Oliko lapsuudenkodissasi aina rauhaisaa mennä nukkumaan ja maassa rauha ja hyvä tahto?
Kommentit (12)
En ole koskaan kuullut vanhempieni riitelevän tai kummankaan heistä esimerkiksi kiroilevan. Iltaisin luettiin iltatarinoita isän tai äidin kanssa ja mentiin nukkumaan perin huolettomina.
Olen elellyt elämäni ajatellen, että muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta muutkin olisivat. Lienen ollut väärässä.
t. 60-luvun lapsi
Yleensä oli rauhallista. Jos ukkosti tai oli kova myrsky, niin pelotti, koska sähköt pätkivät. Olen niitä lapsia, joiden lapsuudenkodissa palstalaisten mielestä oli niin kamala henkinen väkivalta, että ei riidelty. Minä luulin sitä hyväksi lapsuudeksi ja vasta palsta paljasti, että olin väärässä.
Meillä paineet olivat kovat. Muistan, että jos olisin reputtanut kirjoituksissa olisin hypännyt junan alle.
Tosin osa sisaruksista on päätynyt ko ratkaisuun...
Ei ollut. Äitini oli raivohullu huutaja.
Ei aina ollut. Vanhemmat riitelivät välillä kovaäänisesti ja lapsesta se oli pelottavaa, vaikka riidat sovittiinkin.
Olin hyvin onnellinen, kun erosivat, riitely loppui ja vanhemmistani tuli taas läheisiä.
Molempiin on aina ollut todella hyvät välit, kumpikin halusi meidän lapsien parasta ja tapaamiset toimivat hyvin .
Yleensä oli rauhallista iltaisin. Vanhempamme lukivat / kertoivat meille iltasadun useimpina iltoina, ja oli hiljaista ja rauhallista.
Silloin tällöin, kun esim. heidän nuoruuden ystäviään oli kylässä iltaa viettämässä, oli melua, kun he olivat humalassa. Sekä päivisin he joskus riitelivät, mutta riidat eivät jatkuneet iltaan. Tällaiset jäivät suureksi osaksi pois, kun vanhempamme alkoivat olla reilusti yli kolmekymppisiä. He olivat parikymppisiä perustaessaan perheen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Oli ainakin päällisin puolin. Pinnan alla oli joskus jännitteitä, joita meille lapsille ei haluttu näyttää.
Opin parisuhdetaitoja jo silloin. Osaan torjua hyökkäyksiä ja nopeasti näen mistä voi rakentaa aseen. Tilaan tullessa myös pidän huolen että näen kaikki ja tiedän poistumisreitit.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut vanhempieni riitelevän tai kummankaan heistä esimerkiksi kiroilevan. Iltaisin luettiin iltatarinoita isän tai äidin kanssa ja mentiin nukkumaan perin huolettomina.
Olen elellyt elämäni ajatellen, että muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta muutkin olisivat. Lienen ollut väärässä.
t. 60-luvun lapsi
Vierailija kirjoitti:
t. 60-luvun lapsi
Sama. Rakastavat vanhemmat, hyvä lapsuus stadin työläiskortteleissa.
Isä keksi tarinoita joita muistan vieläkin. Lauantaisin mentiin leffaan ja joskus Primulaan syömään lettuja silläaikaa kun äiti siivosi:)
toinen vm 60
Usein menin itkien ja peloissani nukkumaan. Pelotti vanhempien riidat, joita ei koskaan sovittu.