Käytän maskia miten sattuu ja vain sosiaalisen paineen alla
Sama maski on nyt ollut pari viikkoa autossa ja vedän sen aina naamalle, kun menen kauppaan. Maskeja pyörii myös käsilaukun pohjalla.
Ihmettelen, miten kauan tätä maskiuskovaisuutta kestää.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia. Jos tulee maskipakko, lopetan liikkumisen missään julkisilla paikoilla. Ruuat voi tilata kaupasta kotiin.
Tekisin näin, mutta kun on pakko säännöllisesti käydä labrassa antamassa verinäyte. Ja lääkärissäkin usein. Niitä ei saa tilattua kotiin. :(
Kotilabra ja etälääkärikäynnit on keksitty. Samoin kotisairaanhoito.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maskiasia on vähän sellainen hassu juttu, josta tehdään jotenkin liian iso asia. Ihmiset alkaa ylianalysoida sen käyttöä ja sitä mitä se heistä kertoo ihmisinä. Jotkut oikeasti luulee olevansa fiksumpia ja ajattelevampia ja analyyttisempia jne jne kun eivät alennu tuollaiseen hömpötykseen joka on vieläpä viranomaisten suositus. Hyi. Se on 40 senttiä kpl ja jos nyt ei ravaa joka päivä kaupoissa, niin rahasta se ei ole kiinni. Jotenkin huvittavaa kuinka jotkut oikeasti vastustavat tätä suositusta perustelemalla sitä sillä kuinka eivät ole niin helposti määräiltävissä ja ohjailtavissa. Ja leimaavat maskeja käyttävät tahdottomiksi lampaiksi jotka hyppäisivät varmaan pää edellä asfalttiinkin jos viranomaiset niin suosittelisivat. Noloa.
Höpöhöpö. Suurin osa niistä, jotka nyt eivät käytä maskia, käyttäisivät sitä kyllä jos 1) maailmassa riehuisi sellainen tauti josta vaikuttaisi oikeasti olevan syytä huolestua, ja 2) olisi todettu että maskeista on vähäistä merkittävämpi hyöty.
Korona ei ole minulle erityisen relevantti huolenaihe ja maskeista ei ole osoitettu hyötyä koronan ehkäisyssä. Silloin kun uutisoitiin 4% kuolleisuudesta pysyin visusti kotona ja pelkäsin (huom tuolloin ei suositeltu maskeja) , sittemmin kun todettiin kuolleisuuden olevan luokkaa 0,5% ja sekin lähinnä vanhojen vanhusten keskuudessa niin lähinnä haukotuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vastustan siksi että olisi huolestuttavaa jos oman naaman pakollisesta peittämisestä ja rätin läpi hengittämisestä tulisi pysyvämpi normi.
Enkä myöskään usko maskien auttavan tähän tilanteeseen, eihän kukaan ole ennenkään mennyt toisen naamaan kiinni yskimään ja aivastelemaan.
Maailmassa on kaikenlaisia haitta-aineita ja viruksia, ei kaikkea voi ruveta lopputtomiin rajoittamaan niiden pelossa, etenkään elintärkeitä toimintoja kuten raikkaan ilman hengittämistä!
Maskia pitää käyttää niiden joilla ei ole hyvä olla, myös korona-ajan ulkopuolella. Esim. jos on ollut viikon "pikku nuhassa" ja sitten käydään kaupassa, minkä varmasti ihan joka ikinen ihminen on tehnyt useita kertoja. Terveiden ihmisten maskin käyttö on sosiaalista painetta eikä mitään muuta.
Jos olet yhtään lukenut tästä taudista, niin voit kantaa ja levittää virusta vaikket edes tuntisi oloasi sairaaksi.
