Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laulatteko vauvallenne joka päivä?

Vierailija
15.05.2014 |

Kysymys otsikossa :)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan. En tykkää laulamisesta, enkä ole ikinä laulanut esikoisellekaan. Ei se hirveän traumatisoituneelta silti vaikuta.

Vierailija
2/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin niin kyllä laulan. Joko lasten lauluja, hittibiisejä, musikaaleja tai itse keksittyjä kyhäelmiä. Saatan myös rummutella lattiaa/pöytää tms. Koputella tai taputtaa rytmiä.

Vaikka raskausaikana ajattelin etten tule osaamaan, niin yllättävän luontevasti se tulee kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulan todella paljon. Ihanaa kun vauva katsoo silmiin ja kuuntelee keskittyneesti.

Vierailija
4/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulan. Kaikkia lempibiisejäni huonolla lauluäänelläni. Aina ennen nukkumaanmenoa laulan "Makeasti oravainen" ja vauva rauhoittuu aina siihen lauluun. Se on hyvä merkki, että nyt aletaan nukkua.

Vierailija
5/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:32"]Laulan todella paljon. Ihanaa kun vauva katsoo silmiin ja kuuntelee keskittyneesti.

[/quote]

Täysin samoin olisin voinut vastata.

Meillä iltalaulut toimii myös hyvänä nukuttajana ja rauhoittajana.

Vierailija
6/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulan ja lapsi 3,5 kk on alkanut laulamaan mukana.

Vierailija
7/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yöks, miksi vauvalle pitäisi muka laulaa? Normaali puhe kyllä riittää. Harvempi ihminen edes osaa oikeasti laulaa. Musiikin soittaminen vauvalle on sitten eri juttu. 

Vierailija
8/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, luin "luetteko" ja olin tulossa vastaamaan siihen.

Eli ot, mutta luin joka päivä. Tänään poika on 10-vuotias, erittäin lahjakas kielellisesti ja mieletön lukutoukka. Hyvän lukutaidon myötä kantaa kotiin kymppejä joka aineesta. Ja ennen kuin kukaan älähtää, ettei tuossa iässä saa numeroita, niin meidän koulussa saa kakkosluokalta alkaen kokeista numerot. Tokarissa on sitten ne rastisysteemit. Nyt kolmosella saa jo muutaman numeron kevättokariinkin. Tykkään.

Vierailija
9/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin satuja joka välissä silti äikkä huonoin numero todistuksessa eli 8 myös lukiossa. Laulaahan mun olisi pitänyt. Kyllä oon ollut huono äiti, hävettää maan perhanasti nyt. 

Vierailija
10/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:53"]

Luin satuja joka välissä silti äikkä huonoin numero todistuksessa eli 8 myös lukiossa. Laulaahan mun olisi pitänyt. Kyllä oon ollut huono äiti, hävettää maan perhanasti nyt. 

[/quote]

Mutta jos et olisi lukenut satuja, mikä äikän numero sitten olisi ollut? 

Vierailija
11/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:41"]Siis yöks, miksi vauvalle pitäisi muka laulaa? Normaali puhe kyllä riittää. Harvempi ihminen edes osaa oikeasti laulaa. Musiikin soittaminen vauvalle on sitten eri juttu. 

[/quote]

Vauva nauttii kuullessaan omien vanhempien ääntä. Ei todellakaan ole kyse mistään laulukilpailusta, jossa pitäisi osata täydellisesti nuotilleen.

On olemassa myös tutkimuksia, joissa on todettu, että laulamisen kuuntelu aktivoi lapsen aivoja eri tavoin, kuin pelkkä puheen kuuntelu. Yhdessä opetellut laulut vähän isompana kehittävät myös aivoja monipuolisesti, mm muistia.

Minusta on ihanaa laulaa lapselle ja kun lapsikin siitä selvästi nauttii, ei laulutaidollani ole merkitystä.

Vierailija
12/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loilottelin kaikenmaailman lauluja vauvalle, ja nyt taaperolle, koska se on aina ollut tapanani kotioloissa muutenkin. Sitä ei kyllä kukaan uskoisi, koska ikinä en laula julkisesti. Tulee vanhaa iskelmää, humppaa (lapsuusvuosilta tuttuja), kouluajan kansanlauluja ym. Lapsi itse soittelee Soivan laulukirjan lauluja (tosi kiva, suosittelen).

Vierailija
13/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin vauvalle ja laulan taaperolle. Ja suosittelen myös Soivaa laulukirjaa! Meidän taapero rakastaa musiikkia kaikissa muodoissaan, laulaa itsekin aamusta iltaan. 

Vierailija
14/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin lapselleni jo silloin kun hän oli kohdussa. Tunnisti tuutulaulun sitten synnyttyään ja rauhoittui heti.

Vierailija
15/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle en tainnut kummemmin ihan vauva aikana vielö laulaa. Lapsen ollessa n.4kk oli joulun aika ja tällöin rupesin joululauluja hoilaamaan :) Nykyään sitten lauleskellaan useita kertoja pvässä, näitä perus lasten lauluja "hämähämähäkki, ihhahhaa jne".....Kuopus kuuntelee siinä vieressä. ...

Vierailija
16/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista lauloinko joka päivä. Eniten olen laulanut Ihhahhaa-laulua ja nyt 2 v 10 kk vanhana lapsi osaa lausua sen itsekin ulkoa. ♡

Vierailija
17/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mulla tuli haikea mieli tästä keskustelusta. Olisipa kivaa laulaa omalle vauvalle...

T. 36 vee, lapseton

Vierailija
18/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päivittäin, mutta suhtkoht usein. Tulee välillä laulettua joululaulujen sävelmillä jotain hölynpölyä.

Vierailija
19/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei apua tuntuu tosi oudolta että laulaisin vauvalle kun en ylipäänsä laula IKINÄ. Oon nyt siis raskaana rv 37. Mitä jos ei laulakaan? Kasvaako lapsesta epänormaali? Musta tuli epänormaali vaikka mulle varmasti laulettiin joka päivä kun mutsi laulaa vieläkin taukoomatta. Isä kyllä varmaan laulaa sille mutta ollaan erottu eikä ne pääse näkemään toisiaan joka päivä.

Vierailija
20/20 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei apua tuntuu tosi oudolta että laulaisin vauvalle kun en ylipäänsä laula IKINÄ. Oon nyt siis raskaana rv 37. Mitä jos ei laulakaan? Kasvaako lapsesta epänormaali? Musta tuli epänormaali vaikka mulle varmasti laulettiin joka päivä kun mutsi laulaa vieläkin taukoomatta. Isä kyllä varmaan laulaa sille mutta ollaan erottu eikä ne pääse näkemään toisiaan joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme