~~~ MAALISMASUJEN Maanantaitarinat ~~~
Linkki viikonlopun keskustelupinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7905978&p=2&tmode=1&smode…
Linkki tänä aamuna päivitettyyn esittelypinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7931074&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (33)
Valvottu yö takana jännittää niin tuo ultra,joka on tunnin päästä.Reilu vuosi sitten oli keskeytynyt km,se kummittelee kokoajan mielessä.Eipä tässä enempää kerkeäkkään,täytyy lähteä menemään.
Mukavaa päivää kaikille
jonttura rv8
Tulin vielä korjaamaan, että pitipä käydä sittenkin. Yleensä pahaolo helpottuu aamiaisella, nyt tuli kurkkuvoileivät kauniissa kaaressa pihalle :)
-neet edelleen rv 8+1
Vapaapäivää täällä vietellään ja mietiskelen pitäisikö soitta terveyskeskukseen ja hakee sairaslomaa tämän olon takia.. En oikeen tiedä miten voisin töissä olla kun olen palvelualalla ja osittain päivässä sellaisia hommia ettei voi oikein oksennella ihmisten nenän edessä ;) Taikka lähteä yhtäkkiä kesken kaiken vessaan, varsinkin kun sinne pitäs olla menossa jatkuvasti.. Jos syö oksettaa ja jos ei syö niin sekin oksettaa!
Millonkahan tämä helpottaa? Ja tämä megaväsymys!!
Sinna rv8+2
Olipas tosiaan viikonlopun pino pitkä, kesti tovi lukea kaikki uudet viestit. KANELI ja SAARUSKA ja oliko vielä joku muukin, toivottavasti ne vuodot nyt rauhoittuu ja kaikki on hyvin. Ja voimia kaikille jotka kärsivät pahoinvoinnista, teitäkin on kovin monta, itsellä onneksi pahoinvointi jää vain etovaan oloon.
Omaa napaa, viikonloppu meni sairastellessa, angiinaan sain perjantaina v-pen kuurin, ja tänään täytyy mennä vaihtamaan lääkkeet toisiin, kun ei herkkä masu kestä moisia myrkkyjä.
Tällä viikolla pitäis alkaa kuopuksen kanssa päiväkotiin tutustuminen, kaksi viikkoa enää ni pitäisi mennä töihin. Jänskättää...
Mulla on kanssa maha turvonnut ja varsinkin yläosasta, oon jo miettinyt että onkohan meille tulossa kaksoset, kun masu tuntuu niin kovin suurelta. Aiemmissa raskauksissa ei masua, muutenkin isosta mahasta, ole eroittanut ennenkuin joskus puolivälissä.
No mutta , nyt alan soitella sinne terveysasemalle, ja suunnistan kauppaan... Mukavaa päivää kaikille!
Petriina rv 8+0 ( Jo!)
Tänään aloitin aamulla sillä kun kävin kaatamassa kahvit pois pannusta(onneksi mies oli jo juonut kahvit) ja huuhtelin pannun ja laitoin kahviroskat roskiin ja vein roskiksen ulos... Tähän loppui minun aamukahvit toistaiseksi... samoin kävi viimeraskaudessa...
Soitin myös neuvolaan ja nyt saa sitten odotella 2 viikkoa sitä aikaa. Ja ku miehellä alkaa just työt silloin, niin ei tarvi uneksiakkaan, että se pääsis eka kerralla mukaan. Noh pääseepä siten toisella kerralla.... kai.
Oma olotila on kyllä ollut taas ihan vaikea... yöllä heräsin kauheaan oloon... joka paikka oli niin kipeä, etten meinannut vessaan päästä. Vieläkin on niskat jumissa. Ja nämä aamut muutenkin on jotenkin niin vaikeita... noh jospa se menis ohi... kuten neuvolan tätikin sanoi puhelimessa.