Tämä ulina on pelkkää väsymistä ja turhautumista tähän tilanteeseen ja ihmisten laiskuutta ja itsekkyyttä. Terve ihminen pystyy kyllä pitämään maskia sen aikaa mitä kauppareissu kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia. Jos tulee maskipakko, lopetan liikkumisen missään julkisilla paikoilla. Ruuat voi tilata kaupasta kotiin.
Tekisin näin, mutta kun on pakko säännöllisesti käydä labrassa antamassa verinäyte. Ja lääkärissäkin usein. Niitä ei saa tilattua kotiin. :(
Mikäs siinä jos on rahaa yksityiseen kotisairaanhoitajaan, kunnan puolesta nimittäin ei tuollaista palvelua ole saatavilla. Edes korona-aikana. Vain ne jotka eivät pääse laboratorioon, ovat oikeutettuja kotiin vietäviin palveluihin.
Maski tulee varmaan halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maskiasia on vähän sellainen hassu juttu, josta tehdään jotenkin liian iso asia. Ihmiset alkaa ylianalysoida sen käyttöä ja sitä mitä se heistä kertoo ihmisinä. Jotkut oikeasti luulee olevansa fiksumpia ja ajattelevampia ja analyyttisempia jne jne kun eivät alennu tuollaiseen hömpötykseen joka on vieläpä viranomaisten suositus. Hyi. Se on 40 senttiä kpl ja jos nyt ei ravaa joka päivä kaupoissa, niin rahasta se ei ole kiinni. Jotenkin huvittavaa kuinka jotkut oikeasti vastustavat tätä suositusta perustelemalla sitä sillä kuinka eivät ole niin helposti määräiltävissä ja ohjailtavissa. Ja leimaavat maskeja käyttävät tahdottomiksi lampaiksi jotka hyppäisivät varmaan pää edellä asfalttiinkin jos viranomaiset niin suosittelisivat. Noloa.
Itse vastustan siksi että olisi huolestuttavaa jos oman naaman pakollisesta peittämisestä ja rätin läpi hengittämisestä tulisi pysyvämpi normi.
Enkä myöskään usko maskien auttavan tähän tilanteeseen, eihän kukaan ole ennenkään mennyt toisen naamaan kiinni yskimään ja aivastelemaan.
Maailmassa on kaikenlaisia haitta-aineita ja viruksia, ei kaikkea voi ruveta lopputtomiin rajoittamaan niiden pelossa, etenkään elintärkeitä toimintoja kuten raikkaan ilman hengittämistä!
Oman naaman pakollisesta peittämisestä ei tässä maassa tule normia ainakaan niin kauan kuin tämä ei ole mus.li.mien hallitsema maa. Ja jos pysytään maskiaiheessa, niin mitä enemmän ihmiset käyttää vapaaehtoisesti maskia, sitä vähemmän sitä on edes syytä harkita pakolliseksi. Maskit on muutenkin tarkoitettu enemmän sisätiloihin, en minäkään maskia ulkona käytä, voit siis olla rauhassa raikkaan ilman suhteen.
Meillä on kuitenkin länsinaapurissa hyvä esimerkki maasta jossa on alunperin suhtauduttu kaikkeen rajoittamiseen ihan eri lailla kuin meillä ja siellä on ainakin kymmenkertaiset kuolin ja tartuntaluvut. Minusta tuo on aika hyvää dataa sen perustaksi että kyllä rajoituksilla voidaan tähän tilanteeseen vaikuttaa. Myös Vaasassa otettiin syksyllä pikaisesti käyttöön kovia rajoituksia ja maskeja käytettiin suurella prosentilla kun siellä havaittiin suuri tartuntarypäs ja siellä tilanne saatiin käsittääkseni aika hyvin hallintaan.
En tiedä minkälaisia esimerkkejä teille kovapäille pitäisi olla että alkaa mennä perille. Kyse on kokonaisuuksista, ilmassa tulee aina olemaan viruksia, tämä on totta, mutta tämä virus on sulkenut yhteiskuntia ja maskilla ja käsihygienialla sen määrää voidaan rajoittaa. Sillä on vaikutusta tarttumiseen, leviämiseen ja taudin vakavuuteen kuinka paljon sille virukselle altistuu. Siksi sitä kannattaa yrittää hillitä, eikä ottaa tätä maskia henkilökohtaisena älykkyystestinä.
