Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko noloa jos ei ole mitään koulutusta?

Vierailija
20.12.2020 |

Peruskoulun lisäksi. Jotenkin hävettää että on ollut niin laiska ja tyhmä (oli siinä kyllä muutakin taustalla) ettei ole saanut mitään koulua käytyä.
Alan kuitenkin pikkuhiljaa olemaan kolmenkymmenen puolella, joten väkisinkin sitä vertaa itseään muihin, kun suurimmalla osalla on kuitenkin jonninnäköinen tutkinto.
Yleensä tässä vaiheessa on jo opiskelut takana ja (työ)elämä edessä, itse en ole päässyt vielä alkuunkaan, alkaa olemaan jo liian myöhäistä.
Lisäksi ei edes juuri kiinnosta mikään.
Elämä on mennyt jotenkin sumussa, masennuksen kuplassa. Töissä olen sentään käynyt, milloin mitäkin hanttihommaa..

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää näissä tapauksissa vain se että miten on mahdollista saada täydet tuet mutta ei tarvitse lähteä opiskelemaan.

Kurkkaa laki toimeentulotuesta. Se auttaa ymmärtämään. Katso sieltä erityisesti kohta, joka koskee terveydellisiä rajoitteita. 

Tiedän kyllä tämän.

Mutta kun näille on tarjottu terapiaa yms. apua useita kertoja tarvitsematta sitoutua. Aloitetaan koulu, ollaan päivästä kahteen viikkoon ja lopetetaan koska ahdistaa. Saikulle, terapiaan joka lopetetaan, kuntousrahalla opiskelemaan ja taas lopetetaan. Koulu, saikku, kuntoutus, opiskelu ralli jatkuu vuosikausia ilman että mihinkään tarvitsee sitoutua. Ei edes kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
62/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää näissä tapauksissa vain se että miten on mahdollista saada täydet tuet mutta ei tarvitse lähteä opiskelemaan.

Etkö oikeasti tiedä, että opiskelemaan ei tuosta vaan lähdetä? Ei ole mitään kiintiöpaikkoja, vaan kouluihin pitää hakea. Kaikki hakijat eivät syystä tai toisesta pääse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--Anne-- kirjoitti:

Se ettei käynyt kouluja ei tee ihmisestä tyhmää.

Suomessa on suurempiakin juntteja kuten tupakoitsijat ja ne jotka tekevät ostoksensa Lidlissä

Samaa mieltä ole kanssasi siitä, etä pelkästään se, ettei ole käynyt kouluja ei tee tyhmää. 

"Hieman" juntteina pidän myös tupakoitsijoita.

Sen sijaan en ymmärrä lainkaan sitä, että pidät juntteina ihmisiä, jotka tekevät ostoksensa Lidlissä. - En minäkään ole Lidlin suurin kannattaja ja puolustaja mutta olen tervehtinyt ilolla sitä, että Lidl on onnistunut tuomaan lisää vaihtelua ja monipuolisuutta Suomessa muutoin hyvin keskitetyille ja harvojen valtaan jämähtäneille, lähinnä SOK:n ja Keskon minusta edelleen liiaksi dominoimille päivittäistavara -markkinoille.

En usko, että on penaalin terävin kynä, jos halveksii (, kuten kutsuu juneiksi) Suomen Lidlissä asioivia. 

Yliopisto-opiskelija 

Tyhmäähän se on jos säästää 15-30 % ruokalaskussaan ja saa vieläpä sellaista ruokaa joka maistuu joltakin, toisin kuin kotimaisten firmojen tekemät mössöt. Eri.

Itse olen yli kolmekymppinen ja koulutus pelkkä peruskoulu. Tärkein syy ja este on persoonallisuushäiriö, ja se ettei mikään oikein kiinnosta.

Vierailija
64/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurkkaa laki toimeentulotuesta. Se auttaa ymmärtämään. Katso sieltä erityisesti kohta, joka koskee terveydellisiä rajoitteita. 

Tiedän kyllä tämän.

Mutta kun näille on tarjottu terapiaa yms. apua useita kertoja tarvitsematta sitoutua. Aloitetaan koulu, ollaan päivästä kahteen viikkoon ja lopetetaan koska ahdistaa. Saikulle, terapiaan joka lopetetaan, kuntousrahalla opiskelemaan ja taas lopetetaan. Koulu, saikku, kuntoutus, opiskelu ralli jatkuu vuosikausia ilman että mihinkään tarvitsee sitoutua. Ei edes kuntouttavaan työtoimintaan.

