Onko syyskuussa syntyvä loppuvuoden reppana lapsi?
Toivon niin paljon että tästä kierrosta tärppää ja saisimme vauvan. Lapsi syntyisi syyskuussa. Luin ketjua lasketunajan suunnittelusta ja tähtäämisestä tiettyyn ajankohtaan.
Onko syyskuu nyt sitten sellainen loppuvuoden säälittävä huonosti kaikessa pärjäävä....?
Kommentit (42)
Ihmiset, myös lapset, ovat yksilöitä. Tyttäreni synyi joulukuussa, aina on hyvin pärjännyt.
Plääh.
Lapseni syntyi lokakuussa, 9lk päättötod ka oli 10, pidetty kaveri ja ja ystävä ja juuri kirjoitti erinomaisilla papereilla Ressun lukiosta.
Miten tuntuu, että ap projosoi omia tunteitaan syntymättömään lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Lapseni syntyi lokakuussa, 9lk päättötod ka oli 10, pidetty kaveri ja ja ystävä ja juuri kirjoitti erinomaisilla papereilla Ressun lukiosta.
Eli siis varsin keskinkertainen lapsi tällä palstalla.
Syyskuun alkupuolella näpsäkkä ja osaava neitsyt, syyskuun lopussa haaveileva ja nössö vaaka.
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisia pähkäilet, toivon että et saa sitä lasta.
Sinulla lienee onneton elämä. Toivotko lapsettomuutta myös niille, jotka toivovat lapselleen jompaakumpaa sukupuolta, kiharaa tukkaa tai terveitä geenejä?
Nuo on ehkä vähän eri asia, kuin ajatella että kaikki vuoden loppupuolella syntyneet ovat jotain luuserireppanoita. Jos näin ajattelee, miksi edes yrittää nyt? Miten toivottu lapsi edes on jos syntymäpäivän kanssa hifistellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Niin, keskiarvonhan olisi pitänyt olla 10,5 (ööööh) ja lukioon ei lainkaan tai sitten johonkin mihin ka-raja max 9.
En ihan ymmärtänyt kommenttiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla lienee onneton elämä. Toivotko lapsettomuutta myös niille, jotka toivovat lapselleen jompaakumpaa sukupuolta, kiharaa tukkaa tai terveitä geenejä?
Nuo on ehkä vähän eri asia, kuin ajatella että kaikki vuoden loppupuolella syntyneet ovat jotain luuserireppanoita. Jos näin ajattelee, miksi edes yrittää nyt? Miten toivottu lapsi edes on jos syntymäpäivän kanssa hifistellään?
Kukaan täällä ei varmastikaan ajattele, että kaikki vuoden loppupuolella syntyneet olisivat luuserireppanoita. Pikemminkin tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että he ovat lapsineroja.
Mutta tosielämässä ihmiset pärjäävät vaihtelevasti, ja jos on mahdollista antaa lapselleen vähän etumatkaa, ei se minusta ole ollenkaan pöllömmin ajateltu.
Oma veljeni oli loppuvuoden lapsi, ja näin jälkikäteen miettien ainakin nuorempana ADHD-piirteinen. Tuohon aikaan tosin ainoa diagnoosi oli MBD, eli kehitysvamma, joten veljeäni ei koskaan edes tutkittu. Hän oli aina vain se pikkuisen toistaitoinen. Jälkikäteen on moni päivitellyt, että miten siitä kasvoikin lopulta fiksu mies. Huono itsetunto kuitenkin jäi. En haluaisi samaa omalle pojalle.
Mull on syyskuun puolessa välissä syntynyt tyttö. On fiksu, ajatteleva, estetiikasta ja kauneudesta kiinnostunut, pärjää hyvin koulussa ja on urheilullinen. Itse loppuvuonna syntynyt. Mikään joukkueurheilu ei koskaan kiinnostunut, mutta liikunta noin muuten on ollut osa minua. Seikkailumielinen ja itsenäinen/vapautta rakastava nainen. Koulussakin pärjäsin hyvin ja kouluttauduin hyvin.
Anteeksi mitä minä juuri luin aloituksessa?
Syyskuussa syntyneen erittäin menestyneen nuoren miehen äitinä en ymmärrä ajatuksen kulkua ollenkaan. Tämä nuori mies päihitti aikanaan taidoissaan kaikki vanhemmat samalla luokalla olijat. Hän oppi lukemaan nelivuotiaana, soitti pianoa ja oli lahjakas piirtäjä jo koulun aloittaessaan. Neljännen luokan hän jätti kokonaan väliin ja siirtyi viidennelle luokalle täysin englanninkieliseen opetukseen.
Että sellainen reppana lapsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Niin, keskiarvonhan olisi pitänyt olla 10,5 (ööööh) ja lukioon ei lainkaan tai sitten johonkin mihin ka-raja max 9.
En ihan ymmärtänyt kommenttiasi.
Olisihan lapsesi esimerkiksi voinut hypätä luokan yli, kuten monet loppuvuoden lapset tässä ketjussa.
No nyt se selvisi miksi olen pärjännyt huonosti elämässä, olen syntynyt halloweenina, tosin sekin meni hukkaan, koska kun olin lapsi, Suomessa ei tiedetty vielä halloweenista mitään... tai ehkä olen jokin luonnonoikku, 70-luvun halloweenhan kuulostaa joltain halvalta kauhuelokuvalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan täällä ei varmastikaan ajattele, että kaikki vuoden loppupuolella syntyneet olisivat luuserireppanoita. Pikemminkin tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että he ovat lapsineroja.