Tätä logiikkaa mä en ymmärrä ja olen välillä kysynytkin mutta en ole selitystä saanut, ehkä nyt joku voisi vähän avata?
Siis jos en halua käyttää maskia, minun tulisi käyttää sitä jottei sitä määrättäisi käytettäväksi pakolla? Siis häh, molemmissa tapauksissahan minä sitten käytän maskia. Samoin rajoitukset. Että nyt pitäisi rajoittautua niin penteleesti vapaaehtoisesti ettei tulisi pakollisia rajoituksia? Häh? Mikä on ero siinä, että eristäydyn vaikka vuodeksi yksin kotiini vapaaehtoisesti vs että hallitus määrää minut eristäytymään kotiini vuodeksi? Kummassakin tapauksessa olen eristäytyneenä kotonani ja kärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Suurin osa niistä, jotka nyt eivät käytä maskia, käyttäisivät sitä kyllä jos 1) maailmassa riehuisi sellainen tauti josta vaikuttaisi oikeasti olevan syytä huolestua, ja 2) olisi todettu että maskeista on vähäistä merkittävämpi hyöty.
Korona ei ole minulle erityisen relevantti huolenaihe ja maskeista ei ole osoitettu hyötyä koronan ehkäisyssä. Silloin kun uutisoitiin 4% kuolleisuudesta pysyin visusti kotona ja pelkäsin (huom tuolloin ei suositeltu maskeja) , sittemmin kun todettiin kuolleisuuden olevan luokkaa 0,5% ja sekin lähinnä vanhojen vanhusten keskuudessa niin lähinnä haukotuttaa.
Ei kuolema ole ainut haitta mitä tuosta voi seurata. Siitä on jäänyt ihmisille myös pitkäaikaisia haittoja ja keuhkovaurioita. Toisille se on lähinnä pelkkä flunssa. Minua ei kiinnosta ottaa selvää mihin joukkoon minä kuuluisin, vaikka olen hyväkuntoinen kolmekymppinen. Juuri vähän aikaa sitten oli juttua että moni sairaalahoitoon päätyneistä eivät ole päässeet vieläkään takaisin töihin. Joku maskin käyttö on pientä tuollaisen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Ihmeen riippuvaisia te olette ventovieraiden mielipiteistä.
No ne ventovieraat ihmiset saattaa tulla "silmille" jos ei ole maskia.
Näitä kuullut.
Itseä ei kiinnosta tulla jonkun maskiuskovaisen ripitettäväksi kassajonossa.Ja itse ajattelen että kai se jotain suojaa jos itsellä sekä vastapuolella on se maski. Ja saa käydä rauhassa kaupassa kun tutut ei välttämättä tunnista.
Ei haittaa vaikka maskeista luovuttaisiinkin.
On ne pitemmän päälle tosi ahdistavia ja hiostavia.Eikä tule! Ja jos tulisi (EI tule) niin sanot vaan vaikka että sulla on kolmoishermosärky jota maski pahentaa. Jos siis et uskalla vaan ignoorata mäkättäjää tai käskeä painumaan helvettiin. Sitäpaitsi Suomessa ei ole mitään maskimääräyatä, on vain suositus.
Hitto, mä myös ihmettelen ihmisten joulupaniikkia. Hei, sä voit viettää joulua just niinku tykkäät. Ei Sanna Marin saa tietää, jos käyt siskosi luona syömässä jouluaterian. Ja jos saisikin niin so what. Nää on vaan suosituksia. Vähän niin kuin että ei suositella korvien puhdistamista pumpulipuikolla, koska seurauksena voi olla korvakäytävätulehdus tai jopa kuulonmenetys. Pelkäätkö ja koetko järjetöntä syyllisyyttä kun kuitenkin sen topsypuikon korvaasi lykkäät?
