Voisiko näillä oireilla olla diabetes?!
Ripuli
Ylävatsakipu, pahenee ruoan jälkeen/iltaisin
Verensokeri 1.5h maitokahvikupillisesta 3.8
Ruoan jälkeiset torkahdukset
Metallin maku suussa/imelä maku suussa
Kommentit (24)
Mikäköhän mulla sit olis... jatkunut muutaman vkon.
Verikokeet ok, maksan GT arvo oli 115, mutta ei muuta. Ultrattiin kaikki vattasta ja nekin ok... :/
Aika avuton olo alkaa oleen jo kun ei mikään pysy sisällä ja nukkuakaan ei voi kuin istualtaan... :´(
ap
Paastosokerin pitää olla yli 7, jotta epäillään diabetesta. Joku laktoosivaiva, haimassa jotain?
Refluksitauti.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00072
Oletko kovin ylipainoinen?
Haima-arvot verikokeessa ok ja haima ultraäänessä ok, lähete menossa kyllä tähystykseen...
Maito on itseasiassa niitä harvoja jotka pysyy kyllä sisällä, en siihen oikein usko, joskus testattukin, siitä tosin aikaa.
Haimaa itse epäilin, mutta mittasin kaverin mittarilla verensokerin tänä aamuna ja diabetesliiton sivuilla sanottiin, että "Terveen ihmisen verensokeri ei yleensä laske alle arvon 4 mmol/l" ja mulla tosiaan oli sen 3.8, eikö liian matalaverensokeri merkkaa mitään niinkuin diabetes-mielessä?
ap
5, minulla ei kyllä närästä yhtään? Siis ei tippaakaan...? Ja tuossa mainittiin ummetus paremminkin, ei ripulia...?
Ylävatsakipuna ovat joko koko ylävatsalla ns. rintojen alla puristavana ja ahdistava ja sitten vasemmalla kyljellä "tuntuu", tuosta en osaa sen paremmin sanoa, kuin että se ei ole varsinaista kipua, vaan aivan kuin siellä olisi jotain joka on laajentunut.
Pernakin oli siis ok ja munuaiset ja kaikki sisäelimet ultran mukaan. Haimasta olen tosin siinä käsityksessä, että on vähän epäselvää näkyykö se aina ihan tarpeeksi hyvin ultrassa....?
ap
Mitenhän sulla noin matalalla verensokerilla voisi diabetes olla? Ei kummassakaan, ykkös tai kakkostyypin diabeteksessa tauti ala matalilla arvoilla, vaan koholla olevilla tietenkin.
Mullakin laskee verensokeri helposti alle 4:n, mutta ei se merkkaa mitään diabetesmielessä. On vain taipumus siihen että sokeri romahtaa nopeasti ja on saatava ruokaa heti. Diabeteksessä verensokeri pyrkii nousemaan koska haima ei toimi kunnolla eikä tuota sitä verensokeria säätelevää insuliinia. Diabeetikolla voi tulla todellisia vaarallisia hypoja (siis verensokeri vaikka alle 2) kun verensokeria säädellään keinotekoisesti insuliinipiikeillä mikä ei tietenkään ole sama kuin fysiologinen säätely.
Ylävatsakipu ja se ettet pysty nukkumaan selällään viittaa mahanesteen nousuun kurkkuun. Siis refluksiin. GT voi nousta vaikka sappikivissä tai tietysti pitkään jatkuneen ryypiskelyn ja maksatulehduksen seurauksena.
Ei kyllä kuulosta laktoosi-intoleranssiltakaan, koska terveyskirjastossa sanottiin, että maitotuotteiden jälkeen 1-3h tulis vatsaoireita? Minä syön ja juon maitotuotteita vain aamuisin ja ripuli tulee esim. illalla ja yön jälkeen ennenkuin olen edes syönyt mitään :/
ap
Heikentynyt sokerinsieto eli diabeteksen esiaste saattaa aiheuttaa kyllä tosi matalia paasto (alle 4mmol) vs-arvoja. Ja toisaalta nostaa aterian jälkeiset korkeiksi.
Mutta yksistään noilla oireilla ei ensimmäisenä diabetes tule mieleen.
En pysty siis nukkumaan kyljillään, selälläänkin vähän vaikeaa, mutta vain sen takia, että se vas.kylki "painaa" sisuksiin.
Anteeksi, mutta en päivääkään usko refluksiin, oireet ei vain täsmää....
Itse epäilen haimaa jos tuo diabetes on pois suljettu, itse en diabeteksestä tiedä sen enempäää, joten ainoa mikä googlella tuli vastaan oli tuo ettei terveellä laske alle 4. Mistäköhän se sitten johtuu että diabetesliiton sivuilla sanottiin noin...? Siis eikö se lasku merkitse yhtään mitään...?
ap
Kuulostaa kyllä sappivaivalta tuo kuvailemasi kipu.
Kokeileppa kuitenkin vaihtaa laktoosittomaan ruokavalioon edes hetkeksi. Sillä sekin selviää. Mulla oireet tulee joskus lähes heti laktoosipitoisen ruoan jälkeen, joskus voi tulla paljon myöhemmin. Laktoosiahan on myös monissa ruoissa mistä ei edes uskoisi, eli ei kun tuoteselosteita lukemaan!
15 jatkaa: Yksi mitä monet laktoosi-intolerantikot ei osaa välttää on herajauhe. Tuo kun on lähes pelkkää laktoosia myös.
12, haimahan voi aiheuttaa heikentynyttä sokerin sietoa ainakin käsittääkseni...
Just soitti lääkäri et 3vkon kuluttua vasta mahatähystys... et kestäppä tässä sinne saakka... huoh... Paino on tippunut viikossa 4kg :(
ap
Kaverilla muuten poistettiin sappi joku aika sitten. Sitä ennen kärsi rasvaripulista usein.
itselläkin ollut tuollaista ripulia ja väsymystä, myös hieman laihtunut vaikka en erityisesti mitään laihduttamista ole tehnyt. ystävä suositteli netissä tällaista sivua jossa voi oireet valita ja jopa paikan jossa ne on ja saa sitten ainakin jonkinlaisen listan mikä voisi olla: http://klinik.fi/
oletteko muut tuota löytäneet ja mitä kokemuksia, oletteko saaneet apua hyvin tuolta? ketkä tuon on tehneet eli onko luotettavaa tekstiä?