Mitä mieltä nimestä Katja?
Ei ole tulossa lapsemme nimeksi, mutta tunnen pari Katja-nimistä. Mun mielestä kaunis tyttömäinen nimi.
Mitä sinulle tulee mieleen Katja-nimestä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla jakoi persettä tutuille ja tuntemattomille
Kyllä mä ne kaikki tunsin ja kivaa oli. Harmittaako? T. Katja
Olen syntynyt 1975 ja minun ikäluokassa Katja oli tosi suosittu nimi, ihan kuten nykyään vaikka Ada.
Vastaavasti suosittu oli samaan aikaan Tanja.
Katja- ja Tanja-nimillä oli -80 luvun alakoulussa vahva neuvostoleima / kommunismileima. Olivathan nuo yleisiä venäläisiä nimiä. Muistan kun omat vanhemmat ihmetteli ääneen kuinka joku on antanut lapsen nimeksi Katja tai Tanja ja sen päälle ihmeteltiin oliko perhe vasemmistolaisia.
”Katja” oli ala-asteella käyttämäni yleisnimi lettipäiselle, diivamaiselle ja nyrpeälle tytölle. Tyyliin: ”Ei mennä tonne puistoon, kun siellä on noita katjoja joitten kans ei jaksa olla.”
Syy taisi olla vain se että Katja-nimisiä oli niin paljon ja moni heistä sattui olemaan mielestäni tylsä tyyppi.
Nykyään pidän ko. nimeä ihan nättinä eikä tuo mielleyhtymä ole enää häiritsevä.
Vm. -79
Täällä myös yksi Katja, olen aina tykännyt nimestäni, enkä pidä sitä vanhanaikaisena tai suomijunttinimenä niinkuin jotkut täällä. Mielestäni Katja on kaunis, kansainvälinen ja ajaton nimi, vaikkei enää olekaan muodissa, mikä onkin vielä parempi syy antaa se nyt lapselle nimeksi.
On ihailtavaa jos pystyy poimimaan menneiltä vuosikymmeniltä käytössä olleita nimiä uusiokäyttöön, eikä sitten esimerkiksi luokalla olisi useampaa samannimistä. Olen itse kolmikymppinen ja tunnen pari samaa ikäluokkaa olevaa kaimaa, mutta myös muutaman vähän päälle parikymppisen.
Katja ei myös todellakaan ole suomijunttinimi, vaan nimen alkuperä on Kreikassa, tosin se yhdistetään useimmiten Venäjälle, missä se onkin ollut jo pitkään yleisesti käytössä, Jekaterina nimen hellittelymuotona.
Ja niinkuin joku muukin jo täällä totesi, niin toimii myös hyvin ulkomailla, ympäri maailmaa ovat tähän mennessä kaikki osanneet lausua sen oikein, tosin ääntämyksessä eroja. Usein myös kehutaan kauniiksi ja eksoottiseksi nimeksi. Nimi on myös hyvin feminiininen, kukaan ei ole ikinä nimen perusteella (eikä kyllä muutenkaan :D ) mieheksi epäillyt!
Minä olen Katja ja aina inhonnut nimeäni. Olen 1991 syntynyt.
Mummonimi alkaa olla jo. Tunnen kaksi Katjaa, toinen neljissä-, toinen viisissäkymmenissä.
Nyt kun mietin, niin mieleen tulee itä-eurooppa ja venäjä (Katjuska), mutta koska kaikki kohtaamani Katjat ovat olleet tosi kivoja ja mukavia niin mielleyhtymä on kuitenkin positiivinen. Mukava, helppo ja toimiva nimi!
Itse en tykkää, koska joillakin selvä vaikeus nimen lausumisessa. Usein nimi vääntyy muotoon Katia tai niinkuin tuttuni nimi Taniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää, koska joillakin selvä vaikeus nimen lausumisessa. Usein nimi vääntyy muotoon Katia tai niinkuin tuttuni nimi Taniaksi.
Samoin lyhyellä vokaalilla kirjoitettavissa nimissä kuten Mia, Pia,Tea, Lea, Nina. Useinmkuulee venytettynä "miia piia teea leea niina".
yksi ärsyttävä tyttö mun vanhasta koulusta ja muutenkin tätimäinen ja ruma nimi
Tunnen vain yhden Katjan (vaalea) ja hän on maailman ihanin nainen. Vaimoni jo 27 vuoden ajan.
Olen 5-kymppinen blondi Katja. Kun synnyin, ei nimeä ollut almanakassa. Vanhempani halusivat harvinaisen nimen eli pieleen meni.
Koskaan en ole tykännyt nimestäni. En halua että mua sanotaan Katiksi, vielä rumempi, mutta Katjuska on kiva lempinimi. Poikamme sanovat mua Kakeksi !!
Onhan niitä rumempiakin nimiä toki..
Exäni.
Kaunis ja elämäni rakkaus.
Vieläkin ikävä
Tulee mieleen patja. Voi saada lemppariksi Patja-Katja.
Kouluaikainen kaverini - todella ihana ja puuhakas ihminen :)