Paljonko kengänkokosi kasvoi raskauden myötä?
Kerro vielä paljonko painoa tuli lisää ja olitko ennen raskautta normaali vai ylipainoinen.
Täällä ollaan 15. viikolla ja mietin vaan sopivatko ihanat kenkäni minulle enää raskauden jälkeen. Normaalipainoinen olen vieläkin mutta painoa on tullut jo lisää 2,5-3kg. Olen lyhyt, reilu 160cm ja nyt käytän kenkiä kokoa 36-37. Näyttää varmaan huvittavalta jos mun pituisella on 38-39 numeron kengät...
Kommentit (23)
Painoa tuli molempien raskauksien aikana huimat 30 kiloa. Ennen raskauksia olin normaalipainoinen. Kenkäkoko kasvoi reilulla numerolla, mutta palasi synnytysten jälkeen ennalleen samalla kun kilotkin katosivat (olivat turvotusta). Ja mun normaali kengänkoko on 38, kuten suurimmalla osalla suomalaisista naisista, eikä näytä yhtään hassulta.
Painoa tuli molemissa raskauksissa n. 15kg ja kengät 37 ennen raskautta, raskauden aikana ja raskauden jälkeen. Ei minulla jalkoihin sitä läskiä tullut eikä ollut turvotusta/nestettä jaloissa.
Minulla on kengännumero 37-38, oli ennen ja jälkeen raskauksien. Raskauksien loppupuolella kuljin kesämahan kanssa crockseissa ja talvimahan kanssa Kuomissa, mutta onneksi se turvotus jäi laitokselle.
Häh? 20kg paimoa, kengänkoko 39 ennen raskautta ja raskauden jälkeen. Raskausaikana ei turvotuksen takia kaikki kengät mahtuneet.
Molempien raskauksien myötä kasvoi puoli numeroa. Eli ekan raskauden jälkeen vanhat kengät kyllä meni, mutta ei enää toisen raskauden jälkeen. Painoa molemmissa 17 kg.
Mulla on korkeakaariset jalat ja olen kuullut että ne suurenevat todennäköisimmin kuin matalakaariset. Mistä tietää onko heikot jalkaterät? Kevyttä fyysistä seisomatyötä olen tehnyt reilut kymmenen vuotta, nyt tosin viimeiset puoli vuotta enemmän itsumapainotteista. Kun seisoin/kävelin enemmän muistan ainakin että päkiät tulivat todella kipeiksi, varsinkin jos oli töitä yli viikon putkeen. AP
Kasvoi yli numerolla. Ennen 37/38 ja raskauden jälkeen lopullisesti 39.
Kasvoi yli numerolla. Ennen 37/38 ja raskauden jälkeen lopullisesti 39.
Mulla ei ole huonot lihakset jalkaterissä, päinvastoin, olen aktiiviurheilija. Kengät 42 ennen raskauksia ja suurimmaksi osaksi ensimmäisen aikana, mutta kolme kertaa 25 kg ja sidekudosten löystyminen laski jalkaholveja vähitellen sen verran, että n 1,5 numeroa kasvoi jalka. Jalkaterapeutti ei kyllä ole ihan oikeassa tuossa kommentissaan, kyse on enemmän sidekudoksen ominaisuudesta, johon ei itse voi vaikuttaa, kuin lihasheikkoudesta. Olen edelleen hoikka, yli 180 cm pitkä ja kengät 43-44. Ja edelleen juoksen ja treenaan myös paljain jaloin monenlaista.
Useimmilla jalan koko taitaa noin numeron kasvaa johtuen juuri tuosta jalkaholbvien madaltumisesta kudosten löystyessä. Toki kovan turvotuksen aikana koko saattaa tilapäisesti olal vielä suurempi, mutta se menee ohi raskauden myötä.
Olin järkyttävän laiha alipainoinen en kuitenkaan sairas, raskaus kasvatti painoa noin 30kg. Putosi sitten pikkuhiljaa raskauksien jälkeen normaaliksi ei onneksi enää alipainon puolelle. Ennen ensimmäistä raskautta kengän koko oli 35, nyt molemmista raskauksista kulunut monta vuotta ja kengän koko on 38, aikamoinen muutos! Onneksi oli aloittaessa pienet jalat!
