Päiväkodissa ei toimita erityislapsen kanssa kuten pitäisi
Minulla on autistinen lapsi, joka on päiväkodissa. Hän sai päätöksen erityisen tuen tarpeesta ja käy 5 päivää viikossa päiväkodissa. Kaikki lasta hoitavat tahot sanoivat, että on äärimmäisen tärkeää, että kotona ja päiväkodissa toimitaan asioissa samalla tavalla, eikä muutella mitään esim. sanoja mitä käytetään tietyissä tilanteissa. Päiväkodin henkilökunta oli samaa mieltä.
Kun lapsi oli kesän kotona, hän kehittyi valtavin harppauksin todella monessa asiassa ja oli välillä jo päiväkuivakin, vaikka se oli todella vaikeaa. Tätä harjoitusta luvattiin päiväkodissa jatkaa, jotta päästäisiin vihdoin eroon vaipoista. Kun sitten lapsi palasi syksyllä päiväkotiin, kotiin tuli vain ja ainoastaan negatiivista palautetta kaikesta reissuvihossa. Tämä nyt ei niin ihmetytä, kun kyseessä on erityislapsi ja päiväkoti kovasti yritti minua saada vähentämään hoitopäiviä ja lyhentämään niitä parin tunnin mittaisiksi ennen tätä erityisen tuen päätöstä. Nyt lapsi saa kaupungin kanssa sovitut taksikyydit päiväkotiin ja takaisin, joten päiväkoti on lopettanut tuosta asiasta minulle valittamisen, koska en voi vaikuttaa kyytien aikatauluihin. Kuitenkin aina kun on pienikin oljenkorsi, että lapsi voisi olla poissa hoidosta, päiväkodista sitä vihjaillaan, ettei kannattaisi tulla hoitoon.
No kuitenkin, ongelmaksi syksyllä siis muodostui se, että lapsi alkoi kotona saamaan raivareita asioista, jotka kesällä onnistuivat tosi hyvin, esim. pöntöllä käymisestä. Samoin lepohetkelle rauhoittuminen ei enää onnistunutkaan, ei pukeminen eikä riisuminen eikä ollut enää ollenkaan kuiva tai pyytänyt vessaan kun tuli hätä, vaikka kesällä tämä siis onnistui. Kyselin sitten päiväkodilta, että mikä mahtaa nyt olla, mutta ei siellä tiedetty. Ajattelin sitten, että johtuu kesälomasta ja päivien lisääntymisestä, mutta ongelmat ovat vaan jatkuneet.
Reilu kuukausi sitten lapsi sai päiväkodista kaverin, joka asuu tässä lähellä meitä. Olen jutellut tämän kaverin äidin kanssa ja tuli puheeksi nuo ongelmat oman lapseni kanssa kotona. Tämä äiti mainitsi, että aina kun hän on hakenut omaa lastaan, oma lapseni on ollut vaipoissa. Päiväkodista siis on väitetty, ettei ole vaipoissa siellä kuin joskus harvoin. Olen vienyt sinne vaippoja vuoden aikana, enkä tiedä paljonko niitä on kulunut tai onko vielä miten paljon jäljellä.
Jatkuu.
Kommentit (108)
Saanko kysyä että kuinka pitkiä päiviä lapsi nyt sitten on päiväkodissa?
Sinun täytyy hyväksyä se, että raskaslastasi (en käytä termiä erityislapsi, koska kaikki lapset ovat erityisiä) on työläämpi hoitaa. Päiväkodilla ei ole loputtomia resursseja laittaa yhteen lapseen, koska kilki se on muilta lapsilta pois, eikä olisi reilua heille. Viime kädessä lapsesi hoitovastuussa olet sinä.
Kai sinä näet onko syönyt, jos lapsi ulostaa?
Pitkä, hienosti suunniteltu kertomus, mutta tyssäsi reissuvihkoon. Päiväkodeissakin on nykyään Wilman kaltainen sovellus, Päikky tai vastaava, jonka kautta asiat hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä, hienosti suunniteltu kertomus, mutta tyssäsi reissuvihkoon. Päiväkodeissakin on nykyään Wilman kaltainen sovellus, Päikky tai vastaava, jonka kautta asiat hoidetaan.
No ei meillä ainakaan ole. Enkä ole aloittaja. Ei reissuvihkoa, eikä mitään muutakaan.
Ei päiväkodilla ole resursseja erityislapsiin, kun ei ole normilapsiinkaan.
Siellä pidetään vain hengissä - ei opeteta/kasvateta.
Onhan lapsellasi avustaja ryhmässä?
Asia minulle työni puolesta tuttua ja jos lapsella on diagnoosi niin hänen pitää saada hlökohtainen avustaja päiviinsä.