Eli sairaat vaan pakolla kouluun tai vaihtoehtoisesti ilman rahaa elelemään? Aika raaka malli sinulla. Sitoutuminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin terve pumpulissa kasvanut voisi kuvitella. Ongelma ei tuollaisissa tapauksissa ole koulutuksen puute vaan kunnollisen kuntoutustoiminnan ja hoitotoiminnan puute. Kukaan ei kuntoudu jossain 9€ per päivä pilipalihommissa. 

Vierailija
65/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen laki, joka takaa ihmisille perustoimeentulon. Ja hyvä niin. Edellytyksenä täysien tukien saamiseksi on vain se, että on "työmarkkinoiden käytettävissä" eli kirjoilla työkkärin listoilla. Sieltä ei ikävä kyllä kaikille töitä löydy, joten osa on siellä listoilla vuosia. Opiskelemaan ei voi lähteä, jos siihen ei saa rahoitusta. Eläminen kun ei opiskelijallekaan ole ilmasta. Toimeentulotuella taasen ei voi opiskella, koska se on viimeissijainen etuus. 

Kun olet ollut riittävän pitkään työtön ei riitä vain kirjoilla olo. Alkaa tulla kutsua työkyvyn arviointiin yms. joissa yritetään keksiä kaikille jitain. Jos niistä kieltäytyy on edessä karenssi jonka aikana myös toimeentulotukea voidaan leikata. Mutta tätä ei joidenkin kohdalla tapahdu koskaan vaikka tekisivät mitä.

Vierailija
66/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö oikeasti tiedä, että opiskelemaan ei tuosta vaan lähdetä? Ei ole mitään kiintiöpaikkoja, vaan kouluihin pitää hakea. Kaikki hakijat eivät syystä tai toisesta pääse. 

Sitten pitää mennä kuntoutukseen tai eläkkeelle. On myös erityisiä oppilaitoksia joissa opiskelua mukautetaan opiskelijan mukaan.

Vierailija
67/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen laki, joka takaa ihmisille perustoimeentulon. Ja hyvä niin. Edellytyksenä täysien tukien saamiseksi on vain se, että on "työmarkkinoiden käytettävissä" eli kirjoilla työkkärin listoilla. Sieltä ei ikävä kyllä kaikille töitä löydy, joten osa on siellä listoilla vuosia. Opiskelemaan ei voi lähteä, jos siihen ei saa rahoitusta. Eläminen kun ei opiskelijallekaan ole ilmasta. Toimeentulotuella taasen ei voi opiskella, koska se on viimeissijainen etuus. 

Kun olet ollut riittävän pitkään työtön ei riitä vain kirjoilla olo. Alkaa tulla kutsua työkyvyn arviointiin yms. joissa yritetään keksiä kaikille jitain. Jos niistä kieltäytyy on edessä karenssi jonka aikana myös toimeentulotukea voidaan leikata. Mutta tätä ei joidenkin kohdalla tapahdu koskaan vaikka tekisivät mitä.

Karenssi ei ole peruste toimeentulotuen leikkaamiselle. Karenssi on itse asiassa syy sille, miksi moni työtön on oikeutettu toimeentulotukeen. Ihmisiä ei Suomen lain mukaan voi jättää ilman perustoimeentuloa. Siksi karenssissa olevat hakevat tt-tukea. Sen saamisen ainut edellytys oli ainakin itselläni muutama vuosi sitten se, että olin kirjoilla työkkärissä. Tiedän kyllä joitain, jotka elävät leikatulla tt-tuella, koska siten välttyvät työkkärin "työllisyyttä edistävältä" toiminnalta. En voi heitä moittia, koska ne työkkärin "palvelut" ovat usein yhtä hyödyllisiä kuin lumihangessa paljain jaloin seisominen. 

Vierailija
68/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On noloa vuonna 2020. Jos olisit syntynyt 40-luvulla maaseudulle, asia olisi eri. Sieltä ei niin vaan lähdetty kouluttautumaan, ei ollut resursseja.

Nykypäivänä kolmekymppinen vaim peruskoulun käynyt on auttamatta syrjässä työelämästä. Suorittaviin töihinkin löytyy edes ammattikoulun käyneitä. Mikset ole mennyt kouluun Suomessa, jossa kouluttautumisesta on tehty kaikille saavutettavaa? Laiskuus, saamattomuus vai mikä on syynä?

Ammattikoulun käynyt on hanttihommiin huonompi valinta (jos ei alalle spesifi koulutus), koska hän on automaattisesti korkeammalla palkkataulukossa. Periaatteessa tämä ottaa itseäni (yli 30-v vain peruskoulun käynyttä) aivoon, mutta toisaalta se myös auttaa saamaan niitä vähäisiä duuneja mitä minulle on enää tarjolla.

Vierailija
69/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää mennä kuntoutukseen tai eläkkeelle. On myös erityisiä oppilaitoksia joissa opiskelua mukautetaan opiskelijan mukaan.

Miten meinaat terveen ihmisen pääsevän kuntoutukseen tai eläkkeelle (jos ikää on alle 65)? Tai pääsevän mukautettuun opiskeluun? Katsos kun osa jää ilman opiskelupaikkaa ihan terveenäkin. 

Vierailija
70/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä tämän.

Eli sairaat vaan pakolla kouluun tai vaihtoehtoisesti ilman rahaa elelemään? Aika raaka malli sinulla. Sitoutuminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin terve pumpulissa kasvanut voisi kuvitella. Ongelma ei tuollaisissa tapauksissa ole koulutuksen puute vaan kunnollisen kuntoutustoiminnan ja hoitotoiminnan puute. Kukaan ei kuntoudu jossain 9€ per päivä pilipalihommissa. 

Terveydenhuollon piiriin pakottaminen ei olisi huono asia. Jos joku on tyytyväinen elämään leikatulla toimeentulotuella fine mutta jos ajatus on että ei tarvitse edes yrittää ja saa silti täydet tuet niin en tiedä.

Vierailija
71/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meinaat terveen ihmisen pääsevän kuntoutukseen tai eläkkeelle (jos ikää on alle 65)? Tai pääsevän mukautettuun opiskeluun? Katsos kun osa jää ilman opiskelupaikkaa ihan terveenäkin. 

Sitten pitää hakea hakea ja hakea. Ja keskustella työkkärin kanssa oppisopimuksesta yms.

Vierailija
72/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan mieti olevasi liian vanha opiskelemaan. Olen itse kirjoittanut ylioppilaaksi iltalukiosta kolmekymppisenä. Siellä oli ikähaarukukka nuorista eläkeikäisiin. Suoritin omaa työtäni tukevan ammatillisen koulutuksen nelikymppisenä. Siellä oli kaikki 30 + ikäisiä. Se on pakko todeta oman kokemuksen perusteella, että ammatillisen koulutuksen taso oli heikko ja vaatii paljon omaa selvitystyötä ja motivaatiota, että sieltä pystyy valmistumaan. Oppisopimuskoulutus saattaisi olla järkevämpi.

Vierailija
73/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ellet ole jo työelämässä. Vakituisesti.

Vierailija
74/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se silti vähän ihmetyttää jos ei ole kohta kolmekymppiseksi mennessä päässyt hakemalla yhteenkään kouluun. . Että ei mihinkään edes ammattikouluun pääse sellaiselle paikkakunnalle jonne ei ole aina se kaikkein suurin tunku. Tietty jos hakee maailman tappiin asti vain tyyliin lääkikseen vaikka paukut ei riitä niin se on sitten kyllä oma valinta sekin.

Vierailija
75/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kukaan ei ole liian vanha opiskelemaan ja vaihtoehtoja on paljon. Itse valmistuin amk:sta uudelle alalle 45-vuotiaana, sain ensin määräaikaisen paikan ja sen kautta toisesta firmasta toistaiseksi voimassaolevan. Nyt opiskelen työn ohella avoimessa yliopistossa mm. koodausta, kieliä ja matikkaa ihan siltä varalta, että jos joskus joudun vielä työttömäksi, niin osaisin jotain uuttakin. 

Vierailija
76/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella ammattiurheilijalla on vain peruskoulu tai korkeintaan lukio käytynä. Silti voivat tienata jopa miljoonia. Tuo vain yksi esimerkki siitä, että elämässä voi pärjätä vallan mainiosti ilman kummempia tutkintoja. Pidän vähintäänkin outona, jos jonkun mielestä on noloa olla esim. NHL-tason jääkiekkoilija tai menestyksekkään yritysidean nuorena kehittänyt henkilö. 

