Mikä tämä nyt on että yrityksen pitää aina kasvaa
Tuntuu olevan rikos perustaa yritys vain omaa toimeentuloa varten ilman aikomustakaan ottaa työntekijöitä koskaan. Itseään ei saa työllistää, jos ei työllistä muita? Noin yleisen mielipiteen mukaan meinaan.
Kommentit (4)
Mulla on yritys, joka työllistää yhden henkilön. Se henkilö en ole minä. Homma perustuu siihen, että on tietyt työt, jotka tarvii tekijöänsä ja tekijä, joka tarvii työtä. Minä en tarvitse, enkä ehtisi tekemään, mutta mulla on tarvittava taloudellinen vakaus kantamaan se riski, että jos homma ei toimikaan vaan menee konkurssiin niin yrittäjä ei saa työttömyysturvaa. Työtekijälläni ei tätä vakautta ole, siksi hän haluaa tehdä työn jonkun muun omistaman firman kautta. Meillä on ns. nollatuntisopimus, eli hän käytännössä vastaa itse siitä, että töitä riittää, ja samalla hänen yritteliäisyytensä näkyy suoraan hänen tuloissaan tuntipalkkana, mutta jos töitä ei sit riitäkään, hän saa minimitoimeentulonsa työkkäristä, toisin kun minä.
Eli lopullisen vastuun siitä, jos homma menee pieleen, kannan minä. Alunperin liikeidea oli myös mun.
En ole kokenut byrokratiaa erityisen hankalana, mutta minä toki teen erilaisten paperien kanssa töitä ammatikseni joka päivä. Riskit liittyvät nimenomaan siihen, että jos töitä ei olekaan, niin yrittäjä ei saa mitään yhteiskunnan tukiaista, mutta teoriassa on silti pakotettu maksamaan työntekijälle palkkaa. Meillä mä en muista syitstä kuitenkaan saisi yhteiskunnalta mitään työttömyyskorvausta, enkä sitä paitsi onnetksi tule sellaista tarvitsemaankaan, ja nollatuntisopimus taas takaa, että tilanteessa, jossa työtä ei vaan ole, ei ole pakko maksaa palkkaakaan. Suosittelen tämmöistä järjestystä kaikille, jotka haluavat auttaa jotakuta työllistymään. Toki se edellyttää, että itse et tarvi sitä työttömyyskorvausmahdollisuutta ja että se työntekijä tajuaa nollatuntisopimuksen olevan tässä tanteessa myös hänen etunsa.
eikö kenelläkään ole kasvutähtäintä?
on hyvä että jotkut pyrkivät kasvuun. yksikin voi toki elää mukavasti jos on osaamista ja ahkeruutta.
Olen ollut yrittäjänä viisi vuotta ja minulta on kysytty usein meinaanko ottaa työntekijöitä. Kun vastaan, että en, niin kaikki nyökyttelevät ja yksikään ei ole asiaa ihmetellyt. Tällä alalla pärjäisi hyvin isompikin yritys, mutta ei kiitos, silloin joutuisin tekemään mm. paperitöitä enemmän ja niitä inhoan. Jo yhden aamulla kotiin jääneen työntekijän kanssa olisin myös liemessä ja jos näitä kotiin jäämisiä tapahtuisi enemmänkin tai vaikka raskautumisia, niin ei, en lähde siihen ruljanssiin mukaan.