Verkkokaupassa joutuu kohta maksamaan palautuksista itse!
EU on viisaudessaan tämänkin päättänyt. Kesän lopulla tulee jo voimaan. Tarkkana siis eri verkkokauppojen kanssa että kuinka kallista palauttaminen on ja lähteekö isot firmat tähän mukaan.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:41"]
Hienoa. Tämä uudistus tekee verkkokauppatoiminnasta paljon järkevämpää. Asiakkaat tilaa harkiten ja palauttavat vain pakolliset.
[/quote]
Hahaa, no tää asiakas jättää ennemmin tilaamatta, että ihan rauhassa sitten pyörittävät järkevää verkkokauppaa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:27"]
Mä palautan hyvin harvoin tilauksiani. Jos joudun jatkossa maksamaan palautuksista, jää tilaamiset multa pois.
[/quote]
Luulisi, että juuri sinua se ei haittaisi, jos yhden kerran kolmessa vuodessa maksat muutaman euron palautuksesta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:33"]Mihin joutuvat ne sovitetut ja palautetut vaatteet? Ei niitä voi myydä enää täydellä hinnalla.
[/quote]
Pitääkö tämä paikkansa?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:33"]
Juuri joku sisustus- ja lahjatavarakauppias kertoi lopettavansa pienimuotoisen nettikauppansa, koska hänelle tulee suuria kuluja palautusten takia. Joku tilaa kolme eriväristä tuikkukuppia ja palauttaa niistä kaksi, koska halusi vain nähdä kaikki värit. Kauppias maksaa kahdesta kupista posti-, pakkaus- ja muut kulut (esim. käynti postissa, laskutus) itse, jolloin koko myynnin kate ei edes riitä palautuksen aiheuttamiin kuluihin. Omasta palkasta ei tarvitse haaveillakaan.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä "tilaan henkalta aina kolmea kokoa kaiken, sovitan ja palautan väärät koot". Mihin joutuvat ne sovitetut ja palautetut vaatteet? Ei niitä voi myydä enää täydellä hinnalla. Jollain Henkalla tai Zalandolla on niin suuret myyntivolyymit, että ne kestävät palautusrumban, mutta suurimmalla osalla pienistä nettikaupoista ei ole siihen varaa.
Kerrankin EU:lta järkevä päätös.
[/quote]
Kyllä ne vaatteet menee edelleen myyntiin ihan täydellä hinnalla, vai meinaatko että kaupoissakin kaikki sovitetut vaatteet heitetään samantien johonkin alelaariin?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:33"]Juuri joku sisustus- ja lahjatavarakauppias kertoi lopettavansa pienimuotoisen nettikauppansa, koska hänelle tulee suuria kuluja palautusten takia. Joku tilaa kolme eriväristä tuikkukuppia ja palauttaa niistä kaksi, koska halusi vain nähdä kaikki värit. Kauppias maksaa kahdesta kupista posti-, pakkaus- ja muut kulut (esim. käynti postissa, laskutus) itse, jolloin koko myynnin kate ei edes riitä palautuksen aiheuttamiin kuluihin. Omasta palkasta ei tarvitse haaveillakaan.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä "tilaan henkalta aina kolmea kokoa kaiken, sovitan ja palautan väärät koot". Mihin joutuvat ne sovitetut ja palautetut vaatteet? Ei niitä voi myydä enää täydellä hinnalla. Jollain Henkalla tai Zalandolla on niin suuret myyntivolyymit, että ne kestävät palautusrumban, mutta suurimmalla osalla pienistä nettikaupoista ei ole siihen varaa.
Kerrankin EU:lta järkevä päätös.
[/quote]
Tottakai ne palautetut vaatteet voi myydä ihan normaalihintaan eteenpäin. Eihän kaupassakaan saa mitään alennuksia, jos joku asiakas on vaatetta päällensä sovittanut.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:33"]Mihin joutuvat ne sovitetut ja palautetut vaatteet? Ei niitä voi myydä enää täydellä hinnalla.
[/quote]
Pitääkö tämä paikkansa?
[/quote]Jos niistä puolet seilaa edestakaisin, niin pakkohan ne on myydä. Ei ole kiva ajatus missä kaikkialla ne ostetut tavarat ovat ehtineet pyöriä.
Tietenkin ne palautetut vaatteet myydään uudestaan. Olen monta kertaa saanut nettikaupasta jonkun vaatteen, jota on selvästi kokeiltu jo aikaisemmin. Ihan samalla lailla niitä kokeillaan kivijalkakaupassakin.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:27"]Mä palautan hyvin harvoin tilauksiani. Jos joudun jatkossa maksamaan palautuksista, jää tilaamiset multa pois.
[/quote]
Mikä ongelma se maksullinen palautus on, jos kerran hyvin harvoin mitään palautat?
[/quote]
Se että mielestäni palautuksesta ei tarvitse maksaa nettikaupassa koska tuotetta ei pääse näkemään luonnossa ennen kuin sen on tilannut. Jos mä tilaan vain sitä mitä todella haluan ja palautan noin yhden tuotteen kerran vuodessa, en todellakaan aio maksaa siitä (siksi että toiset tilaavat kymmenittäin ehkä-tuotteita ja palauttavat niistä suurimman osan). Jätän mieluummin kokonaan tilaamatta ja siirrän ostokseni muualle. Kuka nyt yleensäkään haluaa maksaa tyhjästä?
Kyllä ne palautetut vaatteet menevät uudestaan myyntiin, senhän takia ne nimenomaan pitää palauttaa jälleenmyyntikunnossa. Jos ne eivät ole jälleenmyyntikunnossa niin kauppa ei anna täysimääräistä palautusta vaatteista, tämäkin lukee varmasti joka verkkokaupan palautusehdoissa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:27"]Mä palautan hyvin harvoin tilauksiani. Jos joudun jatkossa maksamaan palautuksista, jää tilaamiset multa pois.
[/quote]
Mikä ongelma se maksullinen palautus on, jos kerran hyvin harvoin mitään palautat?
[/quote]Älyn puute
[/quote]
Mitä älyn puutetta se on ettei halua maksaa tyhjästä? Taidat itse olla tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
Se että mielestäni palautuksesta ei tarvitse maksaa nettikaupassa koska tuotetta ei pääse näkemään luonnossa ennen kuin sen on tilannut. Jos mä tilaan vain sitä mitä todella haluan ja palautan noin yhden tuotteen kerran vuodessa, en todellakaan aio maksaa siitä (siksi että toiset tilaavat kymmenittäin ehkä-tuotteita ja palauttavat niistä suurimman osan). Jätän mieluummin kokonaan tilaamatta ja siirrän ostokseni muualle. Kuka nyt yleensäkään haluaa maksaa tyhjästä?
[/quote]
No mutta nythän sinä juuri maksat tuotteiden hinnoissa siitä, että muut tilaavat samaa vaatetta montaa eri kokoa ja palauttavat. Tämän uudistuksen johdosta yrityksien ei tarvitse hinnoitella tuotteitaan siten että siihen sisältyy palautus.
Tämä uudistus nimenomaan palvelee niitä, jotka eivät juuri tuotteita palauttele, mutta on huonompi juttu niille, jotka ovat keskimäärin kovempia palauttelemaan tuotteita.
Tuossa olen kyllä samaa mieltä, että periaatteena olisi tietysti hyvä olla se, että koska ei voi etukäteen tietää tuotteen sopivuudesta tai laadusta niin olisi oikein että palautus olisi ilmainen. Mutta tämänkin tietysti päättää jokainen verkkokauppa itsenäisesti kun tuo uudistus tulee voimaan. Moni yritys varmasti tarjoaa vieläkin ilmaista palautusta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:05"]
[/quote]
[/quote]Älyn puute
[/quote]
[/quote]
Verkkokauppiaat taputtavat käsiään ilosta, kun tällaiset asiakkaat jäävät pois. Heistä ei ole mitään hyötyä, vain haittaa ja rahaa kuluu.