En oikein pidä tuollaisesta vastainasettelusta. Pidät yllä käsitystä, että on noloa, jos ei ole koulutusta - paitsi jos on miljonäärikiekkoilija tai yritysidean kehittänyt superlapsi. Ap ei ole kumpaakaan, eikä hänestä enää voi tullakaan, joten ilmeisesti hän on mielestäsi nolo. 

Minun mielestäni ei ole. Niin kauan kun ap ei ole rikollinen tai kohtele kaikkia muita ihmisiä huonosti, hän on ihan kunnon ihminen ja ansaitsee arvostusta. 

Vierailija
77/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se silti vähän ihmetyttää jos ei ole kohta kolmekymppiseksi mennessä päässyt hakemalla yhteenkään kouluun. . Että ei mihinkään edes ammattikouluun pääse sellaiselle paikkakunnalle jonne ei ole aina se kaikkein suurin tunku. Tietty jos hakee maailman tappiin asti vain tyyliin lääkikseen vaikka paukut ei riitä niin se on sitten kyllä oma valinta sekin.

Eikö tuossa ollut alkuperäisenä ihmetyksenä, miten voi saada tukia, jos ei pääse kouluun. Siihen sinulle on jo vastattu. 

Sinun omat ihmettelysi toisten kouluun pyrkimisistä taas ovat... sanojasi lainatakseni "oma valinta sekin".

Vierailija
78/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyhmää olla muiden kunnioituksesta riippuvainen. Se on niin kovin katoavaista. Mitä korkeammalla olet sitä korkeammalta mätkähdät alas. Keskity sen sijaan vain omiin tavoitteisiisi. Jos koulutus tukee niitä - hanki koulutusta. Jos tarvitset muodollisen pätevyyden - hanki sellainen. Mutta älä tee mitään sen takia että joku muut kovasti kunnioittaisi saavutustasi. Niin ei tule käymään.

Vierailija
79/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä on. Tuntuu oudolta, että Suomen kaltaisessa maassa joku jättää kouluttautumatta. 

Ai? Onko outoa verovarojen kuluttamisen sijaan mennä töihin kartuttamaan niitä verovaroja? Minun mielestäni se on paljon arvostettavampaa kuin loisia yhteiskunnan elättinä vuosikausia ja valmistua kortistoon. Tahallisen kärjistetyt ääripäät tässä esimerkissä. 

Kuka 15-vuotias menee noin vain töihin ja elättää itsensä heti, kun pääsee koulunpenkiltä? Sellaisestahan maksetaan vielä lapsilisääkin.

Koulutus tuo teoriatietoa ammatista. Kyllä meistä jokainen pystyisi vanhuksen perää pesemään jossain hoitolaitoksesta, mutta enemmän arvostan hoitajaa, joka tietää, miksi ja miten se pestään oikein ja millainen on ergonominen työasento ja mitä haittaa voi olla itselle tai asiakkaalle, jos työn tekee väärin.

Haluan myös kotiini mieluummin sellaisen remppafirman, jossa on kouluttautuneet työntekijät, kuin sellaisen firman, jossa on suoraan ysiluokan jälkeen töihin tulleita.

Ei kukaan, koska 15-vuotiaat ovat vielä peruskoulussa. Oppivelvollisuus on 16-vuotiaaksi saakka Suomen lain mukaan. Tiedän kyllä useammankin, joka on mennyt töihin heti peruskoulun jälkeen ja jäänyt sille tielle. Lapsilisät eivät estä palkkatyötä ja ammatin voi oppia myös tekemällä. Osan ammateista oppii jopa paremmin tekemällä kuin kirjoista lukemalla. 

Peruskoulun voi päättää, kun on saanut suoritettua peruskoulun oppimäärän. Ei siellä koulussa tarvitse ysiluokan jälkeen kykkiä, jos on sattunut syntymään joulukuussa.

Vierailija
80/92 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa ollut alkuperäisenä ihmetyksenä, miten voi saada tukia, jos ei pääse kouluun. Siihen sinulle on jo vastattu. 

Sinun omat ihmettelysi toisten kouluun pyrkimisistä taas ovat... sanojasi lainatakseni "oma valinta sekin".

Se oli siis vastaus tähän "Katsos kun osa jää ilman opiskelupaikkaa ihan terveenäkin."

Että ihmetyttää ettei mihinkään tosiaan pääsisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme