Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko noloa jos ei ole mitään koulutusta?

Vierailija
20.12.2020 |

Peruskoulun lisäksi. Jotenkin hävettää että on ollut niin laiska ja tyhmä (oli siinä kyllä muutakin taustalla) ettei ole saanut mitään koulua käytyä.
Alan kuitenkin pikkuhiljaa olemaan kolmenkymmenen puolella, joten väkisinkin sitä vertaa itseään muihin, kun suurimmalla osalla on kuitenkin jonninnäköinen tutkinto.
Yleensä tässä vaiheessa on jo opiskelut takana ja (työ)elämä edessä, itse en ole päässyt vielä alkuunkaan, alkaa olemaan jo liian myöhäistä.
Lisäksi ei edes juuri kiinnosta mikään.
Elämä on mennyt jotenkin sumussa, masennuksen kuplassa. Töissä olen sentään käynyt, milloin mitäkin hanttihommaa..

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noloa ole, mutta ilman koulutusta et hanttihommia enempää tule saamaan. Vielâ 80-luvulla oli paljon opiskelunsa peruskouluun jättäneitä, mutta ei enää tänä päivänä. Kilpailu työpaikoista on kovaa, ja koulutuksella parannat omia mahdollisuuksiasi.

Kuten tuossa yllä joku jo sanoikin, niin nykyisin voi opiskella minkä ikäisenä tahansa. Jos koulun penkki ei täysipäiväisenä opiskelijana kiinnosta, niin harkitse oppisopimusvaihtoehtoja.

Kouluttaudu oman itsesi vuoksi. Älä muiden mielipiteistä välitä.

Vierailija
22/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa ja noloa. Tiedän tämän, koska olen samanlaisessa tilanteessa. Koulutusta ei ole, ikää yli 50 ja töissä en ole koskaan ollut. Nolo on lievä ilmaisu mun tilanteelleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella ammattiurheilijalla on vain peruskoulu tai korkeintaan lukio käytynä. Silti voivat tienata jopa miljoonia. Tuo vain yksi esimerkki siitä, että elämässä voi pärjätä vallan mainiosti ilman kummempia tutkintoja. Pidän vähintäänkin outona, jos jonkun mielestä on noloa olla esim. NHL-tason jääkiekkoilija tai menestyksekkään yritysidean nuorena kehittänyt henkilö. 

Vierailija
24/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa. Elämä voi tuoda eteen asioita, joiden takia asiat eivät suju "ainoan oikean" kaavan mukaan. Jokaisella on oma polkunsa. Pääasia, että pärjää ja on onnellinen tai vähintään tyytyväinen elämäänsä. Itse olen 36-vuotias ja koulutukseni on peruskoulu. 

Vierailija
25/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se noloa ole, mutta ilman koulutusta et hanttihommia enempää tule saamaan. Vielâ 80-luvulla oli paljon opiskelunsa peruskouluun jättäneitä, mutta ei enää tänä päivänä. Kilpailu työpaikoista on kovaa, ja koulutuksella parannat omia mahdollisuuksiasi.

Kuten tuossa yllä joku jo sanoikin, niin nykyisin voi opiskella minkä ikäisenä tahansa. Jos koulun penkki ei täysipäiväisenä opiskelijana kiinnosta, niin harkitse oppisopimusvaihtoehtoja.

Olen käynyt pelkän peruskoulun enkä ole tehnyt hanttihommia enää vuosiin. Työelämässä voi edetä ilman koulutustakin. N32

Vierailija
26/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä keskustelu. Mulle tuli tän myötä yllätyksenä kuinka monet on sitä mieltä että se on ihan ok jos koulut on jääneet peruskouluun kun on 15v, eikä sen jälkeen ole opiskellut mitään.

(Tai että vastaus on heti, että ei se korkeakoulutus ja uraputki onnea takaa. Se on sitten se toinen ääripää.)

Vierailija
27/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Itselläkin kaksi ammattitutkintoa ja silti työtön tällä hetkellä. Ammattitutkinto ei ole tae työllistymisestä. Elämä ei aina mene niin kuin elokuvissa.

Vierailija
28/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä keskustelu. Mulle tuli tän myötä yllätyksenä kuinka monet on sitä mieltä että se on ihan ok jos koulut on jääneet peruskouluun kun on 15v, eikä sen jälkeen ole opiskellut mitään.

