Ihanaa tämä keskituloisen elämä!
Palkka yli 3 000, käteen jää kuitenkin vain 2 000, mikä ei kyllä pääkaupunkiseudulla ole paljon asumiskuluihin ym. Nyt kesäkuussa iloitsin jo etukäteen että jes, pääsee kerrankin vähän tuhlailemaan – lomarahojen kanssa palkka yli 5 500, mutta verojen ja muiden palkkakulujen jälkeen 3 000 euroa.
Ihanaa olla keskituloinen Suomessa. Makselet verorahoja toisten pussiin ja rahoitat itse mm. omat terveyspalvelusi, eikä koskaan voi hemmotella itseään kuin kunnon säästämisen jälkeen esim. äkkilähdöllä.
Kommentit (48)
Ja teille joiden mielestä palkkani on todella hyvä: taatusti teillä jää itsellänne suurin piirtein saman verran rahaa, vaikka alkupalkka olisikin pienempi. Se on tämä tasapäistämisen kulttuuri.
Ai kun jäiskin, ois kissanpäivät. ..
14: Saat ihan rauhassa kenenkään kieltämättä vaihtaa takaisin heikommin palkattuun työhön, jos siitä jää verojen jälkeen enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:21"]
No niin minulla kuin monella kollegallani kävi juuri näin, olisi kannattanut pysytellä pienemmällä palkalla ja helpommassa työssä, eikä turhaa haastaa itseään. Mutta tämä on varmaankin mun mielikuvituksen tuotosta, koska palstamamma sanoo niin.
Ja teille joiden mielestä palkkani on todella hyvä: taatusti teillä jää itsellänne suurin piirtein saman verran rahaa, vaikka alkupalkka olisikin pienempi. Se on tämä tasapäistämisen kulttuuri.
Säästämme tällä hetkellä pesämunaa oman asunnon ostoon, mies tekee kahta työtä ja maksaa aivan järkyttävät määrät veroja toisesta työstään, vaikka on itse ihan rikki. Ei sen nyt näinkään pitäisi mennä että työn teosta rangaistaan.
[/quote]Miten niin maksaa järkyttäviä määriä toisesta työstään? Ennakonpidätys voi olla suuri mutta kun lasketaan miehen kaikki työtulot vuodessa yhteen, veroprosentti on loppujen lopuksi aivan sama kuin muillakin saman verran tienaavilla.
Vaihdetaanko paikkoja? Tuloina pelkkä työkkäriraha, mutta onneksi oma asunto. Tuonkin vain mainitsin sen takia ettei luulla että elelen mukavasti kun sosku maksaa vuokrat tai muut. Ja mä voin sitten olla sä, tuloina ne mitä sä mainitsit, TYÖ ON ja se omakotitaloon säästöraha kertymässä kassaan. Miten ois? Vaihdetaanko?
Kylläpä te keskituloiset jaksatte vinkua. :)
Suomessa on ihan hirveän vähän sellaisia ihmisiä, jotka selviäisivät kunnialla, jos tämä hyvinvointivaltio yhtäkkiä alasajettaisiin. Alkaisi nopeasti tulla veroja ikävä, kun maksaisi yhden lapsen päivähoidosta tonnin kuussa, raskaudenaikaisesta seurannasta ja synnytyksestä jälkihoitoineen 5000-10 000 euroa (eikä mitään kattoa edes ole, jos on esim. käytännössä koko raskausajan vuodelevossa osastolla, tuo 10 000 euroa on vielä sellaisen ns. inhimillisen tilanteen lasku), yhden lapsen peruskoulu 65 100 euroa...
Lisäksi nuo ovat tämän hetkisten julkisten palveluiden todellisia kustannuksia, oikeastihan tuollaisissa tilanteissa syntyisi valtava hintakilpailu, eikä kukaan voisi laittaa lastaan mihinkään 7000 euroa vuodessa -peruskouluun, jos tahtoisi sille oikeasti tulevaisuudenkin jne. Kyllä meillä täällä on oikeasti asiat varsin hyvin.
Tutkitussi suomessa pienituloinen maksaa eurooppalaisittain vähän veroja, mutta keskitulojen paljon. Rikkailla taas on suuret verot mutta eipä se haittaa samassa suhteessa. Lisäksi keskituloiset joutuvat kärsimään lisäksi erilaisissa tuissa. Eli joissakin tapauksissa pienituloiset ovat ainakin teoriassa kesituloista varakkaampia.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:53"]
Tutkitussi suomessa pienituloinen maksaa eurooppalaisittain vähän veroja, mutta keskitulojen paljon. Rikkailla taas on suuret verot mutta eipä se haittaa samassa suhteessa. Lisäksi keskituloiset joutuvat kärsimään lisäksi erilaisissa tuissa. Eli joissakin tapauksissa pienituloiset ovat ainakin teoriassa kesituloista varakkaampia.
[/quote]
Näinpä, mutta tätä pienempituloiset eivät tajua. En tajunnut minäkään silloin kun olin pienituloinen – vaurastuminen ei näy käytännössä missään.
Ap.
[/quote]
Näinpä, mutta tätä pienempituloiset eivät tajua. En tajunnut minäkään silloin kun olin pienituloinen – vaurastuminen ei näy käytännössä missään.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:58"]
[/quote]
Ap.
[/quote]
Minä olen tässä ketjussa puolustanut veroja ja tienaan pikkuisen paremmin kuin ap. Olen siis keskituloinen.
Sitten täällä on sellaisiakin, joilla palkka 1800 ja käteen jää 1300, ja kas- siitäkin pitää maksaa kaikki itse pääkaupunkiseudulla ! älä jaksa valittaa.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:41"]
Vaihdetaanko paikkoja? Tuloina pelkkä työkkäriraha, mutta onneksi oma asunto. Tuonkin vain mainitsin sen takia ettei luulla että elelen mukavasti kun sosku maksaa vuokrat tai muut. Ja mä voin sitten olla sä, tuloina ne mitä sä mainitsit, TYÖ ON ja se omakotitaloon säästöraha kertymässä kassaan. Miten ois? Vaihdetaanko?
[/quote]
Eli sulla on oma asunto, ei mene paljon mitään asumiskuluja siis? Käytännössä saat varmaan noin tuhat euroa kuussa käteen tekemättä mitään? Minä maksan vuokraa ja säästän omaan asuntoon, siihen puhelinlasku, vaatteet, ruoka ym. Kuukaudessa noin 100–200 euroa jonka voi vapaasti käyttää mihin vain.
Eli käytännössä meillä on samat tulot, vaikka minä käyn töissä ja sinä et. Tämäkö kannustaa tekemään työtä?
Pienituloinen ( töissä käyvä, ei sossun elätti) maksaa ihan samoin kaikesta kuin keskituloinenkin. Miten niin pienituloisella on enemmän rahaa käytettävissä kuin keskituloisella? Jos mun kk ansio nettona on 1300 ja sun 2300 niin onhan ihan selvä että sulla on enemmän käyttörahaa kuin mulla. Vai mitä mä muka saan halvemmalla?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:06"]
Pienituloinen ( töissä käyvä, ei sossun elätti) maksaa ihan samoin kaikesta kuin keskituloinenkin. Miten niin pienituloisella on enemmän rahaa käytettävissä kuin keskituloisella? Jos mun kk ansio nettona on 1300 ja sun 2300 niin onhan ihan selvä että sulla on enemmän käyttörahaa kuin mulla. Vai mitä mä muka saan halvemmalla?
[/quote]
Jos sinulla on lapsia, niin maksatko päivähoidosta täyden taksan?
ei ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:02"]
[/quote]
Eli sulla on oma asunto, ei mene paljon mitään asumiskuluja siis? Käytännössä saat varmaan noin tuhat euroa kuussa käteen tekemättä mitään? Minä maksan vuokraa ja säästän omaan asuntoon, siihen puhelinlasku, vaatteet, ruoka ym. Kuukaudessa noin 100–200 euroa jonka voi vapaasti käyttää mihin vain.
Eli käytännössä meillä on samat tulot, vaikka minä käyn töissä ja sinä et. Tämäkö kannustaa tekemään työtä?
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta mistä sä saat ton tonnin käteen, millä laskutoimituksella??
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
Kuules ap, kun työkkäriraha on muutama satanen kuukaudessa...
Ja kannattaa myös ap muistaa että kyllä niitä asumiskuluja tulee omastakin asunnosta. Jos sulla on okt- luuletko ettei tule mitään kustannuksia. Jätemaksut, kiinteistövero, tiemaksut nyt esim , sähkölaskut ja muut korjaustoimet pitää itse kustantaa..
Jos mulla ois työkkäriraha niin miten voisin säästää 100-200 euroa ITSEENI / MIHIN VAIN? Kysyn vain, ap?
Mun mielestä on törkeetä sanoa toiselle, että "saat sen rahan tekemättä mitään". Kyllä varmaan kirjoittaja tekee töitä sen eteen että saisi niitä töitä. ONko se AP sinun mielestäsi joku vaihtoehto sellaiselle henkilölle joka on esim. saanut potkut tai muuta vastaavaa, että onko se sen vika?
Miksi sinä olet keskituloinen? Miksi et ole yrittänyt elämässä yhtä ahkerasti kuin hyvätuloiset? Ihan on omasta valinnasta kiinni mihin asemaan yhteiskunnassa sijoittuu. Olet saanut verovaroin kustannetun koulutuksen. Miksi et ole käyttänyt sitä parhaalla mahdollisella tavalla, vaan jumitat keskituloisena?