Olin alipainoinen ennen raskautta, 167/49 ja kengänkoko 38. Kengänkoko pysyi koko ajan samana, viikolla 40+2 painoin 57 kiloa ja vauva syntyikin siitä parin päivän päästä. Nyt raskauden jälkeen painoa 48 kiloa ja kengänkoko edelleen 38.
Ensimmäinen raskaus ei vaikuttanut mitään, toisen raskauden myötä koko kasvoi ärsyttävästi n. puolen koon verran 37:stä 37,5:een. Olen normaalipainoinen, paino nousi kummassakin raskaudessa 8 kg. Turvotusta ei käytännössä ollut. Jaloissa on korkeat holvikaaret.
Mun kengän koko oli ennen ensimmäistä raskautta 36 ja viidennen raskauden jälkeen 38. Painoa tuli enimmillään 8 kg, ja olin normaalipainoinen raskauksien aikanakin.
kengän koko normisti 37, raskausaikana 38. Pituus 162, normipaino 55, synnytystä ennen 89. Kilot lähti. Ja kengän koko palasi ennalleen.
Pituus 170 ja paino ennen raskautta 52 (ja nyt), raskauskiloja tuli 28. Kengännumero ennen raskautta 39-40, nyt 41-42. Ei kiva, sopivia nätinnäköisiä kenkiä on enää vaikea löytää. Enkä usko että jalka enää pienenee ennalleen, synnytyksestä nyt 8kk.
Mulla ennen kengänkoko niukka 37(eli joissain kengissä 36), en muista paljonko tuli painoa ekassa tai tokassa raskaudessa, varmaan joku 15kg, silleen normaalisti - ei vähän mutta ei älyttömiä. Kengänkoko kasvoi 37-38välille jo ekassa, väliä synnytyksillä oli 3v mutta se oli vaan se 37-38 tai jopa 39 koko silloin (tosin oma painokaan ei ihan (vaikka melkein) laskenut sinne lähtöpainoon tuolla välin. Tokan lapsen ollessa 1,5v pääsin alkuperäiseen painooni,n.50kg, ja kengänkokokin yllättäen palutui liki entiseen - ei ehkä sinne 36 puolelle mutta ehdoton 37, ei enää missään nimessä 38. Eli raskaus vaikutti,mutta vaikutti oma painokin. Erona ehkä ekan ja tokan lapsen jälkeen että ekan jälkeen tein äitiysloman jälkeen seisomatyötä, tokan jälkeen paljon vaihtelevampaa eli ei niin seisovaa.
Jalkani ja käteni turposivat raskauden aikana järkyttävästi noin vkolta 26-28. Olin lopulta sairaslomallakin turvotuksen ranteisiin aiheuttaman kanavaoireyhtymän takia, ja liikkuminen oli vaivalloista Jalan pituus ei kasvanut.
Olin raskauden alkaessa 168 cm/60 kg, painoa tuli 13-14 kiloa, turvotus laski vähitellen raskauden jälkeen, käsistä sen huomasin paremmin, koska käytin edelleen lähinnä samoja leveälestisiä ja jalkaan sujahtavia bike bootseja kuin loppuraskaudesta
Painoa tuli molemmissa raskauksissa 12 kiloa ja viime kesän olin, kuten edellinenkin kirjoittaja, työkyvytön tuon turvotuksen aiheuttaman kanavaoireyhtymän ja hermopinteiden takia. Normaalisti jalkani on kokoa 36-37 ja molempien raskauksien viimeiset kuukaudet kuljin äitini 39 koon kengissä. Jalat ovat molemmilla kerroilla palautuneet entiselleen joten en olisi mitenkään huolissani. Eivät ne nyt ainakaan kahta kokoa kasva :)
Turvotuksen myötä ei välttämättä mahdu tiukat kengät. Mutta jos jalkateräsi lihakset ovat heikot, niin ne antavat pitkittäiskaaren laskeutua ja tuolloin jalka pitenee, koska se laskeutuu. Se ei siis oikeasti kasva, vaihtaa vaan rakennetta huonoista lihaksista ja painonnoususta johtuen.
T:jalkaterapeutti