Pitäisi keksiä kivikausidieettiläiselle tarjottavaa kahvipöytään jouluna
Mitä se voisi olla? Sen verran ymmärsin, ettei viljaa ja sokeria ainakaan.
Kommentit (270)
Paleo juttuahan tuo on. On sen verran monimutkaista ruveta leipomaan noita juttuja ihan yht äkkiä että käske tuomaan omat eväät. Itse en voi syödä gluteenia parista sairaudesta johtuen ja aina otan omat eväät mukaan, tulisi mieleenkään että minun takiani emäntä joutuisi hikoilemaan ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ja lihan päälle lihaa. Ihminen kehittyi juuri älykkääksi sen takia että söi lihaa. Lihansyöjät on eläinkunnassa aina älykkäämpiä kuin kasvissyöjät jotka on lihansyöjien ravintoa. Jos ihminen ei olisi koskaan oppinut syömään lihaa niin oltaisiin siellä luolissa vieläkin.
Vegaaneistahan tuon hyvin huomaa nykyään. Kun ravinto on lampaan ruokaa, sitä syövä ihminenkin on lampaan tasolla. Surkeata sakkia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans
Ovatko nämä kaikki ihmiset surkeata sakkia? Yleistäminen on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suostuisi huomiomaan kaikenmaailman huu haa dieettejä. Eri asia allergiat ja muut lääketiteellisiin syihin perustuvat ruokavaliot. Nuo muotidieettien noudattajat saisivat tuoda omat eväät tai olla syömättä.
Tiedätkö, että ns. virallinen suositusruokavalio se vasta huuhaata onkin. Ei perustu terveelliseen ravintoon, vaan politiikkaan ja ruokateollisuuteen.
Totta ainakin osittain, esim. viinintuottajamaissa suositusruokavalioon voi kuulua myös viini.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, jonkinlainen puukko myös.
Kivinen.
MUNAKASRULLA , HYVILLÄ TÄYTTEILLÄ ,esim sieniä , sipulia , jauhelihaa , palvattuakinkkua, tai paprikaa .Ihan mikä on mielestäsi hyvää.Suosittelen!
Ota lähimmästä puusta hieman kaarnaa, naavaa ja käpyjä ja lätkäise lautaselle. Ehkä pari pähkinää myös, valittele huonoa satokautta 😆
Vierailija kirjoitti:
Paleo juttuahan tuo on. On sen verran monimutkaista ruveta leipomaan noita juttuja ihan yht äkkiä että käske tuomaan omat eväät. Itse en voi syödä gluteenia parista sairaudesta johtuen ja aina otan omat eväät mukaan, tulisi mieleenkään että minun takiani emäntä joutuisi hikoilemaan ylimääräistä.
nii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suostuisi huomiomaan kaikenmaailman huu haa dieettejä. Eri asia allergiat ja muut lääketiteellisiin syihin perustuvat ruokavaliot. Nuo muotidieettien noudattajat saisivat tuoda omat eväät tai olla syömättä.
Tiedätkö, että ns. virallinen suositusruokavalio se vasta huuhaata onkin. Ei perustu terveelliseen ravintoon, vaan politiikkaan ja ruokateollisuuteen.
Onneksi lihan-, maidon- ja munantuottajat eivät yhtään lobbaa tuotteitaan... Jos virallinen suositusruokavalio muuttuisi yhtäkkiä karppaukseksi, ja THL:n nettisivuilla olisi linkkejä johonkin lihakeskusliiton tutkimuksiin, niin valittaisitko silti siitä, miten ne suositukset perustuvat politiikkaan ja ruokateollisuuteen?
Et näköjään ymmärtänyt lainaamaasi viestiä.
Miten muuten karppaus ja liha kuuluu yhteen? Eikö virallisessa suosituksessa muka syödä lihaa?
No mikä siinä virallisessa suositusruokavaliossa on huuhaata? Tältä palstalta olen huomannut, että lähes kaikki virallisterveellistä kritisoivat kommentit ovat karppaajilta.
Onko sulla jotain annettavaa tuolle mun kysymykselle?
Siinä suositellaan rasvoja, jotka eivät sovellu ihmisen elimistölle, hiilihydraattien määrä on suhteettoman suuri, suositaan keinotekoista ruokaa aidon ravinnon sijaan.
Mitä keinotekoista ruokaa?
Mun ruokavalio mahtuu suosituksiin, eikä siinä ole mitään synteettistä ruokaa.
Ja mitkä rasvat ei ihmisen elimistölle sovi? Rypsiöljy? Oliiviöljy? Pelkää kylkiläskiäkö sitä sitten pitäisi syödä?
Puolukkasurvosta ilman sokeria. Juomaksi vettä.
Lähetät lähimetsään hakemaam riistaa. Kanit, linnut ja ketut käy varmaan hyvin. Tarjoat pihalla mahdollisuuden nuotion tekemiseen.
