Tekisikö lapsesi 10x30 min töitä 200e eteen
Minusta teimme todella avokätisen diilin. Lapsi harjoittelee yhtä hieman epämieluisaa asiaa kymmenenä päivänä n. 30 min ja hän saa haluamansa n. 200 e maksavan tavaran.
Poika ihan oikeasti mietti, että kannattaako diiliin ryhtyä ja pitkin hampain sitten suostui. Nyt on kyllä ihan innokkaasti harjoitellut, mutta olen kummastunut kuinka laiska pitää olla ettei riemusta hihkuen tarttunut tuohon sopimukseen.
Kommentit (19)
No onhan tuo ihan kiva tuntipalkka!
Tuon ikäinen ei vielä osaa sitä rahaa arvostaa niin paljon että ryhtyisi hommaan riemusta kiljuen. Helpompaa on olla tekemättä mitään.
Aika paljon riippuu siitä, mitä sen 10*30 min pitäisi tehdä. Ihan mihin tahansa en edes antaisi ryhtyä. Enkä suostuisi mihin tahansa itsekään.
No tosiaankin. Yks sai itseään hyödyttävästä oppimistyöstä palkinnoksi jäätelön ja oli tosi tyytyväinen siihen. Varmaan 20 eurolla tekisivät jo vaikka mitä. Iät 9-13.
No, saa aika vastenmielinen homma olla jos ei 40e/h kelpaa. Laillisista touhuista ei hirveän montaa tule mieleen mihin en tuolla lähtisi, ja omassa työssä sentään lähemmäs 30e/h brutto.
Minkä ikäinen lapsi? Ollessani vaikka 12 (10v siten) en todellakaan rahan arvoa ymmärtänyt, eli ainakin minulle olisi ollut ihan turha alkaa laskemaan "tuntiliksaa.." Mutta nykylapset ovat tässäkin asiassa hienosti valveutuneita.
Luulisi lapsen riemusta kiljuen tekevän mitä tahansa jos oikeasti sen tavaran haluaa? Saako udella mitä pitäisi harjoitella?
Mä olisin ihan hyvin voinut olla lähtemättä, jos kyseessä olisi ollut joku oikeasti mulle epämiellyttävä juttu (tyyliin olisi pitänyt oma-aloitteisesti mennä juttelemaan tuntemattomille vaikka myyden jotain).
En välittänyt lapsenakaan oikein mistään tavarasta. Parin euron viikkorahalla sain karkkia tarpeeksi, vaatteet mulle oli ihan samantekevät olivatko mitä merkkiä tai edes ehjät. Raha oli vain turhaa paperia ja metallia, jonka hukkaamisesta nousee kamala poru. En muista, että ikinä olisin haaveillut mistään pelikonsoleista tai paremmasta pyörästä, kännykkää en olis halunnut ollenkaan.
Lupaus siitä, että saan vaikka viikon haahuilla omissa oloissani haaveillen niin ettei mua pakoteta tekemään yhtään mitään, puhumaan kellekään, leikkimään siskon kanssa tai lähtemään mukaan esim. sukulaisia tapaamaan olis luultavasti ollut ainoa muhun pureva motivaattori.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 19:46"]
Luulisi lapsen riemusta kiljuen tekevän mitä tahansa jos oikeasti sen tavaran haluaa? Saako udella mitä pitäisi harjoitella?
[/quote]
Juhlissa esitettävää soittokappaletta ja tavaraa on vinkunut kuukausitolkulla. Lapsi 11 v.
ap
Kysyin 13v- ja 10-v tytöiltä. Kumpikin vastasi miettimättä, että tietysti.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 19:46"]
[/quote]
Juhlissa esitettävää soittokappaletta ja tavaraa on vinkunut kuukausitolkulla. Lapsi 11 v.
ap
[/quote]
Ja siis se esiintyminen on mieluisaa (ja joka tapauksessa esiintyisi), mutta ei haluaisi harjoitella nyt uutta kappaletta.
ap
No varmaan meidän teinit suostuisivat heti, jos nyt ei olisi kyseessä mikään epämääräinen/laiton homma. Mut siis jos kyse olisi jostain teinille oikeasti tarpeellisesta asiasta, joka sattuisi nyt vaan olemaan epämieluisaa (esim. kielten opiskelu, jonkun instrumentin soittaminen, ompeleminen, leipominen, ruuan laitto tjms.).
Paljasta ap mistä ihmeestä on kyse
Ap: Onko teillä aina ollut noin, että lapsi vastentahtoisesti harjoittelee nimenomaan uusia kappaleita? Kuinka kauan on soittanut?
Muuttaa vähän asiaa se että lapsi on voinut ajatella että voisi joka tapauksessa saada sen haluamansa tavaran kunhan tarpeeksi kauan sitä vinkuu. Raha ei nyt siis tule hänelle eikä ole varsinaisesti palkka eikä hän itsekään varsinaisesti työtä tee. Kyseessä on siis lahjonta. Toivottavasti lapsi ei opi tästä pyytämään lahjoja kaikesta opiskelustaan.
Voi helvetti. Eniten inhoan näitä lapsia, joiden vanhemmat pakottavat soittamaan joka juhlassa jotain. Kukaan muu ei nauti kuin äiti! Meillä esikoisen rippijuhlissa serkkutytöllä oli mukana haitari,koska "meidän Marja haluaa soittaa". Ilmoitin äidilleen, että meillä on ohjelma omasta takaa, Marja on hyvä ja soittaa jossain muualla. "Mutta kun Marjalle luvattiin, että saa soittaa täällä, kun mummikin on kuulemassa!" Vastasin, että menkään juhlan jälkeen mummille, tämä on meidän lapsen juhla eikä Marjan.
Ihan naurettava summa asiasta. Itse olisin vain iloinen, jos saisin mahdollisuuden esittää jonkun kappaleen juhlissa. Käyttäisin varmaan jokaisen liikenevän aikana kappaleen opettelemiseen. t. ilmeisesti ei-niin-kermaperse 16-vuotias, jota ei tarvitse lahjoa kahdella huntilla yhden vaivaisen biisin opetteluun
5 tunnin työstä 200€ korvaus - ei paha. Mä olen keskituloinen, tehnyt työtä 35 vuotta ja saan viidestä tunnista bruttona 100€. Näkee ettei pennulla ole mitään käsitystä rahan arvosta...
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 20:03"]
Voi helvetti. Eniten inhoan näitä lapsia, joiden vanhemmat pakottavat soittamaan joka juhlassa jotain. Kukaan muu ei nauti kuin äiti! Meillä esikoisen rippijuhlissa serkkutytöllä oli mukana haitari,koska "meidän Marja haluaa soittaa". Ilmoitin äidilleen, että meillä on ohjelma omasta takaa, Marja on hyvä ja soittaa jossain muualla. "Mutta kun Marjalle luvattiin, että saa soittaa täällä, kun mummikin on kuulemassa!" Vastasin, että menkään juhlan jälkeen mummille, tämä on meidän lapsen juhla eikä Marjan.
[/quote]
Emme ehdottaneet, vaan juhlittavat pyysivät voimakkaasti. Soitto kuulostaa kyllä muidenkin kuin äidin mielestä hyvältä.
ap
5h ja 200e? Eli 40e/h... Laiskan paskan ootte kasvattaneet.