Jospa tästä lähtis raksalle kattelemaan pesuhuoneen seinien muurausta... Ainakin jossain tapahtuu edistystä.. Onneksi kaikki keittiöt ja laatat, kaakelit, laminaatit ja seinän ja katon käsittelyaineet yms. on valittu ja tilattu, eikä niitä tarvi enää miettiä... silti aina jotain uutta huomaa, mitä tarvii etsiä milloin mistäkin kaupasta.
meillä tänään " vapaapäivä" . Pojat lähtivät jo mummin ja ukin luo päiväksi. Vapaasta päivästä ei kuitenkaan voitane puhua, koska tarkoitus olis tehdä suursiivous, jotta saatais puhtaat matot lattiaan. Ekaksi lähdemme kyllä kaupungille ostamaan uuden jääviileäkaapin..entinen lienee 10-15 vuotta vanha! Käymme samalla ravintelissa syömässä. Aikast hyvä olo olllut toistaiseksi tänään, mutta kellohan onkin vasta vähän :)) Nyt täytyy kiirehtää. Toivottavasti viikonlopun tuhruvuodot (keillä olikaan..en muista nimimerkkejä) ovat osaltanne ohi! Ja onnea ultraan, sinne menijöille!
T. caius rv 9+0, ultran mukaan rv 9+6 (uskon enemmän menkkojen mukaisiin viikkoihin, olen meinaan aika säännöllinen, kierrot lähes aina 28 päivää)
Huomenta
Huomasin, että monet ovat jo varanneet neuvolan. Itse ajattelin odotella ja soitella vasta loppuviikosta.
Kävin juuri äippäpolilla perjantaina joten ei mitään kiirettä olen neuvolaan. Neljättä kun odottelee, niin jotenkin tietää jo rytmit :)
Np-ultraan sain muuten ajan 22.8. joten sinne sitten suuntaan.
Oletteko jo kertoneet läheisille / sisaruksille odotuksesta.
Itse emme ole kertoneet, ainoastaan 2 luottoystävääni ja siskoni tietää. Lapsille kerrotaan tuossa rv 16 hujakoilla.
Muut kuulkoot tai nähkööt sitten. Tämä sen vuoksi kun tiedän mikä voivottelu siitä alkaa varsinkin appiukon suusta. Sitä en jaksa!
(*) Välillä kuvottaa ja välillä taas ok.
Onko muilla ylämasun turvotusta? Mulla karmea turvotus päällä :(
Nyt on pakko palata töiden pariin jotta saapi jotakin tehtyäkin
-Liinukka rv 8+6
Yöllä sai taas ravata 3krt pissalla. Ja nyt yritän keksiä mitä syödä aamupalaksi. Oikeastaan itseäni huolettaakin se, kun tuntuu että täällä melkein kaikki oksentelevat! ITsellä vain hieman huonoa oloa iltaisin ja tuntuu että sekin on helpottamaan päin kun vain väkisin syö ennen kuin oikein nälkä ehtii tulemaan.
Huomenna töihin loman jälkeen ja myös eka neuvola työpäivän jälkeen, voi miten jännää :-)
8+0
odotahhan vaan, kohta se kuvotus-kauhistus iskee!!! :( Elikkäs suuret kiitokset sunnuntaina vastanneille, jotka päästivät minut helpotuksesta (Branco, papu07, Caius75...meniköhän oikein) - en siis ole ainoa,jolta pahoinvointi vie välillä ilon koko raskaudesta. En totta vie iloitse,että tekin voitte pahoin ja ilo raskaudestanne kärsii, vaan lähinnä pelkäsin sitä että olenko aivan kauhea ihminen,kun en iloitse kokoajan tästä maha-asukista HUONON OLON VUOKSI. Et näin, kyllä me kestetään,joohan :)
Me ollaan miehen kans kerrottu kummankin vanhemmille ja sisaruksille. Kenellekkään kaverille ei olla vielä sanottu. Se tapahtuu sitten,kun masu alkaa näkyä. Tai sitten kun nähdään niin saavat itse huomata... :) En jaksa alkaa tiedottamaan varsinkaan semmosille kavereille,jotka eivät itse pidä pahemmin yhteyttä,laiskimukset!! Kunhan eivät sitten loukkaannu, jos saavat tietää vasta 8.kuukaudella...mutta itsepähän voivat miettiä sitten yhteydnpitämis-intoaan.
Mahanturvotuksesta joku kysely, täällä päin masu turvottaa. En tiedä,mistä johtuu...varmaankin kertynyt ilmaa, ja vatsalaukku taitaa olla äärimmäisen venyttynyt ja täynnä kokoajan, koska syönkin kokoajan :) Pakko syödä,että jaksaa elää ja liikuttaa itseään - muuten tulee kuvotus ja tällöin ei jaksa edes pikkusormea liikauttaa! tosi on...
kivaa päivää kaikille!
Cucci 8+3
Ensinnäkin toivotan jaksamista kovasta pahasta olosta kärsiville! Onneksi se yleensä helpottaa jossain vaiheessa - eikä siihen kai kovin kauan mene. Vaikea kuvitella, millaista se on, koska itse en ole kertaakaan oksentanut edellisessä raskaudessa enkä vielä tässäkään. Pieni kuvotuskin tuntuu jo ihan tarpeeksi inhottavalta.
Jonttura: Kerrohan sitten mitä ultrassa sanottiin!
sin-na: Kyllä minä sinuna pyytäisin sairaslomaa, jos olo estää työssäolon!
Petriina69, Liinukka2006 ja cucci (toivottavasti meni oikein): Hienoa että muillakin maha turvottaa kuin minulla :-), niin tietää, että sekin kuuluu asiaan. Minua jo rupesi pelottamaan, että onko mulla jokin raskauteen liittymätön muu sairaus, kun ylävatsa on niin turvoksissa. Mutta jos teillä muillakin on, uskoisin, että se on ihan normaalia ja kuuluu asiaan. Minulla ei ole mahakipuja yhtään, mutta vessassa saa juosta kyllä tavallista useammin. Jospa siis suolen toiminta on raskaushormonien takia vilkastunut ja suolistossa on tavallista enemmän kaasua. Toivottavasti tämä helpottaa pian. Meinaan kohta saa ruveta vastaamaan kyselyihin, että oletkos lihonnut vai oletko raskaana. Viime raskaudessa minulla ei ollut tätä turvotusta. Kertokaa kaikki sitten aikanaan, mitä tuolle turvotuksellenne kuuluu ja häviääkö se jossain vaiheessa.
Me ei olla vielä kerrottu raskaudesta kenellekään. Haluaisin kovasti kertoa pian isovanhemmille, mutta jospa nyt yrittäisi sinnitellä vielä viikkoon 12 asti, ellei joku ennen sitä huomaa. Olen menossa ystäväni kanssa uimaan tällä viikolla, ja voi olla, että hän jotain jo huomaakin tuon turvotuksen takia.
Miten te muut olette ajatelleet harrastaa liikuntaa nyt raskauden aikana? Tai liikutteko ylipäätään muuten?
-esmeralda- rv 9+3
Toisilla se vaan paha olo vaivaa...toisilla ei (ja sekös kiukuttaa!). Pienen pieniä kuvotuksen oireita harvakseltaan löytyy, ei sen kummempaa. Pah.
Turvotusta löytyy täältäkin, tosin vaan iltasin, ja vaan alamasusta - mutta se onkin iltasella sellanen pömppis että tyhmempikin tajuais. Onneks oon iltasella vaan navetalla ja kotona niin ei tule uteluita.
Liikunta puolta sitten; mä olen liikkunu aina jonkin verran, fillaroinu, kävelly koirien kanssa ja ratsastanu, mitä nyt töiltä ehtii. Nyt oon ollu vaan NIIN väsyny etten ole pariin viikkoon jaksanu tehdä oikeestaan mitään. Käyny koirien kanssa vaan minilenkeillä ja töissä. Pitäis ottaa itteä niskasta kiinni ja lähteä jonnekin.
Ajattelin koirien kanssa lenkkeillä rauhalliseen tahtiin niin pitkään kun vaan pystyy. Fillaroin oman mielen mukaan - en nyt ehkä lähde enää mettään rymyämään, mutta muuten kyllä..rauhallisesti ja pystyssä pysyen mielellään. Ratsastuksesta kyselin neuvolassa ja sanoivat että niin pitkään kun ei tunnu pahalta niin saa ratsastaa, joten ajattelin köpötellä hissukseen ihan niin pitkään kun kroppa antaa myöden, ellei erikseen kielletä. Nyt on vaan hankalaa alkaa selitellä opettajalle että ei mennäkään harjoitusravia vaan kevennettyä...keksipäs sitten syy miksi? Kun en vielä kehtaa kertoakaan. Tämän takia olen nyt vähän luistanut tuostakin.