Onko kolmoishermosärkykin jo syy olla käyttämättä maskia? En ole ikinä ollut näin tyytyväinen siihen kun sairastan astmaa, sydämen rytmihäiriötä, aurallista migreeniä ja nyt saan käyttää vielä kolmoishermosärynkin syynä.
Ei jaksa tätä kirjoitti:
Maskien riskit
Mm. Hapenpuute. Erittäin vaarallista altistua siihen pitkiä aikoja. Varsinkin lapset ja vanhukset. Aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoille.
Ks. google neurologin mielipide Margareta Griesz-Brisson. Yksi järkevä leidi tässä propagandaan uskovien massahysteerikkojen maailmassa.Espanjantaudin aikana harva kuoli itse tautiin eli influenssaan, vaan bakteeriperäiseen tulehdukseen keuhkoissa. Maskit altistivat ihmiset näille tulehduksilla, niinkuin Faucikin väitti vuonna 2008. Kappas vaan, nämä väitteet ja tutkimukset ovat sittemmin jostain syystä puppua valemedian mukaan.
On varsin kummaa että ihmisiä ei kiinnosta syödä terveellisesti, liikkua ja pitää huolta immuniteetista! Siihen että voimme hyvin, me tarvitsemme myös kosketusta ja läheisyyttä. Hyvänen aika. Jos Romanian lastenkodeissa pikkuvauvat ja lapset kuolevat pelkästä kosketuksen puutteesta, tuskin se on hyvä meille aikuisillekaan. Kaiken kieltäminen ja steriili ympäristö ei ole mikään vastaus! Yksin kotona jäkättäminen masentuneena jo altistaa ties mille mielenterveysongelmille. Korona itsarit on jo käsite.
Kaikki varmasti tietävät että lapsillekin kehittyy parempi immuniteetti, kun heillä on tarpeeksi paljon altistusta eri bakteerikannoille ja mikroflooralle pienestä pitäen. Ihmiskunta menee täysin metsään tässä sokeassa luottamisessa käsidesin, rokotteiden ja kasvomaskien voimaan. Herätkää!
Älä viitsi valehdella. Kaikki tutkimukset osoittavat, ettei maski vaikuta happisaturaatioihin ja estä hengittämistä. Maskeja on käytetty kauan eikä vain korona-aikana. Itselleni neurologian erikoislääkäri suositteli nimenomaan maskin käyttöä. Koronaitsarit? Mitä höpiset? Ei näistä ole mitään puhuttu. Kosketuksen puutteellakin voi hölmöyttään perustella. Kumma kun sairaalassakin käytetään maskeja, pestään ja desinfioidaan käsiä ja pintoja jne. Pitäisi sinun loistavan neuvon mukaisesti alkaa vahvistaa ihmisten immuniteettia ja lopettaa tällainen...Kumma kun infektiotautien erikoislääkärikään ei suositellut immuniteetin vahvistamista vaan suositteli varauksetta maskin käyttöä. Mikä sinusta tekee edes asiantuntijan? Magneettimedian lukeminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman naaman pakollisesta peittämisestä ei tässä maassa tule normia ainakaan niin kauan kuin tämä ei ole mus.li.mien hallitsema maa. Ja jos pysytään maskiaiheessa, niin mitä enemmän ihmiset käyttää vapaaehtoisesti maskia, sitä vähemmän sitä on edes syytä harkita pakolliseksi. Maskit on muutenkin tarkoitettu enemmän sisätiloihin, en minäkään maskia ulkona käytä, voit siis olla rauhassa raikkaan ilman suhteen.
Meillä on kuitenkin länsinaapurissa hyvä esimerkki maasta jossa on alunperin suhtauduttu kaikkeen rajoittamiseen ihan eri lailla kuin meillä ja siellä on ainakin kymmenkertaiset kuolin ja tartuntaluvut. Minusta tuo on aika hyvää dataa sen perustaksi että kyllä rajoituksilla voidaan tähän tilanteeseen vaikuttaa. Myös Vaasassa otettiin syksyllä pikaisesti käyttöön kovia rajoituksia ja maskeja käytettiin suurella prosentilla kun siellä havaittiin suuri tartuntarypäs ja siellä tilanne saatiin käsittääkseni aika hyvin hallintaan.
En tiedä minkälaisia esimerkkejä teille kovapäille pitäisi olla että alkaa mennä perille. Kyse on kokonaisuuksista, ilmassa tulee aina olemaan viruksia, tämä on totta, mutta tämä virus on sulkenut yhteiskuntia ja maskilla ja käsihygienialla sen määrää voidaan rajoittaa. Sillä on vaikutusta tarttumiseen, leviämiseen ja taudin vakavuuteen kuinka paljon sille virukselle altistuu. Siksi sitä kannattaa yrittää hillitä, eikä ottaa tätä maskia henkilökohtaisena älykkyystestinä.
Tätä logiikkaa mä en ymmärrä ja olen välillä kysynytkin mutta en ole selitystä saanut, ehkä nyt joku voisi vähän avata?
Siis jos en halua käyttää maskia, minun tulisi käyttää sitä jottei sitä määrättäisi käytettäväksi pakolla? Siis häh, molemmissa tapauksissahan minä sitten käytän maskia. Samoin rajoitukset. Että nyt pitäisi rajoittautua niin penteleesti vapaaehtoisesti ettei tulisi pakollisia rajoituksia? Häh? Mikä on ero siinä, että eristäydyn vaikka vuodeksi yksin kotiini vapaaehtoisesti vs että hallitus määrää minut eristäytymään kotiini vuodeksi? Kummassakin tapauksessa olen eristäytyneenä kotonani ja kärsin.
Ei mitään eroa, mutta mitä järkeä on vastustaa sillä perusteella ettei siitä tulisi pakollista? Ei mitään järkeä. Sinun käyttämättömyys ei tule vaikuttamaan millään tavalla siihen tullaanko maskit mahdollisesti määräämään pakollisiksi, siihen vaikuttaa vain tautitilanne, enkä näe sellaista pakkoa Suomessa kovin todennäköisenä. Jos haluat väkisin maskeja vastustaa, niin keksi nyt edes joku hyvä syy. Sinä vastustat vastustamisen ilosta ja koska luulet olevasi sen vuoksi muita fiksumpi. Et ihan siltä vaikuta.
Vähän ihmettelen tätä maskivillitystä. Eikö se ohje ollut, että maskia kannattaa käyttää tilanteissa, joissa turvavälejä ei voi pitää. Olen asioinut kaupoissa lähinnä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Silloin kyllä välien pitäminen onnistuu helposti, joten mikä pointti olisi maskissa?
Heitän maskin auton ikkunasta kauppareissun jälkeen. En ole niin hölmö että veisin kontaminoituneen maskin kotiin tai räpläisin sitä yhtään pakollista enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos on rahaa yksityiseen kotisairaanhoitajaan, kunnan puolesta nimittäin ei tuollaista palvelua ole saatavilla. Edes korona-aikana. Vain ne jotka eivät pääse laboratorioon, ovat oikeutettuja kotiin vietäviin palveluihin.
Maski tulee varmaan halvemmaksi.
No, ei ole minullakaan yksityistä sairaanhoitajaa vaan ihan kunnallinen kotisairaanhoito käy. Jos ihmisellä on vakava sairaus ja huono vastustuskyky, niin ilman muuta kotilabratkin järjestyvät. En maksa niistä mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten tarkoitatte sillä, että käytetyssä maskissa on muiden ihmisten roiskeita? Milloin sellaista ylipäätään käy? Vai voivatko omatkin maskin kanssa tapahtuneet aivastusroiskeet sairastuttaa minut, vaikka minulla ei koronaa olisikaan? Eiköhän nuo maskinpuolustuspuheet perustu johonkin satu-uskomuksiin. Mutta hyvähän se on tietenkin tällaisina aikoina johonkin uskoa.
