Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä erikoiskoulun käynyt! Meneekö lapsesi taviskouluun?

Vierailija
23.03.2014 |

Jos on mennyt, oletko ollut pettynyt? Olen itse käynyt "erikoiskoulun" (kieli) ja ajatellut, että meidän lapset menee ihan lähikouluun. Nyt olen kuitenkin melkein järjestään kuullut vanhoilta luokkakavereilta kommenttia siitä, että ovat todella pettyneet tavallisiin suomalaisiin kunnallisiin kouluihin. Opetus matelee, merkittävä osa oppilaista häiriköi (oppimisasenne on pepusta), kohtelu on karjalauman ajamista ja suurin osa vanhemmista yhtä kiinnostuneista lasten koulunkäynnistä kuin kala polkupyörästä. Siis eivät ole kiinnostuneita. Suuri osa lapsista on mielipiteettömiä ja tyyliä "koulu on tyhmää, oppiminen on tyhmää, emmätiedä emmäosaa".

Tavallaan tuntuu vähän oudolta, että kaikki taviskoulut olisi tyyliin debiileille tarkoitettuja. En ole itse ollut mikään luokan priimus. Mutta harmittaako sitten, jos se koulu tosiaan on HUONO...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän ahdistaa se ajatus, että lapset olisi koulussa, jossa oppimista pidetään hikkejen hommana ja pitää salailla osaamistaan. Tai että joukossa on muutamia, jotka huutaa jokaisesta opettajan komennuksesta, että "rasisti!"

Toisaalta mua myös ahdistaisi koulu, jossa kaikki olisi keskimääräisiä pellavapäitä, koska meidän naperot erottuisivat joukosta perheen kolmikielisyyden ja tyttöjeni tummuuden takia.

Pitää varmaan tehdä niin snobisti, että muuttaa toiselle asuinalueelle koulun perässä...

Vierailija
2/25 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Pakilaan, Paloheinään ja Torpparinmäkeen. Ei maahanmuuttajia, loistavat koulut, motivoivat opettajat, työrauha niin opettajilla kuin oppilaillakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:21"]Miten niin ei ole erityiskouluja kielipainotuksella? Helsingissä on saksalainen, ranskalainen, venäläainen ja englantilainen koulu, joihin ei ole menemistä muuten kuin pääsykokeen kautta. Tai myöhempinä vuosina osoittamalla muuten riittävän kielitaidon ja osaamisen tason.

[/quote]

Ne ei ole erityiskouluja, siis oppilaat eivät ole erityislapsia oppimisvaikeuksien näkökulmasta.

Vierailija
4/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ihan nähtävissä, että esim. A-kieleksi jonkun muun kuin englannin valitsevat tulevat pääsääntöisesti hieman erilaisista sosioekonomisista luokista. Tällä voi ainakin vähän vaikuttaa peruskoulun luokan muodostumiseen, toki kielitaito on hyödyllistä muutenkin, englannin oppii väkisinkin.

Itse kävin erikoiskoulun (musaluokat ja lukion), lapseni ovat lähikoulussa ja A-englannilla, eikä toistaiseksi ole ollut suurempaa probleemaa missään.

Vierailija
5/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:26"]

Hei, ajattelin, että kun sanon "erikoiskoulu" ja lisään, että kieli (suluissa), niin tämä selventäisi. Olen siis käynyt kielikoulun ja sitä ennen kielikylpytarhan ja -esikoulun. Meillä oli jonkinlaiset tasotestit ennen kielikylpyä ja vain omalla ikätasolla + edellä olevat hyväksyttiin. Vielä meidän porukasta karsiutui ennen koulun alkua ne, joilla ei kielitaito riittänyt tai ei muuten ollut kykyä koulumaiseen oppimiseen.

Ihan erityiskouluja ei kielipainotuksella taida olla.

[/quote]

Oletko siis kaksikielinen? Vai oliko tuo kieli siis suomi? Vai mistä 2-5-vuotiaat ovat kielen oppineet.

Miksi et voi laittaa koulun nimeä, niin se selventäisi paljonkin?

[/quote]en ole kaksikielinen vaan koulu aloitettiin kielikylvyllä.

osa oppilaista oli kaksikielisiä.

koulu on nykyään varmasti aika erilainen kuin silloin kun sen itse kävin.

