Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytän maskia miten sattuu ja vain sosiaalisen paineen alla

Vierailija
20.12.2020 |

Sama maski on nyt ollut pari viikkoa autossa ja vedän sen aina naamalle, kun menen kauppaan. Maskeja pyörii myös käsilaukun pohjalla.

Ihmettelen, miten kauan tätä maskiuskovaisuutta kestää.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä maskiasia on vähän sellainen hassu juttu, josta tehdään jotenkin liian iso asia. Ihmiset alkaa ylianalysoida sen käyttöä ja sitä mitä se heistä kertoo ihmisinä. Jotkut oikeasti luulee olevansa fiksumpia ja ajattelevampia ja analyyttisempia jne jne kun eivät alennu tuollaiseen hömpötykseen joka on vieläpä viranomaisten suositus. Hyi. Se on 40 senttiä kpl ja jos nyt ei ravaa joka päivä kaupoissa, niin rahasta se ei ole kiinni. Jotenkin huvittavaa kuinka jotkut oikeasti vastustavat tätä suositusta perustelemalla sitä sillä kuinka eivät ole niin helposti määräiltävissä ja ohjailtavissa. Ja leimaavat maskeja käyttävät tahdottomiksi lampaiksi jotka hyppäisivät varmaan pää edellä asfalttiinkin jos viranomaiset niin suosittelisivat. Noloa.

Itse vastustan siksi että olisi huolestuttavaa jos oman naaman pakollisesta peittämisestä ja rätin läpi hengittämisestä tulisi pysyvämpi normi.

Enkä myöskään usko maskien auttavan tähän tilanteeseen, eihän kukaan ole ennenkään mennyt toisen naamaan kiinni yskimään ja aivastelemaan.

Maailmassa on kaikenlaisia haitta-aineita ja viruksia, ei kaikkea voi ruveta lopputtomiin rajoittamaan niiden pelossa, etenkään elintärkeitä toimintoja kuten raikkaan ilman hengittämistä!

Vierailija
62/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä maskiasia on vähän sellainen hassu juttu, josta tehdään jotenkin liian iso asia. Ihmiset alkaa ylianalysoida sen käyttöä ja sitä mitä se heistä kertoo ihmisinä. Jotkut oikeasti luulee olevansa fiksumpia ja ajattelevampia ja analyyttisempia jne jne kun eivät alennu tuollaiseen hömpötykseen joka on vieläpä viranomaisten suositus. Hyi. Se on 40 senttiä kpl ja jos nyt ei ravaa joka päivä kaupoissa, niin rahasta se ei ole kiinni. Jotenkin huvittavaa kuinka jotkut oikeasti vastustavat tätä suositusta perustelemalla sitä sillä kuinka eivät ole niin helposti määräiltävissä ja ohjailtavissa. Ja leimaavat maskeja käyttävät tahdottomiksi lampaiksi jotka hyppäisivät varmaan pää edellä asfalttiinkin jos viranomaiset niin suosittelisivat. Noloa.

Itse vastustan siksi että olisi huolestuttavaa jos oman naaman pakollisesta peittämisestä ja rätin läpi hengittämisestä tulisi pysyvämpi normi.

Enkä myöskään usko maskien auttavan tähän tilanteeseen, eihän kukaan ole ennenkään mennyt toisen naamaan kiinni yskimään ja aivastelemaan.

Maailmassa on kaikenlaisia haitta-aineita ja viruksia, ei kaikkea voi ruveta lopputtomiin rajoittamaan niiden pelossa, etenkään elintärkeitä toimintoja kuten raikkaan ilman hengittämistä!

Oman naaman pakollisesta peittämisestä ei tässä maassa tule normia ainakaan niin kauan kuin tämä ei ole mus.li.mien hallitsema maa. Ja jos pysytään maskiaiheessa, niin mitä enemmän ihmiset käyttää vapaaehtoisesti maskia, sitä vähemmän sitä on edes syytä harkita pakolliseksi. Maskit on muutenkin tarkoitettu enemmän sisätiloihin, en minäkään maskia ulkona käytä, voit siis olla rauhassa raikkaan ilman suhteen.

Meillä on kuitenkin länsinaapurissa hyvä esimerkki maasta jossa on alunperin suhtauduttu kaikkeen rajoittamiseen ihan eri lailla kuin meillä ja siellä on ainakin kymmenkertaiset kuolin ja tartuntaluvut. Minusta tuo on aika hyvää dataa sen perustaksi että kyllä rajoituksilla voidaan tähän tilanteeseen vaikuttaa. Myös Vaasassa otettiin syksyllä pikaisesti käyttöön kovia rajoituksia ja maskeja käytettiin suurella prosentilla kun siellä havaittiin suuri tartuntarypäs ja siellä tilanne saatiin käsittääkseni aika hyvin hallintaan.

En tiedä minkälaisia esimerkkejä teille kovapäille pitäisi olla että alkaa mennä perille. Kyse on kokonaisuuksista, ilmassa tulee aina olemaan viruksia, tämä on totta, mutta tämä virus on sulkenut yhteiskuntia ja maskilla ja käsihygienialla sen määrää voidaan rajoittaa. Sillä on vaikutusta tarttumiseen, leviämiseen ja taudin vakavuuteen kuinka paljon sille virukselle altistuu. Siksi sitä kannattaa yrittää hillitä, eikä ottaa tätä maskia henkilökohtaisena älykkyystestinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt maskia tasan kerran metrossa viime kesänä. Menen kauppaan ja minne tahansa ihan pokkana ilman sitä. Ei hävetä ollenkaan. On kyllä ollut yllätys kuinka laumasieluisia suurin osa ihmisistä on!

En jaksa kauheasti katsella maskillisten ihmisten ilmeitä ja reaktioita. Kukaan ei ole kyllä koskaan sanonut mitään! Jos sanoo, niin minulla on kyllä hyvä lista syitä m i k s i en käytä maskia.

Vierailija
64/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsi sydämelle aina uuden puhtaan maskin kanssa joka paikkaan menijät. Eikö olekin sellainen tunne, että olette parempia ja fiksumpia ihmisiä kuin me muut?

Toinen kysymys: mihin saakka meinaatte sitä maskia käyttää?

Vierailija
65/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsi sydämelle aina uuden puhtaan maskin kanssa joka paikkaan menijät. Eikö olekin sellainen tunne, että olette parempia ja fiksumpia ihmisiä kuin me muut?

Toinen kysymys: mihin saakka meinaatte sitä maskia käyttää?

Minä en ainakaan pidä itseäni yhtään parempana, olen minäkin joskus käynyt ilman, jos ei muistunut mukaan, yleensä kyllä se on mukana. Kyllä minuakin tuo maskinkäyttö ärsyttää, enkä katsele yhtään kenenkään maskittoman suuntaan syyllistävästi. Maskia käytän siihen saakka kun yleinen tilanne sitä vaatii. Minä aloitin maskin käytön vasta tänä syksynä lokakuussa kun tartunnat lähti nousuun ja sitä suositeltiin ja maskeja sai helposti ja halvalla. Aluksi sen käyttö jopa vähän nolotti, mutta siihen tottui. Kyllä minäkin samaa maskia käytän päivän aikana, jos käyn useammassa paikassa kerrallaan, otan sen välillä pois ja laitan uudestaan. Tai jos käytin vain hetken, niin jätän sen hanskalokeroon ja käytän samaa seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Samalla maskille ei kuitenkaan tule minulla kuin ehkä max pari tuntia käyttö aikaa.

-62

Vierailija
66/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten tarkoitatte sillä, että käytetyssä maskissa on muiden ihmisten roiskeita? Milloin sellaista ylipäätään käy? Vai voivatko omatkin maskin kanssa tapahtuneet aivastusroiskeet sairastuttaa minut, vaikka minulla ei koronaa olisikaan? Eiköhän nuo maskinpuolustuspuheet perustu johonkin satu-uskomuksiin. Mutta hyvähän se on tietenkin tällaisina aikoina johonkin uskoa.

Vierailija
67/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yllättynyt kuinka negatiivisesti tähän asiaan suhtaudutaan tässä ketjussa. Ainakin Tampereella maskeja näkyy melko paljon ihan kaikenlaisilla ihmisillä.

Vierailija
68/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa kirjoitti:

Olen käyttänyt maskia tasan kerran metrossa viime kesänä. Menen kauppaan ja minne tahansa ihan pokkana ilman sitä. Ei hävetä ollenkaan. On kyllä ollut yllätys kuinka laumasieluisia suurin osa ihmisistä on!

En jaksa kauheasti katsella maskillisten ihmisten ilmeitä ja reaktioita. Kukaan ei ole kyllä koskaan sanonut mitään! Jos sanoo, niin minulla on kyllä hyvä lista syitä m i k s i en käytä maskia.

Luettelepa vähän syitä mikset käytä. Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
69/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten tarkoitatte sillä, että käytetyssä maskissa on muiden ihmisten roiskeita? Milloin sellaista ylipäätään käy? Vai voivatko omatkin maskin kanssa tapahtuneet aivastusroiskeet sairastuttaa minut, vaikka minulla ei koronaa olisikaan? Eiköhän nuo maskinpuolustuspuheet perustu johonkin satu-uskomuksiin. Mutta hyvähän se on tietenkin tällaisina aikoina johonkin uskoa.

Harvemmin kai siihen mitään roiskeita pääsee suoraan tulemaan, ellei joku aivasta päin. Itse olen ajatellut niin että kun hengität sisään maskin läpi, niin ilmassa leijuvat partikkelit jäävät maskin ulkopintaan. Mitä kauemmin samaa maskia käyttää, sitä enemmän maski ns. kyllästyy mahdollisilla taudinaihettajilla.

Vierailija
70/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yllättynyt kuinka negatiivisesti tähän asiaan suhtaudutaan tässä ketjussa. Ainakin Tampereella maskeja näkyy melko paljon ihan kaikenlaisilla ihmisillä.

Haloo sinne Tampereellekin! Juuri siitähän tässä keskustellaan, kun maskia käytetään paljon juuri siksi, kun ei haluta erottua joukosta.

Vierailija
71/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän vain siksi, ettei kukaan tule sanomaan mitään. Vihaan maskeja. Mikään ei istu kasvoille hyvin tai edes siedettävästi. Silmälasit huuruuntuu, vaikka maskin askartelisi lärviin miten tahansa ja silmälaset asettelisi miten päin vaan.

Ärsyttävää.

Ei huurustu, kun taitat maskin kahtia, muotoilet sen hyvin nenätuen kohdalta ja pidtät vielä ihonystävällisellä teipillä tiiviiksi. Lasit vielä maskin päälle

Ei ongelmaa.

Vierailija
72/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskien riskit

Mm. Hapenpuute. Erittäin vaarallista altistua siihen pitkiä aikoja. Varsinkin lapset ja vanhukset. Aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoille.

Ks. google neurologin mielipide Margareta Griesz-Brisson. Yksi järkevä leidi tässä propagandaan uskovien massahysteerikkojen maailmassa.

Espanjantaudin aikana harva kuoli itse tautiin eli influenssaan, vaan bakteeriperäiseen tulehdukseen keuhkoissa. Maskit altistivat ihmiset näille tulehduksilla, niinkuin Faucikin väitti vuonna 2008. Kappas vaan, nämä väitteet ja tutkimukset ovat sittemmin jostain syystä puppua valemedian mukaan.

On varsin kummaa että ihmisiä ei kiinnosta syödä terveellisesti, liikkua ja pitää huolta immuniteetista! Siihen että voimme hyvin, me tarvitsemme myös kosketusta ja läheisyyttä. Hyvänen aika. Jos Romanian lastenkodeissa pikkuvauvat ja lapset kuolevat pelkästä kosketuksen puutteesta, tuskin se on hyvä meille aikuisillekaan. Kaiken kieltäminen ja steriili ympäristö ei ole mikään vastaus! Yksin kotona jäkättäminen masentuneena jo altistaa ties mille mielenterveysongelmille. Korona itsarit on jo käsite.

