Onko noloa jos ei ole mitään koulutusta?
Peruskoulun lisäksi. Jotenkin hävettää että on ollut niin laiska ja tyhmä (oli siinä kyllä muutakin taustalla) ettei ole saanut mitään koulua käytyä.
Alan kuitenkin pikkuhiljaa olemaan kolmenkymmenen puolella, joten väkisinkin sitä vertaa itseään muihin, kun suurimmalla osalla on kuitenkin jonninnäköinen tutkinto.
Yleensä tässä vaiheessa on jo opiskelut takana ja (työ)elämä edessä, itse en ole päässyt vielä alkuunkaan, alkaa olemaan jo liian myöhäistä.
Lisäksi ei edes juuri kiinnosta mikään.
Elämä on mennyt jotenkin sumussa, masennuksen kuplassa. Töissä olen sentään käynyt, milloin mitäkin hanttihommaa..
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää näissä tapauksissa vain se että miten on mahdollista saada täydet tuet mutta ei tarvitse lähteä opiskelemaan.
Etkö oikeasti tiedä, että opiskelemaan ei tuosta vaan lähdetä? Ei ole mitään kiintiöpaikkoja, vaan kouluihin pitää hakea. Kaikki hakijat eivät syystä tai toisesta pääse.
Sitten pitää mennä kuntoutukseen tai eläkkeelle. On myös erityisiä oppilaitoksia joissa opiskelua mukautetaan opiskelijan mukaan.
Eläkkeelläkin olevat voivat käydä ”töissä”. Työ vain räätälöidään sopivaksi. Olin aikoinani Jyskissä 3-4 tuntia päivässä. Siivosin ja järjestelin paikkoja omien voimieni mukaan. Sain eläkkeen päälle vielä kannustusrahan ja jonkun muun kelan rahan, en muista nimeä.
Tätä varten on palkkatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää näissä tapauksissa vain se että miten on mahdollista saada täydet tuet mutta ei tarvitse lähteä opiskelemaan.
Etkö oikeasti tiedä, että opiskelemaan ei tuosta vaan lähdetä? Ei ole mitään kiintiöpaikkoja, vaan kouluihin pitää hakea. Kaikki hakijat eivät syystä tai toisesta pääse.
Sitten pitää mennä kuntoutukseen tai eläkkeelle. On myös erityisiä oppilaitoksia joissa opiskelua mukautetaan opiskelijan mukaan.
Eläkkeelläkin olevat voivat käydä ”töissä”. Työ vain räätälöidään sopivaksi. Olin aikoinani Jyskissä 3-4 tuntia päivässä. Siivosin ja järjestelin paikkoja omien voimieni mukaan. Sain eläkkeen päälle vielä kannustusrahan ja jonkun muun kelan rahan, en muista nimeä.
Jep. Mun veli oli myös kunnossapitotöissä 2-3 tuntia päivässä kaupungilla. Hänellekin katsottiin sellaiset hommat, mitä pystyi sairautensa kanssa tekemään. Oli ihan kuntoutusmielessä ja syrjäytymisen ehkäisyn vuoksi näin järjestetty. Tavoite oli kyllä että olisi voinut kuntoutua vielä pois eläkkeeltä, mutta fyysinen työkyky ei parantunut koskaan sille tasolle.
Pidän kaikkia joilla ei ole STEM koulutusta yliopistosta vähän yksinkertaisina. Noloimpia ovat ammattikorkeasaaren käyneet jotka luulevat itsestään liikoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä varten on palkkatuki.
Ei se aina toimi. Vajaakuntoisille on erilainen palkkatuki, mutta se on määräaikainen ja vaatii tietyn työtuntimäärän, että sitä voi maksaa. Työkokeilu on taas työttömiä varten. Yksi avustettavani on nyt hakemassa eläkettä, koska hänelle on sitä suositeltu ja kerrottu, että töitä voi silti tehdä, jos työkyky kestää ja eläkkeen voi sitten purkaakin. Työkokeilupaikat on vähän mitä sattuu, kuten kuntouttavat ja fyysisesti rajoitteiselle ei voi laittaa mihin tahansa, kun työkkäristä taas laitetaan mihin tahansa.
Itse olen vain lukion käynyt mutta jo yli kymmenen vuotta hyvissä hommissa ja omaisuutta enemmän kuin useimmilla.. silti joku aina välillä kyselee koska aion mennä kouluun. Miksi ihmeessä menisin??
Minua henkilökohtaisesti korkeakoulutettuna ei kiinnosta miten ihmiset ovat valinneet elämänsä elää. Mielestäni ihmiset joiden mielestä toisen koulutus tai muu status määrittelee toisen ihmisarvon ovat itse typeriä juntteja. Kouluttamaton voi olla fiksu ja hauska, niin kuin paras ystäväni esimerkiksi on. Toki hänen itsensä ja oman elämänsä kannalta toivoisin että hän kouluttautuisi. Eli ei ole noloa, mutta harmillista.
En tajunnut minkä ikäinen ap on.
Kolmenkymmenen puolella? Jos ihminen on 19v, on hän elänyt melkein kaksikymmentä vuotta. Jos hän on 20 tai siitä eteenpäin, on hänellä kolmas vuosikymmen alkanut. Kun täyttää 30v, on elänyt 30 vuotta ja siirtyy seuraavana päivänä neljännen vuosikymmenensä alkuun.
Eli esim. 21-vuotias on "kolmenkymmenen puolella."
Nämä luvut ja puhetapa ovat joskus hämmentäviä, esim 2000-2004 työkokemusta on 5 vuotta samassa paikassa, ei neljä, vaikka ihmiset sen niin laskevat. Tee vaikka testi ja kysy joskus joltain.
Joka tapauksessa opiskella voi minkä ikäisenä vain. Elämä noin ylipäätänsä harvoin on noloa, elämään mahtuu mitä vain elämäntarinaa ja eri variaatioita.
Tässä ketjussa paljon joko trolleja tai sitten kultalusikka perseessä syntyneitä, joille iskä on aina maksanut kaiken eikä ole koskaan tullut vastoin käymisiä. Silloin on aikaa ja mielenkiintoa taivastella muiden erilaista elämää. Kun ei ole sattunut saamaan kultalusikkaa eikä elämä muutenkaan ole kohdellut erityisen hyvin, voimavarat menevät omasta elämästä selviämiseen. Ei vaan jaksa pällistellä muiden valintoja. Eikä kyllä kiinnostakaan. Eikä tarvitse. Jokaisella on omanlaisensa elämänpolku. Toivottavasti kultalusikka ei irtoa sieltä perseestä. Voi nimittäin olla paskaiset paikat sen jälkeen. Eikä keinoja selvitä siitä, kun aina tottunut, että kaikki passataan valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kolmenkymmenen puolella? Jos ihminen on 19v, on hän elänyt melkein kaksikymmentä vuotta. Jos hän on 20 tai siitä eteenpäin, on hänellä kolmas vuosikymmen alkanut. Kun täyttää 30v, on elänyt 30 vuotta ja siirtyy seuraavana päivänä neljännen vuosikymmenensä alkuun.Eli esim. 21-vuotias on "kolmenkymmenen puolella."
Nämä luvut ja puhetapa ovat joskus hämmentäviä, esim 2000-2004 työkokemusta on 5 vuotta samassa paikassa, ei neljä, vaikka ihmiset sen niin laskevat. Tee vaikka testi ja kysy joskus joltain.
Joka tapauksessa opiskella voi minkä ikäisenä vain. Elämä noin ylipäätänsä harvoin on noloa, elämään mahtuu mitä vain elämäntarinaa ja eri variaatioita.
Kolmenkymmenen puolella viittaa minusta hyvinkin selkeästi ikään 30+. 21-vuotiaas ei ole lähelläkään kolmeakymmentä. Häneen viitattaisiin sanalla parikymppinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmenkymmenen puolella? Jos ihminen on 19v, on hän elänyt melkein kaksikymmentä vuotta. Jos hän on 20 tai siitä eteenpäin, on hänellä kolmas vuosikymmen alkanut. Kun täyttää 30v, on elänyt 30 vuotta ja siirtyy seuraavana päivänä neljännen vuosikymmenensä alkuun.Eli esim. 21-vuotias on "kolmenkymmenen puolella."
Kolmenkymmenen puolella viittaa minusta hyvinkin selkeästi ikään 30+. 21-vuotiaas ei ole lähelläkään kolmeakymmentä. Häneen viitattaisiin sanalla parikymppinen tms.
Et ymmärtänyt.
20v on elänyt 20 vuotta ja on juuri siirtynyt elämään kolmatta vuosikymmentään.
Ehkä oppisopimuksen tyyppinen ammattiin kouluttautuminen voisi sopia sinulle. Kannttaa tosiaan ammatinvalintapsykologilta selvittää onko sinun kiinnostuksen kohteista olemassa jo valmiiksi kokemuksia oppisopimuksesta.
Sitten jos ei ole niin väliä mitä tekee niin isot teollisuusfirmat kouluttavat ihmisiä oman yrityksensä tarpeisiin niin, että on ammattikoulun pohjateoriaa mutta suurin osa opiskelusta tehdään kuitenkin käytännössä opetellen. Tällainen on esimerkiksi Koneen hissitehdas tai tietyt laivatelakat rannikkokaupungeissa. Ei kaikkien tarvitse käydä mielestäni lukiota tai ammattikoulua saadakseen pätevyyden työhön, eikä kaikkiin käsityöläisammatteihinkaan ole edes varsinaisia koulutuksia. Eli ei ole noloa kunhan on halua edes yrittää aloittaa ammattiin pääseminen.
Ja jos on hyvä liikeidea niin yrittämiseen saa nykyään paljon apua eri tahoilta. Ja voi aloittaa vaikka kevytyrittäjänä ja katsoa myöhemmin onko toiminta niin kannattavaa, että kannattaisi polkaista ihan oikea oma yritys pystyyn.