Vierailija
6/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin oppikoulun aikoinaan.Tai ehdin käydä 2 vuotta, kunnes se muuttui peruskouluksi. Opettajat olivat tietysti samat. Oleellisin ero omassa koulunkäynnissäni oli se, että porukka oli valikoitua. Häiriköt eivät päässeet oppikouluun. Eivät varsinkaan suuren kaupungin keskustan kouluihin, jollaisessa minäkin olin.

Itse olin oppikoulussa keskitason oppilas. Nykykoulun meno hirvittää minua ,mutta laitan silti lapseni ihan tavalliselle luokalle yläkoulussakin.

Vierailija
7/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käynyt kielikylvyn ruotsiksi ja laitan ehdottomasti lapseni myös kielikylpyyn jos niitä hankin! En kylläkään tiedä millä kielellä. Minusta siinä saa toisen kielen käytännössä ilmaiseksi, opin jo tarhassa siis puhumaan sujuvaa ruotsia ilman mitään lukemista. Auttaa varmasti myös muiden kielien opiskelussa kun on korva tottunut vieraisiin kieliin.

En keksi yhtään hyvää syytä miksi ei, jos mahdollisuus on. (tietysti, jos koulu on esim kaukana, voi hankaloittaa)

Vierailija
8/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:01"]Suomalainen peruskoulu ei todellakaan ole mitään paskaa, kuten joku tuossa pääsi haukkumaan. Yleensä juuri tuollaisten kommenttien jälkikasvu on niitä häiriköitä, jotka tekevät muiden opiskelusta helvettiä.

[/quote]

No onko se tavallinen koulu siis paskaa vai ei? Missä nuo häirikköoppilaat sitten käyvät koulunsa, jos eivät juuri niissä tavallisissa kouluissa?

Vierailija
9/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vitosella joku perustelu?

Vierailija
10/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:26"]

Hei, ajattelin, että kun sanon "erikoiskoulu" ja lisään, että kieli (suluissa), niin tämä selventäisi. Olen siis käynyt kielikoulun ja sitä ennen kielikylpytarhan ja -esikoulun. Meillä oli jonkinlaiset tasotestit ennen kielikylpyä ja vain omalla ikätasolla + edellä olevat hyväksyttiin. Vielä meidän porukasta karsiutui ennen koulun alkua ne, joilla ei kielitaito riittänyt tai ei muuten ollut kykyä koulumaiseen oppimiseen.

[/quote]

Ok, no nyt vasta aukesi mitä tarkoitat.

Vierailija
11/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin musiikkiluokan, jossa oli näin jälkikäteen katsottuna todella kilttiä porukkaa. Isossa kaupungissa oli tuolloin vain yksi musiikkiluokka ja sinne pääsi vain kiltit piltit.

Omat lapseni pääsivät testien läpi kieliluokalle. Suomalainen peruskoulu ei todellakaan ole mitään paskaa, kuten joku tuossa pääsi haukkumaan. Yleensä juuri tuollaisten kommenttien jälkikasvu on niitä häiriköitä, jotka tekevät muiden opiskelusta helvettiä.

Me todella toivoimme, että lapsemme pääsisi kieliluokalle, sillä lähikoulussamme on levotonta. Onneksi pääsivät.

Vierailija
12/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on kielikoulussa, toinen kielipainotteisella luokalla. Kouluissa on valtavia eroja. Jotkut taviskoulut on hyviä, jotkut surkeita.

Vierailija
13/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole erityiskouluja kielipainotuksella? Helsingissä on saksalainen, ranskalainen, venäläainen ja englantilainen koulu, joihin ei ole menemistä muuten kuin pääsykokeen kautta. Tai myöhempinä vuosina osoittamalla muuten riittävän kielitaidon ja osaamisen tason.

Vierailija
14/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse erikoiskoulun käyneenä koen sen ilmapiirin ja oppilasaineksen vaikuttaneen suuresti siihen, mitä nyt olen. Olen huomannut myös tietyn eron vertaillessani koulukavereideni ajatusmaailmaa ja toisaalta opiskelukavereitani, jotka ovat käyneet taviskoulut. Myös lapsuudenperheeni lapsissa tämä ero on nähtävissä (minä kävin ainoana erikoiskoulun). Ehdottomasti haluaisin antaa lapsilleni samat eväät kuin itsekin olen saanut aikoinaan.