(Tai että vastaus on heti, että ei se korkeakoulutus ja uraputki onnea takaa. Se on sitten se toinen ääripää.)

Ihmiset ovat yllättävän jumittuneita siihen, että kaikilla elämän pitää mennä samaa kaavaa. Peruskoulu-jatkokoulutus-naimisiin-lapset jne. Ihan kuin elämää voisi ohjelmoida ja itse päättää, miten se sujuu. Ja ihan kuin kaikilla edes olisi kiinnostusta tuohon kaavaan. Miksipä pitäisi ollakaan. 

Vierailija
29/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että on työpaikka

Vierailija
30/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitus "suuressa viisaudessaan" teki päätöksen eläke putki pois eli sinut alle 55v voidaan erottaa milloin vaan. hei haloo ministerit minkä teitte. jopa oli kommari tytöiltä oikein äly pieru. juuri päin vastoin pitäisi toimia. nyt hanskat tiskiin.kannattaa siirtyä kultturi puolelle jossa ei mitään kriteereitä ole. järjestän romujen huuto kaupan ja saan 100000e myyn erissä eli joka vuosi 100000e loksahtaa tilille

Vierailija
31/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ihmettelen, että jos on perusterve, eikä omaa eriyisiä fyysisiä tai psyykkisiä rajoitteita, niin kuinka Suomessa onnistuu elämään niin, ettei 30 vuotiaana ole koulutuksena kuin korkeintaan peruskoulu; eikä siis aina sitäkään. 

Mutta huomaan eläneeni taas omassa kuplassani, koska ilm. tällaisia "pudokkaita" tai  peruskoulun/ oppivelvollsiuuden jälkeen kouluttamattomia on enemmän kuin itse olen tiedostanut olevan, joka siis on vain looginen seuraus sille, että olen elänut liiaksi omassa kuplassa) 

Viimeisin huomioni kuplassa elämisesäni tuli, kun äimistelin sitä intoa ja tarmokkuutta, jolla hallitus halusi ajaa oppivelvollisuus iän (/ajan) kohottamista 18 vuoteen.

Ihmettelin, että keitä se oikeastaan koskee, kun luulin, että lähes 99% perusterveistä nuorista jatkaa ilman pakkoakin opintojaan, useimmat ainakin joko lukiossa tai ammattikoulussa. Ja nuoremmisa ikäluokista varmaan jo enemmän kuin puolet jossain ammatikorkeakoulussa tai yliopistossa. Väesön koulutustaso on noussut kohisen vime vuosikymmeninä.

Yllätyinkin aika tavalla. kun minulle kerrottiin kuinka moni ei jatka oppivelvollisuuden jälkeen enää missään.

Nyt vain ihmettelen enää, että mitä kaavailtu "koulu pakko" (kauniimmin sanouna oppivelvollisuuden jatkaminen) tulee muuttamaan tilannetta.   

_Se yksi hieman yksinkertainen mies

Vierailija
32/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt pelkän peruskoulun enkä ole tehnyt hanttihommia enää vuosiin. Työelämässä voi edetä ilman koulutustakin. N32

Poikkeus vahvistaa säännön.

Vierailija
33/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni nolotti kerran ulkomailla, kun seurueen jäsen huomautti kielitaidostani ja kehotti menemään koulunpenkille.

Ehkäpä olis pitänyt käydä kouluja, vaikka elämänkoulu ja koko elämä on ollut upeaa ilman titteliäkin.

Vierailija
34/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkeus vahvistaa säännön.

Hän tuskin on lähimaillekaan ainut "poikkeus". Ihmisillä on hyvin monenkirjavia elämänpolkuja. Ei kaikkien tarvitse edetä samalla tavalla. 

Vierailija
35/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat yllättävän jumittuneita siihen, että kaikilla elämän pitää mennä samaa kaavaa. Peruskoulu-jatkokoulutus-naimisiin-lapset jne. Ihan kuin elämää voisi ohjelmoida ja itse päättää, miten se sujuu. Ja ihan kuin kaikilla edes olisi kiinnostusta tuohon kaavaan. Miksipä pitäisi ollakaan. 