Mutta tosielämässä ihmiset pärjäävät vaihtelevasti, ja jos on mahdollista antaa lapselleen vähän etumatkaa, ei se minusta ole ollenkaan pöllömmin ajateltu.
Oma veljeni oli loppuvuoden lapsi, ja näin jälkikäteen miettien ainakin nuorempana ADHD-piirteinen. Tuohon aikaan tosin ainoa diagnoosi oli MBD, eli kehitysvamma, joten veljeäni ei koskaan edes tutkittu. Hän oli aina vain se pikkuisen toistaitoinen. Jälkikäteen on moni päivitellyt, että miten siitä kasvoikin lopulta fiksu mies. Huono itsetunto kuitenkin jäi. En haluaisi samaa omalle pojalle.
Onpa taas todella tasokasta analyysiä yhden henkilön perusteella. Mitäpä sanot siihen, että Suomen 2000-luvun pääministereistä neljä on syntynyt vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana mutta vain yksi tammi-maaliskuussa? Presidenteissä on enemmän joulukuussa syntyneitä kuin tammikuussa.
Omaan tuttavapiiriin kuuluu useita varhennetusti koulun aloittaneita eli ovat menneet kouluun vuotta vanhemman ikäluokan kanssa. Kaikilla menee erinomaisesti, vaikka ovat olleet nuorempia kuin joulukuussa syntyneet luokkatoverinsa. Tämänhän pitäisi olla palstalogiikalla mahdotonta.
No omat lapset on syntynyt marraskuussa. Molemmat oppi eskarissa lukemaan ja laskemaan. Nyt koulussa pärjäävät oikein hyvin. Toinen on kooltaan toki vähän pienempi, kuin ne alkuvuoden lapset, mutta ei sekään nyt mihinkään vaikuta. Toinen taas on ihan samaa mittaa muiden kanssa. Minä ja siskoni myös loppuvuoden lapsia ja sama juttu. Hyvin ollaan pärjätty. Eli eipä sitä voi tietää, mutta ei todellakaan tarkoita että automaattisesti jäisi jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas todella tasokasta analyysiä yhden henkilön perusteella. Mitäpä sanot siihen, että Suomen 2000-luvun pääministereistä neljä on syntynyt vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana mutta vain yksi tammi-maaliskuussa? Presidenteissä on enemmän joulukuussa syntyneitä kuin tammikuussa.
Pääministereistä ja presidenteistä on vaikea saada edustavaa tilasto-otosta. Mutta sen sijaan on tutkittu edustavalla otoksella, että ADHD-diagnoosi on loppuvuoden lapsilla jopa 60 prosenttia yleisempi kuin alkuvuoden lapsilla.
Se on hienoa, että ihmiset näkevät lapsessaan mahdollisuuden vaikka pääministeriksi tai presidentiksi. Mutta samalla pitäisi minun mielestäni puhua myös avoimesti mahdollisista kypsyyseroista alkuvuonna syntyneiden eduksi, ja pyrkiä hälventämään vaikka koulunaloituksen myöhäistämiseen liittyvää stigmaa.
Vierailija kirjoitti:
Omaan tuttavapiiriin kuuluu useita varhennetusti koulun aloittaneita eli ovat menneet kouluun vuotta vanhemman ikäluokan kanssa. Kaikilla menee erinomaisesti, vaikka ovat olleet nuorempia kuin joulukuussa syntyneet luokkatoverinsa. Tämänhän pitäisi olla palstalogiikalla mahdotonta.
Sinun palstalogiikkasi taas ei ota huomioon sitä, että varhennetusti koulun aloittavat käyvät läpi monipuoliset testit, joissa arvioidaan heidän pärjäämistään.
Minun mielestäni olisi hyvä, että kaikkien lasten koulukypsyys arvioitaisiin erikseen, mutta tässä ketjussa nähtyjen asenteiden vuoksi on varsin vaikeaa antaa loppuvuoden lapsille kasvurauhaa heidän sitä tarvitessaan.
Minulla syyskuussa syntynyt poika. Yläasteelta pääsi 7.0 keskiarvolla. Jäi yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa, eikä saada kaksoistutkintoa rämmittyä. Ehdon jo ajatella, että mitä tuostakin tulee.... hän koki herätyksen 18-vuotiaana. Nyt lukee lääkiksen pääsykokeisiin.
Itse olen syntynyt syyskuussa ja olen kyllä keskimääräistä fiksumpi, tai ainakin olin lapsena. Koulu sujui hyvin, sain kiitettäviä kokeista ja lukiokin meni läpi lukematta ja hyvin arvosanoin. Amk-koulutus löytyy, mutta se nyt ei kyllä rehellisesti paljoa vaatinut, ettei sillä sulkaa hattuun saa.
Oma lapsi syntyi marraskuun lopussa mutta vaikea sanoa vajaa neliviikkoisesta onko fiksu vai ei, enkä ala arvuutella. Vaikka ei olisikaan mikään maailman fiksuin tapaus, niin minulle riittää että pärjää, on terve tai ainakin onnellinen. Eikä siihen kuole, jos ei pärjää koulussa, kun sen ykkösluokan voi loppuvuoden lapsena uusia, jos ei kehitys ole vielä sillä tasolla. Toki mieluusti soisin, että oppisi jo ennen koulua esim. vähän lukemaan vanhemman kanssa.