Mutta näin tänään - väsyttää ihan sikana!
Lähettääkö muuten poliklinikat mitään " epikriisiä" (oliko se toi sana?) tutkimuksista postissa? Kun kävin siellä " kysta-ultrassa" enkä saanut mitään papereita, eikä kukaan kertonut tuleeko ne sitten postissa perässä vai eikö niitä edes saa. Tietäskö joku?
Aap, tulipas mieleen, että onko joku hankkinut jo autoon sellasta turvavyön alenninta?? Mistä löytyy ja paljon maksaa? Joko kannattais hankkia vai vasta sitten kun on jo masuakin? Luulis että olis turvallinen jo nyt.
Tappert - taas kerran rv6+5, (tai menkkojen mukaan 8+1)
Olo on edelleen kauhea, koko ajan oksettaa, mikään ei maistu ja kaikesta tulee vaann huonompi olo. Ei mulla ollut edellisessä raskaudessa tämmöistä! Painokin on tippunut...
Tänään mun olis pitänyt käydä anomassa passi uudella nimellä, että kerkeisin saada sen ennen matkalle lähtöä, mutta enhän mä pystynyt lähtemään kun on niin paha olo! Tässä pitäis vielä töihin lähteä, mitenkähän siellä illan pärjään, olen hoitoalalla, joten siellä ei passaa oksennella. Vakavasti täytyy harkita sitä sairaslomaa, mut nyt kun jään sairaslomalle niin työt ei varmasti jatku syksyllä, huoh.
Neuvola olis torstaina, kysäsin samalla, et mitä kautta se sairasloma, niin oli sitä mieltä että siinä samalla torstaina... Nyt on pakko suunnata vessaan
Aika menee niin kovin nopeasti töiden ja perheen välillä sukkuloiden. Minulla alkaa jo paha olo helpottaa eikä enää väsytäkään niin kuin vielä viikko sitten. Nukuin joka päivä töiden jälkeen sohvalla lastenohjelmien ajan :) Viikonloppuna oli jo selvästi pirteämpi olo, mukavaa.
Neuvolaa odottelen edelleen, olihan minulla varattu se ultrakin huomiselle mutta peruin kun tajusin sen olevan yli 100 ¿. Pitää jaksaa odottaa loppukuuhun tai syyskuun alkuun jolloin täällä meillä päin tehdään alkuraskauden ultra.
Kerroin äidille muutama päivä sitten, hän oli hyvinkin mielissään. Tämä on meille kolmas lapsi ja ehkäpä hän tiesikin ettei lukumäärä kahteen jää =)
Massu on turvonnut, normaalit housut eivät mehdu enää kiinni. Jos aikaisempia raskauksia miettii niin tuskinpa tätä piilotellaan enää viikon 12 jälkeen.
Muuten on asiat mallillaan, kasvatellaan vaan massua.
Zeldatar 8+2 (?)
Soittelin osastonhoitajalle ja jäin sairaslomalle, potilaita kun on paha hoitaa pää pöntössä. Masennus vaivaa täälläkin, ihana kuulla etten ole ainoa! Kyllähän mä iloinen olen tästä masuasukista, kun tätä jo yli vuosi yritettiinkin, mutta pahoinvoinnin voisin kyllä lahjoittaa pois :).
Täälä kyseltiin lasten lukumäärää, eli meillä on yksi lapsi, poika 1v7kk.
Turvotus on tuttua jo edellisestä raskaudesta (jouduin ostamaan äitiyshousut jo rv7 :D), taas siis maha valtavan turvoksissa, joten kauan en raskautta pysty peittelemään.
Nyt vain lepäilemään, nauttikaa te jotka ette pahoinvoinnista kärsi!
Joku valittelikin vatsan turvotusta, mulla on ihan sama juttu. Normaaliti housut eivät mene enää kiinni. Turvotus on pääsääntöisesti ylävatsassa, mutta turvoksissa koko maha ja takapuoli :( Viikonloppuna kaivelinkin ullakolta edellisen raskauden Under belly -mammahousut - eivät ole niin äitiysmallia, kun on matalavyötärö. Nämä on hyvät jalassa - ei purista.