Niin, on helppo jumittaa siinä ajatuksessa kuten itse mainitsit, ja harmillistahan sellainen on.

Enemmänkin mua kiinnostaa syyt miksi 15 ikävuoden jälkeen ei ole käynyt koulua, ei minkäänlaista. Se herättää kysymyksiä ja kiinnostusta.

Eniten ihmetyttää, eikö mikään kiinnosta niin paljoa että sitä opiskelisi. En siis oleta, että opiskellaan koska kaavaan kuuluu, vaan koska itse haluaa. Ei kaikki peruskoulun päättäjät pääse töihin tai jääkiekonpelaajiksi. Jos pääsee tekemään mitä kiinnostaa ilman koulutusta niin hieno homma. Mutta jos ei opiskele, tekee satunnaisesti jotain vaan töitä, niin kyllä kiinnostaa miksi näin.

Vierailija
36/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei käynyt kouluja ei tee ihmisestä tyhmää.

Suomessa on suurempiakin juntteja kuten tupakoitsijat ja ne jotka tekevät ostoksensa Lidlissä

Vierailija
37/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on helppo jumittaa siinä ajatuksessa kuten itse mainitsit, ja harmillistahan sellainen on.

Enemmänkin mua kiinnostaa syyt miksi 15 ikävuoden jälkeen ei ole käynyt koulua, ei minkäänlaista. Se herättää kysymyksiä ja kiinnostusta.

Eniten ihmetyttää, eikö mikään kiinnosta niin paljoa että sitä opiskelisi. En siis oleta, että opiskellaan koska kaavaan kuuluu, vaan koska itse haluaa. Ei kaikki peruskoulun päättäjät pääse töihin tai jääkiekonpelaajiksi. Jos pääsee tekemään mitä kiinnostaa ilman koulutusta niin hieno homma. Mutta jos ei opiskele, tekee satunnaisesti jotain vaan töitä, niin kyllä kiinnostaa miksi näin.

Syitä voi toki olla monia. Ihan maalaisjärjellä pääteltynä esimerkiksi seuraavia: 

1. Terveydelliset syyt 

2. Sosiaaliset syyt (yksinäisyys, syrjäytyminen jne.)

3. Taloudelliset syyt (koulutus on toki ilmaista, mutta muu eläminen ei)

4. Perustanut perheen nuorena ja haluaa hoitaa lapset kotona 

5. Ei yksinkertaisesti kiinnosta opiskella

Vierailija
38/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä on. Tuntuu oudolta, että Suomen kaltaisessa maassa joku jättää kouluttautumatta. 

Vierailija
39/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

--Anne-- kirjoitti:

Se ettei käynyt kouluja ei tee ihmisestä tyhmää.

Suomessa on suurempiakin juntteja kuten tupakoitsijat ja ne jotka tekevät ostoksensa Lidlissä

Samaa mieltä ole kanssasi siitä, etä pelkästään se, ettei ole käynyt kouluja ei tee tyhmää. 

"Hieman" juntteina pidän myös tupakoitsijoita.

Sen sijaan en ymmärrä lainkaan sitä, että pidät juntteina ihmisiä, jotka tekevät ostoksensa Lidlissä. - En minäkään ole Lidlin suurin kannattaja ja puolustaja mutta olen tervehtinyt ilolla sitä, että Lidl on onnistunut tuomaan lisää vaihtelua ja monipuolisuutta Suomessa muutoin hyvin keskitetyille ja harvojen valtaan jämähtäneille, lähinnä SOK:n ja Keskon minusta edelleen liiaksi dominoimille päivittäistavara -markkinoille.

En usko, että on penaalin terävin kynä, jos halveksii (, kuten kutsuu juneiksi) Suomen Lidlissä asioivia. 

Yliopisto-opiskelija 

Vierailija
40/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä on. Tuntuu oudolta, että Suomen kaltaisessa maassa joku jättää kouluttautumatta. 

Ai? Onko outoa verovarojen kuluttamisen sijaan mennä töihin kartuttamaan niitä verovaroja? Minun mielestäni se on paljon arvostettavampaa kuin loisia yhteiskunnan elättinä vuosikausia ja valmistua kortistoon. Tahallisen kärjistetyt ääripäät tässä esimerkissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi