Voiko hapanleivästä tehdä juuren, vai ovatko ne bakteerit menehtyneet
Kommentit (9)
Juuren voi myös pakastaa. Ruotsissa taikinajuurta myydään kaupassa viiliupurkin kokoisissa tötsissä vaaleaa sekä tummaa leipää varten.
Suomessa harva tekee vaaleaa leipää / sekaleipää juureen, mutta suosittelen kokeilemaan. Lapsuudesta muistan, että äiti teki ohrasekaleivän juureen ja siitä tuli todella maukasta ja paljon paremmin säilyvää kuin pelkästään hiivalla nostatetusta.
Juuren saat hapankaalista. Hieman hapankaalimehua mukaan ja tulee hyvä juuri.
Hapankorput käy myös hyvin juuren tekemiseen.
Teen yleensä isomman juuren, jonka pakastan ja otan sulamaan. Kun se on kerran sulanut, jaan sen pienempiin osiin ja pakastan ne pienissä pusseissa. Ennen kuin viimeinen on käytetty, teen uuden juuren, johon käytän yhden vanhan. Joskus otan osan leivän taikinaa seuraavan leivän juureksi, mutta parempi juuri on tullut, kun sen on "tehnyt erikseen". En ole miettinyt minkä takia.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:56"]
Teen yleensä isomman juuren, jonka pakastan ja otan sulamaan. Kun se on kerran sulanut, jaan sen pienempiin osiin ja pakastan ne pienissä pusseissa. Ennen kuin viimeinen on käytetty, teen uuden juuren, johon käytän yhden vanhan. Joskus otan osan leivän taikinaa seuraavan leivän juureksi, mutta parempi juuri on tullut, kun sen on "tehnyt erikseen". En ole miettinyt minkä takia.
[/quote]
Kuulostaa typerältä, miksi et suoraan jaa sitä juurta osiin ja pakasta. Nyt pakastat kahteen kertaan joka on järjetöntä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:52"]
Hapankorput käy myös hyvin juuren tekemiseen.
[/quote]
Eikö hapankorput paisteta kanssa. Miksi ne bakut ei siellä kuole?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:03"]
Kuulostaa typerältä, miksi et suoraan jaa sitä juurta osiin ja pakasta. Nyt pakastat kahteen kertaan joka on järjetöntä.
[/quote]
En tiedä minkä takia kuten sanoin, mutta tuolla tavalla olen saanut leivät onnistumaan paremmin.
Itse olen pitanyt vaaleaa juurta jaakaapissa parisen vuotta ruokkien sita muutaman paivan valein samalla kun teen siita leivan. Leivasta tulee todella hyvaa ja ei hiivaa tarvitse kunhan antaa kohota rauhassa mielellaan yon yli. Aikoinani aloitin oman juuren jattamalla pienen palan jotain sampyla/patonki taikinaa sivuun ja lisaamalla siihen muutaman paivan valein jauhoja ja vetta kunnes juuri oli selkeasti elossa ns hunajakennomaista rakenteeltaan jolloin aloin kayttamaan.
Bakteerit on kuolleen uunissa, mutta toki ilmasta löytyy uusia. Minä teen hapanleipäjuuren ihan vain niin, että sekotan pariin desiin vettä vajaan puoli desiä ruisjauhoa ja sekoitsn. Annan olla lämpimässä liinan alla seuraavaan påivään, lisää pari lusikallista jauhoja ja vähän vettä, sekoitan ja anna olla seuraavaan påivään. nyt voi sit lisätä koko taikinan muut ainekset, kaikki nesteen ja jauhot ja jättää sen nousemaan ja happanemaan pariksi tunniksi. Sit voii leipoa.
Ennen leipomista voi erottaa koourallisen taikinaa ja panna sen esim lasipurkissa jääkaappiin, jossa säilyy pari viikkoa seuraavaa leipomista odottamassa. Kannattaa laittaa vähän lisää vettä mukaan,e ttei se kuivu.
Tulee vallan hyvää leipää.