Vierailija
15/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen sykkiläisen kaikki neljä lasta ovat menneet lähikouluun ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Kaverit ovat samalta asuinalueelta, eivätkä ympäri pääkaupunkiseutua. Kannattaa hakeutua hyvälle asuinalueelle ja tutustua asuinalueen kouluihin. 

Vierailija
16/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi käy tavisalakoulua, jossa on yht. 6 luokkaa koko koulussa. Loistavat opettajat, rauhallinen ilmapiiri, kännyköitä ei sallita jne. Ei mitään pahaa sanottavaa.

Itse olen käynyt musiikkiluokan.

Vierailija
17/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin erikoiskoulun, tai oikeastaan erikoisluokan (muut luokat tavallisia, tää meidän oli erityinen jolle piti pyrkiä). Lapseni menivät erikoiskouluun, mutta eivät samalle "linjalle" kuin itse aikanani.

Olen jälkikäteen ollut todella tyytyväinen valintaan, en tajunnut ennen tätä miten ihan tavallisillakin luokilla on käytöshäiriöisiä ym. Ei se vaadi kuin yhden tai kaks jotka eivät keskity mihinkään ja opettajan huomio on jatkuvasti parin terroristin hallinnassa. Lapseni ovat hyviä koulussa ja hyötyvät rauhallisesta oppimisympäristöstä, motivoituneista oppilaista ja vähän tavallista vaativammasta opetuksesta ja työtahdista. 

Vierailija
18/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:32"]

Minä itse erikoiskoulun käyneenä koen sen ilmapiirin ja oppilasaineksen vaikuttaneen suuresti siihen, mitä nyt olen. Olen huomannut myös tietyn eron vertaillessani koulukavereideni ajatusmaailmaa ja toisaalta opiskelukavereitani, jotka ovat käyneet taviskoulut. Myös lapsuudenperheeni lapsissa tämä ero on nähtävissä (minä kävin ainoana erikoiskoulun). Ehdottomasti haluaisin antaa lapsilleni samat eväät kuin itsekin olen saanut aikoinaan.

[/quote]

Olen itse käynyt ns. taviskoulun olosuhteiden pakosta, mutta opiskellut alaa, jossa pienellä vuosikurssillani noin puolet opiskelukavereista oli käynyt ns. erikoiskoulun. Suoraan sanottuna näissä erikoiskoulun kasvateissa oli  opiskelujen alussa havaittavissa tietynlaista fakki-idiotismia, asioita katsottiin kovin kapeasti ja nurkkakuntaisuutta sosiaalisissa suhteissa. Omalla opiskelualallani kannustettiin laaja-alaiseen ajatteluun, joten useimmat pääsivät yli fakki-idiotismistaan, mutta sosiaalisissa tilanteissa kyllä valitettavasti sitten asia vain korostui. Ja tällä ei muuten ole ollut vaikutusta ihan pelkästään siihen, miten opiskelukavereideni seuraelämä on kehittynyt, vaan myös uriin. Meidän tuolloin "tulevaisuuden alana" mainostetun opiskelusuuntamme työllisyys on kyykännyt. Itselläni on riittänyt töitä, koska en taustastani johtuen lähtökohtaisesti vieroksunut ajatusta yritysmaailmassa työskentelystä, ja valitsin alallani epätavalliset sivuaineet. Jos olisin saanut "hörhöillä" mielin määrin, näin ei taatusti olisi. 

Vierailija
19/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:26"]

[/quote]

Oletko siis kaksikielinen? Vai oliko tuo kieli siis suomi? Vai mistä 2-5-vuotiaat ovat kielen oppineet.

Miksi et voi laittaa koulun nimeä, niin se selventäisi paljonkin?

Vierailija
20/25 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 09:32"]

[/quote]

Anna esimerkkejä tuosta ajatusmaailmasta ja siitä, minkälainen sinusta tuli esim. suhteessa sisaruksiisi? Onko sinulla heihin hyvät välit ja mitä he ajattelevat sinusta ja ajatusmaailmastasi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme