Yliopisto-opiskelijat/valmistuneet,
kuinka monta sivua teidän kandin tutkielma pitää olla +pääaine, jos kehtaatte laittaa :)
ja vielä toivottu riviväli? Omat ohjeet hukassa.
Kommentit (29)
Hei, ja sivumäärä EI KERRO yhtään mitään todellisuudesta. Olen nähnyt 25-sivuisia graduja, jotka on poikkeuksellisen ansiokkaita. Samalla olen nähnyt 140-sivusia graduja, jotka on umpisurkeita. Sehän on aiheesta kiinni, paljonko sivuja tulee ja tieteelliset ansiot ei välttämättä ole mitenkään suhteessa sivumäärään.
Ja amiksen lopputöitä tähän ei kannata vetää.. Mäkin olen lukiossa parin kanssa tehnyt yhden hissan kurssin harkkatyönä 35-sivuisen tutkielman. Silti se oli sen tasoinen, ettei riittäisi missään yliopistossa edes kurssin harjoitustyöksi.
30 sivuu, 1,5 riviväli Suomen hissa
n 60 sivua, riviväli 1,5. Oikeustiede.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:26"]
apua, oikeestiko YLIOPISTOSSA tehdään noi lyhyitä tutkielmia?! minä tein ammattikoulussakin 50 sivun opinnäytetyön! no, sisältöhän se on tärkein...
[/quote]
Pelkkä sivumäärä ei kerro mitään. Myös lähteiden käyttö, määrä ja laatu (alkuperäislähteitä vieraalla kielellä) kertovat tekstin tasosta. Usein amk:n lopputöitä lukiessa (amiksen töitä en nähnyt) hämmästelen sitä lähteiden vaatimattomuutta. Toisaalta, muutama erittäin hyvä amk-työkin on tullut vastaan aivan samalla tavalla kuin surkeita graduja.
Kandi on käytännössä laajennettu seminaarityö. Valtsikassa kandin laajuus on nykyisin 15-25 sivua, aiemmin 25-35 sivua. Kandi saa olla perustelluista syistä em. sivuja lyhyempi tai pidempi. Ei siis kannata väkisin pakertaa tekstiä, vaan panostaa siihen, että asia esitetään tiiviisti ja loogisesti.
Juuri palautin kandin, sivuja 46 (+liitteet 19), riviväli 1,5. Humanistinen ala (kieliaine). "Minimi" meillä 20 sivua.
Mun kandi oli aikanaan n. 40-sivuinen kanssa. Historia pääaineena, riviväli 1,5, fontti 12 ja taisi olla Times New Roman pakollinen.
Sivuja min. 25, max. 30. Riviväli 1.5, Times new roman koko 12, marginaalit 2 cm joka puolella. Yhteiskuntatieteet.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:26"]apua, oikeestiko YLIOPISTOSSA tehdään noi lyhyitä tutkielmia?! minä tein ammattikoulussakin 50 sivun opinnäytetyön! no, sisältöhän se on tärkein...
[/quote]
Tässähän puhutaan VAIN kandista, gradu on asia erikseen. Mitä muuta te siellä ammattikorkeassa kirjoititte, kun tuo oppari on tosiaan vain tuon 50 sivua? :)
[/quote]
Hups, siis ammattikoulussa piti sanomani :) ota myös huomioon että sisältö tosiaan on se tärkein. Ammattikoulun opparin tehneenä ja niitä useampia lukeneena voin todeta, että ne eivät ole tieteellistä nähneetkään, lähdeviittauksia ei ole pakko käyttää, kuvat vievät ison osan tilasta ja teksti nyt muutenkin on ihan liibalaabaa.