Onko työkkärin työkokeilut ym. mielestäsi orjatyötä?
Siis ne joiden aikana saa normaalit työttömyystuet ja 9 euron kulukorvauksen/päivä päälle, mutta ei palkkaa?
Kommentit (50)
Jos näitä tyrkytetään/joutuu, niin minkäköhänlaisia keinoja olisi selvittää etukäteen, että onko minkäänlaisia mahdollisuuksia oikeaan työllistymiseen? Voisi ottaa meinaan sitten iisisti koko setin, toki näyttäö alkuun, että osaa.
Jos olisin palkallisena tuollaisessa firmassa ja sinne alkaisi pukkaamaan orjia ilman työllistymisen mahdollisuuksia, niim eihän sitä oma moraali kestäisi, olisi pakko itsekkin aloittaa kiivas työnhaku, että pääsisi pois.....
Yksi kaverini oli 2 vuotta eri nimikkeillä koulussa siivojana.Lomia ei ollut, eikä muitakaan etuja mitä muilla siivoojilla.Tuli joku aikaraja täyteen eikä saa enää olla.Orjatyötä siis.Itsekin olen ollut ison kauppaketjun orjatyöntekijänä, ja eniten ärsytti kun en päässyt hoitamaan raha-asioitani(sosiaalitoimisto)työajalla, vaan ne tehtiin sitten sisään.Sama kuin palkalliset joutuisivat kesken työpäivän hakemaan palkkansa toiselta puolelta kaupunkia, ja työnanataja ei antaisi hakea palkkaa työajalla.
On orjatyötä. Kunpa olisin silloin nuorempana tajunnut, että yksin ei saa jättää työpaikalle jne. Kun siellä yksin tuurasin vakituista työntekijää. Pitäkää huoli oikeuksistanne!
Työkokeilu toimii sellaisilla aloilla, joissa työntekijältä todella vaaditaan koulutusta. Kokeilija voi sitten päättää haluaako hakeutua tällaiseen kouluun vai ei, nähtyään käytännössä mitä kyseinen työ on. Itsekin olin aikoinani kolme kuukautta spesiaalialalla kokeilussa, en todellakaan korvannut oikeita työntekijöitä, se olisi ollut määrysten vastaistakin. Nyt opiskelen yliopistossa samaa alaa itse.
Kaikki siivojien yms työkokeilut ovat yhtä tyhjän kanssa, siihen että riittääkö fysiikka kyseisen työn tekemiseen riittää kokeiluksi pari päivääkin, eikä työkokeilijaa voitaisi käyttää halpana työvoimana. Työkokeilua käytetään ehdottomasti väärin juuri tällaisilla aloilla!
On, jos tekee samoja töitä kuin muutkin työntekijät, joille maksetaan siitä palkka.
9€. Tuon lisäksi pitäisi maksaa matkakorvaus ja ruokailu ilmaista jos mahdollista ruokailuun. 6 tuntia ilmaiseksi kk tolkulla. Porvaraeilla on pokkaa!!! Isoisä oli taksvärkissä
Yleensä ovat.
Poikkeuksia ovat sellaiset paikat, joihin oikeasti ollaan ottamassa joku töihin. Silloin työkokeilija on käytännössä harjoittelemassa tulevaa työtään. Tai silloin on OK, jos joku puolikuntoinen on palaamassa työelämään eikä häneltä kukaan odotakaan täyttä työpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Orjatyövoimaa, jotka vie oikeat työpaikat
Aivan. Itse tässä vielä lomalla, mutta ennen kuin lähdin lomalle, niin 9e jätkät teki täysin samaa duunia kuin 24e/h jätkät. Yhden duunikaverin kanssa mietiskeltiin, että kauankohan menee että pomo tajuaa koko touhun ettei meitä kannata edes pitää täällä. Kun funtsaa, että toiset saa 9e päivässä ja me saadaan 24e tunnissa. Eiköhän kohta ne "yyteet" ole meilläkin.
Kaikella palkattomalla työllä on markkinoita vääristävä ja työllisyyttä heikentävä vaikutus. Seura-lehden mukaan lähes puoli miljoonaa suomalaista tekee vuosittain palkatonta työtä, eli kyllä tuosta voidaan päätellä, että haitallinen vaikutus on vieläpä todella mittava.
Orjatyötä. Minulla on oikeus nauttia päivärahastani kotisohvalla ja mukavien harrastusten parissa.
Jos se on vapaaehtoista - ei.
Jos siihen velvoitetaan - on.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ovat.
Poikkeuksia ovat sellaiset paikat, joihin oikeasti ollaan ottamassa joku töihin. Silloin työkokeilija on käytännössä harjoittelemassa tulevaa työtään. Tai silloin on OK, jos joku puolikuntoinen on palaamassa työelämään eikä häneltä kukaan odotakaan täyttä työpanosta.
Työkokeilun ei ole tarkoitus olla palkatonta harjoittelua tai perehdytystä, joten orjatyötä tuokin vaikka poikkeuksellisesti orjatyöjakson jälkeen työllistyisikin.
totta kai on - NORMIPALKALLA DUUNIIN JA KOKEILUAIKA NORMI 2 kk jos ei haluta töihin niin pääsee eroon - EI ILMAISTYÖTÄ _ SANO EI TÄLLE SORTOPOLITIIKALLE!!!
Vierailija kirjoitti:
Orjatyötä. Minulla on oikeus nauttia päivärahastani kotisohvalla ja mukavien harrastusten parissa.
Sinulla trolli, on velvollisuus hakea työtä ja ottaa vastaan työtä. Huom! Oikeaa työtä, ei orjatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla trolli, on velvollisuus hakea työtä ja ottaa vastaan työtä. Huom! Oikeaa työtä, ei orjatyötä.
Minä olen töissä mutta jos päivärahalle jäisin niin kaiken ilon ottaisin irti ja tekisin vain aktiivimallissa vaaditun.
Kyllä se on orjatyötä. TÄYSIN.
Entisessä työpaikassani näin kuinka pomo otti työkokeilijoita avosylin vastaan, minä koulutin heitä tekemään ihan sitä samaa työtä, mitä me varsinaiset palkansaajat teimme.
Työkokeilijoita jätettiin myös yksin pitämään firmaa pystyssä.
Eräskin mies oli vaihtamassa alaa, koska kroonisen selkäsairautensa vuoksi ei voinut enää työskennellä alkuperäisessä ammatissaan.
Mitä teki pomo, vaikka tiesi tämän?
Pisti kantamaan painavia laatikoita sillä seurauksella, että orjatyökokeilu todellakin keskeytyi ja mies oli sairaalassa liikuntakyvyttömänä pari kuukautta!
Missään vaiheessa eikä ainoallakaan kerralla pomolla ei ollut pienintäkään aietta työllistää ketään heistä työkokeilun jälkeen.
Anteeksi, kerran hän työllisti yhden vajaakuntoisen n. vuoden ajaksi, koska firma sai tuet Kelasta työllistämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä mutta jos päivärahalle jäisin niin kaiken ilon ottaisin irti ja tekisin vain aktiivimallissa vaaditun.
Ei aktiivimalli poista työttömille asetettuja vanhoja velvoitteita. Jos sinulle joku parin tunnin työmatkan päässä oleva minipalkkainen liukuhihnatyö osoitetaan, niin se on otettava vastaan.
Orjatyötähän se. Itse olin 70-luvulla ensimmäisessä työpaikassa kaupassa 15vuotiaana. Kesätyö siis. Minulla oli työsopimus ym ja normaali palkka. Toki se oli pienempi kuin konkareilla mutta alhainen veroprosentti teki siitä palkasta minulle hyvän kun vielä asuin kotona. Muutenkin minua kohdeltiin ystävällisesti kun tiedettiin että olen ensimmäisessä paikassa. Mitään tet-harjoitteluja ei ollut enkä sellaista kaivannutkaan. On uskomatonta miten hyvinvointiyhteiskunta on ajettu alas lyhyessä ajassa. Silloin oli itsestäänselvää, että aloittelijatkin saivat palkan työstä. Ei ole ihme jos perheenperustaminen ei kiinnosta jos vielä yli 30v ammatin omaava ihminen seilaa pätkätöissä ilman mitään varmuutta tulevasta.
Tein sitten töitä 40v eri alalla ja jouduin työttömäksi kohta pari vuotta sitten. Vielä minua ei ole pyydetty mihinkään orjaksi ja muutenkin yhteydenpitoa on ollut harvakseltaan. Laitan hakemuksia ja minusta se pitäisi riittää vastineeksi työttömyyskorvauksesta. Tämänikäistä ei enää normaalityöhön palkata ja odottelen ensimmäistä mahdollisuutta jollloin voin hakea eläkettä. Toivottavasti tämä hullutus loppuu.
Orjatyötähän se. Minäkin olen näissä orjatöissä ollut ja eipä mua sinne työpaikkaan niiden jälkeen palkattu, ottavat vaan kuulemma lisää orjatyöläisiä... et silleen... Tuossakin työpaikassa oli vaikka kuinka monta työkkärin orjatyöläistä ynnä muuta kuntoutujaa jne. Varsinaisia työntekijöitä oli vähemmistö... Tueepahan säästöä yritykselle! Ja samaa hommaa kaikki siellä tekivät...