Lapselle sivistystä
Sain tuttavaperheen äidiltä melkoiset haukut sunnuntaina kun vietettiin lapsen synttäreitä.
Kaikki lähti siitä kun alettiin juttelemaan, mitä kirjoja ja telkkuohjelmia juniorit lukevat ja katsovat.
Tuttavan lapset lukivat vain ja ainoastaan sarjakuvia ja katsoivat telkkarista vain lastenohjelmia, lähinnä jotain todella lapsellisia piirrettyjä. Tai no heidän lapsensa oppivat vasta koulussa kuulemma lukemaan, että todennänköisesti vain katselevat sarjakuvia.
Kun kerroin että meillä lapsia on opetettu lukemaan jo ennen koulua ja muutenkin yritetään sivistää lapsia, sain haukut.
Hän ei ymmärtänyt kun kerromme lapsille päivänpolitiikasta, opetamme perusasioita Suomen historiasta. Opetelemmme numeroita ja yksinkertaisia laskuja. Lisäksi lauantaisin pidetään kielipäivä, jolloin katsotaan amerikkalaisia ohjelmia ja koitetaan siinä samalla englantia opetella.
Toki meidänkin muksut katselevat lastenohjemia, mutta mielestäni lapselle on etu,että alkaa jo pienestä pitäen kuulemaan oikeita asioita.
Kommentit (9)
Voithan sä niitä lapsille kertoa, päivän politiikkaa tai historiaa. Se, ymmärtääkö ne siitä yhtään mitään, onkin sit eri juttu. Lapset kun eivät vaan hahmota maailmaa samalla tavalla kuin aikuiset, vaikka sä selittäisit niille mitä hyvänsä.
Miksi opetat lapsellesi amerikanenglantia? Meillä katsotaan vain BBC:n ohjelmia...
Tiesin ja ymmärsin perusasiat talvi-ja jatkosodasta kun olin itse 1 luokalla, niin uskon omien lapsien pystyvän samaan ja vielä enemmän kun netistä muutenkin saa kaikkeen tietoa vaikka kuinka
ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:29"]
Miksi opetat lapsellesi amerikanenglantia? Meillä katsotaan vain BBC:n ohjelmia...
[/quote]
Toki pyrin brittienglantia opettamaan, mutta välillä tarjonta sen verran heikkoa että pakko amerikkalaisia katsoa.
ap
Kerrankin jollain muullakin järkeä :-) Tuntuu, että monet vanhemmat suhtautuvat kovin vihamielisesti kun opettaa ap:n mainitsemia juttuja lapsille.
Itse olen ruotsia ja englantia opettaa ihan sen takia, että koulussa pärjäävät ja lukutaidon itsestään selvyytenä. Mielestäni jos ei lapselle viimeistääb 3 luokalla ala opettamaan pikkuhiljaa vähän luonnontieteitä ja historiaa niin ihan varmasti isona lapsesta kasvaa kiukutteleva teini, joka tuolla s-marketin nurkilla sitten syljeksii.
Kunhan muistatte lapsen kehitystason. Ei kaikkein väkivaltaisista ja seksuaalisinta kirjallisuutta ja elokuvia kannata tyrkyttää liian nuorena. Muuten hyvä asia, minäkin opin lukemaan nelivuotiaana ja helpottihan se koulutaivalta, kun hallitsin tietyt taidot ennen ensimmäistä luokkaa.
Minusta on pelkästään hyvä asia, jos lasta yrittää sivistää mahdollisimman paljon. Lapsilla on luontainen kiinnostus oppia uusia asioita ja imeä itseensä mahdollisimman paljon tietoa, joten on varmasti ihan hyvä idea hyödyntää tätä kiinnostusta.
Koulussa esim. historian opetus taitaa tulla ajankohtaiseksi siinä viidennellä luokalla, ja siihen mennessä monen mukulan kiinnostus sellaisten asioiden oppimiseen on jo ehtinyt lopahtaa.
Lapsen kehitystasolle ne lastenohjelmat, sadut, vapaa leikki ja muu lapsenomainen ovat myös tärkeitä. Ne opettavat juuri niitä asioita, joita pienen lapsen on tärkeintä oppia. Kuten mielikuvitusta, sosiaalisia taitoja, tunteiden käsittelyä yms. Niihin verrattuna lukutaito, laskeminen, vieraat kielet ja talvisota ovat hyvin hyvin toisarvoisia asioita ja ennen kaikkea ne ehtii oppimaan myöhemmin.
Itse olen siis hillinnyt halujani ohjata lasta tarkoituksella eri taitojen oppimiseen, jotta en syö vahingossa aikaa noilta lapselle oikeasti tärkeiltä. Se ei silti estä lapsen sivistämistä. Alle kouluikäinen on luonnostaan utelias ja kyselee paljon, joten pyrimme vastaamaan hänen kysymyksiinsä ja kertomaan asioista, joista hän kiinnostuu. Sillä tavalla on tullut ohi mennen pohdiskeltua alle kouluikäisen kanssa mistä sodat syntyvät ja miksi, tullut opetettua matematiikkaa (mm. kertolaskujen sekä negatiivisten lukujen alkeita), sosiaalipolitiikkaa, monia fysikaalisia ilmiöitä, esihistoriaa, evoluutiota, geenien periytymistä, mannerlaattoja ja konvektiovirtauksia ja vaikka mitä. Englannin sanojakin on tullut joitain opetettua.
Lukemaan olisin voinut opettaa, mutta lasta ei ole vielä kiinnostanut, joten en ole siihen vielä ohjannut. Parhaiten oppiminen tuntuu sujuvan, kun vain vastaa lapsen kiinnostuksenkohteisiin. Minulla ei ole mielessäni mitään listaa asioista, joita lapsen pitäisi tässä vaiheessa oppia yleissivistyksen nimissä. Maailma on täynnä hyödyllisiä ja mielenkiintoisia asioita, ei ole niin tarkkaa missä järjestyksessä ja kuinka syvällisesti mitäkin oppii. Kunhan pidän mielenkiinnon oppimiseen ja tietoon yllä ja annan lapselle mahdollisuuden myös muuhun kuin faktapohjaiseen oppimiseen, eli tekemällä ja leikkimällä oivaltamiseen.
Lapset katsoo lapsellisia ohjelmia? No kidding?