Jos ei, syystä tai toisesta, ole niin se on asia jota sinun pitää ruveta vaatimaan ja ajamaan eteenpäin. Ja silloin sympatiseeraan ryhmän kasvattajia todella, koska heillä kolmella koko iso ryhmä vastuullaan ja lisäksi sinun erityisen tuen tarpeiden lapsesi joka vaatisi yhden aikuisen itselleen. Kys tilanne on sietämätön ja uuvuttaa kaikki, siinä ei resurssit paljon riitä ja olisi myös työturvasuojelun/terveyden asia.
T. Eo-ryhmästä
Lapselle on päiväkotipäivät suunniteltu häntä hoitavan ryhmän kanssa, joka on sitä mieltä, että lapsi hyötyy näistä päivistä, joten en voi vain ottaa lasta kotiin. Nyt on toki joululomalla.
Lapsi on päiväkodissa nyt 5h/päivä, mutta ryhmä haluaisi pidentää päiviä ensi vuonna.
Minähän hyväksynkin sen, että lasta on raskaampi hoitaa, tiedän sen itsekin. Juuri siksi pyysin että hän pääsisi johonkin erityispäiväkotiin, muttei sellaisia kuulemma ole. Työryhmä suosittelu vahvasti hänelle henkilökohtaista avustajaa päiväkotiin, mutta sellaisiakaan ei kuulemma enää saa, vaan pitää pärjätä ryhmäavustajan kanssa. Ei ole minun syyni, että tilanne on tämä ja ennen tätä päätöstä joustin todella paljon ja lapsi oli hoidossa vain parina päivänä viikossa pari tuntia, mutta silti päiväkodista valitettiin, että pitäisi vieläkin vähentää ja lyhentää. Minä en voi sille mitään, että heille ei anneta resursseja.
Tiedän toki, jos suoli toimii, mutta mistä minä tiedän miten paljon on syönyt? Voihan olla, että on syönyt aamulla jonkun leivän, mutta loppupäivän ollut syömättä.
Meillä on myös Wilma, mutta sinne laitetaan vain viikottain ryhmäterveiset. Koska lapsi kulkee taksilla enkä näe enää päiväkodin henkilökuntaa, otettiin tuo reissuvihko käyttöön, jonne joka päivä kirjoitetaan päivän kulusta päiväkodissa. Eiköhän tässä(kin) asiassa ole isoja eroja paikkakunnittain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan lapsellasi avustaja ryhmässä?
Asia minulle työni puolesta tuttua ja jos lapsella on diagnoosi niin hänen pitää saada hlökohtainen avustaja päiviinsä.
Jos ei, syystä tai toisesta, ole niin se on asia jota sinun pitää ruveta vaatimaan ja ajamaan eteenpäin. Ja silloin sympatiseeraan ryhmän kasvattajia todella, koska heillä kolmella koko iso ryhmä vastuullaan ja lisäksi sinun erityisen tuen tarpeiden lapsesi joka vaatisi yhden aikuisen itselleen. Kys tilanne on sietämätön ja uuvuttaa kaikki, siinä ei resurssit paljon riitä ja olisi myös työturvasuojelun/terveyden asia.T. Eo-ryhmästä
Kirjoitinkin jo, ettei ole, kun sellaisia ei kuulemma enää ole. Lapsella on diagnoosi ja tuota avustajaa kaikki suosittelivat, mutta ei saa. Saivat lisäksi vain yhden osa-aikaisen ryhmäavustajan vakituisen lisäksi, koska lapseni tuli ryhmään. Minä olen yrittänyt sitä ajaa eteenpäin sairaalan henkilökunnan kanssa, mutta ei kuulemma saa.
Ap
mikset itse hae lasta miksi pitää kulkea taksilla
Montakos lasta kys ryhmässä on ap? Ajattelepa itsesi sellaista porukkaa hyysäämään 8h/pvässä niin että lisäkseni siinä on 1-2 kasvattajaa (kaikki 3 paikalla keskimäärin klo9-14 välisenä aikana) ja lisäksi olisi lapsesi kaltainen siinä mukana? Mihin riittäisit ja repeäisit?
Erityisen tuen tarpeisten lasten perheiden kanssa voidaan hyvinkin käyttää reissuvihkoa! Sähköisen lisäksi. Asioita kun täytyy kirjata ylös ehkä monta kertaa päivässä.
Eikö hänelle voisi saada henkilökohtaista avustajaa päiväkotiin. Onko teidän lähellä muitakin päiväkoteja? Kysele kaikki lähiseudun päiväkodit läpi, josko löytyisi integroitu pienryhmä, johon hän pääsisi. Ne on harvassa, mutta niitä on. Niissä on aikaa ja resursseja enemmän tukea tarvitseville.
