Näin paljon TE välittää meistä nuorista aikuisista.. lepää vain kotona
Olen aivan suunnattoman pettynyt ja vihainen kun olen joutunut olemaan työkkärin kanssa tekemisissä tänä vuonna. Olen nuori aikuinen, aina ollut töissä, viimeisen pätkän jälkeen en ole enää työllistynyt mihinkään.
Minä ahkerana aloin heti selvittää koulutukset, kurssit, jne jolla helpottaisin työllistymistäni.
Helsingin työkkärissä ---> "joo ei nyt kannata mitään hakea kun tilanne on kamalan huono", pelkkää voivottelua, keväällä toinen virkalija sanoi " corona sitä, corona tätä, jää nyt vain kotiin lepäämään, katotaan syksyllä taas".
Olen pommittanut heidät kuukausittain, olen kysynyt esim. yrittäjäkurssien perässä, muuten vain neuvoa ja vinkkejä. Niitä ei kiinnosta!
Siis mikä on kun meistä nuorista ei välitetä eikä koskaan edes tuu vastaan mitään?? Yhdellä tutulla on sama ongelma.
Innottomat virkalijat jotka vain nukkuvat. Taitavat olla masentuneita!
Kommentit (26)
Tervetuloa aikuisuuteen, jossa ei enää kukaan pidä sinua kädestä kiinni vaan se todellinen vastuu pitää itse ottaa.
Helsingissä on valtavasti avoimia työpaikkoja. Esim. päiväkoteihin tai siivoukseen työllistyisit heti, oli koulutusta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ja usuttavat tahdottomia kursseille ja työkokeiluun, vaikkei näitä tyyppejä kiinnosta lainkaan... Resurssien tuhlaamista kaikin puolin. Ootko laittanut vaikka facebookiin ilmoituksen, että haet työtä? Joku sun tuttu voi tietää paikan, jossa apua tarvitaan
Mulla ei ole Facebookkia koska lähipiirissä on vain muutamia.
Et sinä niillä kursseilla työllisty, ja he tietävät sen itsekin.
Sulla todennäköisesti on vikana koulutus tai sen puute. Kevään yhteishaut on jo julkaistu. Katso mitä siellä voisi olla tarjolla sinulle.
Mene töihin, ravintolaan tiskaamaan, postia jakamaan, soittele ja kysele.
Ensimmäinen virheesi on olettaa, että TE-toimiston tehtävä on välittää töitä tai muutenkaan millään tavalla ajaa työttömän asiaa. Toisekseen kyse on myös määrärahoista, kursseja ja kurssipaikkoja niihin on vain rajallinen määrä, joten varmastikin joutuu virkailija levittelemään käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa aikuisuuteen, jossa ei enää kukaan pidä sinua kädestä kiinni vaan se todellinen vastuu pitää itse ottaa.
Ahhaah! Mielestäni olen aina ottanut vastuun itsestäni, vähä liikaakin!! Yli 10 vuotta olen ollut työelämässä.
Pointtini oli että mitä varten näitä työkkäreitä on? Miksi ei poisteta koko instituutti?? Ihan turha paikka, aika ajanut ohi jo aikoja sitten!
Ehkä 80 luvulla oli toimiva paikka.
Tuntui että on vain koristeena.
Muistan tuon ajan nuoruudesta, koulut käyty ja töitä ei löydy kirveelläkään. Aina on joku kokeneempi tai valmiimpi. Ja huoli ja murhe on ollut nuorten puolesta vielä pahempi tänä vuonna, kun korona iski. Vakkarit lomautettuna, tehtäviä vähennetty ja organisaatiomuutoksia vähän joka firmassa koska korona. Mutta tavallinen pulliainen ei oikein pysty nuoria auttamaan, sen pitäisi lähteä politikoista ja yritysjohdosta. Mutta kokemuksesta voin sanoa, ettei sun tilanne tule jatkumaan ikuisuuksia tuollaisena. Voit hyvin odotella vielä, tutkia etäkoulutusmahdollisuuksia tai perustaa yrityksen kylmiltäänkin. Sussa on poweria, haksa vain tämä aika yli, niin kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on valtavasti avoimia työpaikkoja. Esim. päiväkoteihin tai siivoukseen työllistyisit heti, oli koulutusta tai ei.
Enpä tiedä. Maisterit ja tohtorit eivät tunnu työllistyvän noihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kertoa siitä jos on maisteri tai tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahhaah! Mielestäni olen aina ottanut vastuun itsestäni, vähä liikaakin!! Yli 10 vuotta olen ollut työelämässä.
Pointtini oli että mitä varten näitä työkkäreitä on? Miksi ei poisteta koko instituutti?? Ihan turha paikka, aika ajanut ohi jo aikoja sitten!
Niinpä, sinä sen sanoit! Itse kun olin työtön, hain kaikkiin alueen paikkoihin, jitka edes vähän liippasivat alaani. Ja kahden viikon päästä tuli työkkäristä postia että hei, koita hakea tätä. Aina sai ilmoittaa, että joo, hain jo viikkoja sitten. Amiksessa oli hyvä kurssi cv:n ja työhakemuksen kirjoittamiseen. Sitten työkkäri pisti kys. kurssille uudelleen. Opettaja käytti silloin MUN papereita esimerkkinä muille, kun ei olisi itse parempaan pystynyt. Ihan ajanhukkaa taas. Mutta sitten tärppäsi työpaikka ja tuo aika jäi taakse, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä tehdään työllistymissuunnitelma, jota sinun tulee noudattaa. Suunnitelmaa tarkastellaan 2 kertaa vuodessa ja muun ajan olet omillasi. Onko sinulla paljonkin kokemuksellista vertailupohjaa 80-luvun toimivuudesta?
Mitä sinä ap toivoisit siis heiltä? Itsehän sun pitää tutkia koulutus-, kurssi- ja työtarjontaa, et voi odottaa sitä muilta. Eikä sun tarte kysellä virastosta sen kummempia, etsit itse paikat ja haet niitä, ei kai siihen ketään tarvita kädestä pitämään. En siis ymmärrä mitä odotat.
Eikai niille tarvitse erikseen soitella? Etsit, haet ja menet itse.
Joo mut mihin te tarttee toimistot kun pitää itse tehdä kaiken??
En ymmärrä koko toimiston olemassaolo.
TE toimiston tehtävä on vahtia kenelle maksetaan korvauksia, EI hankkia työpaikkoja.
Jos näet mielenkiintoisia kursseja toisen työkkärin alueella, niin omatoimisuudella pääsee niille mukaan, been there done that ja nykyisin vakkarisopimuksella töissä. Helsingin te-keskuksella on ilmeisesti turhan paljon asiakkaita, ei niitä kiinnosta. Muutettuani pois sain nykyisen asuinalueeni te-keskukselta todella paljon parempaa ja henkilökohtaisempaa neuvontaa.
Ja tosiaan itsekin hain ennen tätä nykyistä koulutusta vastaavaa paikkaa töitä ilmoittamatta taustaani. Soittamalla rekrysta vastaavalle ensin puhut itsesi haastatteluun, sinne kun pääsee niin loppu on helpompaa. Pelkkiä hakemuksia lähettelemällä ja olemalla niissä aina iloinen, reipas ja asiakaspalveluhenkinen et tule pääsemään, mutta varsinkin sellaisiin pari tuntia viikossa - juttuihin pääsee suht helposti soittamalla haastateltavaksi. Ja mun tapauksessani kaikki pari tuntia viikossa - muotoisesti haettavat ovat todellisuudessa olleet ekojen viikkojen jälkeen täysipäiväisiä. Varastot oli suosikkeja (helppo oppia, ihan rentoa hommaa jos ei likaisuus ja pieni fyysisyys haittaa ja ilmeisesti tarvetta työntekijöille on, kun ovat soitelleet perään vielä vuosien jälkeenkin, että olis hommia tarjolla), trukkikortin jos hankit - maksaa satasen verran- niin vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kertoa siitä jos on maisteri tai tohtori.
Todella, todella harvassa on paikat, joihin ei tarvitse minkäänlaisia papereita lähettää näytille. Toistaiseksi ei minun vastaani ole tullut yhtäkään. Mutta kun sinä ole ilmeisen fiksu, kerropas miten työelämässä 15 vuotta ollut ja sitä ennen esim. 7-vuotisen koulutuksen käynyt akateeminen valehtelee ne 22 vuotta, jolloin hän "ei tehnyt mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole huoleti, 1.3.2021 olet kunnan työllisyystoimien asiakas, saat omavalmentajan ja sinulle on jo katsottuna työkokeilupaikka. Sen jälkeen voit päästä 3 kk ajaksi palkkatuella töihin. Työkkäri tulee keskittymään niihin työnhakijoihin, jotka todennäköisesti työllistyvät ja kunnat ottavat hoitaakseen kaikki muut. Ovat luvanneet olla tehokkaita tässä.
Ja usuttavat tahdottomia kursseille ja työkokeiluun, vaikkei näitä tyyppejä kiinnosta lainkaan... Resurssien tuhlaamista kaikin puolin. Ootko laittanut vaikka facebookiin ilmoituksen, että haet työtä? Joku sun tuttu voi tietää paikan, jossa apua tarvitaan