Onko muuta maata missä naapurit ei tervehdi?
Otsikossa tulikin jo asia. Olemme asunteet Helsingin vuokra-asunnoissa jo yli 20 v. Sama ilmiö toistuu, jotkut naapurit eivät pysty sanomaan hyvää päivää tai moi kun vaikka kohdataan rapussa/pihalla/hississä. Minusta se kuuluu perustapoihin osata edes jollain tasolla tervehtiä. Pidän tuota kyvyttömyyttä perin suomalaisena ilmiönä. Asuin nuorena Ranskassa ja ei olisi tullut kuuloonkaan ettei olisi puolituttujakin meikattu kohdatessa. Mitä tuumaatte?
Kommentit (40)
Asuessani etu-töölössä, ihan kaikki moikkasivat, lapsista vanhuksiin.
Kun muutin Vantaalle, tervehtiessäni sain vain oudoksuvia katseita. Paras oli kun keski-ikää lähestyvä pariskunta kouluikäisine lapsineen tuijottivat monttu auki ohi kävellessään, kun tervehdin heitä pihalla...
Ikävä kyllä kaikki eivät moikkaa :( jupisevat itsekseen...
Olin työharjoittelussa Venäjällä useamman kuukauden putkeen. Asuin kerrostalossa. Huoneistossa oli rappukäytävän suuntaan "normaaliulko-ovi" ja sen jälkeen asunnon puolella 20 cm paksu panssariovi. Ei tervehditty rappukäytävässä. Asuin Pietarin lähiössä. Tästä tosin aikaa. Tapahtui 1999. Tosin väitän, että tilanne tuolla alueella ei ole muuttunut. Oli sellainen betoni-ihme -komplekssi, jossa narkkarit pyöri käytävillä. Siksi ne panssariovet.
Eli vastaan Venäjä, mutta nykyään ovat ystävällisempiä.
F
Vierailija kirjoitti:
Tuo jupina vasta onkin outoa. Olen törmännyt samaan. Antaa kuvan jostain häiriöstä.
Trauma se tuokin trauma .. Ainakin tuottaa aina ajoittain tännekin palstalle ulinaa, ja ininää ..
Me ihmiset olemme erilaisia, eikä kaikkia yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään, kun toiset mennä viipottavat mietteissään, kiinnittämättä huomiota sen kummemmin ympäristöön, kunhan sen verran katsoo eteensä, ettei ketään jyrää, eikä alle jää ym.
Mutta kun tervehtii niin se EI todellakaan tarkoita, että haluaa tutustua,
Vähän noloa viedä esim roskat ulos ja pelkää että törmää ihmisiin...
Näin kävi kun naapurin kapiaisten kanssa oltiin menossa samaan aikaan. Aikuinen mies jäi pälyilemään auton taakse - varmaan pelkäsi että tervehdin😂
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tervehtii niin se EI todellakaan tarkoita, että haluaa tutustua,
Vähän noloa viedä esim roskat ulos ja pelkää että törmää ihmisiin...
Näin kävi kun naapurin kapiaisten kanssa oltiin menossa samaan aikaan. Aikuinen mies jäi pälyilemään auton taakse - varmaan pelkäsi että tervehdin😂
Kapiaisten = Kapiainen
Finns are emotionally constipated.
Eihän amerikkalaisetkaan moikkaa naapureitaan paitsi television-ohjelmissa.
Riippuu ihan ihmisistä ja taloyhtiöstäkin kai.
Itse myös nykyään Vantaalainen ja toiset naapurit moikkaa ja toiset kävelevät sokeaa leikkien ohi tai sitten välttelevät ettei tarvi moikata. Pidän tätä kyllä vähän outona ja rajoitteisena.
Vanhempieni paikkakunnalla morjestetaan kaikki kylänmiehet, tutut ja tuntemattomat ja kaikki tekee niin, ihan pikkunassikoista lähtien. Tulee Vantaalaisellekin perin kotoisa fiilis. Tämä siis ihan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Wrong. Jos olen pihalla puutarhatoissa niin kaikki ohikulkijat tervehtivat. Uusi naapuri jota en edes tunne heilauttaa katta autostaan kun ajaa ohi.
Kaupassa uskaltaa pyytaa apua pitkilta miehilta kun en ylety ylahyllylle ja siina voidaan viela vahan jutellakin.
Virossa käsittääkseni ei moikata myöskään. Ihmiset saattaa olla hivenen tylympiä siellä vielä kuin Suomessa. Tai ainakaan selväst ulkomaalaisia naapureita eivät moikkaa, ovat rasistisempia kuin suomalaiset. Saattavat avoimesti nauraa kassalla asiakkaalle, vaikka hän olisi asiallinen mutta ei vaan osaa kieltä.Minä myös asun Helsingissä ja täällä 90 prossaa naapureista ei moikkaa, olen tavallinen nelikymppinen nainen. Katsekontaktin moni ottaa, mutta se moikkaus usein jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jupina vasta onkin outoa. Olen törmännyt samaan. Antaa kuvan jostain häiriöstä.
......ja taas toi kyylä, en ainakaan moikkaamaan ala, prkl... 💭
Ja huomio, vain hyvin käyttäytyvä meikkaa ihan kaikki satunnaiset heebot. 💄😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wrong. Jos olen pihalla puutarhatoissa niin kaikki ohikulkijat tervehtivat. Uusi naapuri jota en edes tunne heilauttaa katta autostaan kun ajaa ohi.
Kaupassa uskaltaa pyytaa apua pitkilta miehilta kun en ylety ylahyllylle ja siina voidaan viela vahan jutellakin.
Jos kirjoittelet paljon suomalaisille foorumeille, suosittelen näppäimistöä jossa on ä ja ö tai käyttämään virtuaalisesti näppäimistöä josta nuo löytyy. Itsekin asuin pitkään Kaliforniassa eikä ollut mitään ongelmaa käyttää ä ja ö -kirjaimia.
Tsekeissä ei paljoa naapurit moikanneet kun asuin aikanaan muutaman vuoden Prahassa.
Moikkasin kaikkia ennen, mutta suomalainen häpäisykulttuuri sai lopulta minutkin ruotuun. Kiitos.
Miksi tuntemattomia pitäisi moikata?
Ruotsissa on aika pitkälti sama meno kuin Suomessa.
Eihän Suomessa kaikki tervehdi naapuria, mutta monet kyllä tervehtii.
tai sitten me vaan asutaan oudossa taloyhtiössä, kuten isäpuoleni tässä ihmetteli taas joulunpyhinä. "tää on kyllä merkillinen paikka... ihan vaan tupakalla kun käy, niin ihmiset tervehtii ohikulkiessaan tai huikkaa ikkunasta!" Hän pitää tästä tyylistä. Miettivät äidin kanssa jo muuttoa seuraavaan tyhjentyvään kämppään, mutta taitaa olla liian suuria heille.
Siis moikattu. 😀