Olen sitä mieltä, että normaalit allergiasta johtuvat ruokavaliot ja vegaani-/kasvisruokavaliot huomioidaan jollakin tavalla, mutta muita ei ole mitään velvollisuutta emännän/isännän huomioida. On ihan ok sanoa, että meillä on tarjolla nämä ja nämä, jos ei näistä löydy sinulle syötävää, otathan omat eväät mukaan.
Vierailija kirjoitti:
MUNAKASRULLA , HYVILLÄ TÄYTTEILLÄ ,esim sieniä , sipulia , jauhelihaa , palvattuakinkkua, tai paprikaa .Ihan mikä on mielestäsi hyvää.Suosittelen!
Sienet erikseen, koska sienisokeri tekee kamalat kouristukset mahaan, jos on sienisokeri-intoleranssi. Muuten hyvä.
Muistatko:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkovlttil/203295-ei-minkaan-arvoinen…
Kerrosleivos:
Kerros yksi: savukinkkuviipale
Kerros kaksi: suolalihaviipale
Kerros kolme: paistettu pekonisiivu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikaudella ei ollut kahvia eikä pöytiä.
Jos ne yrittävät tunkea sun kotiluolaan niin karjaise ja heiluta pesismailaa julman näköisenä.
Kivikaudella ei pelattu pesistä.
Ei, mutta se on lähin vastine nuijalle.
Vierailija kirjoitti:
Näin ajattelee ihminen jolla on pakollinen rajoitus. Oikuttelijat on niitä vaikeita.
Ostin keliaakikkotytölle gluteenittoman leivoksen.
Hän oli varautunut jäämään ilman kakkua, ja kyllä ilme kirkastui kun sai ihan oman leivoksen. Niin kirkastui vanhemmillaankin.
Mullakin on sairauden takia rajoituksia.
Jos multa kysytään mitä voi tarjota, kerron.
Jos ei kysytä, otan omia eväitä.
Se on kaikille helpointa.
Muista, mihinkään älä lisää suolaa.
Huhu onpa ankeaa kommentointontia. Itse olisin vain iloinen jos joku tulisi käymään jouluna, vaikka olisi paleoruokavaliolla.
Pari vinkkiä (seuraan itse ketoa, ei sama mutta samantyyppinen vhh ruokavalio):
- korvaa leivonnaisissa vehnäjauhot mantelijauhoilla ja kookosjauhoilla
- valkoisen sokerin sijaan taateleita/rusinoita/banaania tai ruskeaa sokeria
- ei maitotuotteita. korvaa kookosmaidolla/kermalla tai mantelimaidolla
joku kuivakakku voisi siis onnistua noilla rajoituksilla? Kaikki pähkinät ja kuivatut hedelmät tms. sopii hyvin. Samoin tumma (maidoton) suklaa todennäköisesti. Kannattaa varmaan laittaa viestiä ja kysyä :) Etenkin jos aikoo leipoa kakun tms.
Vierailija kirjoitti:
olinjanäin kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät? Kivikaudella voitiin paremmin kuin viljelyajan alussa. Sen tiedän.
Menee jo aiheen ohi mutta...
On varmasti ollut hyvä syy, miksi on siirrytty keräilytaloudesta maanviljelykseen. Ja se hyvä syy on ajoittainen nälkäkuolema. Riistaa kun ei voi varastoida. Ja jos ei ole metsästysonnea, niin ruokaa ei ole. Juurilla ja iduilla ei kokonainen heimo pärjää. Silloin kun oli riistaa, niin oli varmaankin kivaa. Mutta entä jos naapuriheimo metsästi oman heimon alueelta riistan loppuun? Naapuriheimolla oli nälkä myöskin...
Menneisyyden ihannoinnissa unohdetaan aina ne ikävät seikat.
Itse asiassa asia on päinvastoin. Metsästäjä-keräilijät käyttävät yleensä kymmeniä erilaisia kasveja ja eläimiä ravinnokseen, joten jos jostain kasvista ei tullut satoa /jotkin riistalajit katosivat, aina löytyi vaihtoehtoja. Lisäksi oli helppoa vaihtaa asuinpaikkaa paremmille maille; huonoina vuosina iso heimo saattoi hajaantua perhekunnittain pienemmiksi porukoiksi, jotka ei tarvi niin paljon ruokaa.
Viljelijät sen sijaan olivat jumissa yhdessä paikassa ja yhden tai korkeintaan muutaman ravintokasvin varassa. Jos sato epäonnistui, nälkää nähtiin, ja ravitsemus oli parhaimpinakin aikoina hyvin yksipuolista.
Menee jo aiheen ohi mutta...
On varmasti ollut hyvä syy, miksi on siirrytty keräilytaloudesta maanviljelykseen. Ja se hyvä syy on ajoittainen nälkäkuolema. Riistaa kun ei voi varastoida. Ja jos ei ole metsästysonnea, niin ruokaa ei ole. Juurilla ja iduilla ei kokonainen heimo pärjää. Silloin kun oli riistaa, niin oli varmaankin kivaa. Mutta entä jos naapuriheimo metsästi oman heimon alueelta riistan loppuun? Naapuriheimolla oli nälkä myöskin...
Menneisyyden ihannoinnissa unohdetaan aina ne ikävät seikat.