Laitoshuoltajan työ sairaalassa
Löytyykö täältä sairaalassa työskenteleviä laitoshuoltajia? Millainen on työnkuvanne ja päivittäiset työtehtävät? Minulle on tarjottu sijaisuutta sairaalassa laitoshuoltajana, koulutusta ei ole mutta siivoustyötä oleb tehnyt muutaman vuoden ajan. Mietittyttää kannatraisiko työ ottaa vastaan vai ei kun sairaalasiivous on kuitenkin vähän eri kuin toimistojen siivoaminen. Oppiiko työhön nopeasti ja mikä siinä on mieleatänne haastavinta?
Kommentit (43)
Minä työskentelen tällä hetkellä osastolla. 2-vuorotyötä tosiaan ja sisältää niin siivousta kun keittiötöitäkin. Keittiötöihin kuuluu aamupalan valmistelu, jakaminen astioiden keräys sama iltapalalla. Lounaalla sekä päivällisella ruoka tulee vaunussa ja vain juomat lisätään ja pakataan taas pois. Vähän tietysti sairaalakohtainen mutta aika pitkälti kai vakio. Tilausten tekoa ja petaamista yms.
Jonkin verran olen tehnyt töitä myös sairaalan hallinto- ja yleisissä tiloissa muutoinkin. Siellä työpäivät pelkkää siivoamista. Osastoilla päivissa vaihtelua enemmän.
Miksi sairaanhoitajien pitäis vastata ruuanjakelusta? Sehän nimenomaan on laitoshuoltajien hommaa,lääkkeiden jako ruoan yhteydessä on sh:n hommia.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 23:11"]
Miksi sairaanhoitajien pitäis vastata ruuanjakelusta? Sehän nimenomaan on laitoshuoltajien hommaa,lääkkeiden jako ruoan yhteydessä on sh:n hommia.
[/quote]
Sairlaassa jossa työskentelin, oli tehty virallinen ohjeistus siitä, että "virallinen" vastuu ruokailussa on sairaanhoitajilla, käytönnössä laitoshuoltaja jakoi suurimman osan ruoasta ja haki tarjottimet pois, mikä oli ihan ok. Kuitenkin sen "virallinenkaan" vastuu ei yleensä näkynyt missään. Joskus jouduin pyytämään hoitajilta, että menevät syöttämään potilasta, joka ei itse kykenyt syömään.
Itse työskentelen sairaalan leikkausosastolla. Työtehtäviin kuuluu tietysti leikkaussalien siivoaminen, mutta myös osaston muiden tilojen siivoaminen kuten välinehuolto, toimistot, WC:t, pukuhuoneet ja kahvihuone. Laitoshuoltajat tekevät myös tilaukset. Kesällä teemme perussiivouksia ja ikkunan pesuja, kun osa saleista on kiinni. Kyllä minä olen ainakin oppinut työni nopeasti. Mutta tarkkuutta vaativaa työtä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kaikki jakavat ruokaa, että potilaat saavat nopeasti ruokansa. Syötettäville potilaille hoitajat vievät ruoat itse.
Ei mitään herkkua tuo homma, mm. oksennuksia ja ripulikakkoja joutuu siivoileemaan lattioilta.
Röntgenistä: ei ruokaa, ei tiskiä, ei narisevia potilaita, ainakaan pitkään ;) Ei ripuleita, kerran kahdeksan vuoden aikana olen törmännyt oksennukseen. Yleisin sotku on varjoainetta. Eristyssiivouksia tulee (MRSA, ESBL, VRE, TBV, syyhy...) Meille kuuluu potilaiden avustaminen (riisuminen/pukeutuminen, siirtyminen), näytteiden, välineiden ja potilaiden kuljetus (labraan, välinehuoltoon, taksille). En ikinä enää menisi vuodeosastolle.
Lopullinen vastuu on AINA hoitajalla!
Yksi asia jota en voi kertakaikkiaan ymmärtää tällä palstalla on että ap:n aloitus on saanut kaksi alapeukkua ja nolla yläpeukkua tätä kirjoittaessani. Aloitus on mielestäni 100% asiallinen, mutta av-mamma haluaa alapeukuttaa koska häntä harmittaa, ihan vaan jostain syystä!
Mehumaija78 kirjoitti:
Lopullinen vastuu on AINA hoitajalla!
Niin missä asiassa? Siivouksessa?
Ihmetyttää kyllä, jos tuohon työhön otetaan sellaisia joilla ei ole laitoshuoltajan tutkintoa. Ei ainakaan leikkaussalisiivoukseen tai osastoille saisi ottaa. Olen itse siivonnut 16 vuotta, mutta en ikinä edes hakisi sairaalaan töihin. Yksityistä työterveysasemaa olen siivonnut, siinä riittää maalaisjärki hygieniatason suhteen. Koska potilaat terveitä aikuisia. Mutta joku vakavasti sairaiden osasto tai leikkaussali...