Tiesittekö muuten, että muualla Euroopassa ihan normaalia, että palautuksista pitää maksaa postikulut itse? Joskus on kampanjoita, jolloin ei tarvitse maksaa posti- ja palautuskuluista.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 22:27"]
Mä palautan hyvin harvoin tilauksiani. Jos joudun jatkossa maksamaan palautuksista, jää tilaamiset multa pois.
[/quote]
Luulisi, että juuri sinua se ei haittaisi, jos yhden kerran kolmessa vuodessa maksat muutaman euron palautuksesta.
[/quote]
Tiedätkö, että jotkut ovat tarkkoja taloudestaan eivätkä halua maksaa "muutamaa euroa" turhasta edes yhtä kertaa? Tämä palautusmaksu on seurausta teidän ostosriippuvaisten toiminnasta, jotka tilaatte kymmenet lakanat ja palautatte niistä yhdeksät, joten maksakaa te.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:09"]
[/quote]
[/quote]Älyn puute
[/quote]
[/quote]
Verkkokauppiaat taputtavat käsiään ilosta, kun tällaiset asiakkaat jäävät pois. Heistä ei ole mitään hyötyä, vain haittaa ja rahaa kuluu.
Tiesittekö muuten, että muualla Euroopassa ihan normaalia, että palautuksista pitää maksaa postikulut itse? Joskus on kampanjoita, jolloin ei tarvitse maksaa posti- ja palautuskuluista.
[/quote]
No hyvä, yksi ikävä asiakas vähemmän kauppiaille. Kaikki voittavat!
Mulla on kyllä sellainen vartalo, että en ikinä voi tietää isttuko tuote yhtään, eli enpä taida enää netistä tilata!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mutta nythän sinä juuri maksat tuotteiden hinnoissa siitä, että muut tilaavat samaa vaatetta montaa eri kokoa ja palauttavat. Tämän uudistuksen johdosta yrityksien ei tarvitse hinnoitella tuotteitaan siten että siihen sisältyy palautus.
Tämä uudistus nimenomaan palvelee niitä, jotka eivät juuri tuotteita palauttele, mutta on huonompi juttu niille, jotka ovat keskimäärin kovempia palauttelemaan tuotteita.
Tuossa olen kyllä samaa mieltä, että periaatteena olisi tietysti hyvä olla se, että koska ei voi etukäteen tietää tuotteen sopivuudesta tai laadusta niin olisi oikein että palautus olisi ilmainen. Mutta tämänkin tietysti päättää jokainen verkkokauppa itsenäisesti kun tuo uudistus tulee voimaan. Moni yritys varmasti tarjoaa vieläkin ilmaista palautusta.
[/quote]
Enpä ole tuollaista hinnoittelua nähnytkään. Useimmiten tilaamani tuotteet ovat verkkokaupassa halvempia kuin "oikeassa" kaupassa tai saman hintaisia.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:09"]
[/quote]
[/quote]Älyn puute
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en ole tollasesta kauppiaasta kuullutkaan, joka taputtaa käsiään kun asiakkaat vähenee. Miten muuten sellainen asiakas on ikävä ja rahaa kuluu, joka tilaa ja pitää tilaamansa tavarat? Kumma liikeidea.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:13"]Enpä ole tuollaista hinnoittelua nähnytkään. Useimmiten tilaamani tuotteet ovat verkkokaupassa halvempia kuin "oikeassa" kaupassa tai saman hintaisia.
[/quote]
Niin? Mietipä hetki mitä kuluja se "oikea" kauppa joutuu laskemaan mukaan tuotteidensa hintoihin. Palautukset ovat pientä liiketilojen vuokrien ja myyjien palkkojen (sivukuluineen) rinnalla.
Nythän ihmiset saattavat jättää paketit noutamatta, kun alkaakin kaduttaa ne ostokset. Kuka maksaa sitten palautuksen?
[/quote]
[/quote]Älyn puute