Kaikki varmasti tietävät että lapsillekin kehittyy parempi immuniteetti, kun heillä on tarpeeksi paljon altistusta eri bakteerikannoille ja mikroflooralle pienestä pitäen. Ihmiskunta menee täysin metsään tässä sokeassa luottamisessa käsidesin, rokotteiden ja kasvomaskien voimaan. Herätkää!

Vierailija
73/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pihissä työpaikassa käytetään samaa maskia jopa viikon. Ennen "pakkoa" olin varovainen mm. turhan kasvojen koskettelun kanssa, mutta nyt olen jo luovuttanut hygienian suhteen. On eri asia jollekkin eristäytyneelle laittaa maski kauppareissun ajaksi kuin vaikka omassa kuljetustyössä (ei pitkän matkan) jossa olen ehkä kuudessa eri paikassa per päivä. En pönötä jossain hallin/toimiston nurkassa, vaan "työpaikka" on koko kaupunki ja lähikunnat, joskus enemmänkin.

Vierailija
74/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin käyttöä vastustavat puollustelevat käytöstään keksityillä syillään saadakseen itselleen täältä hyväksyntää.

Enemmistö suomalaisista kun on ihan näiden suositusten kannalla, joten en ihmettele jos olo tuntuu ruokakaupassa käydessä melko ahtaalle.

Vierailija
75/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa kirjoitti:

Älä vastaa jos joku tulee valittamaan. Minäkään en käytä maskia, enkä aio vastata jos joku tulee ulisemaan. 

Vierailija
76/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin tänään että vanhuksilla oli maskit lähikaupassa käydessä, mutta jo löytyi ilkäistäni 30-50v henkilöä joilla ei ollut. Itse en ole käyttänyt enkä ala käyttää. Ei tämä lopu ellei ihmiset sitä itse tätä lopeta. Näyttäkää esimerkkiä. Siellä moni odottaa sitä toista maskitonta että uskaltaa ottaa omansa pois. Meillä on ihmisten vapaus tässä puolustettavana.

Oikein vapaus 😂😂😂 Jestas, mitä hysteerikkoja! Vapaus levittää potentiaalisesti vaarallista sairautta vai? Itsekkäät minulla on oikeus -p*skiaiset!

Vierailija
77/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltakaa vaan mennä ilman maskia. Ekan kerran tuntuu epämukavalta ja sit tottuu. Ei oo paha juttu kasvatatte itseänne.

Mä oon huomannut nyt kun maskit ovat lisääntyneet että mua tuijottaa ne muut maskittomat. Ollaan vähemmistönä.

Vierailija
78/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskia pitää käyttää niiden joilla ei ole hyvä olla, myös korona-ajan ulkopuolella. Esim. jos on ollut viikon "pikku nuhassa" ja sitten käydään kaupassa, minkä varmasti ihan joka ikinen ihminen on tehnyt useita kertoja. Terveiden ihmisten maskin käyttö on sosiaalista painetta eikä mitään muuta.

Vierailija
79/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo jotain ihmisen arvomaailmasta ja kyvystä sitoutua yhteiseen tavoitteeseen ja valittuihin keinoihin.

Hei! Missä tämä YHTEINEN TAVOITE on määritelty? Millä oikeudella sanot noin?

Ap

Eiköhän jokaisen järjevän ja normaalin yhteinen tavoite ole olla levittämättä koronaa tukahduttaa epidemia ja välttää terveydenhuoltojärjestelmän ja -henkilökunnan ylikuormittuminen?

Vierailija
80/137 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltakaa vaan mennä ilman maskia. Ekan kerran tuntuu epämukavalta ja sit tottuu. Ei oo paha juttu kasvatatte itseänne.

Mä oon huomannut nyt kun maskit ovat lisääntyneet että mua tuijottaa ne muut maskittomat. Ollaan vähemmistönä.

Mä tuijotan muita maskittomia koska oon huojentunut kun nään että jollain muullakin on vielä järkeä päässä. Tulee sellanen jes ihanaa -fiilis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi