Kun menee ruotsinlaivalle, pitääkö olla lääkkeistä reseptit mukana?
nythän kaikki lääkkeet on e-reseptikannassa. Pitääkö kolmiolääkkeistä pyytää ne määränneeltä (yksityis)lääkäriltä joku paperinen todistus/resepti tms matkaa varten?
... ja mitä käsikauppalääkkeitä sinne laivalle uskaltaa ottaa niin, ettei joudu ongelmiin? ilmeisesti buranat, panadolit on ihan ookoo?
Kommentit (21)
No ei tietenkään, kun liikut schengen alueella. Viro voi olla eri juttu?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:45"]
Missä vaiheessa ajattelit että niitä lääkkeitä siellä laivalla tarkistetaan? Itselläni ei ole ikinä ollut edes lentokoneella matkustaessa reseptejä koska en mitään suuria määriä mukanani rahtaa.
[/quote]Oletko kuullut tullista?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:45"]No ei tietenkään, kun liikut schengen alueella. Viro voi olla eri juttu?
[/quote]
Virokin kuuluu Schengeniin, haloo...
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:45"]
Missä vaiheessa ajattelit että niitä lääkkeitä siellä laivalla tarkistetaan? Itselläni ei ole ikinä ollut edes lentokoneella matkustaessa reseptejä koska en mitään suuria määriä mukanani rahtaa.
[/quote]
Juu mutta ei niitä siellä tullissakaan tarkisteta eikä ketään kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:45"]
[/quote]
Oletko nähnyt kenenkään ikinä joutuvan ruotsinlaivalla tulliin ilman hervottoman suuria ostoksia?
Entäs jos laiva poikkeaa Ahvenanmaalle? Tarviiko passi ja reseptit esittää tullimiehille ahvenanmaan rajalla/satamassa?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:51"]Entäs jos laiva poikkeaa Ahvenanmaalle? Tarviiko passi ja reseptit esittää tullimiehille ahvenanmaan rajalla/satamassa?
[/quote]
Ei niitä tulluvirkailijoita tavallisella risteilyllä edes näe. Ja eivät ne ketään ratsaa missään vaiheessa reissua vaikka pysähtyisi kaikilla pikkusaarilla.
Kannattaa varmuudeksi ainakin kopiot niistä ottaa mukaan. Tuskin tarvitsee, mutta ainakin on mukana jos kuitenkin tulee tarve.
Jollet kassikaupalla lääkkeitä mukanasi kanna, niin ei ketään kiinnosta. Nykyään tulli on paikalla ehkä muutaman kerran kuukaudessa, ja niitä kiinnostaa ihan muut asiat kuin jonkun yksittäisen matkustajan lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:54"]
Kannattaa varmuudeksi ainakin kopiot niistä ottaa mukaan. Tuskin tarvitsee, mutta ainakin on mukana jos kuitenkin tulee tarve.
[/quote]
ongelmahan on se, että minulla ei ole niitä reseptejä. (ne ovat digitaalisessa muodossa siellä e-kannassa) Pitääkö minun pyytää sellaiset paperiset lääkäriltä? Joku huumekoira kuitenkin haistaa sen mun laillisen kolmiolääkkeeni ja sitten olen vaikeuksissa, jos ei ole jotain todistusta lääkärillä. Voiko näin siis käydä? Tietääkö joku, millainen todistus lääkäriltä pitää pyytää?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:54"]
[/quote]
ongelmahan on se, että minulla ei ole niitä reseptejä. (ne ovat digitaalisessa muodossa siellä e-kannassa) Pitääkö minun pyytää sellaiset paperiset lääkäriltä? Joku huumekoira kuitenkin haistaa sen mun laillisen kolmiolääkkeeni ja sitten olen vaikeuksissa, jos ei ole jotain todistusta lääkärillä. Voiko näin siis käydä? Tietääkö joku, millainen todistus lääkäriltä pitää pyytää?
[/quote]
Nyt kun jälkeenpäin mietin, nykyäänhän on nuo e-reseptit käytössä. Mutta aivan varmasti monilla muillakin matkustajilla on lääkkeitä mukana erilaisista vaivoista johtuen, niin en kuitenkaan usko että tavallisten lääkkeiden käyttöön kukaan puuttuu. Tietty jos joutuisit lääkekäyttöön esim. jotain kannabista käyttään, niin sellasissa se resepti on varmasti ehdoton :D
Voin toki kysyä asiaa veljeltä, joka sattuu olemaan ruotsinlaivalla töissä.
t. 10
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:54"]
[/quote]
[/quote]
Nyt kun jälkeenpäin mietin, nykyäänhän on nuo e-reseptit käytössä. Mutta aivan varmasti monilla muillakin matkustajilla on lääkkeitä mukana erilaisista vaivoista johtuen, niin en kuitenkaan usko että tavallisten lääkkeiden käyttöön kukaan puuttuu. Tietty jos joutuisit lääkekäyttöön esim. jotain kannabista käyttään, niin sellasissa se resepti on varmasti ehdoton :D
t. 10
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:51"]Entäs jos laiva poikkeaa Ahvenanmaalle? Tarviiko passi ja reseptit esittää tullimiehille ahvenanmaan rajalla/satamassa?
[/quote]
Ahvenanmaa kuuluu Suomeen...
Ei tarvitse olla reseptejä mukana, eivätkä huumekoirat ole niin tyhmiä että reagoisivat reseptilääkkkeisiin. Ihan rauhassa risteilylle vaan. Ei niillä muillakaan reseptejä ole mukana.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:13"]
[/quote]
[/quote]
t. 10
[/quote]
Kiitos, en hoksannut että voin printata ne sieltä kannasta
ap
Kysäsin veljeltä ja vastasi:
" No jos tulli sattuu pysäyttäessä kysymään niin sillon ne tarvis olla, muttei mun tietääkseni muuten.
Tullia kiinnostaa aina ulkomailta tullessa reseptit jos sattuu pysäyttämään.."
Siltä oli kysytty joskus reumalääkkeistä resepti ja ne tullista oli sanonut että ensi kerralla resepti mukaan. Olisi voinut takavarikoida halutessaan.
Mutta luulen että todella harvinaista on että kysytään!
t.10
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:51"]Entäs jos laiva poikkeaa Ahvenanmaalle? Tarviiko passi ja reseptit esittää tullimiehille ahvenanmaan rajalla/satamassa?
[/quote]
Ahvenanmaa kuuluu Suomeen...
[/quote]
Jos tulee Ruåtsin suunnalta Ålandiin, siirtyy samaan aikaan sekä toiseen valtioon että alueelle jossa osa EU:n sopimuksista ei ole voimassa. Jollet jää pois Maarianhaminassa, et tietenkään joudu tulliin Maarianhaminassa, ja olet koko ajan Schengen-alueella ja kaikki EU-sopimukset ovat voimassa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:17"]
Ei tarvitse olla reseptejä mukana, eivätkä huumekoirat ole niin tyhmiä että reagoisivat reseptilääkkkeisiin. Ihan rauhassa risteilylle vaan. Ei niillä muillakaan reseptejä ole mukana.
[/quote]
Juu, eivät huumekoirat reagoi lääkeaineisiin, vain niihin perinteisiin huumausaineisiin, kuten kannabis ja kokaiini. Ja vaikka on todella epätodennäköistä, että sinut pysäytetään ja laukkusi tutkitaan, kannattaa ne reseptit aina pitää mukana, varsinkin jos käyttää lääkkeitä joita käytetään myös päihtymistarkoituksiin (kuten suurin osa kolmiolääkkeistä). :)