2019
Päiväkotien ryhmäkokojen paisuminen vaikeuttaa opetustyön lisäksi myös työn johtamista
https://www.aamulehti.fi/mielipiteet/art-2000007440768.html
2019
Resurssit laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen on saatava kuntoon!
https://blogit.kaleva.fi/opiskelijan-aani/resurssit-laadukkaan-varhaisk…
Terv. 8
Vierailija kirjoitti:
Tasokas päiväkoti auttaa hommaamaan avustajan erityislapselle.
Ammattiaitoinen avustaja joka sitoutuu ja paneutuu hoitolapseensa saa aikaan ihmeitä lapsessa.
Ja kyllä -- heillä on viitseliäimmillä reissuvihko/päiväkirja käytössä. Hakutilanteessa ei välttämättä kaikkea ehdi tai muista sanoa tai kysyä, puolin ja toisin. Reissarista löytyy.
(Yksityisiltä saa yleensä extrahyvää hoitoa erityislapselleen koska yksityinen).
Mainitsemasi "Päikky" -sovellutus on muuten käytössä kaupungin päiväkodeissa.
Henkiökohtaisen (erityis)avustajan työsuhde lapsen hyvinvointiin on henkilökohtaisempi, kokonaisvaltaisempi ja läheisempi kuin perus-lastenhoitajan jolla on monta normilasta kasvatusvastuullaan.
Mikäli lapsella on erityisen tuen tarve hänellä on oikeus avustajaan.
Vierailija kirjoitti:
2019
Päiväkotien ryhmäkokojen paisuminen vaikeuttaa opetustyön lisäksi myös työn johtamista
https://www.aamulehti.fi/mielipiteet/art-2000007440768.html2019
Resurssit laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen on saatava kuntoon!
https://blogit.kaleva.fi/opiskelijan-aani/resurssit-laadukkaan-varhaisk…Terv. 8
Koko varhaiskasvatuksesta pitäisi päästä eroon. Silloin kun oli vielä päivähoito niin hoitajilla riittää aikaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkodilla ole resursseja erityislapsiin, kun ei ole normilapsiinkaan.
Siellä pidetään vain hengissä - ei opeteta/kasvateta.
Tämä. Päiväkoti on vain säilöntäpaikka.
Miten AP edes on odottanut muuta. Aivan kuin olisit joku miljonääri ja ostaisit palvelut yksityiseltä päiväkodilta ja vaatisit nyt rahalle vastinetta. Ei näin. Tai vaatia voit, mutta turhaan - se ei toteudu -
Aina kun lapsi on tullut kotiin päiväkodista, on tietysti ollut vaippa taksissa ja olen sitten kotona vaihtanut alushousuihin. Ei ole pyytänyt vessaan, vaan on sitten tullut housuun. Ja viikonloppuisin on tietysti aamusta asti ollut ilman vaippaa, mutta sama juttu koko päivän. Sunnuntaina iltaa kohden on sitten muutaman kerran yleensä pyytänyt vessaan ja on taas onnistunut tekemään asiansa sinne, mutta eihän se mitään auta, jos päiväkodissa on viikon ajan koko ajan vaipoissa.
Ja luultavasti nuo muutkin ongelmat ovat jotenkin kytköksissä päiväkodin toimintaan, luultavasti toimivat aivan eri tavoin kuin (jopa ammattilaiset) heitä on ohjeistettu. Tottakai ymmärrän, että erityislapsi on työläämpi kuin muut lapset, mutta juuri siitä syystä pyysin heti päiväkotipaikkaa hakiessa, että hän pääsisi johonkin erityisryhmään tai -päiväkotiin. Sellaisia ei kuulemma enää ole olemassa. Mutta vaikka miten paljon raskaampaa lapseni kanssa onkaan, ei tämäkään nyt ole oikein, lapsi tässä kärsii ja menee sekaisin, jonka takia varmaan onkin koko ajan kotona kiukkuinen.
Kysyin ennen joululomaa tästä päiväkodilta, mutta eivät myöntäneet, vaikka sanoin että lapseni on nähty joka päivä vaipoissa eri aikoihin, vaikka he muuta väittävätkin. Kysyin myös muista asioista, joista on tullut haastavia meillä kotona, mutta ei myönnetty mitään.
Kirjoitin nyt päiväkodin johtajalle asiasta, mutta voinko vielä tehdä jotakin muuta? Ei se nyt kyllä vetele, että tämä peli jatkuu joululoman jälkeen. Enhän voi nyt edes luottaa siihen, että pitääkö mikään minulle kerrottu paikkaansa, edes se, että onko lapsi syönyt vai ei.
Ap