Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaushaavoista tietävät

Vierailija
18.12.2020 |

Minulla leikattiin heinäkuussa kyljestä pala pois. Pala oli noin 4cm pitkä, 2cm leveä ja noin 1,5cm syvä. Haava tikattiin ja se parani uhan hyvin. Haava kohta on edelleen nyt 5kk leikkauksen jälkeen punainen ja kohollaan. Se ei häiritse yhtään mutta mietityttää haavan kipu. Suurimman osan ajasta siihen ei satu mutta ehkä noin joka toinen päivä haavaan sattuu jonkin aikaa. Ehkä tunnin tai kaksi. Kipu ei ole mitään kovaa mutta ihan selkeää. En tarvitse esim.särkylääkettä mutta se mietityttää. Onko tuo kipu ihan normaalia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai hermotusten kasvaminen kestää. Eihän leikkauksesta ole kuin puoli vuotta.

Vierailija
2/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punoitus ja turvotus ovat klassisia tulehduksen merkkejä, siihen lisättynä kipua niin kävisin kyllä lääkärillä näyttämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai hermotusten kasvaminen kestää. Eihän leikkauksesta ole kuin puoli vuotta.

Okei, eli siis normaalia ilmeisesti mielestäsi. Kiitos vastauksesta. Ap

Vierailija
4/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punoitus ja turvotus ovat klassisia tulehduksen merkkejä, siihen lisättynä kipua niin kävisin kyllä lääkärillä näyttämässä.

Ymmärsin että olisi normaalia että on punainen ja koholla vielä? Onko tästä muita mielipiteitä? Jotenkin kuvittelisin kivun olevan jatkuvampaa jos tulehtunut.. ap

Vierailija
5/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy varalta näyttämässä hoitajalle, veikkaan että kudoksen kasvaminen vaan välillä tuntuu.

Vierailija
6/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä saattaa olla kiinnikkeitä ym jotka aiheuttavat kipua. Pitäisi kyllä mennä ajastaan ohi. Tulehduksen tunnistaa kuumottavasta ja tykyttävästä kivusta/arkuudesta. Alue on yleensä reilusti turvoksissa.

Leikatun kudoksen paraneminen kestää kauan.

Vierailija
7/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä saattaa olla kiinnikkeitä ym jotka aiheuttavat kipua. Pitäisi kyllä mennä ajastaan ohi. Tulehduksen tunnistaa kuumottavasta ja tykyttävästä kivusta/arkuudesta. Alue on yleensä reilusti turvoksissa.

Leikatun kudoksen paraneminen kestää kauan.

Joo tää on sellasta jotenkin kiristävää tai viiltävää kipua. Ei yhtään kuumota tai tykytä tms. Ja musta se ei oo se alue turvonnut vaan se leikkausjälki vaan on kohollaan. Ap

Vierailija
8/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä toimenpiteen jälkeen on tapana antaa ohjeet haavan hoitoon ja paranemisaikaan.

Eikö sinulle annettu?

Vierailija
9/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavan paranemisen alussa haavatulehdus on mahdollinen, mutta 5kk jälkeen kuulostaa aika mahdottomalta. Muutenkin arven paraneminen vie aikaa, jopa vuoden. Arven liikakasvu (keloidit) voi aiheutttaa kipua, kutinaa, punoitusta ja kohoumaa. Jos tällainen todetaan niin kortisoni-injektiot auttaa.

Vierailija
10/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli isossa lonkan alueen leikkauksessa ja toipuminen kokonaan kivuttomaksi vei 12 kuukautta. Söi särkylääkkeitäkin 6 kk.

Vierailija
11/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä toimenpiteen jälkeen on tapana antaa ohjeet haavan hoitoon ja paranemisaikaan.

Eikö sinulle annettu?

Kyllä. Ohjeet eivät kyllä jatkuneet lähellekkään 5kk eteenpäin. Ap

Vierailija
12/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli isossa lonkan alueen leikkauksessa ja toipuminen kokonaan kivuttomaksi vei 12 kuukautta. Söi särkylääkkeitäkin 6 kk.

Kiitos vastauksesta. Tosiaan en tiedä aiheesta mitään ja siksi kyselen. Minulla kipu ei ole lähellekkään särkkää vaativaa mutta hyvä tietää. Ap

Vierailija
13/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haavan paranemisen alussa haavatulehdus on mahdollinen, mutta 5kk jälkeen kuulostaa aika mahdottomalta. Muutenkin arven paraneminen vie aikaa, jopa vuoden. Arven liikakasvu (keloidit) voi aiheutttaa kipua, kutinaa, punoitusta ja kohoumaa. Jos tällainen todetaan niin kortisoni-injektiot auttaa.

Kiitos vastauksesta! Ap

Vierailija
14/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvessa on kiinnikkeitä tai kiristystä, se saattaa olla kipeä. Näihin saat hoito-ohjeet fysioterapeutilta. Vanhojakin arpia voi käsitellä hieromalla, venyttämällä nyppimällä jne., jolloin kiristys ja pingotus vähenevät. Tämän myötä myös haavan punoituksen pitäisi ajan myötä vähentyä. Jos arpi ei mielestäsi ole mitenkään tulehtunut (se olisi vähän outoa noin pitkän ajan jälkeen), kysy ihmeessä neuvoa arpikäsittelyyn fysioterapeutilta. :) Itse sain fyssarilta ohjeet sektiohaavan käsittelyyn.

Vierailija
15/21 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopean googlauksen jälkeen keloidi voisi olla kyseessä. Ap

Vierailija
16/21 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä tuo ei ole normaalia "parantumista". Minulle leikkattiin vuosi sitten 25cm haava lonkan alueelle. 2,5 kk päästä se oli parantunut aivan täysin, ja ikää minulla +50.

Vierailija
17/21 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kuulostaa normaalilta. Olin ison alueen leikkauksessa jokunen vuosi takaperin ja juuri tuollaista vihlovaa kipua ilmaantui ajoittain jopa vuosi leikkauksen jälkeen. Keholle on iso homma korjata noita, se ottaa aikansa. Mutta ap jos et ole varma niin ole yhteydessä terveydenhuoltoon.

Vierailija
18/21 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt täältä? Soita maanantaina terveyskeskukseen ja tiedustele, onko oireesi sellaisia että niitä pitäisi tutkia.

Vierailija
19/21 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt täältä? Soita maanantaina terveyskeskukseen ja tiedustele, onko oireesi sellaisia että niitä pitäisi tutkia.

Koska tämä on keskustelupalsta. Sainkin täältä jälleen kerran tietoa etsimääni asiaan ja vahvistusta omille ajatuksille. Se ei poista toki sitä että saatan edelleen ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Ap

Vierailija
20/21 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella asiantuntijoiden tiedonvälityspalsta.Kaikkia näitä neuvoja kannattaa todella noudattaa. Minulla on leikkauksesta vasta kolme päivää, joten en osaa neuvoa, koska molemmat haavat sijaitsevat päässäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän