Taapero+vauva kotona- paljonko äiti saa unta/vrk?
Heips!
kuinka paljon/vähän sinä nukut päivässä kahden lapsen äitinä? Saatko nukuttua päivällä? kuinka monta tuntia yöllä?
Mietin tässä vaan, että kauankohan tätä jaksaa, kun syksyn pimeyskin alkaa pian...esikoinen 2v herää n. klo 6, vauva syö yöllä n. 2 kertaa+ kiehnää ja örisee aamuyöt klo 5 alkaen enkä minä pysty nukkumaan (perhepedissä)...yöunille pääsen n. klo 23. Eli aika katkonaiseksi tuo uni jää. Päikkäreitä harvoin saan otettua.
Mutta aika aikansa kutakin, vai mitä? Kaipa sitä jaksaa, kun tietää, ettei tätä loputtomiin kesta:)
Mites muilla?
sitruska ja neiti 1kk+ taapis 2v
Kommentit (12)
Taapero tulee 2v, vauva 6kk
Minä olen laskenut että olen viimeisen 8kk aikana nukkunut vaan alle neljän tunnin pätkiä, kolmesti on tainnut ylittyä tuo 4 tuntia piirun verran. Luin jostain, että se vaikuttaa huomattavasti unen laatuun jos saa yhtäjaksoisesti yli neljä tuntia.
Meillä siirrettiin vauva taaperon huoneeseen nukkumaan ja aloitettiin kiinteät parempien yöunien toivossa. Viime yönä vauva heräsi silti kahden tunnin välein. Yritin nukkua sohvallakin pari yötä korvatulpat korvissa vaan heräsin silti aina itkuihin. Mies hoiti vauvaa.
Meilläkin taaperolla meni päiväunet useaksi kuukaudeksi kun vauva syntyi, nyt nukkuu jo taas tosi hyvin päikkäreitä. Minä en saa päivällä unta, liian levoton kai luonteeltaan. Oon useita kymmeniä kertoja yrittänyt tuntitolkulla maata pimeessä, vaan kun uni ei tule niin ei tule. En kuulemma nukkunut koskaan pienenäkään päiväunia. Kesän helteiden ajan vauva nukkui vaan 15-30 min. pätkiä päivällä, toivottavasti harmaiden ja viileiden syyspäivien mittaan tulee tähänkin helpotusta.
Suurimman osan ajasta en tunne itseäni kamalan väsyneeksi, paitsi aamuisin ja aamuyöllä kun meinaan nukahtaa seisaalleni, joskus olen ihan pelännyt että pudotan vauvan pystyasennosta kun nukahdan. Väsymys näkyy tosiaan puheessa, sössötän enkä saa sanottua asioita kun en löydä sanoja, tai sanon jotain ihan älytöntä enkä edes huomaa, ja kyllä mua pyörryttääkin aika usein. Sillonkin pelottaa että pudotan vauvan.
Syksyn pimeyttä ja viileyttä täälläkin odotellaan. Pian nämä tästä kasvaa...
Minun esikoispoikani ei nukkunut yhtään kokonaista yötä, joka yö heräsi joko huutamaan tai hiippaili meidän sänkyyn. Pojan ollessa 2,5 syntyi pikkusisko ja kaksi viikkoa sen jälkeen poika alkoi nukkua joka yo 21.00 - 7.00 kertaakaan heräämättä! Tuota jatkui pari kuukautta, nyt kuopuksen ollessa 5 kuukautta taapero (nyt siis vajaa 3) herää joskus yöllä, useimmiten ei. Vauva on vielä täysimetyksellä, herää kerran yössä syömään, useimmiten vieläpä samaan aikaan kun poika hiippailee meidän huoneeseen (jos siis hiippailee). Joten parhaina öinä äiti nukkuu 23.00 - 6.30 heräten kerran 3-4 aikaan. Ja tuo riittää mainiosti minulle, kai sitä on vähempään uneen tottunut, joskus nuorempana sitä tuli nukuttua kellon ympäri... =) Minä siis herään tuossa puoli seitsemän aikaan, lapset nukkuvat seitsemään, kahdeksaan, joten tarpeen vaatiessa saisin jopa nukkua vähän pitempään...
Eli vauva käy nukkumaan noin klo 23 ja herää sitten syömään noin klo 2-3 ja uudestaan noin klo 6. Siitä alkaa ähinä jonka takia itse en enää saa nukuttua. Pari kertaa vauva on nukkunut putkeen noin klo 4-5 saakka, mutta ähinä alkaa silloin vaan aikaisemmin. Syötöt kestää pulautuksineen ja röyhtäytyksineen hyvinkin pari tuntia eli laskin että nukun noin 5 tuntia yössä. Päivällä en ole saanut nukkua koska esikoinen ja vauva nukkuvat eri aikoihin.
Helpottavaa kuulla että muilla on samanlaista, mutta eihän se tähän väsymykseen auta. Me on kokeiltu myös iltapulloa, mutta ei se muuttanut tilannetta mihinkään.
t. Pöppis ja pojat 4vk ja 1v11kk
ensimmäiset 8kk nukkuminen sitä sun tätä. Esikko oli 1v3kk kun kuopus syntyi. Esikko nukkui hyvin ja kun kuopus oli 8kk niin nukkui yöt mutta silloin esikko jätti vaipat ja yöllä herättiin sitten pissalle .-)
aluksi muistan että kun aamupäivällä oltiin puistossa kuopus nukkui kun tultiin sisälle ja syötiin esikko nukkui ja esikko heräs meni kuopus nukkumaan, sitten auttoi kun molemmatnukkui päikkärit samaan aikaan sain itsekkin nukkua päikkärit.
Meillä lapset nut 1v11kk ja 3v2kk ja nukkuvathyvin ja kuopus päiväkuivajoten yövaipasta yritetään päästä eroon joten yöheräämiset alkaa :-)
Nyt molemmat lapset menevät nukkumaan klo 21 aikaan. Pienempi syö yöstä riippuen klo 6-8 ja jatkaa unia vielä 10 asti. Esikoinen herää klo 9 aikoihin. Saisin siis aika hyvin nukutta, mutta nukkumaan tulee mentyä yleensä vasta puolen yön jälkeen. Telkkarista kun tulee vaikka mitä katottavaa ja siinä miehen kainalossa on niin mukava kyhjöttää:) Yössä nukun yleensä n. 8 tuntia yhteensä.
Meillä tytöt 6kk ja melkein 1v 8kk.
Tällä hetkellä tytöt käyvät kahdeksan aikaa illalla nukkumaan ja heräävät samoihin aikoihin aamulla. Nuorempi saattaa (ehkän 1 kertaa viikossa) herätä syömään 6-7 aikoihin. Taapero saattaa joskus herätä yöllä, mutta nukahtaa aika hyvin takaisin.
Eli olen aika onnellisessa tilanteessa. Tosin näin ei ole kauan ollut. Kuopus on kyllä nukkunut 6-viikkoisesta lähtien suurimman osan öistä, mutta esikoisella ongelmia öiden kanssa. Kunnes juhannuksesta lähtien otin käyttöön jonkinlaisen unikoulun niin sain yöheräämiset ihan minimiin. Että nyt saan miekin nukkua melkein kaikki yöt putkeen, tulihan tässä jo 1.5v nukuttua tosi katkonaisesti! Saisin siis nukkua enemmänkin kuin ton 7-8h / yö, mutta en osaa ikinä mennä ajoissa nukkumaan, kun ilta on sitä omaa aikaa!
T. Taavi ja tyttöiset
Nukkumaan n.23 maissa, eka syöttö joskus 3, toinen 4.30, 5.30 ja 7 sitten vauveli ähisee tunnin verran ja taapero herää siinä kasin jälkeen...elikkäs pahimmassa tapauksessa oon siitä noin kuudesta hereillä. Koska mitään yötä ei voi ennustaa niin unta tulee varmaankin noin 6-8h. Ennen lapsia tarvitsin aina vähintäänkin sen 10h unta...
Tainu ja pojat
ja tällä hetkellä nukun öisin 4-5 tuntia ja ehkä päivällä tunnin eli aivan liian vähän. Esikoinen menee nukkumaan klo 21, vauva klo 23. Ensimmäinen syöttö on yhdeltä, toinen kolmelta ja sitten taas viideltä. Esikoinen taas herää noin 5.30 - 6.00 eli sen jälkeen en enää pystykään nukkumaan. Kovin vähäiseksi jää yöunet, mutta toisaalta vauvakin on vielä kovin pieni. Päiväunia esikoinen nukkuu noin 1,5-2,5 tuntia (joskus jättää kokonaan väliin) ja tähän mennessä olen noin tunnin pystynyt nukkumaan samaan aikaan.
Meillä tämä kaksilapsinen arki on vasta todella alussa, joten en ole lainkaan huolissani. Esikoinen nukkuu yöt heräämättä ja hänen päiväuniaikansakin on sen verran joustava, että pystyn vähän taktikoimaan niiden kanssa. Olisi tietenkin ihanaa, jos vauva pian alkaisi nukkumaan vähän pidemmissä pätkissä. Vaikka niin, että imetysväli olisi jopa kolme tuntia.
Minä myös en osaa nukkua vauvan käheltäessä vieressä,ja tänäkin aamuna olen herännyt 4aikaan ja nukkunut vartin pätkissä 6asti.
Alkuyö menee yleensä ihan mukavasti, vauva 2kk ja 1,5vuotias esikoinen molemmat nukahtavat ysin pintaan illalla, vauva heräilee pari kertaa syömään ennen kun alottaa kiemurtelun klo4 TASAN. pitäisi illalla malttaa mennä ajoissa nukkumaan itsekin...
Päivällä en enää edes yritä nukkua, mielummin pyhitän itselleni sen ajan jos molemmat nukkuvat samaan aikaan -yleensä kyllä-, juon rauhassa kahvia ja *kas kas* olen _taaskin_ netissä ja siinä sivussa saatan tehdä kotihommia. Olen näin paljon rentoutuneempi mitä jos joutuisin heräämään kesken makeiden päiväunien...
Ei tätä onneksi ikuisesti jatku! Jaksellaan :)
Helmi ja pojat
lähinnä tuo reaktio johtuu kait unenpuutteesta. Mitä se sellainen nukkuminen on ...kysyy =o
Meillä vauva nukkuu max. 2 tuntia kerrallaan yöllä. Päivällä nukkuu sitten n. 20 min. pätkissä. Eipä siinä äiti paljoa ehdi nukkua ja esikoistakin pitää ehtiä hoitamaan.
Nyt (vauva kohta 5kk) alkaa olla jo sellainen olo ettei osaa enää nukkua edes niitä lyhyitä pätkiä :(
nukuin 2,5h... (oli kyllä kriisi yö, esikoinen sai kauhukohtauksia eikä kelvannut kuin äiti)
ja seuraavan kerran pääsen nukkumaan noin 23 tänään, mikäli vauva vaan nukahtaa normaalisti.
esikoinen ei nuku päiväunia joten päivällä nukkuminen ei onnistu. vauva herää öisin 1-100 kertaa syömään...
toivon että sitten helpottaa kun vauva on suunnilleen vuoden, tai ainakin esikoisen kanssa kävi niin!
koitetaan jaksaa kaikki!
Meillä taapero 1v10kk ja vauva 2kk. Nukkumaan ennätän siinä klo 23 kieppeillä, vauva syö klo 03 ja 06 ja hän myöskin ähisee ja murisee aamuyöstä aina tuonne aamuysiin saakka.
Tuo vielä menisi, mutta vauvan tultua ennen niin hyvin nukkunut taaperokin heräilee usein kerran pari yössä.
Päivän jännitysmomentti onkin sitten se, saako a) taaperon nukahtamaan päikkäreille (vauvan synnyttyä taapero usein vain riekkuu sängyssään eikä nukahda millään) b) vauvan nukkumaan yhtaikaa taaperon kanssa. Hyvinä päivinä äitikin saa parin tunnin päikkärit, huonoina ei yhtään. Ja yöunta yleensä sellaisen 5-6 tuntia ja senkin pätkissä.
Laskeskelin tässä, että olen viimeksi nukkunut kokonaisen yön (8h putkeen) viimeksi toukokuussa 2004... Eli väsy kyllä painaa, mutta eiköhän tilanne helpota kunhan vauva (toivottavasti) alkaa syksyn mittaan nukkumaan pitempiä unia. Taaperollakin tuo valoisuus taitaa vähän kiusata eli ehkä hänkin nukkuu paremmin kunhan yöt pimenevät.
Väsymys tietysti rassaa parisuhdetta ja ainakin meikäläisellä vaikuttaa jo puheen tuottamiseenkin. Mies oli hieman ihmetellyt, kun olin yrittänyt saada taaperoa istumaan alas ruokapöytään (seisoi syöttötuolissaan) ja kiljuin täällä että " Istu alasti nyt!!!" :-D
Tsemppiä kaikille väsyneille äideille!