Vauvan ateriarytmi AHDISTAA!
Neuvolakäynti 7kk on loppukuusta ja ahdistaa jo valmiiksi. Sain jo vauvan ollessa 4 kk nootti. "Kai olet jo aloittanut maistelut" No en ole, kun maito on riittänyt ja suositus on siihen 6kk... Tuntuu, että kiinteiden kanssa on kauhea kiire ja aloittaessani 6kk:lle kiinteät niin viikon päästä neuvolassa jo oletetaan, että vauva syö samaa kuin ne, jotka on ollu soseilla 4kk lähtien... :O
Vauva tosiaan oli täysimetyksellä lähes 6kk asti. Aloitettiin neuvolan suosituksesta kiinteät perunalla ja porkkanalla, nyt myös bataatti tai kesäkurpitsa. Eli ensimmäisen soseannoksen saa n. klo 14. Sitten klo 18 saa mustikkaa, tänään tarkoitus kokeilla vadelmaa. Luumukokeilusta tuli näppyjä. Soseita saa siis 2krt päivässä ja ruokia on lisätty 1-2 uutta viikossa.
Nyt en sitten tiedä pitäisikö seuraavaksi lisätä aterioita vai ruoka-aineita? Molempia? Kuinka paljon pitäisi niitä tässä vaiheessa olla? Kysyin jo neuvolasta, mutta vastaus oli loputon lista ruoka-aineita, joita ois pitäny jo syödä!
Nyt vinkkejä kehiin ja mitä mä sitten sanon neuvolassa? En enää uskalla kysyä sieltä, kun tulee vaan paskaa niskaan, vaikka olen omasta mielestäni mennyt lapsen ehdoilla. Stressaan jo nyt ihan kauheesti :(
Kommentit (23)
Meillä aloitettiin kiinteät 5kk1vko iässä. Uusia makuja yksi viikossa. Vauva on kohta 7kk ja ajattelin lisätä silloin neljännen aterian, nyt menee kolmella. Eihän vauva ravitsemuksellisesti tarvi kauheasti makuja, mutta nauta voisi olla teillä hyvä lisä sen raudan takia.
Todellakin voi neuvolatätiä vaihtaa. Itse olin keskosvauvan kanssa ekaa kertaa neuvolassa, kun täti katseli metrin päästä ja totesi. "Hyvältä näyttää". Just. Soitin kaupungin vaihteeseen ja kysyin, kuka on tämän neuvolatädin esimies. Järjestyi vaihto tosi nopeasti, suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:20"]
Ne lihat aloitellaan jopa kiireellä 6kk iästä, jotta vauvan Hb ei laskisi liian alas (Ei proteiinien takia). Maito itsessään lisää anemisoitumista.
Kyllin varhainen kiinteiden aloitus (viljat, lehmänmaitoproteiini, kala ja muna) vähentää allergisoitumisen riskiä, joten ainakin nämä lisäisin vauhdilla (toki yksi kerrallaan) maistelulstalle. Minusta tärkeimmät olisi nyt viljat ja liha.
[/quote]
Pieni ristiriita, suositus täysimetykseen on 6kk. Sitten pitäisi kiireellä ottaa lihat ym mukaan. Kuitenkin maistelu aloitetaan pienistä määristä. Kasviksia ensin ja ruoka-aine kerrallaan. Missäs aika-avaruudessa tämän toteutan ;)