Transulkonäkökeskeisyys
Ensinnäkin, mielipiteeni linjaa Rowlingin kanssa siitä että on kaksi sukupuolta joten monikaan ei pidä.
Siitä huolimatta tulen seksuaalivähemmistöjen kanssa toimeen ja heitä ystäväpiirissä lapsen kummista lähtien. Olen kiinnittänyt huomiota että trasihmisiksi itsensä luokittelevat käyttävät paljon aikaa peilin ääressä. Ulkonäkökeskeisyys näkyy viimeisen päälle huolitellussa hiustyylissä, vaatetuksessa tai meikissä. Jonkinlainen varauksellinen/harkitseva käytös täysin rennon olemuksen sijaan. Onko se epävarmuudesta johtuvaa ettei vaikka tukka sekaisin lökäreissä, tahraisissa lenkkareissa, ilman nypittyjä kulmakarvoja tms enää silloin pystytä kulkemaan, pelkoa että tulee enempi ulkopuolisten tuomitsemaksi? Ei ole sinut itsensä kanssa ilman jotain ulkokuoriarmoria?
Selventäkää te tietävät palstalaiset
Kommentit (55)
Mun mielestä jokaisen pitäisi opetella rakastamaan itseään ja omaa kehoaan (ei koske vaan transihmisiä, vaan ihan kaikkia ulkonäköpaineista kärsiviä). Se on mun mielestä yksi tärkein armollisuus mitä ihminen voi itselleen antaa.
Nää on yhtä huvittavia tapauksia kun kissani joka leikkii koiraa. Kissa "hoitaa" koiran hommat ja sähisee vieraille siinä missä koira niille haukkuisi ja kissani menee ovelle vieraita vastaan kuten koirat yleensäkin. Samaa nämä hennyt ja britnit sun muut tekevät. Leikkivät naisia ja hoitavat naisten hommat. Molemmat saavat hymyn huulilleni kun ei noin kahjoja tapauksia voi kuin sääliä.
Tätä se koulussa kiusaaminen teettää! Ihmiset sekoo ja luulee olevasa ties mitä tahansa! Joten varo vaan se naapurin tiina jota kiusasit kasilla tulee yökerhossa vielä vastaan ja läpsäyttää sinua ku**illa poskelle! Mitäs siihen sanot niih prkl!
Ihmiset on kyllä todella sairaita monella tapaa nykyään.
Johtuiskohan just siitä kehonkuvanhäiriöstä. Surullista. Antaa vielä enemmän sellaisen kuvan, että kyseessä olisi enemmänkin mielenterveysongelma...
Eniten pännii se että he kokevat oikeudekseen puhua pahasti valtaväestöstä, ns. Normista ja uhriutuvat vähästäkin
Jotkut joutuu näkemään paljon vaivaa, että tulevat määritellyksi siihen heidän oikeaan sukupuoleen. Ei siinä muuta syytä ole. Kaikki ei ole niin siunattuja ulkonäön suhteen, että luonnostaan näyttäisi siltä miltä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut joutuu näkemään paljon vaivaa, että tulevat määritellyksi siihen heidän oikeaan sukupuoleen. Ei siinä muuta syytä ole. Kaikki ei ole niin siunattuja ulkonäön suhteen, että luonnostaan näyttäisi siltä miltä pitää.
Täällä ketjussa mainittu Sumell oli ennen komea nuori mies. Ja nyt naiseksi tekeydyttyään lähinnä halvan näköinen.
Olen sitä mieltä, että transsukupuolisuus on kehonkuvahäiriötä eli mielenterveyshäiriö, jota pitäisi hoitaa pitkällä psykoterapialla eikä leikkausta. Ei se kehonkuvahäiriö poistu pelkillä fyysisillä toimenpiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta tässä on youtubettaja Britney Sumellin poikaystävä Matias, joka väittää olevansa heteromies koska on Britneyn kanssa ja Britneyllä on miehen sukupuolielin. Silloinhan Matias on homo. Heteromies ei ole kiinnostunut toisesta miehestä ja Britney (entinen Teemu) on sanonut itse ettei koe tarvetta leikkuuttaa vehjettään koska se toimii. Eli Britney pan.ee Matiasta pers...
Eikös noilla hormonihoidoilla vehkeetkin surkastu eikä edes toimi niinkuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että transsukupuolisuus on kehonkuvahäiriötä eli mielenterveyshäiriö, jota pitäisi hoitaa pitkällä psykoterapialla eikä leikkausta. Ei se kehonkuvahäiriö poistu pelkillä fyysisillä toimenpiteillä.
Tuntuu et näillä jotka näistä julkisuudessa puhuu ongelmat vaan lisääntyy mitä enempi niitä hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minut on todettu ihan kahdessa yliopistollisessa sairaalassa psyykkisesti täysin terveeksi ihmiseksi. He ei hoida terveitä ihmisiä. Tarkoitat siis että minun olemassaoloni häiritsee sinua niin paljon, että minut pitäisi muokata suorastaan väkialtaisesti miellyttämään sinua? Tehdä siis mielisairaaksi, jotta sinun olo olisi parempi? Miksi? Nyt ehdotankin että sinä menet psykiatriseen hoitoon ja muutat itsesi miellyttämään minua.
Mielestäni transnaisten laittautuminen on ihan ymmärrertävää. Hehän siis haluavat, että ihmiset kohtelevat heitä naisina/tai ainakin haluavat näyttää naisilta. Jos mieskehossa oleva henkilö jättää partakarvansa ajamatta, kulmakarvansa nyppimättä, meikkaamatta ja vielä pukeutuu farkkuihin ja metallican bändipaitaan, hän näyttää.. No, mieheltä!
Itse myös ymmärrän hyvin, jos joku trans päättää pitää sukuelimensä koskemattomana. Onhan aidolla peniksellä ja vulvalla nyt helpompi vaikka pissata tai saada seksuaalista nautintoa, kuin leikellyllä vehkeellä. Sitä paitsi leikkauksissa on aina olemassa riski, että tulee komplikaatioita.
Lisäksi transhoitojen läpikäyneissä on valitettavasti yhä niitä, jotka katuvat hoitojaan ja haluavat takaisin aluperäiseen kehoonsa. Jos heidät pakkoleikeltäisiin, siitä ei ole paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on todettu ihan kahdessa yliopistollisessa sairaalassa psyykkisesti täysin terveeksi ihmiseksi. He ei hoida terveitä ihmisiä. Tarkoitat siis että minun olemassaoloni häiritsee sinua niin paljon, että minut pitäisi muokata suorastaan väkialtaisesti miellyttämään sinua? Tehdä siis mielisairaaksi, jotta sinun olo olisi parempi? Miksi? Nyt ehdotankin että sinä menet psykiatriseen hoitoon ja muutat itsesi miellyttämään minua.
En ole nyt tämä, kenelle vastasit, mutta eikai psykoterapia ole mitään väkivaltaa tai ihmisen pakkomuokkausta? Itse olen aina ollut siinä uskossa, että osaavan psykoterapeutin antamasta terapiasta on lähtökohtaisesti ihmisille vain hyötyä, oli hänellä mikä lähtötilanne hyvänsä.
Jos hlö x vaikka inhoaa kehoaan ja on ahdistunut, eikö psykoterapia silloin voi auttaa tähän ahdistukseen?
Kutsun sinua naiseksi, jos olet MINUN mielestäni nainen, ja mieheksi, jos olet MINUN mielestäni mies.
Se sisäinen tunne näet pakottaa minut olemaan ITSELLENI rehellinen.
Eiköhän kyse ole siitä, että transsukupuolisilla (oletan, että puhut nyt transnaisista, etkä miehistä) kyse on siitä, että heidän pitää läpäistä "naisena" miksi joutuvat käyttämään paljon aikaa näyttääkseen 'naiselliselta naiselta'.
Koska kun katselee miten ihmiset kommentoivat transnaisia, jotka eivät lainkaan laittaudu, niin kai sen ymmärtää?
Ja myös toisaalta ovathan myös osa naisistakin hyvin ulkonäkökeskeisiä, joten onko siinä mitään väärää?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni transnaisten laittautuminen on ihan ymmärrertävää. Hehän siis haluavat, että ihmiset kohtelevat heitä naisina/tai ainakin haluavat näyttää naisilta. Jos mieskehossa oleva henkilö jättää partakarvansa ajamatta, kulmakarvansa nyppimättä, meikkaamatta ja vielä pukeutuu farkkuihin ja metallican bändipaitaan, hän näyttää.. No, mieheltä!
Itse myös ymmärrän hyvin, jos joku trans päättää pitää sukuelimensä koskemattomana. Onhan aidolla peniksellä ja vulvalla nyt helpompi vaikka pissata tai saada seksuaalista nautintoa, kuin leikellyllä vehkeellä. Sitä paitsi leikkauksissa on aina olemassa riski, että tulee komplikaatioita.
Lisäksi transhoitojen läpikäyneissä on valitettavasti yhä niitä, jotka katuvat hoitojaan ja haluavat takaisin aluperäiseen kehoonsa. Jos heidät pakkoleikeltäisiin, siitä ei ole paluuta.
Ehei. Etkö tiedä, että ulkonäön perusteella et saa olettaa kenekään sukupuolta?
Se on osa transaktivismin julistusta
Miksi siis kova yritys muokata ulkonäköä, kun kerran ulkonäön perusteella ei saa kohdella tiettynä sukupuolena?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole siitä, että transsukupuolisilla (oletan, että puhut nyt transnaisista, etkä miehistä) kyse on siitä, että heidän pitää läpäistä "naisena" miksi joutuvat käyttämään paljon aikaa näyttääkseen 'naiselliselta naiselta'.
Koska kun katselee miten ihmiset kommentoivat transnaisia, jotka eivät lainkaan laittaudu, niin kai sen ymmärtää?
Ja myös toisaalta ovathan myös osa naisistakin hyvin ulkonäkökeskeisiä, joten onko siinä mitään väärää?
Voisiko nyt joku kertoa, milä on se "naiseus", joka tekee naisen?
Kun p i llu, kuukautiset ja rinnat eivät sitä transaktivistien mukaan ole.
Meikit, korkkarit ja iso tukkako?
Ulkonäköpakkomielteisyyden lisäksi oudoksuttaa se opeteltu käytös, ylinäytelty apinoitu "naisellisuus". Se on kuin 24/7 show'ta, onkohan sellainen kovinkin rankkaa?
Eihän naiset/kukaan käyttäydy sillä tavoin oikeasti. Mistä se käytös juontuu? Käsien heiluttelu, silmien pyörittely, sarkastinen sutkauttelu ja feikki puhetyyli jne..
Tuntuu et näillä on koko ajan joku näkymätön muuri ympärillään eikä voi päästä sen OIKEAN persoonan lähelle. Eihän toi käytös nimittäin luonnollista ole.
Miksei voi olla ihan vain teeskentelemätön, oma itsensä? En sano tätä dissaakseni, vaan aidosti kysyn. Voisko joku trans-ihminen kommentoida tätä jotenkin?