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en työskentele, mutta lukion jälkeen toimin vähän aikaa laitushuoltajana. Työ käytännössä vaihteli todella paljon riippuen siitä, missä osaa sairaalaa työskenteli (osastot, poliklinikat, hallinto, leikkuri, päivystys jne..) osastoilla eniten kiirettä varmaankin aiheutti ruoanjakelusta vastaaminen.. Sairaanhoitajilla olisi pitänyt olla siitä oikeasti vastuu, mutta käytännössä oli laitoshuoltajien hommaa... Osastoilla työ oli 2-vuorotyötä, päivystyksessä kai 3-vuoro, hallinnossa ja poliklinikoilla ma-pe 7-15 hommaa.
Ruohohuolto oli kyllä ikävää hoitaa yksin. Hoitajat istuivat aina ruoka-aikoina kahvihuoneessa ja odottivat, että laitoshuoltajat hoitavat. Aluksi hoisinkin kunnes kokeneempi laitoshuoltaja sanoi, että aloitetaan ruuan jakaminen vasta kunnes hoitajat tulevat myös ja siinä sitten odoteltiin.
Osastoja on erilaisia. Pitää myös kestää nähdä, haistaa ja siivota erilaisia eritteitä. Itse työskentelen päivystyksessä. Rakastan työtäni ja töitä pitää osata tehdä yksin, yhdessä, yhteistyössä ja kiireessä pitää osata priorisoida töiden tärkeydet.
Normaali toimistosiivouksesta itsekkin siirryin, hetki meni itsellä päästä jyvälle. Kouluttauduin alalle, eikä mua saa kulumallakaan pois.
Aina kannattaa koittaa ja jos ensin tarjottu osasto jostain syystä ei sovi, esimiehen puheille. Sairaaloissa myös löytyy pukuhuonetiloja, toimistoja, ravintolat, yleiset tilat ym. Tervetuloa!
Kannattaa mennä psykiatriselle somaattisella joudut vain eritteiden kanssa tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään herkkua tuo homma, mm. oksennuksia ja ripulikakkoja joutuu siivoileemaan lattioilta.
Ei ehkä sinulle, mutta seuraava potilas kiittää kun pääsee puhtaaseen sänkyyn.
Mä kaipaan sairaalaan duuniin ns talkkariksi. Se on ainoa työ mistä todella pidän. Tein sitä opiskelujen lomassa ja sitten olin kesäduunissa. Valmistuin lakimieheksi ja tehny niitä duuneja kohta 10 vuotta. Silti välillä mietin sitä sairaala duunia usein. Olen jopa muutaman kerran käyny katselemassa siellä sitä touhua. Yleismies jantusena pyörin siellä aikanaan ja vein safkaa kerroksiin ja ruuvailin sänkyjä ja vaihtelin lamppuja vein roskia ja kaikkea sellasta. Ei se liksa ihmeellinen ollut, mutta kyllä sillä pärjäsi silti. Asuin yksiössä ja se riitti. Se mikä oli hienoa, niin samat duunarit edelleen töissä, ku silloin kun olin nuorempana siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä, jos tuohon työhön otetaan sellaisia joilla ei ole laitoshuoltajan tutkintoa. Ei ainakaan leikkaussalisiivoukseen tai osastoille saisi ottaa. Olen itse siivonnut 16 vuotta, mutta en ikinä edes hakisi sairaalaan töihin. Yksityistä työterveysasemaa olen siivonnut, siinä riittää maalaisjärki hygieniatason suhteen. Koska potilaat terveitä aikuisia. Mutta joku vakavasti sairaiden osasto tai leikkaussali...
Itse pääsin suoraan kokemattomana leikkausosastolle. Hyvin sujui. Toki perehdytettiin.
Hirveä kiire, potilashuoneita ei ehdi siivota niin tarkkaan kuin pitäisi ja sitten siitä tuntee huonoa omaatuntoa kun on kuitenkin ihmisten terveydestä kyse. Ruoanjakokin on aika vastuullista hommaa ja virheitä ei saisi käydä, kuitenkin jatkuvasti kävi sellaista että hoitajat olivat vaihtaneet potilaiden paikkoja eivätkä ole kertoneet siitä laitoshuoltajalle joten ruoatkin jaettiin ihan väärille henkilöille. Itse vaihdoin sairaalasta päiväkodin siivoukseen ja paljon helpommalla pääsee, vähemmän vastuuta.
Ai tää olikin näin vanha ketju.. Pääsiköhän töihin?
Tällä hetkellä en työskentele, mutta lukion jälkeen toimin vähän aikaa laitushuoltajana. Työ käytännössä vaihteli todella paljon riippuen siitä, missä osaa sairaalaa työskenteli (osastot, poliklinikat, hallinto, leikkuri, päivystys jne..) osastoilla eniten kiirettä varmaankin aiheutti ruoanjakelusta vastaaminen.. Sairaanhoitajilla olisi pitänyt olla siitä oikeasti vastuu, mutta käytännössä oli laitoshuoltajien hommaa... Osastoilla työ oli 2-vuorotyötä, päivystyksessä kai 3-vuoro, hallinnossa ja poliklinikoilla ma-pe 7-15 hommaa.