Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanaa tämä keskituloisen elämä!

Vierailija
15.05.2014 |

Palkka yli 3 000, käteen jää kuitenkin vain 2 000, mikä ei kyllä pääkaupunkiseudulla ole paljon asumiskuluihin ym. Nyt kesäkuussa iloitsin jo etukäteen että jes, pääsee kerrankin vähän tuhlailemaan – lomarahojen kanssa palkka yli 5 500, mutta verojen ja muiden palkkakulujen jälkeen 3 000 euroa. 

Ihanaa olla keskituloinen Suomessa. Makselet verorahoja toisten pussiin ja rahoitat itse mm. omat terveyspalvelusi, eikä koskaan voi hemmotella itseään kuin kunnon säästämisen jälkeen esim. äkkilähdöllä. 

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:07"]

Ihme kitinää. Saathan sä ihan älyttömän paljon rahaa. Kyllä tuolla pitäisi pärjätä ihan hyvin myös pk-seudulla.

[/quote]

Pk-seudullahan on suuremmat palkat kuin muualla maassa, koska se kuuluu I-kuntaluokkaan. Turhaan valitat.

Vierailija
42/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin APn veroprosentti on joko liian korkea, tai sitten palkasta on vähennetty esim. työpaikkaruokalassa syömäsi lounaat, virikesetelit tms. Jos mitään ei ole vähennetty, niin kannattaisi tarkistaa veroprosenttisi. Ellet sitten halua kehua vuoden päästä isolla veronpalautuksella (ja siinä tapauksessa ei kannata vinkua noista summista).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näinpä, mutta suuri osa maksamistani veroista menee aivan johonkin muuhun. Esim. suuri osa suomalaisista ei halua mennä töihin"

Miten niin työkykyiset suomalaiset eivät halua mennä töihin? Suomen työttömyysaste kun on n. 8% ja esim. Kreikassa se taitaa lähennellä jo 30% ja hyvässä Saksassakin yli 6%.

Vierailija
44/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä palkasta menee veron lisäksi aika paljon muitakin maksuja. Eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu, liiton jäsenmaksu, mahdollisesti kirkollisvero. Lisäksi voi mennä joitakin työetuusmaksuja. Minullakin on palkka bruttona 3400 ja nettona tulee käteen 2200. Veroprosentti on niin alhainen kuin mahdollista. Tavallisesti kyllä nostan veroprosenttia, koska melkein joka vuosi tulee mätkyjä.

Vierailija
45/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttaa hyvin toimeentulevien ininä 'köyhyydestä'. Itse olen vasta sen verran äskettäin kohonnut pienituloisesta keskituloiseksi, että todellakin tiedän niissä olevan eroa. Olet vain tottunut elämään kohtuullisen mukavasti etkä osaa arvostaa sitä.

Vierailija
46/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:06"]

Pienituloinen ( töissä käyvä, ei sossun elätti) maksaa ihan samoin kaikesta kuin keskituloinenkin. Miten niin pienituloisella on enemmän rahaa käytettävissä kuin keskituloisella? Jos mun kk ansio nettona on 1300 ja sun 2300 niin onhan ihan selvä että sulla on enemmän käyttörahaa kuin mulla. Vai mitä mä muka saan halvemmalla?

[/quote]

Jos sinulla on lapsia, niin maksatko päivähoidosta täyden taksan?

ei ap

[/quote]Täyden taksan maksaa kyllä pienituloinenkin! Raja ylittyy jos perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista.

Vierailija
47/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 16:04"]Siitä palkasta menee veron lisäksi aika paljon muitakin maksuja. Eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu, liiton jäsenmaksu, mahdollisesti kirkollisvero. Lisäksi voi mennä joitakin työetuusmaksuja. Minullakin on palkka bruttona 3400 ja nettona tulee käteen 2200. Veroprosentti on niin alhainen kuin mahdollista. Tavallisesti kyllä nostan veroprosenttia, koska melkein joka vuosi tulee mätkyjä.

[/quote]

Liiton jäsenmaksukin on täysin vapaaehtoinen. YTKn jäsenmaksu on 100 euroa VUODESSA, jos haluaa maksaa enemmän kuin sen niin on täysin oma valinta.. Nuo muut menevät kaikilta (poislukien kirkollisvero mikä todella pieni) joten eivät selitä eroa.

Vierailija
48/48 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:21"]

No niin minulla kuin monella kollegallani kävi juuri näin, olisi kannattanut pysytellä pienemmällä palkalla ja helpommassa työssä, eikä turhaa haastaa itseään. Mutta tämä on varmaankin mun mielikuvituksen tuotosta, koska palstamamma sanoo niin. 

Ja teille joiden mielestä palkkani on todella hyvä: taatusti teillä jää itsellänne suurin piirtein saman verran rahaa, vaikka alkupalkka olisikin pienempi. Se on tämä tasapäistämisen kulttuuri. 

Säästämme tällä hetkellä pesämunaa oman asunnon ostoon, mies tekee kahta työtä ja maksaa aivan järkyttävät määrät veroja toisesta työstään, vaikka on itse ihan rikki. Ei sen nyt näinkään pitäisi mennä että työn teosta rangaistaan. 

[/quote]

Et sinä voi omasta tyhmyydestänne meitä pienempituloisia syyttää. Näin pienempituloisena, joka ei saa mitään etuja hoitomaksun alennusta lukuunottamatta, naurattaa ja ottaa päähän keskituloisten iänikuinen rutina. Olen monet kerrat kysynyt, että haluaisko vaihtaa joku osaa, mutta siinä vaiheessa on aina hiljaista :) Niin, siitä tyhmyydestä johon viittasin. Me pienempituloiset (mutta itse kaiken maksavat) rakennutimme juuri omakotitalon, kun hallitsemme rahankäytön :) Riittää ihan nämä yhdet työt.