No jos kerran ilmassa leijailee niitä koronapisaroita niin maskin ulkopuolellahan niitä muiden pisaroita sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolema ole ainut haitta mitä tuosta voi seurata. Siitä on jäänyt ihmisille myös pitkäaikaisia haittoja ja keuhkovaurioita. Toisille se on lähinnä pelkkä flunssa. Minua ei kiinnosta ottaa selvää mihin joukkoon minä kuuluisin, vaikka olen hyväkuntoinen kolmekymppinen. Juuri vähän aikaa sitten oli juttua että moni sairaalahoitoon päätyneistä eivät ole päässeet vieläkään takaisin töihin. Joku maskin käyttö on pientä tuollaisen rinnalla.
Huoh, mä tiedän. Tiedän lähes 100% varmasti koronasta huomattavasti enemmän kuin sinä. Lähteenä mm. HUSissa pidetyt luennot ja koulutukset. Ja ei, ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan sairastin nuorena, hyväkuntoisena ja riskiyhmiin kuulumattomana koronan rajuna. Keuhkoissa ongelmia edelleen, munuaisissa samoin. Muistiongelmia ja muita kognitiivisia ongelmia. Olen edelleen pyörätuolissa ja nyt minulle on tullut koronan seurauksena veritulppia eri puolille kehoa. Tästä tulee kiva joulu yksin sairaalassa, kun vieraita ei päästetä katsomaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen tätä maskivillitystä. Eikö se ohje ollut, että maskia kannattaa käyttää tilanteissa, joissa turvavälejä ei voi pitää. Olen asioinut kaupoissa lähinnä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Silloin kyllä välien pitäminen onnistuu helposti, joten mikä pointti olisi maskissa?
Huomattu on. Ihmiset on alkanut pitämään maskia silloinkin kun se ei ole tarpeen, jonkinlaista ylikomplianssia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsi sydämelle aina uuden puhtaan maskin kanssa joka paikkaan menijät. Eikö olekin sellainen tunne, että olette parempia ja fiksumpia ihmisiä kuin me muut?
Toinen kysymys: mihin saakka meinaatte sitä maskia käyttää?
Ihan käsi sydämelle ilman maskia joka paikassa liikkuvat. Eikö olekin sellainen tunne että olette parempia ja fiksumpia kuin maskia käyttävät kriittiseen ajatteluun kykenemättömät lampaat?
Toinen kysymys: mahdatteko te käyttää edes alushousuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Ihmiset on alkanut pitämään maskia silloinkin kun se ei ole tarpeen, jonkinlaista ylikomplianssia.
Mistä sin tiedät, koska se on toiselle tarpeen ja koska ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo jotain ihmisen arvomaailmasta ja kyvystä sitoutua yhteiseen tavoitteeseen ja valittuihin keinoihin.
Hei! Missä tämä YHTEINEN TAVOITE on määritelty? Millä oikeudella sanot noin?
Ap
Eiköhän jokaisen järjevän ja normaalin yhteinen tavoite ole olla levittämättä koronaa tukahduttaa epidemia ja välttää terveydenhuoltojärjestelmän ja -henkilökunnan ylikuormittuminen?
En varmaan kovinkaan montaa kyyneltä vuodattaisi jos ne 50 kiloa ylimääräistä keränneet laarditynnyrit poistuisivat keskuudestamme.
Välillä unohdan maskin kotiin. Käytän koska haluan olla rauhassa ja en katsele muiden ilmeitä tai katseita. Uskallan sanoa mutten halua sanoa.