Päiväkotilapset käpälöivät toisiaan - normaalia?
Kuulin tänään 3-v tytöltäni, että he leikkivät päiväkodissa kutitusleikkiä, jossa kutittaminen tarkoittaa toisen alapään hiplausta. Leikin keksi toinen tyttö. Ajattelin ottaa jonkun fiksun hoitajan kanssa puheeksi, kai ne tuollaiseen puuttuu? Kokemuksia kenelläkään?
Kommentit (8)
Ihan normaalia. En oikeastaan tekisi mitään.
Ihan normaalia, tutustuvat toistensa kehoihin. Väistämätön kehitysvaihe kiinnostua siitä, miksi toisilla on erilainen alakerta kuin toisilla jne.
Ota puheeksi. On saattanut aikuisilta silmä välttää ko. leikin kohdalla. Olen päiväkodissa töissä ja meillä ainakin puututaan toisen uikkarialueen käpälöintiin sekä vaatteiden päältä että alta. Tarvittaessa puhutaan aiheesta myös vanhempien kanssa, jos kiellot eivät mene perille.
Minä ainakin olen tyytyväinen, jos perheet kertovat meille epäkohdista, joihin meidän pitää enemmän kiinnittää huomiota.
Tyttöni kuitenkin koki tämän leikin inhottavaksi. Minusta olisi tärkeä saada se viesti perille ettei tällaisiin leikkeihin tarvitse suostua jos ei halua. ap
Ilman muuta otat puheeksi ja painotat myös lapselle, ettei tuollaiseen tarvitsr suostua!
Tietysti tulee vielä mieleen, että onko sitä leikin aloittajatyttöä joku hiplannut, mutta kaipa nuo voivat keksiä näitä itsekin.
No normaaliahan tuo on. Muistan kuin itse pienenä olin yhden pojan kanssa alkuun oikein innostunut "lääkärileikeistä", mutta kun tutkimukset etenivät, niin me molemmat peräännyimme.
Hyvä asiasta on silti mainita henkilökunnalle, jotta voivat keskustella asiasta lasten kanssa.
Normaaleja tutustumisleikkejä oli tuollaset vielä 20vuotta sitten ...