saanko kysyä, miten selviät ilman jääkaappia?

Vierailija
150/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro, kangasverhot, sauna, dvd-soitin, hiustenkuivaaja, sohvapöytä

Vierailija
151/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä akka.

Vierailija
152/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselikeitin, tallentava digiox, jokin pelikone, muumimukeja, mariskoolia, hiustenkuivaaja, vaaka, leivänpaahdin, yleiskone, tabletti, älypuhelin, kuivausrumpu, vedenkeitin.

Nuo nyt tulivat äkkiseltään mieleen. Pärjätään oikein hyvin ilman noitakin.

Vierailija
153/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 05:36"]

Tyhmä akka.

[/quote]Mee nukkuu jo, jooko?

Vierailija
154/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmalämpöpumppu.

Vierailija
155/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soda Stream ja älypuhelin, kumpaakaan ei meiltä löydy, eikä tule löytymään.

Vierailija
156/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen jatkaa, myöskään kuivausrumpua eikä taulutv:tä löydy.

Vierailija
157/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 00:52"]

Ainakaan silloin lapsuudessa (kun olin edes jotenkin kartalla lasitouhuista) ei Iittala mielestäni tehnyt värilasia. Riihimäki kyllä teki just tollasia halvan näkösiä lasikippoja.

[/quote]

Kuinka vanha oletkaan vai etkö ole tutustunut mm. Toikan lintuihin, joita valmistettiin nimenomaan eri väreissä? Aalto maljakko on ollut värillistä, Orvolan kivi on ollut alunperinkin värilasia ja on jo ainakin 80-luvulta. Kartiolaseja valmistettiin ensin värilasista... Mariskooli oli ennen hyvin vahvasti värjätty, lähes läpinäkymättömän värinen, kunnes se siirtyi Iittalalle ja sitä alettiin valmistaa iittalan värivalikoimasta ja sekin muuttui vähän nätimmäksi.

[/quote]

Olen yli 50 vuotias. En todellakaan ole tutustunut Toikan lintuihin. Olen saattanut jo 70-luvulla lasisia lintuja nähdä, mutta se erittäin hatara muistikuva, mikä ko linnuista on lapsuudesta, on juuri värittömistä linnuista. Ne ovat juuri sellaista "lasikrääsää" joka ei itseäni ole koskaan kiinnostanut, koska ne eivät ole varsinaista käyttölasia, toisin kuin ultima thulet, festivot jne. Toisaalta ei ole ollut myöskään minkäänlaista mielikuvaa siitä, minkä firman tekeleitä ne on, saatika kuka on ne suunnitellut. Nyt kun katsoin kuvahaulla noita lintuja, niin eihän siellä edes mitään värittömiä lintuja näkynyt, joten se hyvin hatarakin muistikuva saattaa olla väärä, eli siis oikeasti ei ole hänen linnuista mitään muistikuvaa.

Oiva Toikka tuli nimenä tietooni ensimmäisen kerran vasta 90-luvulla, kun kuulin sen A Allon rytmiorkesterin kappaleessa Saattue Murmanskiin. Muista silloin ihmetelleeni (en toki mitenkään sen syvällisemmin, että olisin viitsinyt siitä selvää ottaa), että kuka ihmeen Oiva Toikka. Se, että Oiva Toikka on lasimuotoilija, tuli minun tietooni ohi mennen vasta ihan muutama vuosi sitten jonkun tv-ohjelman kautta.

Minulle the lasisuunnittelijoita on edelleenkin Tapio Wirkkala ja Timo Sarpaneva, joiden suunnittelema lasi oli erityisesti 70-luvulla muodissa ja joiden sunnittelemaa lasia meiltä kotoakin löytyi runsain mitoin. Juuri heidän suunnittelemansa lasin kautta minulla on niin vahva mielikuva siitä, kuinka väritöntä nimenomaan Iittalan lasi tuolloin 70-luvulla oli. En muista esimerkiksi Aalto maljakkoja juurikaan 70-luvulta. Eivät mielestäni olleet silloin erityisemmin muodissa (ei ainakaan muistikuvaa niistä), vaikka toki tuolloin jo klassikoita olivatkin. Toisaalta juuri Aalto maljakotkin miellän värittömiksi, vaikka nyt kun toit myös värilliset maljakot esiin, niin myönnän sellaisiakin joskus jossain nähneeni.

Sinänsä hauskaa, että kun nyt Oiva Toikan wikipedia tiedot vilasin niin havaitsin, että Nuutajärven Pioni sarja on Oiva Toikan sunnittelema. Aikoinaan, kun 80-luvulla ensimmäiseen omaan kotiini muutin, niin hankkimani lasit oli juurikin kyseistä Pioni sarjaa. Olihan tuokin kiva näin 30 vuoden jälkeen havaita, että ensimmäiset omistamani lasit (joista ei enää ole hajuakaan, lieneekö jäänyt exälleni) oli nimenomaan tämä"mystisen" Saattue Murmanskiin Oiva Toikan suunnittelemia :) Eli oli hyvinkin mahdollista, että samalla kun olen miettinyt, että kukahan moinen Oiva Toikka mahtaa olla, jonka mystinen alli on lojunut kirjahyllyssä Saattue murmanskiin teoksen vieressä A Aallon kappaleessa, olen juonut jotakin hänen suunnittelemastaan lasista ;)

Mitä sitten tulee tuohon Mariskooliin (jonka vasta nyt uudelleen googlatessani tajusin liittyvän Marimekkoon), niin näistä nykyisistä minulla ei ole mitään käsitystä. En ole niitä missään livenä nähnyt ja kuvanakin vasta kun tuon aikaisemman kirjoituksen yhteydessä niiden kuvaa googlasin ja Iittalan logon kyljessä havaitsin. Todellakin minun mielikuvani kyseisestä tuotteesta on juurikin sellaisesta tummansinisestä lähes läpinäymättömästä, ei suinkaan noin vaaleasta kuin nämä nykyiset näkyy olevan. Siihen en ota kantaa onko tuo kuvissa näkyvä haalea yhtään sen parempi, minusta kun se edelleenkin näyttää samanlaiselta halpislasilta, kuin silloin 70-luvullakin.

Minä olen todellakin mies ja 70-luvulla olin lapsi/teinipoika. Silloin ei ykkösprioriteetteihin todellakaan kuulunut taidelasi, vaan lähinnä mopot, tytöt ja jalkapallo. Uskoisin, että jos ikäisiltäni miehiltä (tai oikeastaan ihan minkä ikäisiltä miehiltä tahansa) kysytään jostain Orvolan kivistä, Toikan linnuista, tai Mariskoolistakin, niin aika harvassa taitaa ne heteromiehet olla, joilla niistä on ylipäätään mitään hajua. Saattaapi olla, että jos miehiltä kysyttäisiin, että mainitse tietämiäsi lasimuotoilijoita, niin aika iso osa ei osaisi mainita edes kahta, minulla sentään löytyy mainitsemieni kahden lisäksi myös Kaj Frank ja nykyään siis Oiva Toikkakin ;)

Vierailija
158/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrrumpu, älypuhelin, tablettitietokone.

Vierailija
159/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro, astianpesukone, kuivausrumpu. Hyvin pärjätään ilmankin, ja maailma pelastuuuu...

Vierailija
160/176 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa, silityslautaa, eikä sohvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi