Poskiontelotulehdus kokemuksia?
Mulla on tällä hetkellä toispuoleinen poskiontelotulehdus, joka on kestänyt reilu viikon. Paineen tunnetta posken kohdalla, lievää päänsärkyä ja todella paha haju nenässä. Tällä hetkellä antibioottikuuri puolessa välissä, eikä oireet helpota ollenkaan. Kävin hammaslääkärissäkin tarkistamassa että onko hammasperäistä, siellä todettiin että hampaat näyttää oikein hyvältä.
Tämä on ihan kamala tauti, enkä tiedä mikä oikein avuksi.
Antibiootin lisäksi käytän duactia ja huuhtelen säännöllisesti sarvikuonolla.
Kommentit (27)
Nyt on takana 2 antibioottikuuria (Amoxin, ja sen jälkeen Zithromax), eikä vieläkään auta. Olen myös säännöllisesti käyttänyt Duactia, nasolinia ja, nyt kun ne piti laittaa tauolle, nasonexia. Olen myös päivittäin useamman kerran käyttänyt nenähuuhtelukannua. Kävin pari päivää sitten röntgenissä, poskiontelo oli varjostunut, syytä tähän ei tiedetä. Ensi viikolla taas lääkäriin, toivon mukaan pian löytyisi joku apu. En montaa kertaa enää jaksaisi käydä tätä samaa rumbaa läpi.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:09"]
Mulla on parantunut aina itsekseen pelkkä höyryhengitys hoitona. Joskus muinoin söin yhden ab-kuurin poskiontelotulehdukseen, mutta tauti kesti silti yli viikon vielä kuurin loputtua. Ilman antibiootteja tulehdus kestää mulla n. kuukauden. Onhan se aika tuskaista, mutta en koe antibiootteja mitenkään välttämättömäksi, kun ilman niitäkin paranee, vaikka aikaa menee. Nenäkannua en ole kokeillut enkä kokeile, koska en usko, että nenän huuhtelu auttaa poskionteloihin.
[/quote]
Juu eihän se niitä poskionteloita huuhtelekaan. Nenäkannu on pääasiassa hyödyllinen sen tulehduksen estämiseksi.
Mulla oli kova silmä ja otsa ja poskiontelosärky. Silmäluomet turposi. Otin naso nenäsuihketta 12 h välein ja aina kipu hävis. Tein myös vesihuuhtelun itse. Sormella paina toista sierainta ja ime kädesta vettä sinne toiseen. 3 päivää niin olin ok. Otrivin varmaan yhtä hyvä.
Haudo poskionteloa kaurstyynyllä tai kuumavesipullolla.
Mullakin alkanut olla joka flunssan yhteydessä. Tosi pirullista.
Hammaslääkärin kuvauksessa tulehtunut hampaan juuri ei aina näy, jos ei tietoisesti sitä etsi. Mulle kävi näin. Menin ihan toisen syyn takia Kirurgiseen kuvaukseen ja siitä löytyi tulehtunut hammas ja krooninen poskiontelotulehdus. Hammas oli täysin oireeton.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:22"]
Mä söin just yhdeksän päivän ab-kuurin (doksisykliini) poskiontelotulehdukseen. Lisänä Duact, joka auttoi paljon. Viikossa alkoi helpottaa. Mitä antibioottia sulla on?
Amoxin, 3 kert. päivässä viikon ajan. Ap
Amoxin ei oo mun mielestä hyvä, ei ainakaan mulla toimi. Kannattaa käydä uudelleen lääkärissä.
No mutta se ab määrätään todennäköisen taudinaiheuttajan perusteella. Eli jos amoxin ei toiminut, sulla varmaan on ollut vaan limakalvoturvotusta.
Mulla on parantunut aina itsekseen pelkkä höyryhengitys hoitona. Joskus muinoin söin yhden ab-kuurin poskiontelotulehdukseen, mutta tauti kesti silti yli viikon vielä kuurin loputtua. Ilman antibiootteja tulehdus kestää mulla n. kuukauden. Onhan se aika tuskaista, mutta en koe antibiootteja mitenkään välttämättömäksi, kun ilman niitäkin paranee, vaikka aikaa menee. Nenäkannua en ole kokeillut enkä kokeile, koska en usko, että nenän huuhtelu auttaa poskionteloihin.