-neet edelleen (tylsyyksissään istuu töissä)
sanoo tämä täällä. Yritin etsiä itselleni housuja, kun mulla kaikki nuo matalavyötäröiset painaa ikävästi alamasua. EN LÖYTÄNYT YKSIÄKÄÄN mieleisiä. Mistä ihmeestä mä löydän itselleni housut??? Sellasia ihme solkijuttuja tai epäsiistejä rytkyjä. Missä kunnon perusfarkut/suorat housut. Mä tarvisin niitä töissäkin, kun joutuu kyykkimään ja kumartelemaan. Viime raskaudessa ei ollut mitään ongelmaa löytää vaatteita, H&M oli sillon täynnä mukavia vaatteita. Lindeksillä oli jokunen aika sitten mukavat farkut, mutta nyt ne oli hävitetty alessa (tietysti). Sapettaa.
Muuten mun turvotus on aikalailla hävinnyt, mutta matalavyötäröisiä housuja en tosiaan voi käyttää, mistäköhän sekin johtuu. Ekassa raskaudessa selvisin omilla vatteilla puoliväliin, viime raskaudessa jouduin ostamaan housut jo rv 8 ja nyt taitaa olla sama homma.
Huomenna eka työpäivä, jännittää ja keskiviikkona nla. Paha olo pikkasen väistynyt, mutta kyllä se multakin vei mehut.
Jaksamisia kaikille maaliksille, tää painuu päikkäreille.
-m- rv 8+6
Täällä totisesti oltiin oltu ahkerana viikonlopun aikana. Minä yritän pitää itseni viikonloppuisin pois koneelta kun töissä sitä rämppään viikot niin ahkerasti. Tänään olis viimeinen lomapäivä - plaah. Ja sama ongelma näyttää olevan kuin muillakin, että vatsassa on turvotusta! Voihan, mitähän sitä voi huomenna laittaa töihin kun ei tavis housut enää mahdu jalkaan...hmm..siinäpä on miettimistä tälle illlalle. Kun en nyt noita vanhoja äippähousujakaan ihan vielä viittisi laittaa päälle kun ne vaan oikein korostaa tuota turvotusta. Huomiseksi kun on vielä luvattu lämmintä niin ei mitään kauhean peittävää paitaakaan pysty päällensä virittelemään.
Meillä poika on ihan innoissaan kun huomenna pääsee takas päiväkotiin :-) Ilmeisesti äitin kanssa kotona olo alkoi jo kyllästyttämään. Mutta ompahan itselläkin kiva mennä takas töihin kun tietää toisen viihtyvän. Tänne vaan iski kauhea flunssa ihan yhtäkkiä eilen, toivottavasti tämä tästä rauhoittuu niin ei tarte heti töihin palattuaan olla sairas.
Paha olo on edelleen seurana iltaisin - nyt tämä flunssa vielä tekee siitä tuplasti pahempaa. Jospa tämä tästä pikkuhiljaa joskus rauhoittuisi. Minua ei haittaisi yhtään vaikka olisi ollut täysin oireeton tämäkin odotus kuin esikonkin oli. Mutta tällä kertaa sitten näin. Vielä olisi reilu viikko ultraan, vähän jo jänskättää mitä siellä näkyypi.
Noh, mutta nyt taidan mennä päiväunille vielä viimeisen lomapäivän kunniaksi kun poikakin on nukkumassa. Aurinkoista päivää kaikille masun kasvattajille :)
aupale 9+0
Ultrassa näkyi sydämmen syke. Ihanaa!!!!!!!!!!!!!!!!!
Aia rv 7+3, ultran mukaan vähempi
Täällähän on oltu ahkerana viikonloppuna.
Laitan muutaman rivin omaa napaa ja sitten aamutoimiin:
Mulla on nyt eilen ja tänään taas pahoinvointi nostanut päätään - kivaa! Ei ole tarvinnut käydä oksentamassa, mutta tunne on ollut voimakas - vaihtelun vuoksi taas jotain oireita. Ja rinnat on olleet taas kipeät. Alan taas ehkä uskoa, että masussa voisi jotain elämää ollakin.
Vielä neljä viikkoa ultraan!!
-neet rv 8+1