miten jaatte rahakulut parisuhteessa?
Kysymys teille palstalaisille?
Miten yhteisessä perhetaloudessa jaatte omaisuuden ja hankitut tavarat?
Ovatko esim. auto, tv, mikro tai kahvinkeitin vain toisen omaa?
Vaikuttaako tämä esimerkiksi siihen, että omistava osapuoli on ensisijassa oikeutetumpi käyttämään kyseistä tuotetta?
Ja
Kuinka moni on tehnyt avioehdon?
Kommentit (34)
Täällä meidän talossa asuu perhe, jossa vanhempien tulot ja menot ovat yhteisiä ja kaikki omaisuus yhteistä. Jokainen käyttää kodin tuotteita ihan omalla vuorollaan. Ihme kysymys...
Arkirahat yhteiset, omaisuudet erit. Esim. sijoitusasuntolainat ovat erilliset, toisaalta autot omistetaan yhdessä.
On avioehto ja testamenttikin.
Ei ole avioehtoa, eikä ole mitään vaikeutta jakaa tuloja. Enkä ymmärrä miksi parisuhteessa pitäisi jakaa omaisuutta? Kumpikin hankkii mitä tarvii ja mihin yhteiset rahat riittää.
Kodin tavarat ovat yhteisiä ja niitä käyttää se kuka tarvitsee. Rahat ovat yhteisiä, niitäkin käyttää se joka tarvitsee. Me pyöritetään yhteisillä rahoilla yhteistä kotia ja molemmat tehdään töitä sen eteen, että taloudellisesti pärjätään. Ei tulisi mieleenkään alkaa pelata mitään hiekkalaatikkoleikkejä, sun ämpäri ja mun lapio, et saa koskea.
Yhteiset kulut yhteiset, mutta omat tavarat on omia. Omaisuudetkin on omia. Erossa rikkaampi maksaa tasinkoa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:29"]
Täällä meidän talossa asuu perhe, jossa vanhempien tulot ja menot ovat yhteisiä ja kaikki omaisuus yhteistä. Jokainen käyttää kodin tuotteita ihan omalla vuorollaan. Ihme kysymys...
[/quote]Sama täällä, en ymmärrä avauksen kysymystä. Pitäisikö kummallakin olla siis jonku mielestä oma kahvinkeitin ja oma mikroaaltouuni jne.?
Ei olla naimisissa. Se maksaa laskut/ostokset jolla on rahaa. Koetetaan olla tasapuolisia, mutta ei mitenkään nipoteta sen asian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:31"]
Oli avioehto , erottiin.
[/quote]
Kysymys nro 5 selle?
Oliko avioehdosta apua erotilanteen jakotilanteessa?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:29"]
[/quote]Sama täällä, en ymmärrä avauksen kysymystä. Pitäisikö kummallakin olla siis jonku mielestä oma kahvinkeitin ja oma mikroaaltouuni jne.?
[/quote]
Autoilla on omistajat, mutta vain paperilla. Talon omistus puoliksi. Irtaimistosta en edes muista, kuka on mitäkin maksanut. Molemmilla oma tili ja sijoitukset.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:31"]
Oli avioehto , erottiin.
[/quote]
Kysymys nro 5 selle?
Oliko avioehdosta apua erotilanteen jakotilanteessa?
[/quote]
Tietenkin siitä on apua, sitä vartenhan se on tehty.
Meillä tavara "on vain toisen omaa" eli on minun autoni ja miehen auto, minun tv:ni ja miehen tv, minun sohvani ja miehen sohva. MUTTA se, että joku tavara on toisen, ei tarkoita, etteikö puoliso saisi sitä käyttää. Mutta jos puhelimeni hajoaa, vien minä sen korjattavaksi eikä mies.
Meillä kaikki yhteistä. Molemmilla omat säästötilit. Mä säästän tällä hetkellä rahaa siihen, kun jään äityislomalle/hoitovapaalle, mutta nekin rahat tulee olemaan tarpeen mukaan yhteisessä käytössä, jos tarve on tehdä hankintoja/maksaa laskuja. Yhteistä elämää eletään ja niin kauan kun yhes ollaa niin yhessä huolehditaan.
Yhteiset menot puoliksi, yhteinen okt ja laina. Avoliitto, testamentti ja vain yhteisiä lapsia.
Omia on autot, muttta niitäkin lainaillaan jos tarvitsee koukkua, tilaa tai luotettavuutta. Omista isoista menoista sovitaan, siis yli tonnin ostoksista. Molemmat on kartalla toisen rahoista. Eikä jaeta kuluja euron tarkkudella, mutta normaalin budjettiseurannan puitteissa ohjailen esim lapsen harrastusmenoja tasaamaan tilannetta.
Minä tienaan 3/5 ja mies 2/5 nettotuloista.
Meillä rahat ovat yhteiset. Jos ero tulisi, niin miehelle kuuluisi sohva, nintendo wii ja kahvipannu. Loput tietokoneesta parisänkyyn on ostettu puhtaasti mun palkoista. Niin ja siis emme ole naimisissa. Tällä hetkellä minä käytännössä maksan enemmän juoksevia kuluja, kuin mies, koska hän on työttömänä. En silti laske vuokraa, sähkölaskuja, ruokakuluja mitenkään erikseen, kun rahat ovat yhteisessä käytössä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 00:06"]
Meillä rahat ovat yhteiset. Jos ero tulisi, niin miehelle kuuluisi sohva, nintendo wii ja kahvipannu. Loput tietokoneesta parisänkyyn on ostettu puhtaasti mun palkoista. Niin ja siis emme ole naimisissa. Tällä hetkellä minä käytännössä maksan enemmän juoksevia kuluja, kuin mies, koska hän on työttömänä. En silti laske vuokraa, sähkölaskuja, ruokakuluja mitenkään erikseen, kun rahat ovat yhteisessä käytössä.
[/quote]
Niin ja siis ihan yhteisesti me nukumme sängyssä, käytämme konetta tai katsomme televisiota sohvalla. Miten sitä jakoa edes tekisi? En saisi keittää kahvia silloin, kun mies ei halua juoda? :D
Sellanen vois olla järkevä ratkasu että molemmat laittaa tuloistaan yhteiselle tilille saman prosentin niin sillon menee menot ja tulot tasan. Se joka tienaa enemmän ni maksaa enemmän. Sitten myös toisinpäin. Molemmilla on myös omat rahat.
mies24
Omat tilit molemmilla. Kutakuinkin tulojen mukaan maksetaan laskuja. Jos tulot kutakuinkin samat, niin laskut puoliksi. Kun miehellä enempi tuloja, niin sai hän enempi laskujakin maksettavaksi (toimii myös toiseen suuntaan). Avopari ollaan. Ei olla hankittu mitään isoa yhteistä (asuntoa tms.). Jos isompia hankintoja edessä, niin niistä sitten keskusteltaisiin ja jotain paperille laitettaisiin (minä varmaan olisin se joka niin vaatisi). Vaikka molemmilla on mm. omat tietokoneet niin kyllä sitä toisen tietokonettakin saa käyttää. Ei olla omistushaluisia tavaroistamme ja sen verran ajatellaan toista, ettei syödä toisen viimeistä lempiherkkupalaa (ainakaan ilman lupaa kysymättä). Erotilanteessa tuskin kumpikaan olisi niin kiinnostunut tappelemaan jostain pakastimesta tai kirjahyllystä tms. (jotka hankittu käytettynä). Eikä mulla ainakaan olisi pokkaa alkamaan vaatia jotain tavaroita itselleni, jotka mies hankkinut ennen meidän yhteiseloa tai jotka itselleen hankkinut yhteiselomme aikana. Itse sitten sijoittanut enemmän rahaa kokemuksiin ja henkiseen pääomaan, niitä olisi sitten vaikeampi laittaakaan puoliksi.
Meillä mies asui velkaisessa omakotitalossa ku tavattiin. Muutin sinne puolen vuoden seurustelun jälkeen ja tuolloin lyötiin tilit yhteen (eli yksi tili molempien nimissä ja sinne menee palkat jne). Talosta mies oli tosiaan lyhentänyt vasta pari kolme tonnia (silloin oli korot paljon korkeammalla) ja ruvettiin maksamaan kaikki yhdessä vaikkei minun nimeäni mihinkään lisättykään. 8 vuotta myöhemmin talo myytiin hyvällä voitolla ja ostimme rivarin. Rivarin omistus on 50/50 vaikka siitä n. 80% maksettiin suoraan tuolla myyntivoitolla. Se oli miehelle itsestäänselvä ratkaisu koska olin tilini koko ajan laittanut yhteiseen pottiin. Siinä sitä sitoutumista. Niin ja miehellä on lapsi jonka kulut maksetaan myös täysin yhteisesti.
Auto on miehen nimissä mutta vain siksi koska hän saa vakuutuksen halvemmalla (auto itsessään ei ole kovin arvokas).
Isot hankinnat päätetään yhdessä, pienemmät itsenäisesti. Mies maksaa aina laskut koska haluaa. Hän sitten tiedottaa tarvittaessa tilin tilanteen mulle. Myös säästöt on täysin yhteiset.
Meillä omat rahat, kummallakin oma asuntolaina ja omat autot sekä omat yritykset. Kodin irtaimisto hankittu puoliksi.
Ei ole avioehtoa enkä usko, että tehdäänkään. Kummankin varallisuus suurinpiirtein sama.