Millainen on hyvä unipussi?
Ajattelin itse ommella tulevalle talvivauvallemme muutaman unipussin. Minulla ei ole niistä kuitenkaan aikaisempaa kokemusta, joten kyselisin nyt unipusseja käyttäneiltä minkälainen on hyvä malli ja mikä pääli/vuori materiaali on paras. Voiko niitä käyttää jo vastasyntyneellä?
Kaikista neuvoista kiitollinen:)
Kommentit (4)
Disneyn unipussia. Itse olen huutanut sen huuto.netistä ja katsoin, että nytkin siellä halvalla on ainakin 1 sellainen. Ollaan kyllä tykätty.
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=35468265
Vastasyntyneelle ohut puuvillainen unipussi! Eikä liian iso, vaan ikään sopiva. Me sainne vasasyntyneelle 3 kk -> kokoisen, ja se oli häiritsevän valtava kooltaan. Kasvamista odotellessa ostimme Snug as a Bugin puuvillaisen unipussin, ja se on ollut oikein sopiva meille kaikin puolin. Kovasti topattuja en Suomen ilmastoon oikein miellä, täällä ei ole kosteaa ja kylmää kuten Euroopassa siskoni valittaa olevan.
Ja on ollut tosi ihana! Olen kylla jo nyt huolissani siita mites sitten kun siirrytaan tavalliseen peittoon...
Sanovat ainakin belgiassa jossa asuin jokin aika sitten (ja jossa vauvani syntyi), etta on hyva ja voi auttaa ehkaisemaan myos katkytkuolemaa (vaikke sita tietty tieda). Vauva ei myoskaan paase tukehtumaan peittoon tms. ja ylikuumeneminen valtyy etenkin hihattomassa puvussa (joita siis olen kuullut esim. Englannissa suositeltavan siksi enemman kuin niita joissa on hihat). Voi kayttaa mun tiedon mukaan jo vastasyntyneella, mutta se pussi ei saa olla liian iso: vauva ei saisi paasta liusumaan sen pussin sisaan.
Meilla toimi kaikki mallit hyvin, paitsi kun vauva oppi seisomaan sangyssa, niin han alkoi joskus kiukuissan potkia pussia jaloilla pois. Se onnistui, kun olilla olevat nepparit antoivat myoten. Sittemmin sirryin keskivetoketjulliseen malliin ja on kaikki nukuttu (nukahdettu) paremmin. Suosittelisin semmoista mallia aiankin isommalle vauvalle. Ihan pienelle toimii hyvin semmoinen jossa on sivuvetoketju jonka saa alas asti auki, ja lisaksi nepparit olilla. Nai pussin saa ihan levalle, ja vauvan voi vaan asettaa sille, ja sitten sulkea vetoketjun ja nepparit. Ei tartte sis pujotella kasia tms.
Riippuu tietysti talon lämpötiloista ja onko vauva kylmä- vai kuumaverinen, nukkuuko perhepedissä vai omassa sän gyssä, mutta tämmöstä meillä:
Talvella meillä vain 19 astetta lämmintä ja muutenkin aikas vetoinen talo ja kaiken kukkuraksi poika oikea vilukissa. Eli silloin oli käytössä Candiden topattu unipussi jossa irroitettavat hihat. Keväällä ja syksyllä käytettiin ilman hihoja.
kesän tullessa pyysin anoppia tekemään tavallisesta college-kankaasta ihan saman mallin mukaan unipussin ilman hihoja ja sitä on nyt käytetty koko kesän ja on tosi hyvä.
Monet unipussit ovat tai niiden teko-ohjeissa sanotaan, että fleece on hyvä materiaali, mutta minusta ei ole todellakaan. se on keinokuitu ja vielä hiostava sellainen. Anoppi yhden sellaisen meille tekikin Suuren Käsityölehden ohjeiden mukaan, mutta käyttämättä jäi...... en itsekään nukuisi hiostavassa fleece-pussissa.
Sitten on olemassa ihan trikoosta tehty yöpuku jonka pitkä helma on supistettu narulla, tällainen vois olla hyvä jos on lämmin talo ja vauva nukkuu perhepedissä. Esim. http://pikku-selma.fi/product_info.php?cPath=22_38&products_id=133&osCs…
Ja sitten on olemassa Disana-merkkinen villasta kudottu unipussi joka löytyy täältä: http://www.tunttarulla.com/products.php?g1=4e2f83
Eli mä suosittelisin ehdottomasti luonnonmateriaaleja mieluummin kuin fleeceä..... Vaikkakin olis puuvillafleeceä, mutta kun minusta se ei kertakikkiaan hengitä... =)