Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytystä ei suostuta käynnistämään mahdollisesti suuren vauvan takia

Vierailija
12.05.2014 |

Olen huolissani vatsani koosta, nyt rv 35 menossa. Olen itse pienikokoinen, alipainoinen kun tulin raskaaksi ja pituutta n. 160cm. Mulla raskausvatsa alkoi näkyä aivan selkeänä jo rv 16 tienoilla, liekö sitten turvotusta vai mitä, mutta sen verran näky että puolitututkin uskaltautuivat onnittelemaan. Sf-mitta on mennyt ihan mittausten alusta lähtien käyrän yläpuolella ja huitelee edelleen siellä käyrän yläpuolella. Rv 23 ultrassa painoarvio oli jo 1kg. Sekä minun- että mieheni suvussa on isoja vauvoja (ei kuitenkaan yli 5kg). Jo monta kuukautta tutut ja tuntemattomat ovat ihmetelleet, miksei synny jo kun maha on niin pinkeenä ja valtava verrattuna muuhun kroppaan.

No neuvolassa kerroin sitten, että alan ehkä jo huolestua tulevasta synnytyksestä kun pelkään, että vauva on niin kamalan iso ettei joko mahdu ulos lantiostani tai joutuu sinne jotenkin ahdinkoon/jumiin tms ja kysyin, olisiko mahdollista päästä ultraan niin näkisi vähän että minkä kokoinen sieltä suunnilleen olisi tulossa. Sen perusteella sitten voisi mahdollisesti käynnistelläkin synnytystä muutaman viikon päästä? Neuvolatäti oli sitä mieltä, että ultraus on turhaa ja eikä ruveta käynnistelemään, ei se vauva nyt niin iso voi olla. Että mitäs nyt sitten?? Onko vastaavia kokemuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:46"]

Siis sf-mitta ei mitenkään korreloi vauvan koon kanssa. Ap:lla lienee eteenpäin kallistunut kohtu ja istukka takana. Jos on vielä vähän löysät vatsalihakset, niin se vatsa pullahtaa esiin. Sf-mittaa seurataan arvioimaan vauvan kasvamisen tahtia ja lapsiveden määrää. Neuvolassa vauvan kokoa arvioidaan käsikopelolla ja ultrallla.

[/quote]

Eteenpäin kallistunut kohtu saattaa ollakin, mutta istukan on todettu sijaitsevan etuseinämässä. Ihmettelen myös jos vatsalihakseni ovat ihan löysät ja iso sf-mitta johtuisi osittain siitä, sillä urheilen aktiivisesti ja ennen raskautta treenasin säännöllisesti myös keskivartalon lihaksia. En nyt tietenkään raskaana enää, mutta muita koko kroppaan vaikuttavia urheilulajeja on tullut harrastettua. Jotenkin tuntuu, että ainoa selitys on tosiaan se iso vauva :/

Mulla neuvola taas parin päivän päästä niin otan asian uudelleen puheeksi. Jos vaikka nyt kuuntelisi. On se kumma kun jotkut pääsevät pelkosektioon synnytyspelon takia vaikka ei olisi todettu mtn fyysistä estettä/rasitetta alatiesynnytykselle, mutta sitten kun epäilyksenä on iso vauva ja lantion sisämitoista ei mitään tietoa niin voidaan kieltäytyä lisätutkimuksista :/

Vierailija
2/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 38 siis ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan vauvan koon paras arvioija on äiti, sitten kokenut lääkäri ihan käsikopelolla mahan päältä, sitten ultra. Luotan siihen. Mulla on ollu isopäisiä lapsia: pään ymp. 36-38cm ja painoarviot ultrassa yläkanttiin.. Lääkäri sanoi myös, että mitä enemmän poikkeaa keskiarvosta, sitä enemmän ultran painoarviot heittää..

Vierailija
4/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se synnytys pelottaa, mutta tästäkin ulkoapäin pienilantioisesta naisesta on mahtunut syntymään isopäinen 4,5kg:n vauva. Toinen vauva oli vähän pienempi niin kiloiltaan kuin päänympärykseltään.

Saisitkohan ap kuitenkin keskustella jonkun kanssa synnytyksestä. Kysy vielä neuvolasta. On kurjaa lähteä synnyttämään, jos pelko on kova.

Vierailija
5/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne siinä synnytyksen aikana tajuavat, että mahtuuko tulemaan vai ei. Kyllä se sieltä ulos saadaan tavalla tai toisella.

Vierailija
6/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen itse myös ymmärtänyt ettei vauva voi niin iso olla ettei mahtuisi normaalikokoisesta lantiosta ja pienestä ei sitten mahdu pienikään lapsi kunnolla. Ihme homma ettei ohjannut sua synnytyksen suunnitteluun, olisivat ultranneet ja mahdollisesti päättäneet tehdä suunnitellun sektion jos näyttää siltä ettei vauva mahdu ulos. Ymmärtääkseni etuajassa niitä ei kuitenkaan käynnistetä. Itse olin vähän vajaa neljän kilon vauva ja menin reilusti yli lasketun ajan ja siksi äitini pyysi että toinen synnytys käynnistettäisiin laskettuna aikana. Niin tehtiin ja pikkuveljeni olikin silloin jo 4600g, eli hyvä ettei annettu mennä yli :D tämä tapahtui tietty 18 vuotta sitten enkä usko että enää ainakaan noin helpolla on mahdollista. Ainakaan ennen LA:ta eivät varmasti käynnistä

Vierailija
7/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo oli kummallinen kommentti terveysdenhoitajalta, kyllä sinun pitäisi päästä äitiyspolille synnytystapa-arviointiin. Onko sinulla vielä neuvolassa lääkäriaikaa? Jos ei ole eikä terveydenhoitaja vielä pyynnöstäsi suostu tekemään mitään, soita vaikka äitiyspolille ja kysy neuvoja. Yksi vaihtoehto on varata aika jonkun sairaalan synnytyslääkärin yksityisvastaanotolle.

Vierailija
8/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käynnistetä ainakaan ennen rv 38 tuskinpa silloinkaan. Se vatsan koko ei monenkaan neuvolatädin mukaan vaikuta vauvan kokoon. Itselläni oli samoin ja synnärillä vielä kätilö sanoi että iso tulee ja varmasti ongelmia. Tyttö 48cm ja alle 3kg. Onnea ja jaksamista :)

Vierailija
9/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin alat pelkäämään, kannattaa soittaa yksityiseltä aika ultraan. Maksaa saman verran kuin tankillinen bensaa, mutta voi säästää sut isoilta murheilta. 

Sitten, kun olet saanut varman tiedon lapsen koosta ja oman lantiosi sisämitoista, voit alkaa rauhoittua. Sillä jos lapsi ei näytä mahtuvan, saat tämän tiedon perusteella myös julkiselta puolelta ultran ja synnytystapa-arvion, ja jos lapsi näyttää mahtuvan, niin voit rentoutua.

Vierailija
10/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin rv 35 ultraan kun menin sairaalaan valittamaan koko päivän jatkuneita supistuksia ja painee tunnetta alakerrassa (hieman liioitellusti ehkä) Tarkistivat ultralla, että kaikki on vauvalla kunnossa. Pituusarviota en muista saaneeni mutta painoarvio huiteli jossain 2,5kg paikkeilla. Sanoi että jos jatkaa kasvua samaan tahtiin on odotettavissa n. 3,7kg vauva. Varmaan olis ollutkin jos ajallaan olis syntyny mut meni 10päivää yliajalle ja synty sit 4,2kilosena. Ja hyvin mahtui.

Itse olin ennen raskautta 163/50kg ja sain +27kg. Vatsan sf mitta oli synnytystä edeltävänä päivänä 37,5cm.

Eli mä ehkä neuvoisin että jos se nla täti ei sua suostu laittaa tukimuksiin, niin menisin itse suoraan sairaalaan kertomaan tuntemuksistani. En tiedä kuinka terkkari pystyy auttaa, jos kävisit siellä juttelemassa aiheesta, ja kertoisit, että nla ei ota sua tosissaan. Tai nla täti vaihtoon!

Vierailija
11/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi pelätä. Itse olen synnyttänyt 4,3 ja 5 kiloiset vauvat. Ihan hyvin tulivat ulos sieltä mistä menivätkin.
En ymmärrä tätä hössötystä. Jokaiselle naiselle varmasti tulee sen kokoinen vauva kuin jaksaa kantaa.

Vierailija
12/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista painoarvioita, mutta mulla oli sf-mitta rv 34 35cm. Ja mun maha oli valtava. Vertasin kaverin mahaan joka odotti kaksosia ja sillä sf-mitta oli pari senttiä korkeempi.

Vierailija
13/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi puuttumaan vielä että vauva syntyi 39+3 ja painoi 3380g 

-ysi

Vierailija
14/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskokemus on aina yksilöllinen, mutta itse voin sanoa, että spontaani synnytys on helpompi. Sain 4066g vauvan ihan normaalisti käynnistyneessä synnytyksessä ja se sattu paljon vähemmän ku 3015g vauva käynnistettynä.

Sf-mittaan vaikuttaa myös lapsiveden määrä. Mutta ihmettelen kyllä, ettei sua laitettu ultraan, koska yleensä laittavat tosi helposti eteenpäin, jos käyrissä merkittävää poikkeamaa.

Mahan koko ulospäin ei kerro välttämättä paljonkaan, muuta tuo sf kertoo. Mulla oli vkoja alle 10, ku työkaverit alko kysellä, että millonkas tuo syntyy.. Nyt sit menossa kontrolliin, ku sf-mitta ei kasva tarpeeksi.. Rv36 ja en haluais käynnistystä, mutta vauvan vointi on kuitenkin tärkeintä..

Vierailija
15/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noille lähetteille ja ylimääräisiin ultriin on kyllä lähettämiskriteerit eikä lähetettä voi tehdä, jollei kriteerit täyty. Mikäli siis ap:n tapauksessa ei lähetyskriteereitä ole, palauttavat lähetteen.

Odottakaas, kun uudet äitiysnlasuositukset astuu voimaan, silloin ei ole edes keskiraskauden lääkärikäyntejä ja käynnit harvenevat muutoinkin...

T. Äpkl:llakin työskennellyt lääkäri, kolmen lapsen äiti

Vierailija
16/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vauvoja aleta käynnistellä ennen täysiaikaisuutta. Ja vaikka lopulta päädyttäisiinkin sektioon niin vauvalle on eduksi jos on ollut supistuksia. Jos asia sinua mietityttää niin soita synnärille ja kysy synnytystapa-arviosta. Jos sulla ei ole siis lääkäriä enää neuvolassa, mutta eikös se vika ole vielä tulossa. Ja siitä koosta vielä niin ei se vauvan paino ole välttämättä merkitsevä ollenkaan. Jos on pituutta paljon niin on painoakin ja kyllä ne selkä ja kintut sieltä tulee. Merkittävää on päänympärys ja hartioiden leveys. Jos et luota terkan sanoihin niin voit aina vaatia pelkopolille pääsyä jos ei muu auta. Tai sitten sä vaikka silleen kaaduit alkuillasta (neuvolat siis jo kiinni niin silloin mennään suoraan synnärille) ja pitää tarkistaa onko kaikki ok.

Vierailija
17/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAikka vauva olisi iso kooltaan, se ei välttämättä ole valmis syntymään. Ennen aikaiseen syntymään sisältyy isoja riskejä ja siksi käynnistäminen ei ole hyvä vaihtoehto vielä rv 35. Ellet sitten välttämättä halua vammaista lasta.´, mutta noin lapsen kannalta ajateltuna se on silti huono vaihtoehto.

Vierailija
18/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on varmaan tehty synnytysta-arvio jo, ja jos siellä on todettu että lantiosi on riittävän iso. Vaikka ulkoiset puitteesi olisivat mitenkä pienet, se ei todista mitään.

Jos tietäisit miten usein neuvolassa äidit on huolissaan ja haluavat sen perusteella käynnistyksen tai keisarinleikkauksen, saattaisit yllättyä. 

Vierailija
19/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kuitenkin hyvä jos synnytys käynnistyy luonnostaan. Joskus alle kolmekiloisen synnytys käynnistettynä voi sujua paljon vaikeammin kuin nelikiloisen luonnollisesti käynnistynyt synnytys. Ajattele että lapsi syntyy silloin kun se on valmis syntymään ja vauvaa on paljon helpompi hoitaa kun se on saanut kasvaa vatsassa niin kauan kuin on valmis tulemaan tähän maailmaan. Mä olen itse synnyttänyt 3kg ja yli 4kg vauvat ja vauvan koolla ei ollut merkitystä synnytyksen vaikeuteen eikä repeämisiin. Tärkeintä on että pysyt itse fyysisesti hyvässä kunnossa.

Vierailija
20/45 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä enää mistään hinnasta suostuisi käynnistykseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän