Onko työkkärin työkokeilut ym. mielestäsi orjatyötä?
Siis ne joiden aikana saa normaalit työttömyystuet ja 9 euron kulukorvauksen/päivä päälle, mutta ei palkkaa?
Kommentit (50)
Ainoana hyvänä työkokeiluna näen nämä järjestöjen ja nuorisotoimien pajat ja kurssit, jotka on yleensä suunnattu alle 29-vuotiaille. Näissä on yleensä suunniteltu toiminta hyvin nuorisolähtöiseksi ja niin, että se tukee ihmisen tulevaisuudensuunnitelmia, hyvinvointia ja terveyttä. Näissä kokeilujaksoissa taitaa olla aina tarjolla mahdollisuuksia esim. päästä ammatinvalintapsykologille, tehdä itselleen hyvä CV ja saada henkilökohtaista ohjausta. Nuorille, vähän kouluttautuneille tai vähän töissä olleille näistä voi olla apuakin.
Nuorisotyöttömyys on todella suurta ja on hienoa, että on tarjolla mielekästä hommaa, josta saa vähän taskurahaakin. Tällaiset pajat saattavat oikeasti ehkäistä ongelmia ja tuoda mielekästä hommaa ja kavereitakin jollekin syrjäytymisvaarassa olevalle. Eikä tällainen "puuhastelu" ole pois oikeilta työmarkkinoilta.
Työkokeilut ja kuntouttavat työtoiminnat ovat muuten yleensä hyödyttömiä, tai hyödyttävät vain työnantajaa. Koeaikaa käytetään liian vähän. Jos työnantaja tarvitsee työntekijän, hän voi sellaisen palkata. Kokeilija yleensä turhaan toivoo saavansa palkkatyön, mutta olisihan se työnantaja hakenut työntekijää, jos olisi sen tarpeessa! Jotkin työpaikat pyörivät opiskelijoilla ja harjoittelijoilla vuodesta toiseen.
Työkokeiluista valittaminen on yhtä naurettavaa kuin se kun kehitysvammaiset valittavat kun joutuu menemään "töihin" eli johonkin pajalle, jotta olisi elämässä jotain mielekästä.
Ei se mielestäni ole liikaa vaadittu, että menisi vähän virittelemään itseään työelämää varten ja ylläpitämään mielenterveyttään. Ne työkokeilut ovat ihan työttömiä varten, kun heillä ei muuten riitä elämänhallinnan taidot järjestää itse mielekästä ja terveellistä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjatyötä. Minulla on oikeus nauttia päivärahastani kotisohvalla ja mukavien harrastusten parissa.
Sinulla trolli, on velvollisuus hakea työtä ja ottaa vastaan työtä. Huom! Oikeaa työtä, ei orjatyötä.
Minä olen töissä mutta jos päivärahalle jäisin niin kaiken ilon ottaisin irti ja tekisin vain aktiivimallissa vaaditun.
Ei aktiivimalli poista työttömille asetettuja vanhoja velvoitteita. Jos sinulle joku parin tunnin työmatkan päässä oleva minipalkkainen liukuhihnatyö osoitetaan, niin se on otettava vastaan.
No sitten sanon että olen tarvittaessa töihin kutsuttavana ja teen max sen 400e edestä töitä mitkä ei vaikuta päivärahaan 😊
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluista valittaminen on yhtä naurettavaa kuin se kun kehitysvammaiset valittavat kun joutuu menemään "töihin" eli johonkin pajalle, jotta olisi elämässä jotain mielekästä.
Ei se mielestäni ole liikaa vaadittu, että menisi vähän virittelemään itseään työelämää varten ja ylläpitämään mielenterveyttään. Ne työkokeilut ovat ihan työttömiä varten, kun heillä ei muuten riitä elämänhallinnan taidot järjestää itse mielekästä ja terveellistä tekemistä.
TV:ssä haastateltiin jossakin ajankohtaisohjelmassa lievästi vammaista (muistaakseni CP-vamma) tyttöä, josta ei vamma edes päällepäin näkynyt/kuulunut millään tavoin. Hän oli kaupassa ihan normitöissä, tosin sillä erotuksella, ettei saanut käytännössä lainkaan palkkaa työstään. Aivan perseestä nuo ”hyväntekeväisyystyöt”, joista joku aina käärii rahat parempiin taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjatyötä. Minulla on oikeus nauttia päivärahastani kotisohvalla ja mukavien harrastusten parissa.
Sinulla trolli, on velvollisuus hakea työtä ja ottaa vastaan työtä. Huom! Oikeaa työtä, ei orjatyötä.
Minä olen töissä mutta jos päivärahalle jäisin niin kaiken ilon ottaisin irti ja tekisin vain aktiivimallissa vaaditun.
Ei aktiivimalli poista työttömille asetettuja vanhoja velvoitteita. Jos sinulle joku parin tunnin työmatkan päässä oleva minipalkkainen liukuhihnatyö osoitetaan, niin se on otettava vastaan.
No sitten sanon että olen tarvittaessa töihin kutsuttavana ja teen max sen 400e edestä töitä mitkä ei vaikuta päivärahaan 😊
Ja luulet, että tuollaiset ”sanomiset” menee läpi jos kokopäiväistä työtä tarjotaan?
Vierailija kirjoitti:
Turhan työn tekeminen ei edistä kenenkään mielenterveyttä. Työ, joka ei ole palkan arvoista, on turhaa. Jos se ei olisi turhaa, tekijälle voitaisiin maksaa TES:n mukainen palkka.
Työtön voi aivan hyvin olla erittäin itseohjautuva ihminen jolla on elämänhallinta paremmassa jamassa kuin monella työssäkäyvällä. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä mutta etpä näe minun notkuvan koskaan sängyssä puolille päivin kuten moni työsskäyvä viikonloppuisin. Minä nousen joka aamu seitsemältä ja menen lenkille, että toimintakykyni edes jossain määrin säilyisi sairaudesta huolimatta. Joka päivä myös voimistelen ja syön samoja ruokia samoihin aikoihin samasta syystä: toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Jos olisin vaan työtön enkä työkyvytön, en todellakaan tarvitsisi jotain työkkärin temppuja itseni aktivoimiseen tai elämänhallintani parantamiseen.
Työttömyys tai työkyvyttömyys ei kerro ihmisestä mitään muuta kuin sen että hän on työtön tai työkyvytön. Samoin työssä käynti kertoo vain sen, että käy töissä. Ei mitään ihmisen luonteesta tai edes taloudellisesta tilanteesta -esim. minun työkyvyttömyyseläkkeeni on parempi kuin monen palkka.
Kyllä on, orjatyötä juuri. Työstä kuuluu saada palkkaa alan työehtosopimuksen mukaan. Jos ei saa alan mukaista palkkaa niin on orja.
Kaikki firmat jotka teettävät orjatyötä harjoittelijoilla ovat huonoja yrityksiä ja huonoja työpaikkoja. Älkää hakeko töitä heiltä. Älkää ostako näiltä firmoilta mitään.
Itse olen nähnyt yhden järkevän työkokeilutapauksen (tapaturmassa vammautunut teki kokeilujakson nähdäkseen mihin työhön kykenee) ja neljä tällaista "orjatyötapausta". Jälkimmäisissä työkokeilusta toiseen seilaavat ihmiset otettiin käytännössä kiireavuksi sesongin ajaksi. He tekivät äärimmäisen hyvää työtä hyvällä motivaatiolla mutta töitä ei heille sitten löytynyt. Ja yrityksen omistajat saivat taas ruksattua seuraavaan autoonsa pari lisävarustetta lisää!
Työkokeiluun ei ketään pakoteta, annetaan vain vaihtoehdot joko mennä työkokeiluun tai ottaa karenssia...