Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko introverttiys ja ekstroverttiys ehdottomia "joko tai" -ominaisuuksia?

Vierailija
17.12.2020 |

Vai onko kyseessä ennemminkin jana, ja ihminen voi olla myös niiden välimuoto tai vain hieman kallellaan toiseen? Tiedän esim. monia vähemmän puheliaita ihmisiä, joilla on kuitenkin jatkuva tarve päästä "ihmisten ilmoille", ja myös puheliaita ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan kaipaa/tarvitse jatkuvasti seuraa, ja pystyvät olemaan pitkiä aikoja omissa oloissaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään näin työnhakuilmoituksen rakennussiivoojan paikkaan jossa vaadittiin ulospäinsuuntautunutta multitatskaajaa, ei helvetti!

Vierailija
2/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jana esim. Big Five persoonallisuusteorian mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Big five on horoskooppeihin verrattava teoria.

Vierailija
4/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että ihmiset näkisivät tämän janana eikä sellaisena "noniin minä olen niiiin introvertti/ekstrovertti ja perustan koko identiteettini ja elämäni tälle nimitykselle".

Vierailija
5/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille välimuodolle on virallinen nimikin: ambivertti. Eli ei ole vain joko tai- ominaisuus.

Vierailija
6/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun introverttiys on ainakin sitä, että olen seurassa hyvin ulospäinsuuntautunut ja puhelias, mutta tarvitsen paljon aikaa noista tilanteista palautumiseen. Olen paljon yksin, mutta en mene sosiaalisissa tilanteissa lukkoon, mutta en myöskään välttämättä tarvitse niitä niin paljon.

Vierailija
7/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimuotona eli ambiverttinä pidän itseäni. Riippuu niin tilanteesta, piristääkö vai väsyttääkö ihmisten kanssa oleminen.

Vierailija
8/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jana totta kai. Aika harvassa taitavat olla ihan ääripäiset ekstro- ja introvertit, vaikka monien kohdalla voikin puhua selkeästi enemmän jommastakummasta, ambivertin sijaan. Ei voi selkeästi sanoa, missä menee raja, että on ambivertti eikä ekstro-/introvertti.

Vierailija
9/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimuotona eli ambiverttinä pidän itseäni. Riippuu niin tilanteesta, piristääkö vai väsyttääkö ihmisten kanssa oleminen.

Tämähän on hyvä. Tätä me kaikki olemme!

Ääripäitä on hyvin harva ja silloinkin kai on kyse häiriöstä, jo tilanne on niin ehdoton.

Vierailija
10/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun introverttiys on ainakin sitä, että olen seurassa hyvin ulospäinsuuntautunut ja puhelias, mutta tarvitsen paljon aikaa noista tilanteista palautumiseen. Olen paljon yksin, mutta en mene sosiaalisissa tilanteissa lukkoon, mutta en myöskään välttämättä tarvitse niitä niin paljon.

Minussakin on sekä ekstrovertti että introvertti puoli. Toisaalta viihdyn hyvin omissa oloissani kotona arkisten askareitten ja  monenlaisten harrastusten parissa. Luova yksinolo antaa uusia ideoita eikä sitten päädy toistamaan samoja puujalkavitsejä.

Toisaalta kun tapaan muita ihmisiä, olen varsin vilkas ja ulospäinsuuntautunut ja uskallan sanoa tuntemattomillekin ihmisille mitä ajattelen ja jututtaa vaikka vanhoja mummoja kaupan kahvitarjouksista ilman sen kummempia motiiveja. Jos ihminen ei sano mitään, niin eihän sitä tiedä mitä toisen päässä liikkuu.

En siis ole sosiaalisissa tilanteissa mikään hiljainen hissukka, joka ei osaa pitää puoliaan eikä saa suutaan auki. Voin myös istuskella kavereitten kanssa kahvilassa pari tuntia, jonka aikana ehtii hyvin käydä läpi uudemmat ja vanhemmat jutut. Tosin olen samalla varsin asiakeskeinen ihminen ja osaan käydä yksin liikkumassa ja elokuvissa ilman että minulla olisi mitään erityistä tarvetta värvätä ketään mukaan.

Vierailija
11/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole ominaisuuksia vaan kanssakäymisen muotoja. 

Vierailija
12/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ekstrovertteys on sitä, että viihdyn seurassa enkä mene lukkoon. Oon paljon yksin ja tarvitsen aikaa palautua yms....

Vierailija
13/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Big five on horoskooppeihin verrattava teoria.

Big Five on kyllä psykologiassa sekä tutkimuksen puolella että kliinisessä asiakastyössä persoonallisuuden testaamisen puolella yksi käytetyimmistä viitekehyksistä. Taidat muistella Myer-Briggsiä, jonka taustalla ei juurikaan ole tilastollista näyttöä?

Vierailija
14/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambivertti on siltä väliltä, ei selkeästi siis kumpaakaan tai jompaakumpaa tilanteen mukaan. Suurin osa ihmisistä on nimenomaan tuollaisia, sitten ne keskimääräistä enemmän yksin tai seurassa viihtyvät sijoittuvat noihin kahteen luokkaan.

Vierailija
15/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva persoonallisuuden piirre kai oikeasti on binääri. Jos yksikään?

Vierailija
16/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambivertti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minussakin on sekä ekstrovertti että introvertti puoli. Toisaalta viihdyn hyvin omissa oloissani kotona arkisten askareitten ja  monenlaisten harrastusten parissa. Luova yksinolo antaa uusia ideoita eikä sitten päädy toistamaan samoja puujalkavitsejä.

Toisaalta kun tapaan muita ihmisiä, olen varsin vilkas ja ulospäinsuuntautunut ja uskallan sanoa tuntemattomillekin ihmisille mitä ajattelen ja jututtaa vaikka vanhoja mummoja kaupan kahvitarjouksista ilman sen kummempia motiiveja. Jos ihminen ei sano mitään, niin eihän sitä tiedä mitä toisen päässä liikkuu.

En siis ole sosiaalisissa tilanteissa mikään hiljainen hissukka, joka ei osaa pitää puoliaan eikä saa suutaan auki. Voin myös istuskella kavereitten kanssa kahvilassa pari tuntia, jonka aikana ehtii hyvin käydä läpi uudemmat ja vanhemmat jutut. Tosin olen samalla varsin asiakeskeinen ihminen ja osaan käydä yksin liikkumassa ja elokuvissa ilman että minulla olisi mitään erityistä tarvetta värvätä ketään mukaan.

Kuten jokainen

Vierailija
17/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttiys ja ekstroverttiys eivät muöskään liity puheliaisuuteen/iloisuuteen/asiallisuuteen/rauhallisuuteen/vastaaviin piirteisiin (vaikka moni tuntuukin näin ajattelevan), vaan siihen saako energiaa seurasta vai itsekseen olemisesta.

Vierailija
18/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole puhtaaksiviljeltyä kumpaakaan tyyppiä.

Vierailija
19/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin tuollainen jana. Itse olen sopivasti molempia, tykkään tehdä töitä ihmisten parissa, mutta pärjään myös yksin vaikka monta viikkoa ongelmitta.

Vierailija
20/32 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jana se on. Minä seilaan sitä janaa edestakaisin. Riippuu mm. vuodenajasta, vireystilasta, seurasta, roolista, kuun asennosta, viime aikoina kokemieni sosiaalisten tilanteiden määrästä ja laadusta, ja ties mistä. Harvoin kuitenkaan olen kummassakaan ääripäässä.