Mitä tulee joulupöytäänne 2020?
Tuleeko teille perinteinen joulupöytä, vai kenties jotain ihan erilaista joukkoon? Jos on vinkata hyviä uusia reseptejä, otan mielelläni vastaan!
Kommentit (16)
Perinteisiä, jälkiruoaksi ajattelin kokeilla piparijuustokakkua.
Meillä ei ole perinteistä joulupöytää. Syödään jotain itselle mieluista, arjesta poikkeavaa ruokaa. Pihvi ja punkku on hyväksi todettu yhdistelmä, jälkiruoka on luultavasti joku suklaakakku. Glögiä ei ole, pipareita on lasta varten.
Mä olen kyllä oikeesti pohtinut, että jos viettäisi ihan kannatuksen vuoksi askeettisen joulun.
Sincc
Söisi vaikka näkkileipää ;)
Aamupäivästä riisipuuron kanelin kera, iltapäivästä kinkku- ja kalkkunarullat kypsinä ostettuina, porkkana- ja lanttulaatikkoa, keitettyjä perunoita jne. Noilla pääsee alkuun.
Kylmäsavulohta, graavilohta ja kirjolohen mätiä
Kinkku
Perunoita keitettynä
Katkarapukimara ja sienisalaatti
Vihersalaatti johon tungen granaattiomenaa, vuohenjuustoa ja saksanpähkinöitä
Lanttu-, porkkana- ja bataattilaatikot
Juustoja ja suklaata, viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Kylmäsavulohta, graavilohta ja kirjolohen mätiä
Kinkku
Perunoita keitettynä
Katkarapukimara ja sienisalaatti
Vihersalaatti johon tungen granaattiomenaa, vuohenjuustoa ja saksanpähkinöitä
Lanttu-, porkkana- ja bataattilaatikotJuustoja ja suklaata, viiniä.
Kiitos tästä, olin ihan unohtanut vuohenjuusto-pähkinäsalaatin. Sitä voisikin joulupäiväksi tehdä.
Kinkku on joulupöydän kunkku.
Ajateltiin kokeilla lämpimät ruoat ja salaatit joulupöytään.
Kaloista tykkään hirveästi, mutta kaikkea tuota ei tee yhtään mieli syödä samalla kertaa.
Jos söisi kalat ja kylmät alkupalat joitain tunteja aiemmin ja sitten vasta lämpimät ruoat.
Kaikista nauttisi enemmän, eikä tulisi ähky.
Viikonloppuna lämmittelen lipeäkalalla. Jouluna silliä, mätiä ja smetanaa, graavilohta, sienisalaattia, vihersalaattia, keitettyjä perunoita, äidiltä haen vähän kinkkua, jota syön itse tehdyn sinapin kanssa. Tietysti myös kaikki herkut, suklaata, tähtitorttuja, joulukeksejä, glögijuustokakku.......
Savustettua lohta
Graavilohta
Vihreä salaatti, jossa ainakin persimonia, halloumia, maapähkinöitä ja jotain mitä nyt keksin.
Bataattilaatikkoa
Hasselbackan perunoita
Kinkkua tai jotain muuta lihaa
Perunasalaattia, itse tehtynä
Katkarapumoussea
Poro-tuorejuusto-rullia
Marinoituja herkkusieniä
Aurinkokuivattuja tomaatteja tai uunissa paahdettuja pikkutomaatteja ja mozzarellaa
Jotain vihreää tekisi vielä mieli lisätä.
Jälkiruokana usein ollut Baileysta ja konvehteja.
Juomina vissy, viini, olut, lapsilla mehua.
Minä luultavasti. Muusta en tiedä, voi olla nuudeleita tms. Mitä nyt kaapista silloin löytyy.
keitettyjä pikku riikkisiä perunoita, tillivoita
graavilohta, graavisiikaa, silakkapihvejä, paria eri silliä, lämminsavulohi, katkaravuista jotain däddää, siianmäti, lohen mäti, makrillia... pieniä ruisleivän paloja ja rieskaa. Smetanaa ja joku kylmäkastike.
Perunalaatikko, lanttulaatikko ja porkkanalaatikko.
Rosollia, perunasalaattia, "italiansalaattia", sienisalaattia...
Juomina viinejä, oluita, siideriä, vettä, vichya.
Jälkkäriksi kahvia ja glögiä. Torttuja, joulupipareita, konvehteja. Riisipiirakoita ja munavoita.
Itselle ainakin
sienisalaatti, hedelmäinen vihreä salaatti
seitankinkku
porkkala, vegaaninen mäti, punasipuli, kaurafraiche
bataatti- ja porkkanalaatikot
jälkiruuaksi perinteisiä luumutorttuja, pipareita, vegejuustoja ja hedelmiä.
Perinteisistä esim. rosolli jää pois, kun se ei kenellekään maistu.